BLOGG

BLOGG

  • Content – mer yta än innehåll

      I min roll som fotograf är mitt primära mål att fånga äkta känslor på bild. När det inte går är nödlösningen en snygg komposition. Kombinationen är såklart bäst. De senaste åren har jag upplevt att känslor förmedlas mer genom bildredigering än med innehåll. De statiska och mer estetiskt tillrättalagda porträtten vinner mark och förpassar de berättande situationsbilderna till historien. Tendensen syns även i mina egna uppdragsbilder. I dagstidnings- och magasinsvärlden har porträtt länge varit en quick fix. Det är snabbjobbat och ser tillräckligt snyggt ut. I byråvärlden fortsätter content marketing att växa – även det en bransch med faiblesse för porträtt. Olika avsändare med olika drivkrafter, men med samma uttryck. Är det ett problem? Ja, om man tycker att content marketing ska handla om meningsfullt innehåll och om man tycker att journalistik ska svara på frågorna: vad?, var?, när?, vem? hur? och i bästa fall varför?. Ett porträtt kan säga en hel del om en person, men ärligt talat, i de flesta fall säger det inte så mycket. Oftast visar ett porträtt mest hur någon ser ut. Helheten blir lidande när man försöker gestalta ett innehåll genom att visa förpackningen. Jag rankar fortfarande ögonblicket högst. Och äkta känslor, visade på bild eller upplevda när bilden betraktas. Jag påmindes om detta när jag häromdagen hittade några jpg-filer (ganska kasst redigerade) från ett dagstidningsuppdrag jag gjorde för tio år sedan. Jag och en reporter ville berätta om en dansbandskväll. Vi kom först och lämnade sist. Däremellan försökte vi se och uppleva så mycket som möjligt. Utan genvägar. Så skapar man innehåll enligt mig. Så, på min önskelista står att bildjournalistiken återuppfinner sig själv, mer show don´t tell och att byråerna utvecklar sin syn på content och styr begreppet mot sin faktiska betydelse: Innehåll, inte utfyllnad som det ofta är idag. Är du bildbeställare och intresserad av storytelling och meningsfullt innehåll – hör av dig. Du kan också titta på vårt Lantmännen-kundcase, där vi jobbade med just detta.              

  • Hemsidan – en surdeg för fotografer

    För många yrkesverksamma fotografer är hemsidan ett ständigt dåligt samvete. Men vet att bilderna är gamla, eller borde redigeras annorlunda och att layouten är daterad. Ändå finns det så många andra saker som upplevs viktigare och mer brådskande. Och hemsidan, hur viktig är den egentligen? Ja, det beror helt och hållet på vilken funktion den ska ha. Hemsidans funktion blir tydlig om man frågar sig varför man har en hemsida. Därefter går man vidare med att se hur bra ens hemsida svarar mot alla därför som dyker upp.  Apeloga.se har haft olika utseenden genom åren och strax innan årskiftet fick den återigen en välbehövlig uppdatering. Under förändringsprocessen av vår nya hemsida har kundnyttan varit vårt största fokus. Ett av våra viktigaste därför är att vi vill ha in nya kunder. För att lyckas med det måste sidan vara relevant och svara på så många frågor som möjligt. Till exempel, vad gör Apelöga? Vem jobbar där? Vad kostar det? Ambitionen med nya apeloga.se har varit att skingra så många frågetecken som möjligt, inklusive vad vi kostar. Sen bråkar alltid form och funktion, så mängden information är såklart begränsad. Om vi har lyckats får någon annan avgöra. Kanske ser du som läsare något som vi kan göra annorlunda. Hör av dig i så fall – vi älskar feedback.    

  • Apelöga ger bort 1 % av årsomsättningen

    Det finns en tradition av att bry sig lite extra om sina medmänniskor kring jul. Vi tenderar att i större utsträckning gå från ord till handling och hjälporganisationer gör oftast sina toppnoteringar den här tiden på året. Julens materiella överflöd liksom förstärker orättvisorna och synliggör hur ojämnt världens resurser är fördelade. I förhoppning om att världen snart blir ljusare igen skänker vi på Apelöga 60 000 kronor, 1% av vår årsomsättning, fördelat till: Läkare Utan Gränser/ Médecins sans Frontières (MSF Sweden), Sverige för UNHCR och Vita hjälmarna i Syrien.

  • Ljussättning i vintermörker

    Under den mörka årstiden är det lätt att misströsta som fotograf. I december är soltimmarna som färst och vill man, som vi helst vill, jobba med befintligt ljus är det en utmaning. Då gäller det att hitta alternativa ljuskällor. Ofta är blixtljus den bästa lösningen. Eller så gör man som vi gjorde förra veckan och ljussätter med telefoner och datorskärmar. Det öppnar upp för nya bildlösningar, men också nya begränsningar. Den största utmaningen är att väga det befintliga ljuset mot skärmbelysningen. För utomhusbilder har man har ungefär en halvtimme på sig, vid gryning och skymning, att sätta sina bilder. Sen diffar det för mycket mellan det omgivande ljuset och skärmljuset. Ljuset är varje fotografs bästa vän och värsta fiende. Det gäller bara att anamma Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder-mentaliteten, bita ihop och tänka att om några veckor vänder det och blir ljusare igen.            

  • Därför lämnar jag fotobranschen efter 15 år

    För ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att lämna Apelöga. Och inte bara byrån, utan hela fotobranschen. Efter snart 15 år, först som frilansfotograf och sedan som ledare för Apelöga, känner jag att det räcker. Nu vill jag testa något nytt. Det är inte för att jag ogillar mitt jobb eller på Apelögas ekonomiska situation – tvärtom mitt jobb är det bästa man kan tänka sig och siffrorna ser väldigt fina ut. Alla trendlinjer pekar upp för företaget. Orsaken är snarare att jag en otålig och rastlös själ. Jag har insett att om jag inte tar ett aktivt beslut för att byta bana, så finns risken att jag blir kvar i samma bransch fram till pensionen. Därför lämnar jag nu. Ett resultat av FOMO – Fear of Missing Out. Kanske är yrkeslivet grönare på andra sidan. Faktum är att den här bloggen har varit en del beslutet. Jag har reflekterat över att många som läser mina texter, känner igen sig i det jag skriver, trots att de verkar i andra branscher. Jag började fundera: Kan det vara så att mina erfarenheter som entreprenör i fotobranschen är tillämpbara i andra branscher? Ja, jag tror det. Och det är vad jag vill utforska. Under året som gått sedan beslutet togs, har jag fått se över min roll i Apelöga. Bit för bit har jag avlägsnat mig – vissa av mina arbetsuppgifter har delegerats, andra har outsourcats, och vissa har helt enkelt tagits bort. Och nu när jag är helt bortbyggd är det tydligt att Apelöga klarar sig alldeles utmärkt utan mig. Företaget går bättre än någonsin. Vad ska jag göra istället? Närmsta tiden kommer jag vara föräldraledig på heltid. Sedan får jag se. Jag vet att jag vill fortsätta på inslagen väg: entreprenörskap och ledarskap är det jag brinner för. Kanske ska jag söka jobb. Kanske startar jag ett nytt bolag. Jag lutar åt att jag vill jobba med hus, kanske i byggbranschen eller i fastighetsbranschen. Eller kanske med inredning eller arkitektur. Vi får se. Tillsvidare är jag kvar i Apelöga som majoritetsägare, men i en passiv roll. Byrån rullar på utan min inblandning. På sikt kanske nya ägare tar över. Denna blogg får därmed ny inriktning från och med nu, när de andra apelögonen tar över. För min del sätter jag punkt här. –––– Ni som vill hålla kontakten med mig, adda mig gärna på LinkedIn, eller följ mig på Instagram. Eller maila. Jag gillar mail. –––– Förtydligande: Ovanstående betyder inte att projektet M1 Fotografiskt Center påverkas på något sätt. Det projektet lever vidare. Det betyder inte heller att Apelögas kunder eller samarbetspartners påverkas på något sätt. Allt kommer fortsätta som vanligt, men utan mig.

  • 11 vägar till bättre content

    Alexandra Bylund är serieentreprenören som blivit expert på PR och content marketing. Efter några år i resebranschen startade hon bildbyrån FOAP, och sedan Newshubby. Det företag hon jobbar aktivt med idag är PR with an Edge. – Vi hjälper våra kunder med att skapa och sprida innehåll i deras sociala kanaler. Vi producerar content, till exempel podcasts och bloggartiklar. Det vi gör går ut på att öka varumärkeskännedomen.  Varför content? – För att klassisk reklam, till exempel en annons, inte ger mig som mottagare något värde. Annonsen är bara ett sätt för företaget att skryta.  – Stora brands kan göra så – Nike kan skryta om att de gjort en ny sko, och deras följare kommer jubla. Men det funkar inte för små brands. Det är ett misstag att försöka härma stora brands. ___ Så hur gör man egentligen? Här är Alexandras 11 tips på hur man skapar bra content: 1. Var personlig – Du behöver inte vara privat, men du får inte glömma bort att vara människa. Även om du jobbar med B2B så är dina kunder också människor. De som säger att ”våra kunder finns inte på Facebook” har fel. Deras yrkesroller kanske inte finns där, men personerna bakom finns där. Och det är dessa når du bara genom att vara personlig. 2. Våga sticka ut – Många är ängsliga och vågar inte ha en åsikt. Men det är mycket effektivare att våga sticka ut. – Alex&Sigge-podden är ett bra exempel. De har väldigt högt i tak – Sigge kan börja gapskratta när Alex berättar om sin döde pappa – men de har sådan värme mellan sig att det fungerar, även om det är på gränsen. 3. Gör något oväntat – Kanske kan du blanda in humor i ditt material? Det oväntade ger uppmärksamhet. 4. Gör film – Om du är en bra ”performer” så ska du absolut göra rörligt material! Då behövs inte så mycket content för att det ska bli intressant. 5. Svara på kommentarer – Tänk dig att du är på ett mingel och du träffar någon som efter att ha presenterat sig tappar allt intresse för konversationen när det är din tur att prata. Så agerar många företag på sociala medier. De slänger ut sina statusuppdateringar på Facebook, men svarar inte när de får kommentarer. 6. Förinställ inte för mycket – Om du tidsinställer publicering av inlägg så märks det. Det saknas energi. Läsarna känner om det inte finns en människa bakom. 7. Sätt dig in i mottagarens läge  – Kanske att dina kunder tittar på Idol på fredagskvällen? Eller kanske att din målgrupp är gravida kvinnor? Då kan du anpassa ditt innehåll till det. 8. Anpassa ditt innehåll till olika kanaler – Använd inte samma text på Facebook som på LinkedIn. Skriv om, så att det passar. Facebook är lite mer vardagligt, medan LinkedIn är mer corporate. Och Instagram är på ett tredje sätt, och så vidare. 9. Skapa igenkänning – Det fanns en resebyrå som för några år sedan gjorde en reklamfilm med följande scen: En person kommer in på sitt hotellrum, går fram till balkongdörrarna, öppnar dem och går ut på balkongen.  – Alla känner igen sig i detta! Det är så alla gör när de kommer in på sitt hotellrum om de på en varm destination. Balkongdörröppningen skapar därför igenkänning, mer än den slitna klichén med strandstolen. 10. Skala bort laddade värdeord – Säg aldrig ”Titta på den här fantastiska produkten”. Istället ska du berätta om produkten så att läsaren känner att det faktiskt är en fantastisk produkt. 11. Tänk alltid på ”what’s in it for the reader” – Detta är det allra viktigaste: Det handlar inte om vad du vill säga, utan vad mottagaren vill höra. Du måste skapa värde för mottagaren.  – Detta är förmodligen det vanligaste misstaget folk gör när de skapar sitt eget content. De berättar vad de vill säga, trots att de borde veta bättre.  – Ett exempel på hur vi jobbar med detta: Vi har startat en prenumerationstjänst för content. Men istället för att annonsera om den tjänsten så producerar vi en podcast som heter Contentskolan. 10 avsnitt om hur man skapar bra innehåll. Vi ger bort verktygen. Förhoppningen är att vi får förtroende genom att dela med oss av vad vi kan. Och att vi tjänar på det i längden. — Hur lär man sig mer om content marketing? – Istället för att läsa en speciell bok eller podd så skulle jag vilja rekommendera att läsa psykologi och beteendevetenskap. Den som förstår hur människor funkar kommer lyckas bättre med sin kommunikation. – En annan bra metod är att ta tid för att verkligen analysera content. Sätt dig med några kollegor och studera andras content. Varför är det bra? Varför är det inte bra? Det kommer du lära dig massor av.

  • Var inte passionerad!

    Ni som är entreprenörer känner igen er i detta: Du får en idé. Ju mer du tänker på den, desto bättre tycks den vara. Du blir passionerad. Från passion är steget till handling litet. Du tar din idé ut på marknaden – kanske startar du ett nytt företag, eller formulerar en ny affärsstrategi – och väntar på att en flodvåg av efterfrågan ska skölja över dig. Men ingenting händer. Vad gick fel? Det oväntade svaret är: Felet är din passion. I Ryan Holidays nya bok Ego is the Enemy ger författaren sin förklaring: De entreprenörer som lyckas gör det inte tack vare sin passion, de lyckas trots sin passion. Passion är något som drar iväg med vårt ego, som får oss att glömma bort vår rationalitet. Holiday ger exemplet om herrarna Bush, Cheney och Rumsfeld som var passionerade om att invadera Irak, och därför missade uppenbara bevis på att de var helt fel ute. Ett annat exempel var när 12 klättrare dog på Mount Everest, drivna av sin passion av att nå toppen, när de överraskades av ett oväder. ”Goalodicy” har fenomenet kommit att kallas. Vi minns de passionerade entreprenörer som lyckats, men känner inte till alla de fall där passionerade personer misslyckats med sina företag. (Ett utdrag ur boken finns här.) Istället för passion: 1,2 miljarder dollar I  Originals berättar författaren Adam Grant om hur han blev uppvaktad av en startup, som frågade om han ville investera i deras bolag. Deras idé var att sälja glasögon online, vilket Grant tyckte var en bra idé. Men Grant ändrade sig när han förstod att grundarna inte gick all in i sitt nya bolag. De behöll sina jobb vid sidan om, och hade både B- och C-planer ifall deras startup skulle misslyckas. Grant avstod från att investera. Startupen visade sig dock bli en stor succé, tack vare sina rationella och opassionerade grundare. Företaget heter Warby Parker och värderades förra året till 1,2 miljarder dollar. Istället för passion: Följ kunden! Så nästa gång du drabbas av passion och vill kasta dig in i ett nytt startup-företag, försök ta ett steg tillbaka. Istället för att låta din passion vara ledstjärna, följ en annan: Din kund. Vikten av att fråga istället för att gissa blev tydlig för mig när jag häromåret läste Nail it Then Scale It. Boken beskriver en formel för hur man lyckas med sitt företag. Förenklat ser den ut så här: 1. Fråga kunden var det gör ont. Flera följdfrågor av typen ”Varför då? Berätta mer!” kan behövas innan du kommer ner till roten av problemet. 2. Hitta en lösning. 3. Testa lösningen. Fail fast, fail cheap. Gör om, gör rätt. 4. Skala upp verksamheten. Den som lyckas med alla fyra steg har en given succé, om man ska tro författarna (mer om processen här). Istället för passion: En podcast För er som lyssnar på podcasts så är detta avsnitt av Pat Flynns Smart Passive Income ett måste. Avnittet heter Building a Lucrative Business with No Ideas, No Expertise, and No Money och handlar till stor del om punkt 1 ovan: Hur man hittar kundens verkliga problem. Det intressanta är att när du väl verkligen förstått din kunds pain, så kommer du få bättre idéer än vad din passion skulle ha genererat. Tack vare din research kommer du nu fatta rationella beslut. Och rationalitet funkar alltid bäst i längden. Istället för passion: En enkät De här tankarna, om att fråga istället för att tro att man redan har svaret, är bakgrunden till vår enkätundersökning om hur företag jobbar med sociala media (delta om du vill, det tar bara tre minuter). Vi på Apelöga funderar på hur vi kan anpassa oss till den verklighet där företag, våra kunder, lägger allt mer tid på sociala medier. Vi har flera idéer på vad vi skulle kunna göra. Men hittills är det baserat på gissningar, inte fakta. Resultatet av enkäten publiceras här i bloggen senare i höst. ____ Nästa vecka i bloggen: Alexandra Bylund har mer koll än de flesta vad som funkar när man vill nå ut med ett budskap i sociala medier. Hint: Du ska absolut inte säga det du vill säga! Min intervju med henne publiceras här nästa vecka.

  • Hur använder företag sociala media för att nå ut?

    Häromveckan skrev jag om vad företag bör tänka på när de väljer bilder till sin hemsida. Jag listade 7 viktiga saker om hemsidebilder. Detta inlägg var tänkt som en fortsättning: Vad bör företag tänka på när de väljer bilder till sociala medier? Men jag skulle skriva denna text insåg jag att jag inte vet hur man gör. Så jag gav mig ut på jakt efter svar. Priserna hos bildbyråerna är på väg ner Ganska snart hittade jag några ledtrådar. I ett brev till sina medarbetare skriver Paul Banwell, Senior Director på Getty Images, att socialamedia-trenden är tydlig i bildbyråvärlden. Hur märks den? Jo, företag köper allt fler bilder, men vill betala allt mindre per bild. Totalsumman per företagskund tenderar dock att öka. Konkurrenten Shutterstock, som har premiumsajten Offset.com, är inne på samma spår. Offset har hittills erbjudit sina bilder genom två olika licenser: Högupplöst RF (royaltyfri) för 500 USD, eller lågupplöst RF för 250 USD. Men likt Getty har de upplevt ett ökat tryck från kunder som vill använda bilder i sociala media. Dock, dessa kunder vill sällan betala 250 USD, drygt 2 000 kr, för en bild som kanske bara används en gång i en Instagram-post. Därför är Offset, enligt våra källor, på väg att införa en socialamedia-licens där priset uppges landa på omkring 50-100 USD – ca 450-900 kr – per bild. Bilder på hemsida vs bilder på instagram På Apelöga har vi också börjat fundera kring detta. Våra relativt höga priser kanske gör att våra kunder hittar sina socialamedia-bilder från annat håll? Vår prissättning har varit i stort sett oförändrad sedan vi startade för sex år sedan. Men världen har förändrats sedan dess. Då fanns knappt Instagram och få företag var aktiva på Facebook. Hursomhelst. Tendenserna hos Getty och Shutterstock antyder att företag använder sociala media i allt högre utsträckning. Men vilken typ av bilder används? Och vilka bilder funkar, och vilka blir helt fel? Vad vi vet är hur vi själva använder bilder på Instagram. Behind the scenes-bilder blandat med färdiga bilder från uppdrag och bildbanksfotograferingar. Och vår erfarenhet är att Instagram är ett bra komplement till hemsidan: På hemsidan finns all info, medan Instagram bidrar med aktualitet. Hemsidan besöks en gång, medan aktuella bilder poppar upp i Instagramflödet varje dag. Hemsidan är till för kunder som är på väg att köpa foto- eller filmtjänster. Instagram-flödet är till för att underhålla de som följer oss, men som inte är i köpartagen. Hur instagrammar företag? Tillbaka till huvudfrågan: Hur jobbar företag med Instagram och Facebook? Istället för att gissa hur företag gör, så ska vi fråga dem. Vi har satt ihop en webenkät för att samla in erfarenheter och åsikter från så många företag som möjligt. Om du vill vara med i undersökningen (ja, det vill du!) så finns mer info nedan. I ett kommande blogginlägg kommer resultatet av undersökningen. ____ Nästa vecka i bloggen: Om vikten av att först fråga kunden istället för att bli förälskad i sin idé. Och varför det är lättare sagt än gjort. ____ Undersökning om sociala medier För dig som jobbar med sociala medier på ditt företag, fyll gärna i denna enkät! Det tar typ 3 minuter. Du svarar anonymt om du vill. Resultatet av enkäten publiceras här i bloggen framöver. Förhoppningsvis blir resultatet användbart för alla. För transparensens skull: Enkäten är inte en fördold säljpitch eller marknadsföring för Apelöga. Du kommer inte få spammiga ”köperbjudanden” eller nåt sånt. Däremot kommer vi i Apelöga använda insikterna som undersökningen ger för att förbättra våra produkter. Kanske leder det till att vi ändrar vår prissättning, eller på annat sätt förändrar vår affärsmodell.

  • Använda bilder på hemsidan: vad du bör och inte bör göra.

    Sedan i våras har vi jobbat med vår nya hemsida. Nu är den nästan klar, vi planerar att lansera den om en vecka. Som fotograf är jag förstås partisk när jag säger att bilder på en företagshemsida är viktigt. Men jag vet också att det kan vara klurigt att välja rätt bilder. Planerar du att göra om er sajt? Isåfall, här är 7 saker att tänka på när du väljer bilder. 1. Använd inte bilder som du hittat på nätet Bilder är i allmänhet skyddade av upphovsrätt, vilket gör att du kan bli skadeståndsskyldig om du använder en bild utan lov. Femsiffriga belopp är inte ovanliga för bildstölder. Men, det finns faktiskt lagliga gratisalternativ. Kolla in unsplash.com och pexels.com. Där finns bilder som är fria att använda (med så kallad CC zero-licens). Vad är haken? Jo, att utbudet på dessa sajter är mycket begränsat. Du kommer kanske inte hitta det du söker. Dessutom finns det inga modellreleaser till bilderna, vilket kan betyda att du ändå kan bli skadeståndsskyldig om du använder en bild på en person som inte gett sitt samtycke. Tipset är därför att hitta bilder utan identifierbara människor om du vill använda dessa gratisbilder. 2. ANVÄND INTE BILDER SOM UTFYLLNAD Utrymmet på din sajt är begränsat. Använd därför bilder som berättar något som tillför ett värde. Du vill få ut ert budskap, och då gäller det att använda bilder som gör jobbet. Att använda en bild som bara är snygg men saknar betydelse är slöseri med både pixlar och pengar. 3. ANVÄND INTE AMATÖRMÄSSIGA BILDER En dålig bild gör mer skada än nytta. Och med “dålig bild” menar jag bilder som har tekniska brister, eller bilder vars budskap inte alls stämmer överens med det du vill förmedla. Om du inte kan fotografera bör du låta bli (inte ens den dyraste kameran kommer att göra jobbet åt dig). Och du bör heller inte frestas att köpa billiga bildbyråbilder. Du kommer att bli avslöjad. Och det blir dyrt i längen. Dåliga bilder gör att ditt företag upplevs billigt, slarvigt och inte alls förtroendeingivande. Så oavsett om ni fotograferar själva eller anlitar en fotograf, välj någon som levererar kvalitet. 4. ANVÄND BILDER SOM VISAR ATT NI LÖSER KUNDENS PROBLEM Generellt är kunder inte intresserade av er produkt. De är däremot intresserade om ni har en lösning på deras problem. Av samma anledning är det inte nödvändigt att bombardera er webbesökare med bilder på er produkt. Visa istället hur ni löser era kunders problem och hur det känns när problemen är borta. 5. ANVÄND HELLRE FÖR FÅ ÄN FÖR MÅNGA BILDER Lägg fokus på att använda få bilder som ger ett starkt intryck. Att använda för mycket bilder kan vattna ur ditt budskap och riskera att få sajten att kännas spretig. Less is more, oftast. 6. ANVÄND BILDER SOM PASSAR IHOP Fundera igenom ert bildmanér. Vilken stil ska ni använda? För att ge en enhetlig och professionell sida bör det finnas en röd tråd genom alla visuella inslag. Bilderna ska passa ihop både innehållsmässigt och tekniskt. Ungefär som att alla gäster på ett bröllop bör klä sig enligt samma klädkod, så bör alla era webbilder följa samma bildmanér. Det blir proffsigare då, helt enkelt. 7. ANVÄND BILDER PÅ ER SJÄLVA Kanske leder websurfarens besök på er sajt till att hen också besöker ert fysiska kontor. Eller så ses ni på möte hos kunden. Oavsett vilket är det viktigt att kunden känner igen sig. Att intrycket hen fått via er sajt stämmer överens med verkligheten. Om verkligheten däremot skiljer sig från sajtens intryck kan kunden bli förvirrad. Det vill du undvika. Förvirring är dåligt, trygghet är bra. En förvirrad kund säger nej, medan en trygg kund vågar ta steget att anlita dig. Bra bilder lönar sig Jag är den förste att erkänna att det är svårt att räkna på return of investment på bilder. Och följdaktligen har många företag små budgetar för foto och film. Men tänk så här: Hur mycket är en ny kund värd för dig? Vad genererar en genomsnittsskund under ett år? 1 000 kr? 100 000 kr? 10 000 000 kr? Svaret på den frågan är detsamma som svaret på denna: Vad kostar det dig varje gång en potentiell kund ”vänder i dörren” när hen besöker din sajt? _____ På Apelöga har vi lång erfarenhet av foto och film för företag. Vill du ha tips och råd angående ditt företags bilder? Boka ett kostnadsfritt rådgivningsmöte, så kan vi hjälpa dig. Maila eller ring Anders: 076-637 90 45

  • 9 saker jag önskar jag visste när jag var 20

    Häromveckan fick vi på Apelöga besök av Fotoskolan Jönköping, samma skola som jag själv gick på för 15 år sedan. Jag fick frågan från studenterna: Vad är ditt bästa tips till oss? Ja, vad önskar jag att jag visste för 15 år sedan, när jag var 20 och stod på tröskeln till fotograflivet? Här är mitt svar: 1. Det är okej att vara rädd När jag var 20 var jag rädd för det mesta. Min stamning och min introverta läggning gjorde (och gör fortfarande) att jag hade svårt att knyta nya kontakter. Att ge mig ut på en reportageresa var oerhört läskigt. Nu vet jag att rädsla och motstånd ofta är ett tecken på att man är på rätt väg. Steven Pressfield kallar det för The Resistance. Läs någon av hans böcker, denna eller denna. Jag vet också att det enda som hjälper mot rädsla är handling. Även om man ofta misslyckas. 2. Det är okej att misslyckas Det är lätt hänt att paralyseras av sin rädsla, särskilt i det skede av livet när man är på väg in i vuxenvärlden. Då är det viktigt att veta att man får misslyckas. Ofta är inte ett misslyckande så farligt som man kan tro på förhand. Tvärtom, att misslyckas leder alltid till nya lärdomar, om man tar vara på erfarenheten. Sometimes you win, sometimes you learn, som Nelson Mandela lär ha sagt. Det största misslyckandet är att inte misslyckas tillräckligt många gånger, för då upphör lärandet. 3. Det är okej att fejka Det tog lång tid innan jag vågade kalla mig för ”fotograf”.  Jag kände mig inte tillräckligt etablerad. Och mina uppdrag speglade min inställning: Jag fick små, dåligt betalda uppdrag. Men jag märkte att så snart jag vågade kalla mig fotograf och gjorde en hemsida där jag målade upp mig själv som bättre än vad jag var, så växte både jag och listan med kunder. Det blev en självuppfyllande profetia. Fake it ‘til you make it, det funkar. Lästips: Tim Ferriss skriver om en rad olika strategier för detta i sin berömda Four Hour Work-Week. 4. Det är okej att testa olika saker Som 20-åring behöver man inte ha en grand plan. Ju fler saker man testar på, desto mer lär man sig om sig själv. Med tiden har man hittat de saker man brinner för, och vill utveckla mer. När du sedan tycker att det är dags att fokusera på en sak, läs Essentialism så får du hjälp att ta nästa steg. 5. Det är okej att ha nördiga rutiner Mark Zuckerberg har alltid samma t-shirt på sig, Steve Jobs hade alltid samma polotröja. Varför? För att de insett att varje val man tvingas göra – oavsett om det handlar om ens outfit eller en affärsplan – kostar tankeenergi. Ju mer du har på auto-pilot, desto mer tid och energi får du över till att vara produktiv. Lästips: Gretchen Rubin beskriver i boken Better Than Before om varför rutiner är grejen. 6. Det är okej att få nej Mitt första reklamutskick som frilansfotograf gick ut till 60 potentiella kunder. 58 av utskicken gick rakt ner i papperskorgen. De två återstående gav mig uppdrag, som i förlängningen ledde till nya kunder och nya uppdrag. Och så rullade det på. Som ny i en bransch får du räkna med att de flesta kommer att säga nej till dina idéer. Det är inget personligt, det är bara så det är. Ju fler nej du orkar acceptera, desto större chans att du lyckas framöver. 7. Det är okej att strunta i universitetet Länge hade jag komplex för att jag aldrig skaffat mig en akademisk utbildning. Tills jag insåg att jag kunde lära sig det mesta jag behövde på egen hand, genom böcker, podcasts och videotutorials. Nej, denna väg gav mig inga akademiska poäng, men den gav mig handgripliga kunskaper. Jag ångrar en sak: Inte att jag struntade i universitetet, utan att jag inte började läsa böcker förrän jag var 30. Sedan jag börjat läsa på allvar har min produktivitet och effektivitet skjutit i höjden. 8. Det är inte okej att slarva med hälsan Jo, jag vet: Som 20-åring är man odödlig. Inga problem att vara uppe hela natten och dricka alkohol och ändå fungera normalt dagen därpå. Fast egentligen är det inte så. Du blir vad du äter, och du blir dum om du inte rör på dig. Jag fattade inte detta förrän jag blev 30. Lästips: Eat Move Sleep 9. Det är okej att strunta i listor med tips Egentligen gillar jag inte sådana här tipslistor. Det som har funkat för mig kanske inte funkar för dig. Således bör du ta tips och råd, inklusive de i denna text, med en skopa salt. Gå din egen väg. Var lyhörd för vad andra kan lära dig, men glöm inte att lyssna på din egen intuition. ____ Nästa vecka i bloggen: Att använda bilder på din hemsida: Vilka bilder du bör du använda, och vilka ska undvikas?

  • Därför misslyckas de flesta företag

    I förra inlägget berättade Hampus Jakobsson – serieentreprenör och ängelinvesterare – om hur han ständigt lär sig nya saker. I denna text berättar Hampus varför de flesta företag misslyckas, och vad man kan göra för att undvika de vanligaste misstagen. ”Som att starta en fritidsgård” – TAT startades för att vi var ett kompisgäng som hade fått några olika uppdrag, och vi ville starta ett företag för att kunna köpa datorer och dra av momsen. Men vi hade inte råd att starta varsitt bolag, så vi gjorde det tillsammans. Det var lite som att starta en fritidsgård. – Först hade vi flera olika affärsfokus, men med tiden blev vi tightare. Det förändrades helt naturligt. Vi hade ingen affärsplan eller processkarta. Vi växte organiskt, dubblade antalet anställda varje år – från 5 till 10 till 20 till 50 till 100 och i slutet var vi 180. Vi jobbade med alla som gjorde mobiltelefoner, SonyEricsson, Samsung, Google, Motorola, Nokia. – 2010 stod vi inför en ny tillväxtfas. Vi kände av växtvärken. Skulle vi börsnotera oss? Vi var osäkra och lite trötta. Mobilvärlden var turbulent. Och just då fick vi ett samtal från Blackberry som sa att de ville köpa oss. Om besöket hos Blackberry – Vi trodde inte riktigt på det, men vi åkte dit i alla fall och tänkte att de kanske kunde bli en ny kund till oss. Men när vi träffade dem förstod vi att de menade allvar. Att de ville köpa och att de ville göra det nu. – Vi gillade dem mycket. Och vi som grundare skulle få ohyggligt mycket betalt, vilket gjorde flera av ägarna sugna på affären. – Tänk så här: TAT var en liten eka på ett stormigt hav och plötsligt kom ett enormt rymdskepp som ville beama upp oss. Såklart vi ville! Äntligen skulle vi få lite trygghet. – Sedan visade det sig inom de kommande åren att det stormiga havet skördade sina offer. Nokia gick under, SonyEricsson likaså. Och Motorola köptes upp. I efterhand kunde vi konstatera att vi hade blivit upp-beamade vid en extremt bra tidpunkt. TAT:s framgångshistoria är intressant inte minst för att ni startade utan att egentligen veta vad ni gjorde. Med ditt andra bolag var det tvärt om – du meddelade i våras att Brisk ska läggas ner. Hur kommer det sig att ni lyckades som nybörjare men misslyckades som erfarna? – Det är extremt svår att designa ett lyckosamt företag. Det man kan göra är att ta bort faktorer som gör att det kan gå dåligt. Om man tittar på succéföretag som Facebook, Uber, Microsoft med flera, så tror jag de själva skulle erkänna detta: Att de lyckats är inte för att de har gjort allting rätt utan för att de har undvikt att göra vissa dåliga saker. 4 saker att undvika när du startar företag – När jag går in som ängelinvesterare i bolag så har jag en lista med punkter som jag inte vill hitta i bolagen. En negativ lista: 1. Personerna som driver bolaget är osympatiska. Visst, man måste ha vassa armbågar och vara ambitiös, men man får inte vara ett rövhål. 2. De som startar bolaget har ingen passion. Man måste ha fokus på att lösa ett riktigt problem. Detta är en förutsättning för att grundarna ska känna passion och kunna hålla fokus. Men faktum är att det är svårt att hitta problem som du är villig att ägna 5-10 år av ditt liv på att försöka lösa. 3. Grundarna vill outsourca kärnkompetensen. Till exempel, om bolaget ska bygga en app så är det viktigt att den byggs inhouse. Om man outsourcar kostar varje ändring pengar, vilket gör att bolaget frestas att kompromissa på kvaliteten. Dessutom, de som kodar har ingen passion för företaget, de bryr sig bara om vad de kan fakturera. 4. Man utvecklar sin produkt utan att fråga kunderna först. Man måste prata med användarna. De som tror att de kan stänga in sig och bygga en produkt på ett halvår och sedan lansera, är fel ute. Jag tror inte på masterplans. Istället ska man sätta upp en hypotes som testas, och sedan mäts resultatet. Man ska vara datadriven. – Bolag som uppfyller dessa krav har kommit jättelångt. Men ändå, om man gör allt rätt är det ändå en väldigt liten chans, kanske 10%, att företaget lyckas. Om skillnaden mellan startups och storföretag – Det är viktigt att förstå att ett bolag med fyra anställda är helt annorlunda jämfört med ett företag med tio anställda. Som är helt annorlunda jämfört med 40 anställda, eller 100 anställda. – En startup har stora fördelar i att alla sitter nära varandra. Alla pratar med alla, det finns ingen politik, inga budgetar, inga avdelningar. Resultatet är ett snabbrörligt företag, som lätt kan anpassa sig. Detta förlorar man i samma stund som man hittar på att någon är CEO, CFO och så vidare. Då har man skapat strukturer som förvandlat startupen till ett litet stort bolag. Då är du stekt. ____ Del 1 av denna intervju finns här. ____ Nästa vecka i bloggen: Vad jag önskar att jag visste när jag var 20 och nyutbildad fotograf.

  • Intervju med Hampus Jakobsson om att ständigt utvecklas

    Hampus Jakobsson har lyckats med vad många bara drömmer om: Startat ett bolag som sedan blivit uppköpt, så att han blev mångmiljonär. Hur går man vidare efter en sådan grej? Förtidspensionera sig, lägga sig på en strand och sörpla drinkar? Nej, för Hampus är svaret: Att ständigt utveckla sig själv. Personlig utveckling är i sig målet. Att ha ett för konkret mål kan slå bakut: – Den som uppnår sitt mål blir oftast besviken. Tillsammans med fem kompisar startade Hampus Jakobsson TAT i början av 2000-talet. Tolv år senare köptes bolaget upp av Blackberry. Prislappen hamnade på nära en miljard kronor. – Jag kan inte se poängen med att ”förtidspensionera” mig. Jag älskar att lära mig nya saker och träffa nya människor. – Visst, det finns en anledning till att människor väljer strandlivet framför att börja om igen, men jag tror det beror på rädsla. Man vill inte misslyckas och bli betraktad som ett one hit wonder. För risken att misslyckas är stor. Om du verkligen vet vad du sysslar med så är chansen att lyckas ändå bara en på fem, eller kanske en på tio. ”Baka surdegsbröd. Barfotalöpning. Bikramyoga.” Hampus har engagerat sig som ängelinvesterare, och också startat nya egna bolag. Strax före sommaren beslutade han sig för att lägga ner det senaste bolaget, Brisk, eftersom bolaget aldrig riktigt lyfte på det sättet grundarna ville. För Hampus är den personliga utvecklingen en livsstil. – All inlärning är avtagande. Med tiden minskar lutningen på inlärningskurvan. Eftersom jag njuter av lutningen på kurvan så hoppar jag från ena ämnet till det andra. Det gör mig till generalist. – Jag älskar att sätta mig in i nya saker. Kimchi. Baka surdegsbröd. Barfotalöpning. Bikramyoga. Mindfulness meditation. Hur bolag gör modern marknadsföring online. Hur barn lär sig. Tarmbakterier. Det blir ofta ett år av maniskt fokus, sedan byter jag ämne. 4-stegsmetod för effektiv inlärning Hampus metod för att lära sig nya saker så fort som möjligt ser ut så här: 1. Intervjua kunniga personer i ett ämne. Avsluta intervjun med att fråga dem om tips på bra poddar, bloggar och böcker. 2. Transkribera intervjuerna och skriv en bloggpost eller summering för dig själv. 3. Läs/lyssna på materialet som intervjupersonerna tipsat om. 4. Testa teorierna i praktiken, först i mindre skala. – Att intervjua människor har låg tröskel, och det ger snabb inlärning. Men efter att ha pratat med några stycken så känner jag ofta att det inte ger så mycket, då måste jag börja läsa själv. Då är det lite högre tröskel. – Högst tröskel är det att sedan att gå från teori till praktik. Och det är där många gör fel: Man tänker att man direkt ska börja bygga något stort, men då blir det för svårt och ingenting blir av. Hemligheten är att börja smått. – Jag har min north star, min ledstjärna, som hjälper mig ta ut riktningen. Utan en north star söker man efter snabba kickar, men min north star tvingar mig att fundera på i vilken riktning jag ska gå för att öka inlärningkurvans lutning. – När tröskeln är för hög – för mycket ”pain”, brukar folk lägga av. Det är feltänk, man ska lägga av när ”gain” är för låg. Det finns en fara att vara rädd för det jobbiga för då skrapar man bara på ytan. Man ska lägga av när man inte lär sig något. Vad är målet med allt detta lärande? – För mig är resan målet: Att lära sig. Om du däremot jobbar mot ett definitivt mål finns det två faror. Ett: Du missar målet och blir därför besviken. Eller alternativ två: Du når målet och blir besviken, för att det känns tomt. Har du alltid tänkt i dessa banor, eller är tankarna ett resultat av att du blivit ekonomiskt oberoende? – Jag har nog alltid tänkt så här. När jag var liten spelade jag rollspel. Där hade man ett ”karaktärsblad” på papper, och spelet gick ut på att utveckla sin karaktär. Så tänker jag fortfarande, att det handlar om att få högre poäng i vissa egenskaper. Jag vill ”levla” upp mig och utveckla min ”karaktär”. – Det finns en bra bok som heter Finite and Infinite Games, som handlar om att livet inte är ett nollsummespel. Livet är inte som sport där det bara finns en vinnare. Tvärtom, livet är som dans, eller som en lek. Ingen vinner, vi gör det för att det är kul. Livet är ett spel som vi spelar tillsammans, där inte en måste förlora för att en annan vinner. Målet är att få fortsätta spela. ____ Läs mer: I denna bloggpost skriver Hampus mer om sitt lärande och i denna skriver han hur man blir nyfiken. Dessutom, här finns några av Hampus rekommendationer: Bloggar: Waitbutwhy.com Nautil.us Böcker: Made To Stick Sapiens Most Human Human Podcasts: Invisibilia RadioLab Very Bad Wizards ____ Nästa vecka i bloggen kommer del två av intervjun med Hampus Jakobsson. Då berättar han hur man skapar ett riktigt lönsamt företag. Eller rättare sagt: Vad man ska undvika om man vill lyckas.