BLOGG

BLOGG

  • Apelöga vill investera i din startup

    Jag har hållit med fotografi i över 20 år, och jag har jobbat med företagsfotografi i minst 10. Men det var först häromåret som jag insåg hur viktigt fotografi faktiskt är för ett företag. Det hände närmare bestämt i juni 2017 när jag behövde bilder till mitt nystartade köksföretag. I slutet av 2016 tog jag ett steg tillbaka på Apelöga. Några månader senare drog jag igång ett nytt företag, Skandinaviska Shakerkök, som jag nu driver parallellt med Apelöga. (Hur jag hamnade i just köksbranschen har jag bloggat om på gottjobb.se, för den som är intresserad.) Hursomhelst. Ett nytt företag måste marknadsföras. Syns du inte, finns du inte, sägs det. Men faktum är att det inte räcker med att synas. Du måste synas på rätt sätt. För mitt nya företag, som ville marknadsföra premiumkök, handbyggda av massivt trä, så var det oerhört viktigt att bilderna var i samklang med det premiumvarumärke jag försökte skapa. Kort sagt: Jag behövde riktigt bra bilder för att kunna vara trovärdig för kunderna. Som tur var för mig så löste det sig rätt lätt: Jag kunde plåta en del själv, och jag fick hjälp av mina kollegor på Apelöga att plåta andra bilder och en kundcasefilm. Det finns fördelar med att äga en fotobyrå… För hur hade det gått annars? Då hade jag behövt betala kanske 50 000 – 200 000 kronor för samma material. Och som nystartad hade jag definitivt inte de pengarna. Moment-22 för en startup Det var då jag insåg det moment-22 som många nyföretagare sitter fast i: 1. De har inte råd att marknadsföra sig med rätt bilder och filmer, eftersom de är i uppstartsfasen. 2. Eftersom de inte marknadsför sig på rätt sätt bygger de inte sitt varumärke. 3. Utan varumärkesbyggande blir det låg försäljning. 4. Utan försäljning finns det inga pengar över till marknadsföring. Repeat. Jag, med min bakgrund, hade turen att slippa detta moment-22, och kan nu ett halvår senare se hur orderlistan för Skandinaviska Shakerkök börjar fyllas på, tack vare lyckad marknadsföring under hösten. Vi hjälper ditt nya företag Ur detta föddes en idé på Apelöga: Tänk om vi kunde ”sponsra” startups med gratis fotograferingar och filminspelningar, och få betalt först i efterhand när företagen tagit fart? Apelöga har ju indirekt redan hjälpt ett företag, mitt Skandinaviska Shakerkök, att komma igång. Nu vill vi hjälpa fler. Idén är att vi i Apelöga plåtar och filmar gratis åt ditt företag. Ungefär som en investerare stöttar ett företag, men istället för pengar investerar vi med vår arbetsinsats. I gengäld får vi betalt när, och om, ditt företag tar fart. Intresserad? Om du driver en startup som behöver bild- och/eller filmmaterial, så kan du höra av dig till oss. Vi är särskilt intresserade av startups med stor tillväxtpotential, men vi är öppna för det mesta. Anmäl ditt intresse genom att maila adam.haglund@apeloga.se. Berätta lite om ditt företag och din affärsidé, och varför du vill jobba med oss. Om intresset är ömsesidigt bokar vi ett möte. Sedan, om vi tror på din idé, så inleder vi ett samarbete. Då får juristerna göra sitt, så att vi kommer fram till ett avtal som känna bra och rättvist för båda parter.

  • 5 “F” för bättre bilder

    Det finns mycket man inte kan påverka som fotograf men också en hel del som man faktiskt kan styra över. Nedan har jag samlat några korta tips för att effektivisera arbetsflödet. Med lite struktur, rutin och en stor nypa kreativitet hoppas jag dessa “F” kan lyfta ditt bildskapande, oavsett vilken din yrkesroll är. 1. Förbered i kameran Ett bra förarbete är A och O. Lägg lite extra tid på förberedelse av din bild, oavsett om det är en uppställd scen eller ett ögonblick. Försäkra dig om att du har en harmonisk komposition, att inga onödiga saker syns och undvik röriga mönster och bakgrunder som stjäl uppmärksamhet från ditt huvudobjekt. Kanske har du möjlighet att jobba med stämningshöjare redan från början? Recept på starka faktorer kan till exempel vara fint motljus, en överstrålning eller suddiga objekt i förgrunden. 2. Fixa färgen När du påbörjar efterbehandlingen är ett tips att sätta färgen först och inte fastna i detaljer. Skapa den känsla du vill ha med övergripande korrigeringar i toner, kontrast och ljus. Eventuellt kan du använda dig av en referensbild som du gillar för att försöka efterlikna dess färgkomposition. Ett hett tips är att alltid jobba upp alla bilder under förloppet, så att inte en är helt färdig och en annan inte ens påbörjad ifall något oförutsägbart skulle ske. 3. Forma Skapa harmoni i bilden genom att dämpa sådant som sticker iväg i form. Det kan till exempel vara en tröjkant eller en test med hår som behöver puttas in, göras rundare eller smalnas av. Ju mer du jobbar med detta kommer du träna ögat att se vad som behöver göras. 4. Förenkla Gör bilden så behaglig som möjligt att titta på. Städa bort sådant som stör balansen och som drar blicken till sig. Genom att jobba med ljus och mörker kan du göra ett flammigt objekt mer stillsamt och rent. Du kan också i detta skede göra mer lokala förändringar för att framhäva detaljer genom ljussättning eller till exempel lite extra skärpa. 5. Finputsa Innan du avslutar för leverans bör du gå över och kontrollera ditt arbete. Gör en kvalitetscheck och försäkra dig om att du inte har slarvat. Växla hela tiden mellan in- och utzoomat för att få en bra översikt. Jämför bilderna mot varandra om du har fler än en. Synkar alla toner? Är alla viktiga toner sanningsenliga (t.ex. gräs, himmel och eventuella signaturfärger)? Utför dina sista små justeringar och förbered bilderna för sitt slutmedium. PS. Glöm inte att spara frekvent, ⌘+S ska vara din bästa vän. Hoppas att vår lilla lathund kan vara till nytta. Har du några fler frågor är det bara att skriva ett mejl till mig. Vi hörs!

  • Hur en plats inspirerade en fotografering

    Jag har kört på Sofieldalsvägen i Oxie otaliga gånger, och varje gång kör man förbi en liten hage med får, vari det ligger två döda träd. Det ser ut som att det är en blixt som slagit ner, men jag är inte helt säker. Varje gång, ser jag de här träden, och varje gång har jag tänkt: jag måste fota där. Vad gör man om man har en plats man så sjukt gärna vill fota på, men vet inte riktigt vad eller hur? Jag ville inte fota vad som helst, eller vem som helst där. Det skulle kännas rätt, jag ville inte ”slösa” platsen liksom. En dag när jag gick på H&M och kollade rean, såg jag Jessica. Hon kollade också på rean och jag tyckte hon var skitcool. ÄR skitcool. Så jag samlade lite mod, och gick fram för att fråga om jag fick lov att fota henne en dag, sa att jag inte hade någon idé just nu, men att jag ville skriva om jag fick en. Som ni kanske redan gissat så slutade det hela med att jag fotade henne på den här platsen jag nyss berättat om. Det kändes nästan lite läskigt först, jag hade ju gått och tänkt på den här fotografering så länge och ville inte att det skulle bli dåligt. Jag ville att platsen skulle få spela en stor roll, men det var lika viktigt att den inte fick ta över Jessica. Det bästa sättet att lösa såna här saker på, när två saker är lika viktiga, är att låta dem interagera med varandra. Jag ville liksom inte att Jessica bara skulle stå vid ett träd eller på en gräsplätt. Hon fick både gå, stå och ligga på trädet. Hon fick springa ut ur bilden, lägga sig i gräset och klappa några får. Hon fick vara en del av platsen helt enkelt, som om det var ett andra hem. Inför plåtningar som denna, gör jag alltid en moodboard. Jag letar upp bilder som inspirerar mig, både gällande styling, posering och känsla. Det gör allting mycket lättare, både för mig och modellen, när jag har en tydlig plan. Ibland kan jag till och med hitta på en karaktär som jag vill att modellen ska spela – det är inte alltid det funkar eftersom det kräver att modellen måste vara bekväm med att skådespela lite, men det kan ge bilderna mycket mer känsla. Jag vet att det kan vara svårt att fotografera människor man inte fotat förr, eller som är väldigt ovana framför kameran. De enda tipsen jag kan ge här är att practise makes perfect, och att du vet vad du vill. Om du är osäker, blir modellen också osäker. Så här blev bilderna i alla fall, själv är jag riktigt nöjd. Vad tycker ni?             Har ni själva haft någon liknande upplevelse, frågat någon på stan? Har ni själva en plats som ni bara sitter och väntar på att få använda, tills rätt tillfälle uppenbarar sig? Hur tänker ni när ni är ute och fotar? Let’s talk about it!

  • Är du lika modig som Ica?

    Vi marknadsför ofta Apelöga som en byrå som fotograferar i en dokumentär stil. Det syftar till att våra bilder ska kännas äkta, även om alla situationer som fotograferas inte är det. Oftast är det en kontrollerad verklighet som efterfrågas av våra kunder. Det krävs mod av ett företag att våga beställa äkta dokumentära bilder, att visa verkligheten som den faktiskt ser ut. Det finns alltid en risk att dokumentära bilder inte blir perfekta. Kompositionen kanske inte blir optimal, mångfaldsaspekten kanske inte blir tillgodosedd och skärpan kanske inte är hundraprocentig. Det en dokumentär bild mister i perfektion vinner den i trovärdighet. Vi lever i verkligheten och vet hur den ser ut. Även på bild. Det tillrättalagda skapar en onödig distans. Vågar vi däremot visa våra skönhetsfläckar vinner vi respekt och skapar samförstånd – tillit byggs inte av att sätta upp fasader utan att bryta ner dem. Bilderna i det här inlägget är fotade på uppdrag av Ica och ska ingå i en bok som uppmärksammar att företaget fyller 100 år. Ica har vid upprepade tillfällen betonat vikten av att bilderna ska vara dokumentära, visa vardagsrealism och äkta känslor. Vårt uppdrag, som är pågående, är att fotografera Ica-butiker och handlare runt om i Sverige. Varje fotograferad butik har något speciellt som vi hänger upp storyn på, men utöver det fotas allt intuitivt. Vår utmaning som fotografer är att vi aldrig på förhand vet vad som kommer att utspela sig och vilka bilder vi kommer att ta. Det som händer det händer och allt vi kan göra är att vara beredda. Att fotografera dokumentärt är en konst i koncentration, det gäller att placera sig rätt och efter bästa förmåga försöka förutse ett rörelsemönster. En bild kommer som en snigel, men försvinner som en blixt.                  

  • Från råfil till färdig produkt

    Som retuschör kan det ibland vara klurigt att motivera varför mitt arbete verkligen behövs. Det är lätt att missa vad som faktiskt händer i efterbehandligen när man normalt bara får det färdiga materialet presenterat för sig. Vad sker när fotografen trycker på knappen och hur stor påverkan har komposition och timing? Givetvis är dessa faktorer helt avgörande för det som skapar en bra bild – men det är inte allt. Tänk dig att äta en fastlagsbulle med alldeles för lite grädde. Det smakar förvisso ganska gott men det är liksom inte… en riktig fastlagsbulle, utan bara en torr bit bröd med för lite fyllning. Så där är det med retusch också. Man har en jättebra bild från början men med det digitala hantverket blir slutresultatet istället en sjukt god bakelse med både grädde och florsocker på toppen. Många bildbeställare har en tendens att vara lite rädda för ordet ”retusch” eftersom det för vissa klingar dåligt och lätt förknippas med överarbetat material med låg kvalitet. De är rädda att tappa sin grundkänsla i bilden och därmed också äktheten. Här vill jag bevisa motsatsen. En bild kan behandlas på så många olika sätt och i helt varierande grad. För mig handlar bildbehandling alltid om att försöka förstärka råmaterialet. Att framhäva dess fördelar och dämpa det som är mindre bra. En duktig retuschör kan med sitt sätt att arbeta medvetet styra betraktaren till en specifikt del i en bild och dra uppmärksamhet ifrån en annan. Det kan handla om allt ifrån ton och färgsättning till att jobba med ljus eller betydligt mer avancerad teknik. I stort handlar efterbehandling om att städa, forma, förbättra och ge feeling. Allra helst ska det inte synas att man har varit där och justerat (om inte det är önskemålet såklart). Vi skulle helt enkelt kunna kalla en retuschör för en digital Ninja. Bara med en svart penna i handen istället för annat valfritt dödligt föremål. Extra roligt är det när vi får uppdrag där kunden vill gå lite utanför boxen och ger oss fria händer. Det är då det allra bästa och kanske mest oväntade resultatet kan bli till. Tillsammans med Telavox gjorde vi just en sådan studiofotografering som ni kan se nedanför. Här ville kunden ha olika färger på fonden så vi bestämde oss att använda en vid fotograferingstillfället för att sedan göra resten i datorn. Gänget här är alla tjusiga bullar från början – men med lite färgglad grädde och en handfull florsocker så blev resultatet en riktigt härlig go’fika! (Dra i reglagen över bilderna för att se före och efter) Så, för att summera – ja, efterarbete behövs och allra bäst funkar det när man ingår i ett bra team där alla är specialister inom sitt område. På Apelöga redigerar fotograferna en stor del av sina bilder själva men det är när vi samarbetar som resultatet blir top notch! Ni vet väl att vi gör rena retuschjobb också? Intresserade? Skicka ett mejl till mig!

  • Jag är Apelögas nya fotograf – Rebecca

    Tisdag 5/9 kl. 08.30, påminnelse från Googles kalender – ”Om 30 min. 09.00 – 10.00 Skriv blogginlägg om dig själv.” Justeja. Skriv blogginlägg om mig själv. Jag måste ju berätta för er vem jag är och vad jag gör. Det bestämde vi på måndagsmötet. Men hur gör jag det? 09.39, anteckningarna är fortfarande tomma. Nu har jag bara 21 minuter på mig att bli färdig innan ”10.00 – 11.00 Redigera bilder till blogginlägget”. Jag tänker att jag kanske borde börja med ett hej, mitt namn är Rebecca Gustafsson. Jag är fotograf – just nu på Apelöga som vikarie för pappalediga Christian. Jag är kaffedrickare och kokosälskare, är sjukt bra på att skratta och tycker extremt få saker är pinsamma – det har min pappa lärt mig. Jag är dotter till Hans och Berit, som alltid trott på mig, även när jag inte själv gjorde det. Jag vill ta bilder som får folk att känna något. Jag är bäst på mode, porträtt och trivs även bra i Apelögas bildspråk. Jag visar min starkaste sida i naturligt ljus på location, men tackar aldrig nej till att experimentera med blixtar i studion. Jag vet också att jag växte upp i Höllviken, med fyra syskon och en hund. Sen gick jag ett mediagymnasie i Lund och en fotoutbildning på Jylland i Danmark. Jag praktiserade ett år på Apelöga och sen tre månader på Grönland (vilket för övrigt var en skitcool upplevelse). Jag jobbar hårt för att få resultat jag är nöjd med och är definitivt min största kritiker. 10.00 Nu måste jag sluta skriva, men jag tycker ändå jag hann få med det viktigaste. Ska vi titta på lite bilder nu? Finns det något ni undrar över, är där något ni är nyfikna på? Har ni en idé ni vill sätta i liv, eller vill ni bara snacka lite – jag är tillgänglig via mail, telefon, alltid över kaffe och kan fraktas över land och rike.  

  • Advokater – från vitt till betong

    Ibland träffar man inte där man siktar och tur är väl det. Advokatfirman A.Lindberg i Malmö kom till Apelöga med en porträttförfrågan: En gruppbild och tre enskilda porträtt skulle tas. Bilderna skulle användas på deras nya sajt och bilderna skulle tas mot vit bakgrund i studio. För att få en aning rumskänsla i bilderna, föreslog vi att bilderna kunde tas mot vår vita brädvägg i vår studio. Sagt och gjort, bilderna tas och alla är nöjda och glada. Där hade historien kunnat sluta om det inte var för att de på vägen ut från Apelöga fick syn på våra personalporträtt. Dessa porträtt är tagna i olika utemiljöer. De gillades och vi bestämde oss för att komplettera fotosessionen med några utebilder. När bildbeställningen kom var det utebilderna som hade valts. Ja, ibland är man låst i sina tankar om vad man tror att man vill ha, att man inte ser vilka alternativ som finns. Vi på Apelöga tycker att det var kul att Advokatfirman A.Lindberg gillade våra porträtt och att de vågade satsa på något annat än den ursprungliga idén. Råd till fotografer: Visa upp vad du själv gillar, chansen är stor att det gillas av andra också. I en säljroll är det lätt att bli en sån som bara smeker medhårs, men istället: Våga utmana dina kunder! Råd till bildköpare: Ha ett öppet sinne! Om du bara beställer det du själv kan fantisera ihop så är risken att du missar mycket. Fråga gärna fotografen vad hen tycker, så slipper du upprepa andras misstag.        

  • Konsten att vara professionell

    Få saker är: ”Det är väl bara att…” om man ska göra dem riktigt bra. Det gäller inte minst fotografi, ett medium som genom digitaliseringen har fått utstå sin motsvarighet till gör-det-själv-effekten. Så i en bransch av många ”Kan självare” är det på sin plats att säga nej, du kan inte bäst själv. Alla kan kanske bli fotografer, men alla är inte fotografer. Men att fota ett hus då, hur svårt är det egentligen? Ja, det kan vara alltifrån jättelätt till jättesvårt. Det beror på vilka krav som ställs på slutresultatet. Ett uppdrag i Örebro skulle kompletteras med en bild på slottet. Tiden som kunde avsättas till detta var en kväll eller en tidig morgon dagen därpå. kl. 16.52. Himlen är grå och ljuset platt. Jag kollar olika väderappar som alla påstår att det är sol i Örebro. I hopp om att det ska spricka upp, rekar jag fotoplatser utifrån den utlovade kvällssolens riktning. Samtidigt pågår OpenArt biennale i Örebro med konstverk över hela staden, som påverkar mina val av fotograferingsvinklar.   kl. 18.52. Solen tränger igenom, men himlen bakom slottet är fortfarande inte så bra som jag vill att den ska vara. En bild på en byggnad blir lätt lite tråkig, även om det är en arkitektur från 1300-talet. En fin inramning eller en förgrund som skapar djup i bilden brukar göra det mer livfullt. Men hur jag än försöker får jag inte till någon bra förgrund. Jag bestämmer mig därför för att fåglarna får bli det som livar upp bilden. Samtidigt får inte bilden börja handla om fåglar – balansen är viktig. En turistbuss står parkerad bakom mig och jag är inte längre den enda personen med kamera på platsen. Några matar fåglarna och skapar en rörelse i himlen. Jag fotograferar, men det är för många fåglar och det blir bara röriga bilder.   kl. 19.40. Solen når forfarande slottet och himlen är precis som jag vill ha den. Turisterna är borta. Jag har hämtat ett stativ och inhandlat en påse naanbröd. Jag kastar ut lite bröd som skapar lagom mycket fågelaktivitet – klick – bilden sitter. Lätt som en plätt!  

  • Låt oss fylla på företagets bildbank i sommar

    De flesta företag har förstått att de måste ha bra och uppdaterade bilder för att sticka ut. För de företag som är aktiva på sociala medier är det såklart ännu viktigare. Under sommarhalvåret fotar vi som allra mest, mycket på uppdrag, men också en hel del på spekulation. Det senare gör vi för att vi vill fotografera när förutsättningarna är som bäst och för att fylla på vårt eget bildarkiv. När vi planerar in dessa fotograferingar gör vi det gärna i samråd med företag som vill fylla på sina interna bildbanker. Dessa fotograferingar blir ofta en win-win. Dels får vi på Apelöga bilder som vi kan använda, dels får de företag som vi samarbetar med sina önskade bilder till ett reducerat pris. Nedanstående bilder är ett resultat av liknande samarbeten, uppblandat med sådant som vi har fotat på eget initiativ. Behöver du eller ditt företag nya bilder? Hör av dig så tar vi ett snack om vad vi kan göra tillsammans. Vi på Apelöga står för all planering, inklusive modeller och själva fotograferingen. Som vanligt när Apelöga fotograferar betalar man bara för de bilder man vill ha – det finns inget köptvång.                          

  • De bästa bilderna från maj

    Under maj månad fotograferade vi bland annat för E.on, Sova, Lernia och Ica. För Ica, en av våra nyare kunder, har vi bland annat varit i Jämtland och träffat en Ica-handlare som bor i samma hus som han har sin butik. Några av bilderna ser ni här.                               _____ Vill du se mer bilder från våra plåtningar? Följ oss på Instagram! TIDIGARE MÅNADENS BILDER De bästa bilderna från april De bästa bilderna från mars De bästa bilderna från januari De bästa bilderna från december De bästa bilderna från november De bästa bilderna från september De bästa bilderna från augusti De bästa bilderna från juli De bästa bilderna från juni De bästa bilderna från maj

  • Last night in Sweden

    Fotoprojektet Last night in Sweden har engagerat fotografer runt om i Sverige. Bokförlaget Max Ström står bakom projektet som sattes igång efter Donald Trumps ökända uttalande som påstod att Sverige är på väg att kollapsa på grund av det höga antalet asylsökande. ”Att världens mäktigaste person sprider osanningar om Sverige för att vinna politiska poänger är inte acceptabelt. Men kameran ljuger inte. Det här blir vårt sätt att ge en mer nyanserad bild av Sverige 2017”, säger den prisbelönte fotojournalisten Paul Hansen, en av hundra fotografer som medverkar i projektet. Den senaste månaden, bara på kvällstid mellan 18.00-24.00, har det alltså fotats runt om i landet. Några av Apelögas fotografers bidrag till projektet ser du här.                      

  • MFF Apelöga

    Apelöga <3 MFF

    Nu är det nästan omöjligt att missa våra bilder om du vistas i Malmö. Inför Malmö FF:s allsvenska premiär fick vi på Apelöga i uppdrag att ta fram bilder till Malmö FF. Upplägget passade oss perfekt, vilket också var anledningen till att vi fick uppdraget. Bilderna skulle vara i en ganska rå, dokumentär stil, inga blixtar och rökmaskiner som annars brukar plockas fram i den här typen av sammanhang. Kampanjen heter Visa hjärta och styrdes av FEW och bilderna togs i samband med en filminspelning som gjordes av Smartfilm. Att fotografera under en filminspelning är speciellt. Hierarkin är tydlig – film först, foto sen. Det är egentligen inga konstigheter, vi gör det här ofta, men det ställer särskilda krav på den som fotograferar. Som fotograf på en filminspelning gäller det att vara flexibel och anpassningsbar. Det finns oftast inte tid att byta fotograferingsplats eller ändra ljuset på något sätt. Det gäller att göra det bästa av situationen. Samtidigt som good enough inte är tillräckligt, bilderna ska oftast göras stora och synas på alla möjliga ställen. I vanliga fall står Apelöga för både film och foto. Vill du se hur det kan bli? Kolla in vad vi har gjort för Skånska Energi och hör av dig till Anders eller Therese om du vill veta mer.             Filmen till projektet kan du titta på här.