Intervju med Klas Tjebbes, VD på FC Rosengård

Intervju med Klas Tjebbes, VD på FC Rosengård


Klas Tjebbes är VD på FC Rosengård, och dessförinnan ett långt förflutet i Malmös reklamvärld. Vad krävs för utbildning för uppnå en sådan resa? I Klas fall är svaret: Ingen alls.
– Jag varken gått på reklamskola eller någon ledarskapsutbildning. Har aldrig ens läst en bok i något av de ämnena.

Klas Tjebbes resa i reklamvärlden började i mitten av 80-talet, då han anställdes som copywriter på en byrå i Malmö. Men skrivandet går längre tillbaka än så.

– Jag har alltid varit bra på att skriva. I skolan gjorde jag skoltidningar, och efter skolan blev jag frilansskribent. Jag hamnade i reklamvärlden för att det var där pengarna fanns, trodde jag. Jag var egentligen helt emot idén med reklam, tyckte det var tradigt och fjuttigt. Men det visade sig vara jättekul, så jag stannade kvar i den världen.

Hur lärde du dig hantverket som copy?

– Jag tvingade mig. Jag tror att många som har kreativa yrken har dåligt självförtroende. Jag har det iallafall. Och det är det som drivit mig framåt. Jag har liksom plågat mig själv framåt. 

– Misslyckanden är en förutsättning för att det ska bli bra. Om man ska hitta på en bra idé måste man först hitta på 99 dåliga idéer. Det är alltså målet: Att hitta på 99 dåliga idéer.

År 2000 började Klas Tjebbes som copywriter på McCann. Fem år senare blev han VD, och ytterligare några år senare köpte han och tre kollegor ut Malmöfilialen från McCann. Klas beskriver det som en spännande men krånglig resa:

– Om man gillar att umgås med advokater så ska man köpa nånting av ett börsnoterat amerikanskt företag…

Den utköpta byrån fick namnet Eight (idag FEW).

– Att bli VD var ett stort hopp för mig. Jag såg mig inte som en naturlig ledare, jag hade inte upptäckt den sidan av mig än. Och det tog ett tag innan jag blev trygg i rollen. Men nu tycker jag att jag är en bra ledare.

Hur blev du en bra ledare?

– Välsignelsen med ålder är att man fått rutin. Magkänslan är oftast mer rätt nu än den var för 20 år sedan.

Hur är en bra ledare?

– Jag tror på att vara ödmjuk – jag värjer mig mot Gordon Ramsay-ledarstilen. Som ledare ska man vara den som lyfter och pushar sina medarbetare, inte straffa dem när de gör misstag. För vi vill ju att de ska våga hitta på 99 dåliga idéer innan de hittar en bra idé. Om du slår dem i huvudet varje gång de gör fel så blir de ju knappast trygga.

– Och en ledare ska inte heller gå in och detaljstyra, för då plockar du bort det som du egentligen vill ha fram: Självständiga, modiga och fritänkande människor som tycker det är kul att jobba.

Men om de jobbar självständigt och inte gör det du vill att de ska göra, hur gör du för att övertala dem?

– Det handlar om att prata mycket med medarbetarna. Så pass mycket att de till sist delar din vision och gör den till sin egen. Det är det som är nyckeln.

Funkar det alltid?

– Nej, ibland har man inte tid, då måste man köra på. ”Nu har jag bestämt att vi gör det här.” Och då händer det att man fattar beslut som inte alla tycker om.

– Men man kan förstås inte hålla på så hela tiden, för då slutar folk. Å andra sidan, om man alltid tycker olika, ja, då ska man kanske inte jobba ihop. Jag tycker det är synd att arbetsplatser blir nästan som en familj, vilket gör det svårt att sluta. Jag tycker att man borde byta jobb oftare. Nästan alla som vågar byta jobb säger ”Varför gjorde jag inte det här tidigare?”.

Du bytte nyligen jobb från Wonderleap&Eight till FC Rosengård.

– Ja, min fru kallar det för min femtioårskris. Jag hade börjat fundera, ”Ska jag fortsätta göra samma grej hela livet?”, och precis då dök möjligheten från FC Rosengård upp. De behövde en ny klubbdirektör och de ringde mig. Jag behövde inte tänka många sekunder innan jag tackade ja.

– Jag hade tidighare suttit i styrelsen, och jag brinner för de här frågorna. Jag älskar Malmö för att det är en integrationsstad. Det är en ynnest att få leva i den här staden, i den här tiden.

Hur är det att jobba med FC Rosengård?

– FC Rosengård är intressant för att vi säljer ett innehåll till våra kunder – jag kallar dem för ”kunder”, inte sponsorer, för de köper faktiskt något av oss: De köper in sig i vår vision om att små flickor ska kunna drömma om att bli fotbollsproffs. Det kunde flickor inte göra för tio år sedan. De kunde drömma om att bli läkare eller ingenjör men de kunde inte bli fotbollsspelare eftersom de hade fel kön.

– Våra kunder kan kommunicera sitt varumärke genom våra kanaler. Till exempel SBAB som har en privatekonomiutbildning för ungdomar i Rosengård. Vi är länken mellan SBAB och ungdomarna. För att få möjlighet att komma i kontakt med ungdomarna betalar SBAB oss. Och så kan de använda det i sin marknadsföring och visa att de faktiskt gör något bra.

– Alla vill vara ”good guys”, och nu kan man tjäna pengar på vara good guy, vilket är fantastiskt. Men ofta vet inte dessa företagsmänniskor hur man gör, och det är där vi kommer in i bilden.

Jag tycker att bra CSR även ska vara CSP – Corporate Social Profitability. Kapitalister måste kunna tjäna pengar på att göra goda saker, annars kommer det inte hända något. Det räcker inte med de få filantroper som finns. Jag tycker att det är en pragmatisk och härlig tanke, att man kan bygga in det goda i kapitalismen, så att man får goda saker gjorda.

Läs mer:
Intervju med Ida Backman, copywriter på Oatly:
”Jag har en hatkärlek till reklambranschen.”

Artikelskribent:
Adam Haglund

Kommentera