Är du lika modig som Ica?

Är du lika modig som Ica?


Vi marknadsför ofta Apelöga som en byrå som fotograferar i en dokumentär stil. Det syftar till att våra bilder ska kännas äkta, även om alla situationer som fotograferas inte är det. Oftast är det en kontrollerad verklighet som efterfrågas av våra kunder.

Det krävs mod av ett företag att våga beställa äkta dokumentära bilder, att visa verkligheten som den faktiskt ser ut. Det finns alltid en risk att dokumentära bilder inte blir perfekta. Kompositionen kanske inte blir optimal, mångfaldsaspekten kanske inte blir tillgodosedd och skärpan kanske inte är hundraprocentig.

Det en dokumentär bild mister i perfektion vinner den i trovärdighet. Vi lever i verkligheten och vet hur den ser ut. Även på bild. Det tillrättalagda skapar en onödig distans. Vågar vi däremot visa våra skönhetsfläckar vinner vi respekt och skapar samförstånd – tillit byggs inte av att sätta upp fasader utan att bryta ner dem.

Bilderna i det här inlägget är fotade på uppdrag av Ica och ska ingå i en bok som uppmärksammar att företaget fyller 100 år. Ica har vid upprepade tillfällen betonat vikten av att bilderna ska vara dokumentära, visa vardagsrealism och äkta känslor. Vårt uppdrag, som är pågående, är att fotografera Ica-butiker och handlare runt om i Sverige. Varje fotograferad butik har något speciellt som vi hänger upp storyn på, men utöver det fotas allt intuitivt.

Vår utmaning som fotografer är att vi aldrig på förhand vet vad som kommer att utspela sig och vilka bilder vi kommer att ta. Det som händer det händer och allt vi kan göra är att vara beredda.

Att fotografera dokumentärt är en konst i koncentration, det gäller att placera sig rätt och efter bästa förmåga försöka förutse ett rörelsemönster.

En bild kommer som en snigel, men försvinner som en blixt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artikelskribent:
Christian Andersson

Kommentera