BLOGG

BLOGG

  • MFF Apelöga

    Apelöga <3 MFF

    Nu är det nästan omöjligt att missa våra bilder om du vistas i Malmö. Inför Malmö FF:s allsvenska premiär fick vi på Apelöga i uppdrag att ta fram bilder till Malmö FF. Upplägget passade oss perfekt, vilket också var anledningen till att vi fick uppdraget. Bilderna skulle vara i en ganska rå, dokumentär stil, inga blixtar och rökmaskiner som annars brukar plockas fram i den här typen av sammanhang. Kampanjen heter Visa hjärta och styrdes av FEW och bilderna togs i samband med en filminspelning som gjordes av Smartfilm. Att fotografera under en filminspelning är speciellt. Hierarkin är tydlig – film först, foto sen. Det är egentligen inga konstigheter, vi gör det här ofta, men det ställer särskilda krav på den som fotograferar. Som fotograf på en filminspelning gäller det att vara flexibel och anpassningsbar. Det finns oftast inte tid att byta fotograferingsplats eller ändra ljuset på något sätt. Det gäller att göra det bästa av situationen. Samtidigt som good enough inte är tillräckligt, bilderna ska oftast göras stora och synas på alla möjliga ställen. I vanliga fall står Apelöga för både film och foto. Vill du se hur det kan bli? Kolla in vad vi har gjort för Skånska Energi och hör av dig till Anders eller Therese om du vill veta mer.             Filmen till projektet kan du titta på här.

  • 14 år av trial and error – vad är det värt?

    Första bilden på polisen David är tagen 10.51 och den sista 11.05. Fotouppdraget som gjordes för Sekotidningen blev alltså klart på 14 minuter och då hann jag dessutom småprata lite mellan bilderna. Vad vill jag ha sagt med det, att jag är slarvig? Att det här är det de bästa bilderna som går att ta på en polis? Självklart inte, men ibland behövs det inte mer tid. Ibland har man inte, eller får man inte, mer tid. Till dessa 14 minuter ska läggas 14 års erfarenhet. 14 år av trial and error – det tveklöst bästa sättet att lära sig saker på. Bra bilder måste jobbas fram, men man behöver inte börja om från noll inför varje nytt uppdrag. Ungefär så här gick tankarna kring det här uppdraget: Jag börjar med att ställa mig frågorna: I vilket sammanhang ska bilderna synas? Vem är uppdragsgivaren och hur ser deras tidning och bildstil ut? I det här fallet var det Sekotidningen som ville ha ett porträtt på en polis i Rosengård. Vädret, vad finns det för ljus att jobba med? Det var mulet, så varken reflexskärm eller diffusor fyllde någon funktion. Blixt kunde ha varit en lösning, men det var inte den typen av bilder jag var ute efter. På plats börjar jag alltid (om det finns möjlighet) med att reka platsen. Här kommer erfarenhet av liknande förutsättningar till stor nytta. För att skapa ett intressant ljus, utan blixt, en mulen dag måste man jobba med avskärmning av ljuset. Utanför polishuset i Rosengård, där vi hade bestämt träff, finns en viadukt. Perfekt för att hindra ljuset att träffa David rakt uppifrån och sen modifiera sidoljuset genom att helt enkelt flytta och vrida på honom. Av samma anledning frågade jag om vi kunde ta en bild i en polisbil. Utsnitt/komposition. Möjligheten att fritt välja bakgrund begränsades kraftigt av att ljuset, eller möjligheten att avskärma ljuset, i så hög grad fick styra var bilderna skulle tas. Om miljön kan förstärka eller förtydliga något hos personen brukar jag ha med den på någon bild. Helkroppsbilden och bilderna i polisbilen i det här fallet. Utöver det och, kanske mest gångbart, är bilder med rena ”textytor” och kort skärpedjup. Sammanfattningsvis kan man säga att det bara är slutresultatet som räknas, det är det som uppdragsgivaren värdesätter. Mitt värde står givetvis också i direkt relation till resultatet. Hur mycket tid jag lägger på en enskild fotografering är däremot mindre relevant.                 Här kan du läsa mer om hur vi på Apelöga tänker kring prissättning (gäller inte redaktionella uppdrag) och varför vi undviker branschens rekommendationer om att ta betalt per timme.    

  • Content – mer yta än innehåll

    I min roll som fotograf är mitt primära mål att fånga äkta känslor på bild. När det inte går är nödlösningen en snygg komposition. Kombinationen är såklart bäst. De senaste åren har jag upplevt att känslor förmedlas mer genom bildredigering än med innehåll. De statiska och mer estetiskt tillrättalagda porträtten vinner mark och förpassar de berättande situationsbilderna till historien. Tendensen syns även i mina egna uppdragsbilder. I dagstidnings- och magasinsvärlden har porträtt länge varit en quick fix. Det är snabbjobbat och ser tillräckligt snyggt ut. I byråvärlden fortsätter content marketing att växa – även det en bransch med faiblesse för porträtt. Olika avsändare med olika drivkrafter, men med samma uttryck. Är det ett problem? Ja, om man tycker att content marketing ska handla om meningsfullt innehåll och om man tycker att journalistik ska svara på frågorna: vad?, var?, när?, vem? hur? och i bästa fall varför?. Ett porträtt kan säga en hel del om en person, men ärligt talat, i de flesta fall säger det inte så mycket. Oftast visar ett porträtt mest hur någon ser ut. Helheten blir lidande när man försöker gestalta ett innehåll genom att visa förpackningen. Jag rankar fortfarande ögonblicket högst. Och äkta känslor, visade på bild eller upplevda när bilden betraktas. Jag påmindes om detta när jag häromdagen hittade några jpg-filer (ganska kasst redigerade) från ett dagstidningsuppdrag jag gjorde för tio år sedan. Jag och en reporter ville berätta om en dansbandskväll. Vi kom först och lämnade sist. Däremellan försökte vi se och uppleva så mycket som möjligt. Utan genvägar. Så skapar man innehåll enligt mig. Så, på min önskelista står att bildjournalistiken återuppfinner sig själv, mer show don´t tell och att byråerna utvecklar sin syn på content och styr begreppet mot sin faktiska betydelse: Innehåll, inte utfyllnad som det ofta är idag. Är du bildbeställare och intresserad av storytelling och meningsfullt innehåll – hör av dig. Du kan också titta på vårt Lantmännen-kundcase, där vi jobbade med just detta.              

  • Hemsidan – en surdeg för fotografer

    För många yrkesverksamma fotografer är hemsidan ett ständigt dåligt samvete. Men vet att bilderna är gamla, eller borde redigeras annorlunda och att layouten är daterad. Ändå finns det så många andra saker som upplevs viktigare och mer brådskande. Och hemsidan, hur viktig är den egentligen? Ja, det beror helt och hållet på vilken funktion den ska ha. Hemsidans funktion blir tydlig om man frågar sig varför man har en hemsida. Därefter går man vidare med att se hur bra ens hemsida svarar mot alla därför som dyker upp.  Apeloga.se har haft olika utseenden genom åren och strax innan årskiftet fick den återigen en välbehövlig uppdatering. Under förändringsprocessen av vår nya hemsida har kundnyttan varit vårt största fokus. Ett av våra viktigaste därför är att vi vill ha in nya kunder. För att lyckas med det måste sidan vara relevant och svara på så många frågor som möjligt. Till exempel, vad gör Apelöga? Vem jobbar där? Vad kostar det? Ambitionen med nya apeloga.se har varit att skingra så många frågetecken som möjligt, inklusive vad vi kostar. Sen bråkar alltid form och funktion, så mängden information är såklart begränsad. Om vi har lyckats får någon annan avgöra. Kanske ser du som läsare något som vi kan göra annorlunda. Hör av dig i så fall – vi älskar feedback.    

  • Apelöga ger bort 1 % av årsomsättningen

    Det finns en tradition av att bry sig lite extra om sina medmänniskor kring jul. Vi tenderar att i större utsträckning gå från ord till handling och hjälporganisationer gör oftast sina toppnoteringar den här tiden på året. Julens materiella överflöd liksom förstärker orättvisorna och synliggör hur ojämnt världens resurser är fördelade. I förhoppning om att världen snart blir ljusare igen skänker vi på Apelöga 60 000 kronor, 1% av vår årsomsättning, fördelat till: Läkare Utan Gränser/ Médecins sans Frontières (MSF Sweden), Sverige för UNHCR och Vita hjälmarna i Syrien.

  • Ljussättning i vintermörker

    Under den mörka årstiden är det lätt att misströsta som fotograf. I december är soltimmarna som färst och vill man, som vi helst vill, jobba med befintligt ljus är det en utmaning. Då gäller det att hitta alternativa ljuskällor. Ofta är blixtljus den bästa lösningen. Eller så gör man som vi gjorde förra veckan och ljussätter med telefoner och datorskärmar. Det öppnar upp för nya bildlösningar, men också nya begränsningar. Den största utmaningen är att väga det befintliga ljuset mot skärmbelysningen. För utomhusbilder har man har ungefär en halvtimme på sig, vid gryning och skymning, att sätta sina bilder. Sen diffar det för mycket mellan det omgivande ljuset och skärmljuset. Ljuset är varje fotografs bästa vän och värsta fiende. Det gäller bara att anamma Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder-mentaliteten, bita ihop och tänka att om några veckor vänder det och blir ljusare igen.            

  • Därför lämnar jag fotobranschen efter 15 år

    För ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att lämna Apelöga. Och inte bara byrån, utan hela fotobranschen. Efter snart 15 år, först som frilansfotograf och sedan som ledare för Apelöga, känner jag att det räcker. Nu vill jag testa något nytt. Det är inte för att jag ogillar mitt jobb eller på Apelögas ekonomiska situation – tvärtom mitt jobb är det bästa man kan tänka sig och siffrorna ser väldigt fina ut. Alla trendlinjer pekar upp för företaget. Orsaken är snarare att jag en otålig och rastlös själ. Jag har insett att om jag inte tar ett aktivt beslut för att byta bana, så finns risken att jag blir kvar i samma bransch fram till pensionen. Därför lämnar jag nu. Ett resultat av FOMO – Fear of Missing Out. Kanske är yrkeslivet grönare på andra sidan. Faktum är att den här bloggen har varit en del beslutet. Jag har reflekterat över att många som läser mina texter, känner igen sig i det jag skriver, trots att de verkar i andra branscher. Jag började fundera: Kan det vara så att mina erfarenheter som entreprenör i fotobranschen är tillämpbara i andra branscher? Ja, jag tror det. Och det är vad jag vill utforska. Under året som gått sedan beslutet togs, har jag fått se över min roll i Apelöga. Bit för bit har jag avlägsnat mig – vissa av mina arbetsuppgifter har delegerats, andra har outsourcats, och vissa har helt enkelt tagits bort. Och nu när jag är helt bortbyggd är det tydligt att Apelöga klarar sig alldeles utmärkt utan mig. Företaget går bättre än någonsin. Vad ska jag göra istället? Närmsta tiden kommer jag vara föräldraledig på heltid. Sedan får jag se. Jag vet att jag vill fortsätta på inslagen väg: entreprenörskap och ledarskap är det jag brinner för. Kanske ska jag söka jobb. Kanske startar jag ett nytt bolag. Jag lutar åt att jag vill jobba med hus, kanske i byggbranschen eller i fastighetsbranschen. Eller kanske med inredning eller arkitektur. Vi får se. Tillsvidare är jag kvar i Apelöga som majoritetsägare, men i en passiv roll. Byrån rullar på utan min inblandning. På sikt kanske nya ägare tar över. Denna blogg får därmed ny inriktning från och med nu, när de andra apelögonen tar över. För min del sätter jag punkt här. –––– Ni som vill hålla kontakten med mig, adda mig gärna på LinkedIn, eller följ mig på Instagram. Eller maila. Jag gillar mail. –––– Förtydligande: Ovanstående betyder inte att projektet M1 Fotografiskt Center påverkas på något sätt. Det projektet lever vidare. Det betyder inte heller att Apelögas kunder eller samarbetspartners påverkas på något sätt. Allt kommer fortsätta som vanligt, men utan mig.

  • 11 vägar till bättre content

    Alexandra Bylund är serieentreprenören som blivit expert på PR och content marketing. Efter några år i resebranschen startade hon bildbyrån FOAP, och sedan Newshubby. Det företag hon jobbar aktivt med idag är PR with an Edge. – Vi hjälper våra kunder med att skapa och sprida innehåll i deras sociala kanaler. Vi producerar content, till exempel podcasts och bloggartiklar. Det vi gör går ut på att öka varumärkeskännedomen.  Varför content? – För att klassisk reklam, till exempel en annons, inte ger mig som mottagare något värde. Annonsen är bara ett sätt för företaget att skryta.  – Stora brands kan göra så – Nike kan skryta om att de gjort en ny sko, och deras följare kommer jubla. Men det funkar inte för små brands. Det är ett misstag att försöka härma stora brands. ___ Så hur gör man egentligen? Här är Alexandras 11 tips på hur man skapar bra content: 1. Var personlig – Du behöver inte vara privat, men du får inte glömma bort att vara människa. Även om du jobbar med B2B så är dina kunder också människor. De som säger att ”våra kunder finns inte på Facebook” har fel. Deras yrkesroller kanske inte finns där, men personerna bakom finns där. Och det är dessa når du bara genom att vara personlig. 2. Våga sticka ut – Många är ängsliga och vågar inte ha en åsikt. Men det är mycket effektivare att våga sticka ut. – Alex&Sigge-podden är ett bra exempel. De har väldigt högt i tak – Sigge kan börja gapskratta när Alex berättar om sin döde pappa – men de har sådan värme mellan sig att det fungerar, även om det är på gränsen. 3. Gör något oväntat – Kanske kan du blanda in humor i ditt material? Det oväntade ger uppmärksamhet. 4. Gör film – Om du är en bra ”performer” så ska du absolut göra rörligt material! Då behövs inte så mycket content för att det ska bli intressant. 5. Svara på kommentarer – Tänk dig att du är på ett mingel och du träffar någon som efter att ha presenterat sig tappar allt intresse för konversationen när det är din tur att prata. Så agerar många företag på sociala medier. De slänger ut sina statusuppdateringar på Facebook, men svarar inte när de får kommentarer. 6. Förinställ inte för mycket – Om du tidsinställer publicering av inlägg så märks det. Det saknas energi. Läsarna känner om det inte finns en människa bakom. 7. Sätt dig in i mottagarens läge  – Kanske att dina kunder tittar på Idol på fredagskvällen? Eller kanske att din målgrupp är gravida kvinnor? Då kan du anpassa ditt innehåll till det. 8. Anpassa ditt innehåll till olika kanaler – Använd inte samma text på Facebook som på LinkedIn. Skriv om, så att det passar. Facebook är lite mer vardagligt, medan LinkedIn är mer corporate. Och Instagram är på ett tredje sätt, och så vidare. 9. Skapa igenkänning – Det fanns en resebyrå som för några år sedan gjorde en reklamfilm med följande scen: En person kommer in på sitt hotellrum, går fram till balkongdörrarna, öppnar dem och går ut på balkongen.  – Alla känner igen sig i detta! Det är så alla gör när de kommer in på sitt hotellrum om de på en varm destination. Balkongdörröppningen skapar därför igenkänning, mer än den slitna klichén med strandstolen. 10. Skala bort laddade värdeord – Säg aldrig ”Titta på den här fantastiska produkten”. Istället ska du berätta om produkten så att läsaren känner att det faktiskt är en fantastisk produkt. 11. Tänk alltid på ”what’s in it for the reader” – Detta är det allra viktigaste: Det handlar inte om vad du vill säga, utan vad mottagaren vill höra. Du måste skapa värde för mottagaren.  – Detta är förmodligen det vanligaste misstaget folk gör när de skapar sitt eget content. De berättar vad de vill säga, trots att de borde veta bättre.  – Ett exempel på hur vi jobbar med detta: Vi har startat en prenumerationstjänst för content. Men istället för att annonsera om den tjänsten så producerar vi en podcast som heter Contentskolan. 10 avsnitt om hur man skapar bra innehåll. Vi ger bort verktygen. Förhoppningen är att vi får förtroende genom att dela med oss av vad vi kan. Och att vi tjänar på det i längden. — Hur lär man sig mer om content marketing? – Istället för att läsa en speciell bok eller podd så skulle jag vilja rekommendera att läsa psykologi och beteendevetenskap. Den som förstår hur människor funkar kommer lyckas bättre med sin kommunikation. – En annan bra metod är att ta tid för att verkligen analysera content. Sätt dig med några kollegor och studera andras content. Varför är det bra? Varför är det inte bra? Det kommer du lära dig massor av.

  • Var inte passionerad!

    Ni som är entreprenörer känner igen er i detta: Du får en idé. Ju mer du tänker på den, desto bättre tycks den vara. Du blir passionerad. Från passion är steget till handling litet. Du tar din idé ut på marknaden – kanske startar du ett nytt företag, eller formulerar en ny affärsstrategi – och väntar på att en flodvåg av efterfrågan ska skölja över dig. Men ingenting händer. Vad gick fel? Det oväntade svaret är: Felet är din passion. I Ryan Holidays nya bok Ego is the Enemy ger författaren sin förklaring: De entreprenörer som lyckas gör det inte tack vare sin passion, de lyckas trots sin passion. Passion är något som drar iväg med vårt ego, som får oss att glömma bort vår rationalitet. Holiday ger exemplet om herrarna Bush, Cheney och Rumsfeld som var passionerade om att invadera Irak, och därför missade uppenbara bevis på att de var helt fel ute. Ett annat exempel var när 12 klättrare dog på Mount Everest, drivna av sin passion av att nå toppen, när de överraskades av ett oväder. ”Goalodicy” har fenomenet kommit att kallas. Vi minns de passionerade entreprenörer som lyckats, men känner inte till alla de fall där passionerade personer misslyckats med sina företag. (Ett utdrag ur boken finns här.) Istället för passion: 1,2 miljarder dollar I  Originals berättar författaren Adam Grant om hur han blev uppvaktad av en startup, som frågade om han ville investera i deras bolag. Deras idé var att sälja glasögon online, vilket Grant tyckte var en bra idé. Men Grant ändrade sig när han förstod att grundarna inte gick all in i sitt nya bolag. De behöll sina jobb vid sidan om, och hade både B- och C-planer ifall deras startup skulle misslyckas. Grant avstod från att investera. Startupen visade sig dock bli en stor succé, tack vare sina rationella och opassionerade grundare. Företaget heter Warby Parker och värderades förra året till 1,2 miljarder dollar. Istället för passion: Följ kunden! Så nästa gång du drabbas av passion och vill kasta dig in i ett nytt startup-företag, försök ta ett steg tillbaka. Istället för att låta din passion vara ledstjärna, följ en annan: Din kund. Vikten av att fråga istället för att gissa blev tydlig för mig när jag häromåret läste Nail it Then Scale It. Boken beskriver en formel för hur man lyckas med sitt företag. Förenklat ser den ut så här: 1. Fråga kunden var det gör ont. Flera följdfrågor av typen ”Varför då? Berätta mer!” kan behövas innan du kommer ner till roten av problemet. 2. Hitta en lösning. 3. Testa lösningen. Fail fast, fail cheap. Gör om, gör rätt. 4. Skala upp verksamheten. Den som lyckas med alla fyra steg har en given succé, om man ska tro författarna (mer om processen här). Istället för passion: En podcast För er som lyssnar på podcasts så är detta avsnitt av Pat Flynns Smart Passive Income ett måste. Avnittet heter Building a Lucrative Business with No Ideas, No Expertise, and No Money och handlar till stor del om punkt 1 ovan: Hur man hittar kundens verkliga problem. Det intressanta är att när du väl verkligen förstått din kunds pain, så kommer du få bättre idéer än vad din passion skulle ha genererat. Tack vare din research kommer du nu fatta rationella beslut. Och rationalitet funkar alltid bäst i längden. Istället för passion: En enkät De här tankarna, om att fråga istället för att tro att man redan har svaret, är bakgrunden till vår enkätundersökning om hur företag jobbar med sociala media (delta om du vill, det tar bara tre minuter). Vi på Apelöga funderar på hur vi kan anpassa oss till den verklighet där företag, våra kunder, lägger allt mer tid på sociala medier. Vi har flera idéer på vad vi skulle kunna göra. Men hittills är det baserat på gissningar, inte fakta. Resultatet av enkäten publiceras här i bloggen senare i höst. ____ Nästa vecka i bloggen: Alexandra Bylund har mer koll än de flesta vad som funkar när man vill nå ut med ett budskap i sociala medier. Hint: Du ska absolut inte säga det du vill säga! Min intervju med henne publiceras här nästa vecka.

  • Hur använder företag sociala media för att nå ut?

    Häromveckan skrev jag om vad företag bör tänka på när de väljer bilder till sin hemsida. Jag listade 7 viktiga saker om hemsidebilder. Detta inlägg var tänkt som en fortsättning: Vad bör företag tänka på när de väljer bilder till sociala medier? Men jag skulle skriva denna text insåg jag att jag inte vet hur man gör. Så jag gav mig ut på jakt efter svar. Priserna hos bildbyråerna är på väg ner Ganska snart hittade jag några ledtrådar. I ett brev till sina medarbetare skriver Paul Banwell, Senior Director på Getty Images, att socialamedia-trenden är tydlig i bildbyråvärlden. Hur märks den? Jo, företag köper allt fler bilder, men vill betala allt mindre per bild. Totalsumman per företagskund tenderar dock att öka. Konkurrenten Shutterstock, som har premiumsajten Offset.com, är inne på samma spår. Offset har hittills erbjudit sina bilder genom två olika licenser: Högupplöst RF (royaltyfri) för 500 USD, eller lågupplöst RF för 250 USD. Men likt Getty har de upplevt ett ökat tryck från kunder som vill använda bilder i sociala media. Dock, dessa kunder vill sällan betala 250 USD, drygt 2 000 kr, för en bild som kanske bara används en gång i en Instagram-post. Därför är Offset, enligt våra källor, på väg att införa en socialamedia-licens där priset uppges landa på omkring 50-100 USD – ca 450-900 kr – per bild. Bilder på hemsida vs bilder på instagram På Apelöga har vi också börjat fundera kring detta. Våra relativt höga priser kanske gör att våra kunder hittar sina socialamedia-bilder från annat håll? Vår prissättning har varit i stort sett oförändrad sedan vi startade för sex år sedan. Men världen har förändrats sedan dess. Då fanns knappt Instagram och få företag var aktiva på Facebook. Hursomhelst. Tendenserna hos Getty och Shutterstock antyder att företag använder sociala media i allt högre utsträckning. Men vilken typ av bilder används? Och vilka bilder funkar, och vilka blir helt fel? Vad vi vet är hur vi själva använder bilder på Instagram. Behind the scenes-bilder blandat med färdiga bilder från uppdrag och bildbanksfotograferingar. Och vår erfarenhet är att Instagram är ett bra komplement till hemsidan: På hemsidan finns all info, medan Instagram bidrar med aktualitet. Hemsidan besöks en gång, medan aktuella bilder poppar upp i Instagramflödet varje dag. Hemsidan är till för kunder som är på väg att köpa foto- eller filmtjänster. Instagram-flödet är till för att underhålla de som följer oss, men som inte är i köpartagen. Hur instagrammar företag? Tillbaka till huvudfrågan: Hur jobbar företag med Instagram och Facebook? Istället för att gissa hur företag gör, så ska vi fråga dem. Vi har satt ihop en webenkät för att samla in erfarenheter och åsikter från så många företag som möjligt. Om du vill vara med i undersökningen (ja, det vill du!) så finns mer info nedan. I ett kommande blogginlägg kommer resultatet av undersökningen. ____ Nästa vecka i bloggen: Om vikten av att först fråga kunden istället för att bli förälskad i sin idé. Och varför det är lättare sagt än gjort. ____ Undersökning om sociala medier För dig som jobbar med sociala medier på ditt företag, fyll gärna i denna enkät! Det tar typ 3 minuter. Du svarar anonymt om du vill. Resultatet av enkäten publiceras här i bloggen framöver. Förhoppningsvis blir resultatet användbart för alla. För transparensens skull: Enkäten är inte en fördold säljpitch eller marknadsföring för Apelöga. Du kommer inte få spammiga ”köperbjudanden” eller nåt sånt. Däremot kommer vi i Apelöga använda insikterna som undersökningen ger för att förbättra våra produkter. Kanske leder det till att vi ändrar vår prissättning, eller på annat sätt förändrar vår affärsmodell.

  • Använda bilder på hemsidan: vad du bör och inte bör göra.

    Sedan i våras har vi jobbat med vår nya hemsida. Nu är den nästan klar, vi planerar att lansera den om en vecka. Som fotograf är jag förstås partisk när jag säger att bilder på en företagshemsida är viktigt. Men jag vet också att det kan vara klurigt att välja rätt bilder. Planerar du att göra om er sajt? Isåfall, här är 7 saker att tänka på när du väljer bilder. 1. Använd inte bilder som du hittat på nätet Bilder är i allmänhet skyddade av upphovsrätt, vilket gör att du kan bli skadeståndsskyldig om du använder en bild utan lov. Femsiffriga belopp är inte ovanliga för bildstölder. Men, det finns faktiskt lagliga gratisalternativ. Kolla in unsplash.com och pexels.com. Där finns bilder som är fria att använda (med så kallad CC zero-licens). Vad är haken? Jo, att utbudet på dessa sajter är mycket begränsat. Du kommer kanske inte hitta det du söker. Dessutom finns det inga modellreleaser till bilderna, vilket kan betyda att du ändå kan bli skadeståndsskyldig om du använder en bild på en person som inte gett sitt samtycke. Tipset är därför att hitta bilder utan identifierbara människor om du vill använda dessa gratisbilder. 2. ANVÄND INTE BILDER SOM UTFYLLNAD Utrymmet på din sajt är begränsat. Använd därför bilder som berättar något som tillför ett värde. Du vill få ut ert budskap, och då gäller det att använda bilder som gör jobbet. Att använda en bild som bara är snygg men saknar betydelse är slöseri med både pixlar och pengar. 3. ANVÄND INTE AMATÖRMÄSSIGA BILDER En dålig bild gör mer skada än nytta. Och med “dålig bild” menar jag bilder som har tekniska brister, eller bilder vars budskap inte alls stämmer överens med det du vill förmedla. Om du inte kan fotografera bör du låta bli (inte ens den dyraste kameran kommer att göra jobbet åt dig). Och du bör heller inte frestas att köpa billiga bildbyråbilder. Du kommer att bli avslöjad. Och det blir dyrt i längen. Dåliga bilder gör att ditt företag upplevs billigt, slarvigt och inte alls förtroendeingivande. Så oavsett om ni fotograferar själva eller anlitar en fotograf, välj någon som levererar kvalitet. 4. ANVÄND BILDER SOM VISAR ATT NI LÖSER KUNDENS PROBLEM Generellt är kunder inte intresserade av er produkt. De är däremot intresserade om ni har en lösning på deras problem. Av samma anledning är det inte nödvändigt att bombardera er webbesökare med bilder på er produkt. Visa istället hur ni löser era kunders problem och hur det känns när problemen är borta. 5. ANVÄND HELLRE FÖR FÅ ÄN FÖR MÅNGA BILDER Lägg fokus på att använda få bilder som ger ett starkt intryck. Att använda för mycket bilder kan vattna ur ditt budskap och riskera att få sajten att kännas spretig. Less is more, oftast. 6. ANVÄND BILDER SOM PASSAR IHOP Fundera igenom ert bildmanér. Vilken stil ska ni använda? För att ge en enhetlig och professionell sida bör det finnas en röd tråd genom alla visuella inslag. Bilderna ska passa ihop både innehållsmässigt och tekniskt. Ungefär som att alla gäster på ett bröllop bör klä sig enligt samma klädkod, så bör alla era webbilder följa samma bildmanér. Det blir proffsigare då, helt enkelt. 7. ANVÄND BILDER PÅ ER SJÄLVA Kanske leder websurfarens besök på er sajt till att hen också besöker ert fysiska kontor. Eller så ses ni på möte hos kunden. Oavsett vilket är det viktigt att kunden känner igen sig. Att intrycket hen fått via er sajt stämmer överens med verkligheten. Om verkligheten däremot skiljer sig från sajtens intryck kan kunden bli förvirrad. Det vill du undvika. Förvirring är dåligt, trygghet är bra. En förvirrad kund säger nej, medan en trygg kund vågar ta steget att anlita dig. Bra bilder lönar sig Jag är den förste att erkänna att det är svårt att räkna på return of investment på bilder. Och följdaktligen har många företag små budgetar för foto och film. Men tänk så här: Hur mycket är en ny kund värd för dig? Vad genererar en genomsnittsskund under ett år? 1 000 kr? 100 000 kr? 10 000 000 kr? Svaret på den frågan är detsamma som svaret på denna: Vad kostar det dig varje gång en potentiell kund ”vänder i dörren” när hen besöker din sajt? _____ På Apelöga har vi lång erfarenhet av foto och film för företag. Vill du ha tips och råd angående ditt företags bilder? Boka ett kostnadsfritt rådgivningsmöte, så kan vi hjälpa dig. Maila eller ring Anders: 076-637 90 45

  • 9 saker jag önskar jag visste när jag var 20

    Häromveckan fick vi på Apelöga besök av Fotoskolan Jönköping, samma skola som jag själv gick på för 15 år sedan. Jag fick frågan från studenterna: Vad är ditt bästa tips till oss? Ja, vad önskar jag att jag visste för 15 år sedan, när jag var 20 och stod på tröskeln till fotograflivet? Här är mitt svar: 1. Det är okej att vara rädd När jag var 20 var jag rädd för det mesta. Min stamning och min introverta läggning gjorde (och gör fortfarande) att jag hade svårt att knyta nya kontakter. Att ge mig ut på en reportageresa var oerhört läskigt. Nu vet jag att rädsla och motstånd ofta är ett tecken på att man är på rätt väg. Steven Pressfield kallar det för The Resistance. Läs någon av hans böcker, denna eller denna. Jag vet också att det enda som hjälper mot rädsla är handling. Även om man ofta misslyckas. 2. Det är okej att misslyckas Det är lätt hänt att paralyseras av sin rädsla, särskilt i det skede av livet när man är på väg in i vuxenvärlden. Då är det viktigt att veta att man får misslyckas. Ofta är inte ett misslyckande så farligt som man kan tro på förhand. Tvärtom, att misslyckas leder alltid till nya lärdomar, om man tar vara på erfarenheten. Sometimes you win, sometimes you learn, som Nelson Mandela lär ha sagt. Det största misslyckandet är att inte misslyckas tillräckligt många gånger, för då upphör lärandet. 3. Det är okej att fejka Det tog lång tid innan jag vågade kalla mig för ”fotograf”.  Jag kände mig inte tillräckligt etablerad. Och mina uppdrag speglade min inställning: Jag fick små, dåligt betalda uppdrag. Men jag märkte att så snart jag vågade kalla mig fotograf och gjorde en hemsida där jag målade upp mig själv som bättre än vad jag var, så växte både jag och listan med kunder. Det blev en självuppfyllande profetia. Fake it ‘til you make it, det funkar. Lästips: Tim Ferriss skriver om en rad olika strategier för detta i sin berömda Four Hour Work-Week. 4. Det är okej att testa olika saker Som 20-åring behöver man inte ha en grand plan. Ju fler saker man testar på, desto mer lär man sig om sig själv. Med tiden har man hittat de saker man brinner för, och vill utveckla mer. När du sedan tycker att det är dags att fokusera på en sak, läs Essentialism så får du hjälp att ta nästa steg. 5. Det är okej att ha nördiga rutiner Mark Zuckerberg har alltid samma t-shirt på sig, Steve Jobs hade alltid samma polotröja. Varför? För att de insett att varje val man tvingas göra – oavsett om det handlar om ens outfit eller en affärsplan – kostar tankeenergi. Ju mer du har på auto-pilot, desto mer tid och energi får du över till att vara produktiv. Lästips: Gretchen Rubin beskriver i boken Better Than Before om varför rutiner är grejen. 6. Det är okej att få nej Mitt första reklamutskick som frilansfotograf gick ut till 60 potentiella kunder. 58 av utskicken gick rakt ner i papperskorgen. De två återstående gav mig uppdrag, som i förlängningen ledde till nya kunder och nya uppdrag. Och så rullade det på. Som ny i en bransch får du räkna med att de flesta kommer att säga nej till dina idéer. Det är inget personligt, det är bara så det är. Ju fler nej du orkar acceptera, desto större chans att du lyckas framöver. 7. Det är okej att strunta i universitetet Länge hade jag komplex för att jag aldrig skaffat mig en akademisk utbildning. Tills jag insåg att jag kunde lära sig det mesta jag behövde på egen hand, genom böcker, podcasts och videotutorials. Nej, denna väg gav mig inga akademiska poäng, men den gav mig handgripliga kunskaper. Jag ångrar en sak: Inte att jag struntade i universitetet, utan att jag inte började läsa böcker förrän jag var 30. Sedan jag börjat läsa på allvar har min produktivitet och effektivitet skjutit i höjden. 8. Det är inte okej att slarva med hälsan Jo, jag vet: Som 20-åring är man odödlig. Inga problem att vara uppe hela natten och dricka alkohol och ändå fungera normalt dagen därpå. Fast egentligen är det inte så. Du blir vad du äter, och du blir dum om du inte rör på dig. Jag fattade inte detta förrän jag blev 30. Lästips: Eat Move Sleep 9. Det är okej att strunta i listor med tips Egentligen gillar jag inte sådana här tipslistor. Det som har funkat för mig kanske inte funkar för dig. Således bör du ta tips och råd, inklusive de i denna text, med en skopa salt. Gå din egen väg. Var lyhörd för vad andra kan lära dig, men glöm inte att lyssna på din egen intuition. ____ Nästa vecka i bloggen: Att använda bilder på din hemsida: Vilka bilder du bör du använda, och vilka ska undvikas?