Använda bilder på hemsidan: vad du bör och inte bör göra.

Använda bilder på hemsidan: vad du bör och inte bör göra.


Planerar du att göra om er sajt? Isåfall, här är 7 saker att tänka på när du väljer bilder.

1. Använd inte bilder som du hittat på nätet

Bilder är i allmänhet skyddade av upphovsrätt, vilket gör att du kan bli skadeståndsskyldig om du använder en bild utan lov. Femsiffriga belopp är inte ovanliga för bildstölder.

Men, det finns faktiskt lagliga gratisalternativ. Kolla in unsplash.com och pexels.com. Där finns bilder som är fria att använda (med så kallad CC zero-licens).

Vad är haken? Jo, att utbudet på dessa sajter är mycket begränsat. Du kommer kanske inte hitta det du söker.

Dessutom finns det inga modellreleaser till bilderna, vilket kan betyda att du ändå kan bli skadeståndsskyldig om du använder en bild på en person som inte gett sitt samtycke. Tipset är därför att hitta bilder utan identifierbara människor om du vill använda dessa gratisbilder.

2. ANVÄND INTE BILDER SOM UTFYLLNAD

Utrymmet på din sajt är begränsat. Använd därför bilder som berättar något som tillför ett värde. Du vill få ut ert budskap, och då gäller det att använda bilder som gör jobbet. Att använda en bild som bara är snygg men saknar betydelse är slöseri med både pixlar och pengar.

3. ANVÄND INTE AMATÖRMÄSSIGA BILDER

En dålig bild gör mer skada än nytta. Och med “dålig bild” menar jag bilder som har tekniska brister, eller bilder vars budskap inte alls stämmer överens med det du vill förmedla.

Om du inte kan fotografera bör du låta bli (inte ens den dyraste kameran kommer att göra jobbet åt dig). Och du bör heller inte frestas att köpa billiga bildbyråbilder. Du kommer att bli avslöjad. Och det blir dyrt i längden.

Dåliga bilder gör att ditt företag upplevs billigt, slarvigt och inte alls förtroendeingivande. Så oavsett om ni fotograferar själva eller anlitar en fotograf, välj någon som levererar kvalitet.

4. ANVÄND BILDER SOM VISAR ATT NI LÖSER KUNDENS PROBLEM

Generellt är kunder inte intresserade av er produkt. De är däremot intresserade om ni har en lösning på deras problem.
Av samma anledning är det inte nödvändigt att bombardera er webbesökare med bilder på er produkt. Visa istället hur ni löser era kunders problem och hur det känns när problemen är borta.

5. ANVÄND HELLRE FÖR FÅ ÄN FÖR MÅNGA BILDER

Lägg fokus på att använda få bilder som ger ett starkt intryck. Att använda för mycket bilder kan vattna ur ditt budskap och riskera att få sajten att kännas spretig. Less is more, oftast.

6. ANVÄND BILDER SOM PASSAR IHOP

Fundera igenom ert bildmanér. Vilken stil ska ni använda? För att ge en enhetlig och professionell sida bör det finnas en röd tråd genom alla visuella inslag. Bilderna ska passa ihop både innehållsmässigt och tekniskt.

Ungefär som att alla gäster på ett bröllop bör klä sig enligt samma klädkod, så bör alla era webbilder följa samma bildmanér. Det blir proffsigare då, helt enkelt.

7. ANVÄND BILDER PÅ ER SJÄLVA

Kanske leder websurfarens besök på er sajt till att hen också besöker ert fysiska kontor. Eller så ses ni på möte hos kunden. Oavsett vilket är det viktigt att kunden känner igen sig. Att intrycket hen fått via er sajt stämmer överens med verkligheten.

Om verkligheten däremot skiljer sig från sajtens intryck kan kunden bli förvirrad. Det vill du undvika. Förvirring är dåligt, trygghet är bra. En förvirrad kund säger nej, medan en trygg kund vågar ta steget att anlita dig.

Bra bilder lönar sig

Jag är den förste att erkänna att det är svårt att räkna på return of investment på bilder. Och följdaktligen har många företag små budgetar för foto och film.

Men tänk så här: Hur mycket är en ny kund värd för dig? Vad genererar en genomsnittsskund under ett år?

1 000 kr?
100 000 kr?
10 000 000 kr?

Svaret på den frågan är detsamma som svaret på denna: Vad kostar det dig varje gång en potentiell kund ”vänder i dörren” när hen besöker din sajt?

_____
På Apelöga har vi lång erfarenhet av foto och film för företag. Vill du ha tips och råd angående dina företagsbilder? Maila eller ring Anders: 076-637 90 45

Artikelskribent:
Adam Haglund

2 reaktioner till “Använda bilder på hemsidan: vad du bör och inte bör göra.”

  1. Jobbar man med en duktig, seriös webbyrå kan man använda sig av något som kallas för en image handler. Som redaktör kan man då ladda upp en högupplöst bild på sin hemsida som automatiskt skalas om och komprimeras till ett lätt och fint webanpassat format. Då kan dessutom samma bild användas i olika storlekar på sajten, tex både i artikelvy och i en listvy, utan insats från dig som webredaktör.

Kommentera