BLOGG

BLOGG

  • Låt oss fylla på företagets bildbank i sommar

    De flesta företag har förstått att de måste ha bra och uppdaterade bilder för att sticka ut. För de företag som är aktiva på sociala medier är det såklart ännu viktigare. Under sommarhalvåret fotar vi som allra mest, mycket på uppdrag, men också en hel del på spekulation. Det senare gör vi för att vi vill fotografera när förutsättningarna är som bäst och för att fylla på vårt eget bildarkiv. När vi planerar in dessa fotograferingar gör vi det gärna i samråd med företag som vill fylla på sina interna bildbanker. Dessa fotograferingar blir ofta en win-win. Dels får vi på Apelöga bilder som vi kan använda, dels får de företag som vi samarbetar med sina önskade bilder till ett reducerat pris. Nedanstående bilder är ett resultat av liknande samarbeten, uppblandat med sådant som vi har fotat på eget initiativ. Behöver du eller ditt företag nya bilder? Hör av dig så tar vi ett snack om vad vi kan göra tillsammans. Vi på Apelöga står för all planering, inklusive modeller och själva fotograferingen. Som vanligt när Apelöga fotograferar betalar man bara för de bilder man vill ha – det finns inget köptvång.                          

  • De bästa bilderna från maj

    Under maj månad fotograferade vi bland annat för E.on, Sova, Lernia och Ica. För Ica, en av våra nyare kunder, har vi bland annat varit i Jämtland och träffat en Ica-handlare som bor i samma hus som han har sin butik. Några av bilderna ser ni här.                               _____ Vill du se mer bilder från våra plåtningar? Följ oss på Instagram! TIDIGARE MÅNADENS BILDER De bästa bilderna från april De bästa bilderna från mars De bästa bilderna från januari De bästa bilderna från december De bästa bilderna från november De bästa bilderna från september De bästa bilderna från augusti De bästa bilderna från juli De bästa bilderna från juni De bästa bilderna från maj

  • Last night in Sweden

    Fotoprojektet Last night in Sweden har engagerat fotografer runt om i Sverige. Bokförlaget Max Ström står bakom projektet som sattes igång efter Donald Trumps ökända uttalande som påstod att Sverige är på väg att kollapsa på grund av det höga antalet asylsökande. ”Att världens mäktigaste person sprider osanningar om Sverige för att vinna politiska poänger är inte acceptabelt. Men kameran ljuger inte. Det här blir vårt sätt att ge en mer nyanserad bild av Sverige 2017”, säger den prisbelönte fotojournalisten Paul Hansen, en av hundra fotografer som medverkar i projektet. Den senaste månaden, bara på kvällstid mellan 18.00-24.00, har det alltså fotats runt om i landet. Några av Apelögas fotografers bidrag till projektet ser du här.                      

  • MFF Apelöga

    Apelöga <3 MFF

    Nu är det nästan omöjligt att missa våra bilder om du vistas i Malmö. Inför Malmö FF:s allsvenska premiär fick vi på Apelöga i uppdrag att ta fram bilder till Malmö FF. Upplägget passade oss perfekt, vilket också var anledningen till att vi fick uppdraget. Bilderna skulle vara i en ganska rå, dokumentär stil, inga blixtar och rökmaskiner som annars brukar plockas fram i den här typen av sammanhang. Kampanjen heter Visa hjärta och styrdes av FEW och bilderna togs i samband med en filminspelning som gjordes av Smartfilm. Att fotografera under en filminspelning är speciellt. Hierarkin är tydlig – film först, foto sen. Det är egentligen inga konstigheter, vi gör det här ofta, men det ställer särskilda krav på den som fotograferar. Som fotograf på en filminspelning gäller det att vara flexibel och anpassningsbar. Det finns oftast inte tid att byta fotograferingsplats eller ändra ljuset på något sätt. Det gäller att göra det bästa av situationen. Samtidigt som good enough inte är tillräckligt, bilderna ska oftast göras stora och synas på alla möjliga ställen. I vanliga fall står Apelöga för både film och foto. Vill du se hur det kan bli? Kolla in vad vi har gjort för Skånska Energi och hör av dig till Anders eller Therese om du vill veta mer.             Filmen till projektet kan du titta på här.

  • 14 år av trial and error – vad är det värt?

    Första bilden på polisen David är tagen 10.51 och den sista 11.05. Fotouppdraget som gjordes för Sekotidningen blev alltså klart på 14 minuter och då hann jag dessutom småprata lite mellan bilderna. Vad vill jag ha sagt med det, att jag är slarvig? Att det här är det de bästa bilderna som går att ta på en polis? Självklart inte, men ibland behövs det inte mer tid. Ibland har man inte, eller får man inte, mer tid. Till dessa 14 minuter ska läggas 14 års erfarenhet. 14 år av trial and error – det tveklöst bästa sättet att lära sig saker på. Bra bilder måste jobbas fram, men man behöver inte börja om från noll inför varje nytt uppdrag. Ungefär så här gick tankarna kring det här uppdraget: Jag börjar med att ställa mig frågorna: I vilket sammanhang ska bilderna synas? Vem är uppdragsgivaren och hur ser deras tidning och bildstil ut? I det här fallet var det Sekotidningen som ville ha ett porträtt på en polis i Rosengård. Vädret, vad finns det för ljus att jobba med? Det var mulet, så varken reflexskärm eller diffusor fyllde någon funktion. Blixt kunde ha varit en lösning, men det var inte den typen av bilder jag var ute efter. På plats börjar jag alltid (om det finns möjlighet) med att reka platsen. Här kommer erfarenhet av liknande förutsättningar till stor nytta. För att skapa ett intressant ljus, utan blixt, en mulen dag måste man jobba med avskärmning av ljuset. Utanför polishuset i Rosengård, där vi hade bestämt träff, finns en viadukt. Perfekt för att hindra ljuset att träffa David rakt uppifrån och sen modifiera sidoljuset genom att helt enkelt flytta och vrida på honom. Av samma anledning frågade jag om vi kunde ta en bild i en polisbil. Utsnitt/komposition. Möjligheten att fritt välja bakgrund begränsades kraftigt av att ljuset, eller möjligheten att avskärma ljuset, i så hög grad fick styra var bilderna skulle tas. Om miljön kan förstärka eller förtydliga något hos personen brukar jag ha med den på någon bild. Helkroppsbilden och bilderna i polisbilen i det här fallet. Utöver det och, kanske mest gångbart, är bilder med rena ”textytor” och kort skärpedjup. Sammanfattningsvis kan man säga att det bara är slutresultatet som räknas, det är det som uppdragsgivaren värdesätter. Mitt värde står givetvis också i direkt relation till resultatet. Hur mycket tid jag lägger på en enskild fotografering är däremot mindre relevant.                 Här kan du läsa mer om hur vi på Apelöga tänker kring prissättning (gäller inte redaktionella uppdrag) och varför vi undviker branschens rekommendationer om att ta betalt per timme.    

  • Content – mer yta än innehåll

    I min roll som fotograf är mitt primära mål att fånga äkta känslor på bild. När det inte går är nödlösningen en snygg komposition. Kombinationen är såklart bäst. De senaste åren har jag upplevt att känslor förmedlas mer genom bildredigering än med innehåll. De statiska och mer estetiskt tillrättalagda porträtten vinner mark och förpassar de berättande situationsbilderna till historien. Tendensen syns även i mina egna uppdragsbilder. I dagstidnings- och magasinsvärlden har porträtt länge varit en quick fix. Det är snabbjobbat och ser tillräckligt snyggt ut. I byråvärlden fortsätter content marketing att växa – även det en bransch med faiblesse för porträtt. Olika avsändare med olika drivkrafter, men med samma uttryck. Är det ett problem? Ja, om man tycker att content marketing ska handla om meningsfullt innehåll och om man tycker att journalistik ska svara på frågorna: vad?, var?, när?, vem? hur? och i bästa fall varför?. Ett porträtt kan säga en hel del om en person, men ärligt talat, i de flesta fall säger det inte så mycket. Oftast visar ett porträtt mest hur någon ser ut. Helheten blir lidande när man försöker gestalta ett innehåll genom att visa förpackningen. Jag rankar fortfarande ögonblicket högst. Och äkta känslor, visade på bild eller upplevda när bilden betraktas. Jag påmindes om detta när jag häromdagen hittade några jpg-filer (ganska kasst redigerade) från ett dagstidningsuppdrag jag gjorde för tio år sedan. Jag och en reporter ville berätta om en dansbandskväll. Vi kom först och lämnade sist. Däremellan försökte vi se och uppleva så mycket som möjligt. Utan genvägar. Så skapar man innehåll enligt mig. Så, på min önskelista står att bildjournalistiken återuppfinner sig själv, mer show don´t tell och att byråerna utvecklar sin syn på content och styr begreppet mot sin faktiska betydelse: Innehåll, inte utfyllnad som det ofta är idag. Är du bildbeställare och intresserad av storytelling och meningsfullt innehåll – hör av dig. Du kan också titta på vårt Lantmännen-kundcase, där vi jobbade med just detta.              

  • Hemsidan – en surdeg för fotografer

    För många yrkesverksamma fotografer är hemsidan ett ständigt dåligt samvete. Men vet att bilderna är gamla, eller borde redigeras annorlunda och att layouten är daterad. Ändå finns det så många andra saker som upplevs viktigare och mer brådskande. Och hemsidan, hur viktig är den egentligen? Ja, det beror helt och hållet på vilken funktion den ska ha. Hemsidans funktion blir tydlig om man frågar sig varför man har en hemsida. Därefter går man vidare med att se hur bra ens hemsida svarar mot alla därför som dyker upp.  Apeloga.se har haft olika utseenden genom åren och strax innan årskiftet fick den återigen en välbehövlig uppdatering. Under förändringsprocessen av vår nya hemsida har kundnyttan varit vårt största fokus. Ett av våra viktigaste därför är att vi vill ha in nya kunder. För att lyckas med det måste sidan vara relevant och svara på så många frågor som möjligt. Till exempel, vad gör Apelöga? Vem jobbar där? Vad kostar det? Ambitionen med nya apeloga.se har varit att skingra så många frågetecken som möjligt, inklusive vad vi kostar. Sen bråkar alltid form och funktion, så mängden information är såklart begränsad. Om vi har lyckats får någon annan avgöra. Kanske ser du som läsare något som vi kan göra annorlunda. Hör av dig i så fall – vi älskar feedback.    

  • Apelöga ger bort 1 % av årsomsättningen

    Det finns en tradition av att bry sig lite extra om sina medmänniskor kring jul. Vi tenderar att i större utsträckning gå från ord till handling och hjälporganisationer gör oftast sina toppnoteringar den här tiden på året. Julens materiella överflöd liksom förstärker orättvisorna och synliggör hur ojämnt världens resurser är fördelade. I förhoppning om att världen snart blir ljusare igen skänker vi på Apelöga 60 000 kronor, 1% av vår årsomsättning, fördelat till: Läkare Utan Gränser/ Médecins sans Frontières (MSF Sweden), Sverige för UNHCR och Vita hjälmarna i Syrien.

  • Ljussättning i vintermörker

    Under den mörka årstiden är det lätt att misströsta som fotograf. I december är soltimmarna som färst och vill man, som vi helst vill, jobba med befintligt ljus är det en utmaning. Då gäller det att hitta alternativa ljuskällor. Ofta är blixtljus den bästa lösningen. Eller så gör man som vi gjorde förra veckan och ljussätter med telefoner och datorskärmar. Det öppnar upp för nya bildlösningar, men också nya begränsningar. Den största utmaningen är att väga det befintliga ljuset mot skärmbelysningen. För utomhusbilder har man har ungefär en halvtimme på sig, vid gryning och skymning, att sätta sina bilder. Sen diffar det för mycket mellan det omgivande ljuset och skärmljuset. Ljuset är varje fotografs bästa vän och värsta fiende. Det gäller bara att anamma Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder-mentaliteten, bita ihop och tänka att om några veckor vänder det och blir ljusare igen.            

  • 11 vägar till bättre content

    Alexandra Bylund är serieentreprenören som blivit expert på PR och content marketing. Efter några år i resebranschen startade hon bildbyrån FOAP, och sedan Newshubby. Det företag hon jobbar aktivt med idag är PR with an Edge. – Vi hjälper våra kunder med att skapa och sprida innehåll i deras sociala kanaler. Vi producerar content, till exempel podcasts och bloggartiklar. Det vi gör går ut på att öka varumärkeskännedomen.  Varför content? – För att klassisk reklam, till exempel en annons, inte ger mig som mottagare något värde. Annonsen är bara ett sätt för företaget att skryta.  – Stora brands kan göra så – Nike kan skryta om att de gjort en ny sko, och deras följare kommer jubla. Men det funkar inte för små brands. Det är ett misstag att försöka härma stora brands. ___ Så hur gör man egentligen? Här är Alexandras 11 tips på hur man skapar bra content: 1. Var personlig – Du behöver inte vara privat, men du får inte glömma bort att vara människa. Även om du jobbar med B2B så är dina kunder också människor. De som säger att ”våra kunder finns inte på Facebook” har fel. Deras yrkesroller kanske inte finns där, men personerna bakom finns där. Och det är dessa når du bara genom att vara personlig. 2. Våga sticka ut – Många är ängsliga och vågar inte ha en åsikt. Men det är mycket effektivare att våga sticka ut. – Alex&Sigge-podden är ett bra exempel. De har väldigt högt i tak – Sigge kan börja gapskratta när Alex berättar om sin döde pappa – men de har sådan värme mellan sig att det fungerar, även om det är på gränsen. 3. Gör något oväntat – Kanske kan du blanda in humor i ditt material? Det oväntade ger uppmärksamhet. 4. Gör film – Om du är en bra ”performer” så ska du absolut göra rörligt material! Då behövs inte så mycket content för att det ska bli intressant. 5. Svara på kommentarer – Tänk dig att du är på ett mingel och du träffar någon som efter att ha presenterat sig tappar allt intresse för konversationen när det är din tur att prata. Så agerar många företag på sociala medier. De slänger ut sina statusuppdateringar på Facebook, men svarar inte när de får kommentarer. 6. Förinställ inte för mycket – Om du tidsinställer publicering av inlägg så märks det. Det saknas energi. Läsarna känner om det inte finns en människa bakom. 7. Sätt dig in i mottagarens läge  – Kanske att dina kunder tittar på Idol på fredagskvällen? Eller kanske att din målgrupp är gravida kvinnor? Då kan du anpassa ditt innehåll till det. 8. Anpassa ditt innehåll till olika kanaler – Använd inte samma text på Facebook som på LinkedIn. Skriv om, så att det passar. Facebook är lite mer vardagligt, medan LinkedIn är mer corporate. Och Instagram är på ett tredje sätt, och så vidare. 9. Skapa igenkänning – Det fanns en resebyrå som för några år sedan gjorde en reklamfilm med följande scen: En person kommer in på sitt hotellrum, går fram till balkongdörrarna, öppnar dem och går ut på balkongen.  – Alla känner igen sig i detta! Det är så alla gör när de kommer in på sitt hotellrum om de på en varm destination. Balkongdörröppningen skapar därför igenkänning, mer än den slitna klichén med strandstolen. 10. Skala bort laddade värdeord – Säg aldrig ”Titta på den här fantastiska produkten”. Istället ska du berätta om produkten så att läsaren känner att det faktiskt är en fantastisk produkt. 11. Tänk alltid på ”what’s in it for the reader” – Detta är det allra viktigaste: Det handlar inte om vad du vill säga, utan vad mottagaren vill höra. Du måste skapa värde för mottagaren.  – Detta är förmodligen det vanligaste misstaget folk gör när de skapar sitt eget content. De berättar vad de vill säga, trots att de borde veta bättre.  – Ett exempel på hur vi jobbar med detta: Vi har startat en prenumerationstjänst för content. Men istället för att annonsera om den tjänsten så producerar vi en podcast som heter Contentskolan. 10 avsnitt om hur man skapar bra innehåll. Vi ger bort verktygen. Förhoppningen är att vi får förtroende genom att dela med oss av vad vi kan. Och att vi tjänar på det i längden. — Hur lär man sig mer om content marketing? – Istället för att läsa en speciell bok eller podd så skulle jag vilja rekommendera att läsa psykologi och beteendevetenskap. Den som förstår hur människor funkar kommer lyckas bättre med sin kommunikation. – En annan bra metod är att ta tid för att verkligen analysera content. Sätt dig med några kollegor och studera andras content. Varför är det bra? Varför är det inte bra? Det kommer du lära dig massor av.

  • Var inte passionerad!

    Ni som är entreprenörer känner igen er i detta: Du får en idé. Ju mer du tänker på den, desto bättre tycks den vara. Du blir passionerad. Från passion är steget till handling litet. Du tar din idé ut på marknaden – kanske startar du ett nytt företag, eller formulerar en ny affärsstrategi – och väntar på att en flodvåg av efterfrågan ska skölja över dig. Men ingenting händer. Vad gick fel? Det oväntade svaret är: Felet är din passion. I Ryan Holidays nya bok Ego is the Enemy ger författaren sin förklaring: De entreprenörer som lyckas gör det inte tack vare sin passion, de lyckas trots sin passion. Passion är något som drar iväg med vårt ego, som får oss att glömma bort vår rationalitet. Holiday ger exemplet om herrarna Bush, Cheney och Rumsfeld som var passionerade om att invadera Irak, och därför missade uppenbara bevis på att de var helt fel ute. Ett annat exempel var när 12 klättrare dog på Mount Everest, drivna av sin passion av att nå toppen, när de överraskades av ett oväder. ”Goalodicy” har fenomenet kommit att kallas. Vi minns de passionerade entreprenörer som lyckats, men känner inte till alla de fall där passionerade personer misslyckats med sina företag. (Ett utdrag ur boken finns här.) Istället för passion: 1,2 miljarder dollar I  Originals berättar författaren Adam Grant om hur han blev uppvaktad av en startup, som frågade om han ville investera i deras bolag. Deras idé var att sälja glasögon online, vilket Grant tyckte var en bra idé. Men Grant ändrade sig när han förstod att grundarna inte gick all in i sitt nya bolag. De behöll sina jobb vid sidan om, och hade både B- och C-planer ifall deras startup skulle misslyckas. Grant avstod från att investera. Startupen visade sig dock bli en stor succé, tack vare sina rationella och opassionerade grundare. Företaget heter Warby Parker och värderades förra året till 1,2 miljarder dollar. Istället för passion: Följ kunden! Så nästa gång du drabbas av passion och vill kasta dig in i ett nytt startup-företag, försök ta ett steg tillbaka. Istället för att låta din passion vara ledstjärna, följ en annan: Din kund. Vikten av att fråga istället för att gissa blev tydlig för mig när jag häromåret läste Nail it Then Scale It. Boken beskriver en formel för hur man lyckas med sitt företag. Förenklat ser den ut så här: 1. Fråga kunden var det gör ont. Flera följdfrågor av typen ”Varför då? Berätta mer!” kan behövas innan du kommer ner till roten av problemet. 2. Hitta en lösning. 3. Testa lösningen. Fail fast, fail cheap. Gör om, gör rätt. 4. Skala upp verksamheten. Den som lyckas med alla fyra steg har en given succé, om man ska tro författarna (mer om processen här). Istället för passion: En podcast För er som lyssnar på podcasts så är detta avsnitt av Pat Flynns Smart Passive Income ett måste. Avnittet heter Building a Lucrative Business with No Ideas, No Expertise, and No Money och handlar till stor del om punkt 1 ovan: Hur man hittar kundens verkliga problem. Det intressanta är att när du väl verkligen förstått din kunds pain, så kommer du få bättre idéer än vad din passion skulle ha genererat. Tack vare din research kommer du nu fatta rationella beslut. Och rationalitet funkar alltid bäst i längden. Istället för passion: En enkät De här tankarna, om att fråga istället för att tro att man redan har svaret, är bakgrunden till vår enkätundersökning om hur företag jobbar med sociala media (delta om du vill, det tar bara tre minuter). Vi på Apelöga funderar på hur vi kan anpassa oss till den verklighet där företag, våra kunder, lägger allt mer tid på sociala medier. Vi har flera idéer på vad vi skulle kunna göra. Men hittills är det baserat på gissningar, inte fakta. Resultatet av enkäten publiceras här i bloggen senare i höst. ____ Nästa vecka i bloggen: Alexandra Bylund har mer koll än de flesta vad som funkar när man vill nå ut med ett budskap i sociala medier. Hint: Du ska absolut inte säga det du vill säga! Min intervju med henne publiceras här nästa vecka.

  • Hur använder företag sociala media för att nå ut?

    Häromveckan skrev jag om vad företag bör tänka på när de väljer bilder till sin hemsida. Jag listade 7 viktiga saker om hemsidebilder. Detta inlägg var tänkt som en fortsättning: Vad bör företag tänka på när de väljer bilder till sociala medier? Men jag skulle skriva denna text insåg jag att jag inte vet hur man gör. Så jag gav mig ut på jakt efter svar. Priserna hos bildbyråerna är på väg ner Ganska snart hittade jag några ledtrådar. I ett brev till sina medarbetare skriver Paul Banwell, Senior Director på Getty Images, att socialamedia-trenden är tydlig i bildbyråvärlden. Hur märks den? Jo, företag köper allt fler bilder, men vill betala allt mindre per bild. Totalsumman per företagskund tenderar dock att öka. Konkurrenten Shutterstock, som har premiumsajten Offset.com, är inne på samma spår. Offset har hittills erbjudit sina bilder genom två olika licenser: Högupplöst RF (royaltyfri) för 500 USD, eller lågupplöst RF för 250 USD. Men likt Getty har de upplevt ett ökat tryck från kunder som vill använda bilder i sociala media. Dock, dessa kunder vill sällan betala 250 USD, drygt 2 000 kr, för en bild som kanske bara används en gång i en Instagram-post. Därför är Offset, enligt våra källor, på väg att införa en socialamedia-licens där priset uppges landa på omkring 50-100 USD – ca 450-900 kr – per bild. Bilder på hemsida vs bilder på instagram På Apelöga har vi också börjat fundera kring detta. Våra relativt höga priser kanske gör att våra kunder hittar sina socialamedia-bilder från annat håll? Vår prissättning har varit i stort sett oförändrad sedan vi startade för sex år sedan. Men världen har förändrats sedan dess. Då fanns knappt Instagram och få företag var aktiva på Facebook. Hursomhelst. Tendenserna hos Getty och Shutterstock antyder att företag använder sociala media i allt högre utsträckning. Men vilken typ av bilder används? Och vilka bilder funkar, och vilka blir helt fel? Vad vi vet är hur vi själva använder bilder på Instagram. Behind the scenes-bilder blandat med färdiga bilder från uppdrag och bildbanksfotograferingar. Och vår erfarenhet är att Instagram är ett bra komplement till hemsidan: På hemsidan finns all info, medan Instagram bidrar med aktualitet. Hemsidan besöks en gång, medan aktuella bilder poppar upp i Instagramflödet varje dag. Hemsidan är till för kunder som är på väg att köpa foto- eller filmtjänster. Instagram-flödet är till för att underhålla de som följer oss, men som inte är i köpartagen. Hur instagrammar företag? Tillbaka till huvudfrågan: Hur jobbar företag med Instagram och Facebook? Istället för att gissa hur företag gör, så ska vi fråga dem. Vi har satt ihop en webenkät för att samla in erfarenheter och åsikter från så många företag som möjligt. Om du vill vara med i undersökningen (ja, det vill du!) så finns mer info nedan. I ett kommande blogginlägg kommer resultatet av undersökningen. ____ Nästa vecka i bloggen: Om vikten av att först fråga kunden istället för att bli förälskad i sin idé. Och varför det är lättare sagt än gjort. ____ Undersökning om sociala medier För dig som jobbar med sociala medier på ditt företag, fyll gärna i denna enkät! Det tar typ 3 minuter. Du svarar anonymt om du vill. Resultatet av enkäten publiceras här i bloggen framöver. Förhoppningsvis blir resultatet användbart för alla. För transparensens skull: Enkäten är inte en fördold säljpitch eller marknadsföring för Apelöga. Du kommer inte få spammiga ”köperbjudanden” eller nåt sånt. Däremot kommer vi i Apelöga använda insikterna som undersökningen ger för att förbättra våra produkter. Kanske leder det till att vi ändrar vår prissättning, eller på annat sätt förändrar vår affärsmodell.