Konsten att sälja en bostad med rätt bilder

Konsten att sälja en bostad med rätt bilder


För en tid sedan fick jag en förfrågan från en mäklarfirma. De ville undersöka om de med hjälp av retusch kunde förbättra sina annonser. Detta för att de upplevde att de ofta fastnade: Om bilderna inte upplevdes tilltalande, så kom för få besökare på visningarna.

Det läggs idag mycket tid på styling inför en bostadsförsäljning då de flesta har förstått vikten av att inte bara sälja en bostad utan även en känsla. Men vad händer när ägaren till den där övermöblerade och ljusfattiga lägenheten, med orangea medaljongtapeter, tvärvägrar att investera i citroner och kuddfodral? Jo, utöver att fotografens jobb blir dubbelt så svårt så står även mäklaren där med ett objekt som inte säljer sig själv och som inte drar några spekulanter.

Jag fick själv erfara denna problematik när det var dags att sälja vår lägenhet. Vi hade förvisso både tulpaner, fruktfat och helvita väggar, men trots detta kom mycket färre spekulanter än förväntat.

Här var inte felet bostaden i sig utan att bilderna skickade fel budskap. På fotona gestaltades en intetsägande, opersonlig lägenhet där man missade att plocka upp de detaljer som satte det viktigaste – helheten och detaljerna tillsammans. Resultatet var att målgruppen blev alldeles för smal.     

Vi tvingade till oss nya bilder, som utformades efter min input. Plötsligt blev det fart på visningarna. Och ni kan gissa om jag blev trött över att inte ha blivit lyssnad på från början…

Vad lär vi oss av detta?

Jo, att känslan i bilderna är viktiga! Vad som visas och hur det visas. Bildens förmåga att snabbt påverka människor ska inte underskattas. Vi måste hjälpa människor att visualisera sig själva i det vi vill sälja. Kom ihåg att vi bara har några få sekunder på oss att konkurrera om uppmärksamhet i ett medieflöde. En bra text blir ännu bättre tillsammans med bra bilder. Så, till alla som funderar på att investera mer i bildmaterial säger jag bara: Gör det!

Här är exempel på hur samma kök kan gestaltas på två olika sätt. Bild1 är före och de följande efter från nya fotograferingen. Poängen: bild 1 var först den enda bilden från köket. Hårfin skillnad kan en tycka, men hade bild 1 varit bra helt ensam?

 

Sluttips: fixa bort brödsmulor, skoavtryck i hallen, gamla löv på balkongen och allt annat som ger ett störande intryck.

Artikelskribent:
Nathalie Ohlson

Kommentera