Kundcase

KUNDCASE

Vill du göra världen bättre? Vill du veta hur man tar de bästa Instagram-bilderna? Och undrar du varför ska man besöka Malmö egentligen?

Dessa och många andra frågor har våra kunder ställt sig. Och vi har gjort vårt bästa för att hitta svaren. Läs mer i casen nedan.

VISA ALLAFILM & FOTOFOTOFILM

  • Att sälja en känsla

    Hur kan man sälja kläder, utan att fokus ligger på kläderna? Säg att du redan har bilder som visar dina plagg rent redovisande. Rakt upp och ner, mot en vit bakgrund i en studio. Bilderna är jättebra – de är hela och rena, man ser tydligt vilket material plagget har och färgerna ser ut som de ska. Du kanske är supernöjd och det ser skitsnyggt ut på hemsidan, men de säljer inte som du vill att de ska. Varför? Ibland spelar det ingen roll hur bra bilderna visar plagget, för de har ingen målgrupp. Och har man då endast bilder på kläder mot vit bakgrund, kan det bli svårt för kunden att föreställa sig själv i kläderna. Hen kan inte relatera till dem. Du vet vem du vill ska köpa dina kläder, det kanske är hon som jobbar hårt för att nå sina mål eller konstnärsjälen som hellre köper ny färg än mat, det är helt enkelt viktigare för honom. Oavsett vem det är, behövs bilder som visar känslorna och miljöerna din kund har eller befinner sig i. De måste inte vara perfekta, men de måste vara äkta. Jag, Rebecca, gjorde en fotografering där syftet var just det här. Att ta bild på en känsla. Tanken var att porträttera någon som gör en resa, både fysiskt och psykiskt. Det finns inga tankar på kylan som ligger i luften, det tar kläderna hand om. Det är en lång väg att gå, från storstad till berg. Allt står stilla där, eller så känns det bara så. Tankarna i ditt huvud är inte längre otydligt brus och luften i dina lungor känns inte längre tung. Det är som att resa tillbaka i tiden, att flytta hem igen. Men det kanske inte gör något. Det kanske behövs.         Finns det något ni undrar över, är där något ni är nyfikna på? Har ni en idé ni vill sätta i liv, eller vill ni bara snacka lite – jag är tillgänglig via mail, telefon, alltid över kaffe och kan fraktas över land och rike.

  • Hur gör du världen bättre?

    Sponsrar ditt företag föreningslivet? Då finns det gott om inspiration att hämta i Skånska Energis exempel. All energi som Skånska Energi producerar kommer från sol och vatten. Hundra procent förnybart. Gott så, men de nöjer sig inte med det. De vill göra skillnad i människors vardag också. Därför har de startat projektet Hejarklacken, där de lyfter och sponsrar föreningslivet runt om i Skåne. Som kund hos Skånska Energi får man välja vilka föreningar man vill stödja. Här finns alltifrån det lilla fotbollsklubben Torna Hällestad till handbollsgiganten Ystad IF. För att ge Hejarklacken extra skjuts gick Skånska Energi till Final Content för att få hjälp med att nå ut. Final Content valde i sin tur valde att jobba med Apelöga för att fånga det visuella. Sagt och gjort. Apelögas videografer och fotografer åkte till Torna Hällestad där ett av de sponsrade fotbollslagen finns. Resultatet: En film till bristningsgränsen fylld med spelglädje och kamratskap.              

  • Varför ska man åka till Malmö, egentligen?

    För oss malmöiter är det inte svårt att hitta anledningar att vara i Malmö. Men när vi träffar personer utifrån, hur kan vi övertala dem till att besöka vår stad? För Malmö Turism är detta en ständig utmaning. Hur kan de skapa en nyfikenhet kring Malmö som besöksdestination? Denna gång tog de hjälp av kommunikationsbyrån KAN, som tog fram en idé till två filmer och några fotografier. Idén byggde på att fokusera på två malmöbor som verkar inom områden som attraherar i Malmö – restaurangvärlden och startup-scenen. KAN vände sig till Apelöga för att förverkliga idén, som döptes till Our Malmö – Your Malmö. Tillsammans med KAN arbetade vi fram två filmer med tillhörande fotografier: en om Andreas Dahlberg, chefskock på Bastard och en om Lycke von Schantz, industridesigner på företaget Påhoj. Filmerna följer Andreas och Lycke under en dag i Malmö, i deras vardag med alla möten med människor omkring dem.        

  • Den hållbara servetten

    När Duni ville berätta om sin nya miljömedvetna kollektion lät de Titti Qvarnström, Michelin-kock i Malmö, vara huvudperson. Hon cyklade runt i Malmö en dag och vi följde efter. Resultatet blev en film om hållbarhet. Dunis kollektion Ecoecho är en miljömedveten, enkel och elegant kollektion. De strävar efter att ha marknadens bästa miljöanpassade lösningar, och de kontaktade Apelöga för att få hjälp att uppmärksamma denna kollektion. Tillsammans med Duni och Titti Qvarnström gjorde Apelöga en film med fokus på hållbarhet. Titti fick berätta om varför det är viktigt att arbeta med hållbara och lokala produkter. Vi följde med Titti i hennes vardag från att hon köper råvaror på Möllan och i Fiskehoddarna, till att laga maten på sin restaurang Bloom in the Park          

  • Hur man marknadsför en ny produkt

    Säg att du har jobbat länge med att utveckla en ny produkt. Du vet att det är en riktigt bra produkt, men hur ska du få dina potentiella kunder att övertygas om att köpa den? Denna utmaning stod BIM Equity för när de anlitade Apelöga för att berätta storyn om deras produkt OpenBIM. BIM Equity är ett mjukvaruföretag som med sin produkt OpenBIM vill förnya sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med informationsrika modeller kan företagen spara stora summor med pengar i sina planeringsprocesser. Men hur skulle BIM Equity på bästa sätt visa upp sin produkt? De valde att fokusera på användarna. Istället för att skryta om sig själva, lät de arkitektbyråerna, som använder programmet, berätta om fördelarna. Apelöga besökte några av dessa byråer och lät dem berätta om sina erfarenheter. Målet var dels att både låta byråerna ge en presentation av sig själva, dels att berätta vad för nytta de har av BIM i sin verksamhet. Resultatet blev filmen nedan med tillhörande bilder.                                      

  • Hur lockar du besökare till din stad?

    Malmö är en aktiv stad. Hela dagarna är fyllda av möjligheter, från frukostkoppen på Möllan till kvällens kulturaktiviteter. Men hur ska man kunna veta det, om man aldrig varit där? Att visa upp dessa möjligheter är en ständig utmaning för Malmö stad. De vill väcka nyfikenhet hos besökaren, och för att göra detta behövs det intressant och inspirerande material att visa upp. Hur lyckas man med det? Den här gången föll valet på att göra en film. Idén till filmen kom från kommunikationsbyrån Prime. Huvudpersonerna i filmen var artisten Rickard Söderberg, formgivaren Louise Nassiri och kocken Titti Qvarnström. Apelögas videograf planerade tillsammans med Prime upplägget för filmen. Hur visar man så mycket som möjligt, utan att det blir rörigt? När manus var satt var det upp till Apelögas projektledare att leta upp statister och diverse anläggningar att filma på. Resultatet? Ta en titt nedan!  

  • När begränsningar blir en tillgång

    Går det att göra en video av en deg? Ibland flödar kreativiteten över. Apelögas videograf Michael hade en idé som han ville förverkliga. Inte för en kunds räkning, utan för sin egen skull. Idén var att att utforska vad som händer när man begränsar sig själv hårt. Michael bestämde följande förhållningsregler: Filmerna fick bara vara 1 minut långa. De skulle filmas ur en enda vinkel. Och det fick inte finnas någon berättarröst eller förklarande text. Bara rörliga bilder. Går det att berätta en historia med så snäva ramar? Ja. Ibland blir det till och med bättre med begränsningar. På Apelöga gör vi ibland egna projekt av det här slaget. Just detta projekt resulterade i fyra enminutersfilmer med samlingsnamnet ”From Above”. Filmen nedan är en av dem, och handlar om bagaren Martin Westin.    

  • Förbättringar som syns

    När du gjort något nytt är det naturligt att vilja berätta om det. Men hur berättar du om gradvis förbättring? Mjukvaruföretaget BIM Equity har med sin produkt OpenBIM haft som mål att revolutionera sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med programmet kan användaren spara både tid och pengar genom att upptäcka potentiella fel i ett tidigare skede. (Apelöga har tidigare varit med och tagit fram både foto och film för att lyfta deras produkt.) OpenBIM utvecklas ständigt, och det ville BIM ta fasta på. Apelöga fick i uppdrag att besöka några BIM-kunder, och hamnade bland annat mitt i bygget av ett 20-våningshus. I filmen nedan kan du se hur det gick till.                  

  • Hur känns det att använda din produkt?

    Allt för ofta fokuserar företag på hur deras produkt ser ut. Istället borde de visa hur deras produkt känns. Varför? För att människor är känslostyrda. Och bilder är den rakaste vägen in till känslovärlden. När MTM, Myndigheten för tillgängliga medier, kontaktade Apelöga ville de ha hjälp med att visa upp sin tjänst Legimus och sin tidning 8 Sidor. Legimus hjälper användare att läsa och lyssna på böcker och tidningar. Hur ser Legimus ut? Och hur känns det att använda Legimus? MTM ville ha ett bildmaterial som visade detta. Deras önskemål var också att visa hur personer använder deras app och tidning i olika miljöer. Dels en biblioteksmiljö, med en bibliotekarie och en äldre besökare, dels en person med funktionshinder och dennes assistent. Vi fotograferade också i en skola med elever och lärare. Vårt uppdrag var dels att leta upp miljöer och modeller, dels att organisera fotograferingarna, där Legimus och 8 Sidor vävdes in. Resultatet? Avgör själv! Förhoppningsvis ger bilderna dig en känsla för produkterna.                

  • Visar du hela sanningen?

    Om du hör ”Lantmännen” så tänker du förmodligen på lantbruk och livsmedel. Det är en sann bild, men inte hela sanningen. Vad få vet är att Lantmännen också är stora inom forskning och utveckling. Denna okunskap ville de råda bot på, och anlitade Apelöga för att fotografera. Planen var att ska skapa visuellt material för både webb och presentationer. På så sätt skulle de kunna belysa hela sin ansvarskedja från jord till bord, där forskning och utveckling är en viktig del. Bilderna som efterfrågades skulle även fungera i ett långsmalt, liggande format för att passa på webben. Stora tomma ytor i bilderna behövdes för att få utrymme att lägga text. Tack vare att vi fick denna information innan fotograferingen kunde vi anpassa kompositionerna på plats och höja kvalitén på leveransen. Vi åkte till Svalöv där Lantmännen har ett labb där de förädlar olika sorters utsäde. Våra fotografer fångade bilder av produktionen och hantverket som ligger bakom forskningen. Med hjälp av de anställda fick vi förklarat för oss hur allt gick till. Det är viktigt att vara lyhörd, så att vi förstår vad vi plåtar. Målet är alltid att bilderna visar verkligheten. Under fotograferingen var fotograferna, som uttrycket säger, ”en fluga på väggen”. De anställda blev fotograferade när de gjorde sitt jobb i sin naturliga miljö, i labbet och ute på fältet. Det sistnämnda var perfekt för att skapa de efterfrågade långsmala bilderna med mycket tomrum – de stora sädesfälten var en fantastisk miljö.          

  • Hur skapar man bra bilder till sociala medier?

    Vad bör man tänka på när man vill ta fram snygga, men naturliga, bilder till sitt Instagram-flöde? Den utmaningen stod Earin inför. Earin tillverkar trådlösa hörlurar. Riktigt snygga sådana. Följdaktligen behöver de ett snyggt bildmaterial som presenterar produkten på bäst sätt. Innan Apelöga kom in i bilden hade Earin redan tagit fram både produkt- och modellbilder i studio. Nu ville de komplettera med lifestylebilder som lämpade sig för användning i sociala medier. Men utan att ge avkall på estetiken: miljön i bilderna skulle vara ren och grafisk. Stilrent, liksom Earins hörlurar. Efter dialogen med Earin gav vi oss ut för att reka passande locations. Vi fastnade för Stapelbäddsparken och Bo01-området i Västra Hamnen, Malmö. Där finns den rätta gråa och grafiska miljön. Några dagar senare togs bilderna. Och med så noga förberedelser som varit gick den tämligen lätt. Till vår hjälp hade vi två modeller, som jobbat med Earin tidigare. Resultatet kan du se nedan.            

  • Det var en gång en servett

    Brinner du passionerat för servetter? Inte? Nej, förstås inte. Och det är ett problem för Duni när de vill berätta om sina produkter. Hur ska de få dig att vilja lyssna på vad de vill säga? Apelöga fick i uppdrag att göra en engagerande film om servetten Towel Napkin. I sina tidigare filmer har Duni varit rak på sak. Produkterna har visats upp, rätt och slätt. Men hur spännande är en servett, egentligen? Efter att ha tänkt om ville de istället göra en casefilm om sin Towel Napkin, en ny sorts handduk som de utvecklat. Den nya filmen kom att handla om David Mill, som driver Höganäs Saluhall och använder produkten i sin restaurang. David Mill berättar om saluhallens filosofi. Om råvarorna och vikten i att alla detaljer är genomarbetade. Inklusive dukningen, där Dunis produkt syns som hastigast. Genom att låta David berätta om sin passion för mat ligger filmens fokus på annat än Dunis produkter. Vilket gör att man inte måste vara servettnörd för att uppskatta filmen.                  

  • Hur visar man biogas på bild?

    Hur gör man när en kund behöver bildmaterial på något så abstrakt som biogas? Kort svar; man fokuserar på dem som använder produkten. E.ON ville ha levande bilder på människor på en bensinstation med biogas. Målgruppen var familjer och ungdomar. På Apelöga har vi ett stort kontaktnät med modeller i alla åldrar. Därför började vi med att leta upp just familjer och ungdomar som vi trodde skulle passa till fotograferingen. Efter att ha presenterat modeller och fått dem godkända av E.ON bokade vi in en fotograferingsdag. Till den här fotograferingen valde vi att åka två fotografer för att kunna hålla två scenarier igång samtidigt. Den ena fokuserade på ett gäng ungdomar och den andra på en familj. Vi gjorde allt man gör på en mack – förutom att tanka. Människorna fick vara i fokus och macken med biogasen i bakgrunden. På så vis går det att förkroppsliga något så abstrakt som biogas.                    

  • Hur kan vi få levande företags-porträtt?

    Hur vill ni presentera er personal? Det finns flera vägar att gå och ert val kan göra stor skillnad i hur ert företag uppfattas. E.ON jobbar väldigt proffesionellt med bilder. När Apelöga fick ta över uppdraget att fotografera deras medarbetarporträtt var instruktionerna tydliga: varma, levande bilder.  Tidigare bilder var tagna med blixt i en av deras korridorer. När Apelöga tog över från den tidigare fotografen ville vi sätta vår prägel på bilderna. Att använda oss av det naturliga ljuset var en självklarhet då vi föredrar det. Med naturligt ljus i en inbjudande miljö minskas avståndet mellan personen på bilden och mottagaren. Vi valde ett stort konferensrum med mycket fönsterljus inne på E.ON:s kontor när vi fotograferade deras företagsporträtt. Vi använde oss av dagsljus och lättade upp skuggorna med reflexskärm och redigerade sedan bilderna i en varm ton. I de fall då det behövdes fler bilder med mer variation fotograferade vi utomhus. Kungsparken, som ligger i närheten av E.ON huvudkontor, blev ofta ett självklart val. Det naturliga ljuset och den varma redigeringen fick bilderna att hålla ihop på ett önskvärt sätt.              

  • Hur gör du världen bättre?

    Sponsrar ditt företag föreningslivet? Då finns det gott om inspiration att hämta i Skånska Energis exempel. All energi som Skånska Energi producerar kommer från sol och vatten. Hundra procent förnybart. Gott så, men de nöjer sig inte med det. De vill göra skillnad i människors vardag också. Därför har de startat projektet Hejarklacken, där de lyfter och sponsrar föreningslivet runt om i Skåne. Som kund hos Skånska Energi får man välja vilka föreningar man vill stödja. Här finns alltifrån det lilla fotbollsklubben Torna Hällestad till handbollsgiganten Ystad IF. För att ge Hejarklacken extra skjuts gick Skånska Energi till Final Content för att få hjälp med att nå ut. Final Content valde i sin tur valde att jobba med Apelöga för att fånga det visuella. Sagt och gjort. Apelögas videografer och fotografer åkte till Torna Hällestad där ett av de sponsrade fotbollslagen finns. Resultatet: En film till bristningsgränsen fylld med spelglädje och kamratskap.              

  • Varför ska man åka till Malmö, egentligen?

    För oss malmöiter är det inte svårt att hitta anledningar att vara i Malmö. Men när vi träffar personer utifrån, hur kan vi övertala dem till att besöka vår stad? För Malmö Turism är detta en ständig utmaning. Hur kan de skapa en nyfikenhet kring Malmö som besöksdestination? Denna gång tog de hjälp av kommunikationsbyrån KAN, som tog fram en idé till två filmer och några fotografier. Idén byggde på att fokusera på två malmöbor som verkar inom områden som attraherar i Malmö – restaurangvärlden och startup-scenen. KAN vände sig till Apelöga för att förverkliga idén, som döptes till Our Malmö – Your Malmö. Tillsammans med KAN arbetade vi fram två filmer med tillhörande fotografier: en om Andreas Dahlberg, chefskock på Bastard och en om Lycke von Schantz, industridesigner på företaget Påhoj. Filmerna följer Andreas och Lycke under en dag i Malmö, i deras vardag med alla möten med människor omkring dem.        

  • Den hållbara servetten

    När Duni ville berätta om sin nya miljömedvetna kollektion lät de Titti Qvarnström, Michelin-kock i Malmö, vara huvudperson. Hon cyklade runt i Malmö en dag och vi följde efter. Resultatet blev en film om hållbarhet. Dunis kollektion Ecoecho är en miljömedveten, enkel och elegant kollektion. De strävar efter att ha marknadens bästa miljöanpassade lösningar, och de kontaktade Apelöga för att få hjälp att uppmärksamma denna kollektion. Tillsammans med Duni och Titti Qvarnström gjorde Apelöga en film med fokus på hållbarhet. Titti fick berätta om varför det är viktigt att arbeta med hållbara och lokala produkter. Vi följde med Titti i hennes vardag från att hon köper råvaror på Möllan och i Fiskehoddarna, till att laga maten på sin restaurang Bloom in the Park          

  • Hur man marknadsför en ny produkt

    Säg att du har jobbat länge med att utveckla en ny produkt. Du vet att det är en riktigt bra produkt, men hur ska du få dina potentiella kunder att övertygas om att köpa den? Denna utmaning stod BIM Equity för när de anlitade Apelöga för att berätta storyn om deras produkt OpenBIM. BIM Equity är ett mjukvaruföretag som med sin produkt OpenBIM vill förnya sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med informationsrika modeller kan företagen spara stora summor med pengar i sina planeringsprocesser. Men hur skulle BIM Equity på bästa sätt visa upp sin produkt? De valde att fokusera på användarna. Istället för att skryta om sig själva, lät de arkitektbyråerna, som använder programmet, berätta om fördelarna. Apelöga besökte några av dessa byråer och lät dem berätta om sina erfarenheter. Målet var dels att både låta byråerna ge en presentation av sig själva, dels att berätta vad för nytta de har av BIM i sin verksamhet. Resultatet blev filmen nedan med tillhörande bilder.                                      

  • Att sälja en känsla

    Hur kan man sälja kläder, utan att fokus ligger på kläderna? Säg att du redan har bilder som visar dina plagg rent redovisande. Rakt upp och ner, mot en vit bakgrund i en studio. Bilderna är jättebra – de är hela och rena, man ser tydligt vilket material plagget har och färgerna ser ut som de ska. Du kanske är supernöjd och det ser skitsnyggt ut på hemsidan, men de säljer inte som du vill att de ska. Varför? Ibland spelar det ingen roll hur bra bilderna visar plagget, för de har ingen målgrupp. Och har man då endast bilder på kläder mot vit bakgrund, kan det bli svårt för kunden att föreställa sig själv i kläderna. Hen kan inte relatera till dem. Du vet vem du vill ska köpa dina kläder, det kanske är hon som jobbar hårt för att nå sina mål eller konstnärsjälen som hellre köper ny färg än mat, det är helt enkelt viktigare för honom. Oavsett vem det är, behövs bilder som visar känslorna och miljöerna din kund har eller befinner sig i. De måste inte vara perfekta, men de måste vara äkta. Jag, Rebecca, gjorde en fotografering där syftet var just det här. Att ta bild på en känsla. Tanken var att porträttera någon som gör en resa, både fysiskt och psykiskt. Det finns inga tankar på kylan som ligger i luften, det tar kläderna hand om. Det är en lång väg att gå, från storstad till berg. Allt står stilla där, eller så känns det bara så. Tankarna i ditt huvud är inte längre otydligt brus och luften i dina lungor känns inte längre tung. Det är som att resa tillbaka i tiden, att flytta hem igen. Men det kanske inte gör något. Det kanske behövs.         Finns det något ni undrar över, är där något ni är nyfikna på? Har ni en idé ni vill sätta i liv, eller vill ni bara snacka lite – jag är tillgänglig via mail, telefon, alltid över kaffe och kan fraktas över land och rike.

  • Hur känns det att använda din produkt?

    Allt för ofta fokuserar företag på hur deras produkt ser ut. Istället borde de visa hur deras produkt känns. Varför? För att människor är känslostyrda. Och bilder är den rakaste vägen in till känslovärlden. När MTM, Myndigheten för tillgängliga medier, kontaktade Apelöga ville de ha hjälp med att visa upp sin tjänst Legimus och sin tidning 8 Sidor. Legimus hjälper användare att läsa och lyssna på böcker och tidningar. Hur ser Legimus ut? Och hur känns det att använda Legimus? MTM ville ha ett bildmaterial som visade detta. Deras önskemål var också att visa hur personer använder deras app och tidning i olika miljöer. Dels en biblioteksmiljö, med en bibliotekarie och en äldre besökare, dels en person med funktionshinder och dennes assistent. Vi fotograferade också i en skola med elever och lärare. Vårt uppdrag var dels att leta upp miljöer och modeller, dels att organisera fotograferingarna, där Legimus och 8 Sidor vävdes in. Resultatet? Avgör själv! Förhoppningsvis ger bilderna dig en känsla för produkterna.                

  • Visar du hela sanningen?

    Om du hör ”Lantmännen” så tänker du förmodligen på lantbruk och livsmedel. Det är en sann bild, men inte hela sanningen. Vad få vet är att Lantmännen också är stora inom forskning och utveckling. Denna okunskap ville de råda bot på, och anlitade Apelöga för att fotografera. Planen var att ska skapa visuellt material för både webb och presentationer. På så sätt skulle de kunna belysa hela sin ansvarskedja från jord till bord, där forskning och utveckling är en viktig del. Bilderna som efterfrågades skulle även fungera i ett långsmalt, liggande format för att passa på webben. Stora tomma ytor i bilderna behövdes för att få utrymme att lägga text. Tack vare att vi fick denna information innan fotograferingen kunde vi anpassa kompositionerna på plats och höja kvalitén på leveransen. Vi åkte till Svalöv där Lantmännen har ett labb där de förädlar olika sorters utsäde. Våra fotografer fångade bilder av produktionen och hantverket som ligger bakom forskningen. Med hjälp av de anställda fick vi förklarat för oss hur allt gick till. Det är viktigt att vara lyhörd, så att vi förstår vad vi plåtar. Målet är alltid att bilderna visar verkligheten. Under fotograferingen var fotograferna, som uttrycket säger, ”en fluga på väggen”. De anställda blev fotograferade när de gjorde sitt jobb i sin naturliga miljö, i labbet och ute på fältet. Det sistnämnda var perfekt för att skapa de efterfrågade långsmala bilderna med mycket tomrum – de stora sädesfälten var en fantastisk miljö.          

  • Hur skapar man bra bilder till sociala medier?

    Vad bör man tänka på när man vill ta fram snygga, men naturliga, bilder till sitt Instagram-flöde? Den utmaningen stod Earin inför. Earin tillverkar trådlösa hörlurar. Riktigt snygga sådana. Följdaktligen behöver de ett snyggt bildmaterial som presenterar produkten på bäst sätt. Innan Apelöga kom in i bilden hade Earin redan tagit fram både produkt- och modellbilder i studio. Nu ville de komplettera med lifestylebilder som lämpade sig för användning i sociala medier. Men utan att ge avkall på estetiken: miljön i bilderna skulle vara ren och grafisk. Stilrent, liksom Earins hörlurar. Efter dialogen med Earin gav vi oss ut för att reka passande locations. Vi fastnade för Stapelbäddsparken och Bo01-området i Västra Hamnen, Malmö. Där finns den rätta gråa och grafiska miljön. Några dagar senare togs bilderna. Och med så noga förberedelser som varit gick den tämligen lätt. Till vår hjälp hade vi två modeller, som jobbat med Earin tidigare. Resultatet kan du se nedan.            

  • Hur visar man biogas på bild?

    Hur gör man när en kund behöver bildmaterial på något så abstrakt som biogas? Kort svar; man fokuserar på dem som använder produkten. E.ON ville ha levande bilder på människor på en bensinstation med biogas. Målgruppen var familjer och ungdomar. På Apelöga har vi ett stort kontaktnät med modeller i alla åldrar. Därför började vi med att leta upp just familjer och ungdomar som vi trodde skulle passa till fotograferingen. Efter att ha presenterat modeller och fått dem godkända av E.ON bokade vi in en fotograferingsdag. Till den här fotograferingen valde vi att åka två fotografer för att kunna hålla två scenarier igång samtidigt. Den ena fokuserade på ett gäng ungdomar och den andra på en familj. Vi gjorde allt man gör på en mack – förutom att tanka. Människorna fick vara i fokus och macken med biogasen i bakgrunden. På så vis går det att förkroppsliga något så abstrakt som biogas.                    

  • Hur kan vi få levande företags-porträtt?

    Hur vill ni presentera er personal? Det finns flera vägar att gå och ert val kan göra stor skillnad i hur ert företag uppfattas. E.ON jobbar väldigt proffesionellt med bilder. När Apelöga fick ta över uppdraget att fotografera deras medarbetarporträtt var instruktionerna tydliga: varma, levande bilder.  Tidigare bilder var tagna med blixt i en av deras korridorer. När Apelöga tog över från den tidigare fotografen ville vi sätta vår prägel på bilderna. Att använda oss av det naturliga ljuset var en självklarhet då vi föredrar det. Med naturligt ljus i en inbjudande miljö minskas avståndet mellan personen på bilden och mottagaren. Vi valde ett stort konferensrum med mycket fönsterljus inne på E.ON:s kontor när vi fotograferade deras företagsporträtt. Vi använde oss av dagsljus och lättade upp skuggorna med reflexskärm och redigerade sedan bilderna i en varm ton. I de fall då det behövdes fler bilder med mer variation fotograferade vi utomhus. Kungsparken, som ligger i närheten av E.ON huvudkontor, blev ofta ett självklart val. Det naturliga ljuset och den varma redigeringen fick bilderna att hålla ihop på ett önskvärt sätt.              

  • Hur lockar du besökare till din stad?

    Malmö är en aktiv stad. Hela dagarna är fyllda av möjligheter, från frukostkoppen på Möllan till kvällens kulturaktiviteter. Men hur ska man kunna veta det, om man aldrig varit där? Att visa upp dessa möjligheter är en ständig utmaning för Malmö stad. De vill väcka nyfikenhet hos besökaren, och för att göra detta behövs det intressant och inspirerande material att visa upp. Hur lyckas man med det? Den här gången föll valet på att göra en film. Idén till filmen kom från kommunikationsbyrån Prime. Huvudpersonerna i filmen var artisten Rickard Söderberg, formgivaren Louise Nassiri och kocken Titti Qvarnström. Apelögas videograf planerade tillsammans med Prime upplägget för filmen. Hur visar man så mycket som möjligt, utan att det blir rörigt? När manus var satt var det upp till Apelögas projektledare att leta upp statister och diverse anläggningar att filma på. Resultatet? Ta en titt nedan!  

  • När begränsningar blir en tillgång

    Går det att göra en video av en deg? Ibland flödar kreativiteten över. Apelögas videograf Michael hade en idé som han ville förverkliga. Inte för en kunds räkning, utan för sin egen skull. Idén var att att utforska vad som händer när man begränsar sig själv hårt. Michael bestämde följande förhållningsregler: Filmerna fick bara vara 1 minut långa. De skulle filmas ur en enda vinkel. Och det fick inte finnas någon berättarröst eller förklarande text. Bara rörliga bilder. Går det att berätta en historia med så snäva ramar? Ja. Ibland blir det till och med bättre med begränsningar. På Apelöga gör vi ibland egna projekt av det här slaget. Just detta projekt resulterade i fyra enminutersfilmer med samlingsnamnet ”From Above”. Filmen nedan är en av dem, och handlar om bagaren Martin Westin.    

  • Förbättringar som syns

    När du gjort något nytt är det naturligt att vilja berätta om det. Men hur berättar du om gradvis förbättring? Mjukvaruföretaget BIM Equity har med sin produkt OpenBIM haft som mål att revolutionera sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med programmet kan användaren spara både tid och pengar genom att upptäcka potentiella fel i ett tidigare skede. (Apelöga har tidigare varit med och tagit fram både foto och film för att lyfta deras produkt.) OpenBIM utvecklas ständigt, och det ville BIM ta fasta på. Apelöga fick i uppdrag att besöka några BIM-kunder, och hamnade bland annat mitt i bygget av ett 20-våningshus. I filmen nedan kan du se hur det gick till.                  

  • Det var en gång en servett

    Brinner du passionerat för servetter? Inte? Nej, förstås inte. Och det är ett problem för Duni när de vill berätta om sina produkter. Hur ska de få dig att vilja lyssna på vad de vill säga? Apelöga fick i uppdrag att göra en engagerande film om servetten Towel Napkin. I sina tidigare filmer har Duni varit rak på sak. Produkterna har visats upp, rätt och slätt. Men hur spännande är en servett, egentligen? Efter att ha tänkt om ville de istället göra en casefilm om sin Towel Napkin, en ny sorts handduk som de utvecklat. Den nya filmen kom att handla om David Mill, som driver Höganäs Saluhall och använder produkten i sin restaurang. David Mill berättar om saluhallens filosofi. Om råvarorna och vikten i att alla detaljer är genomarbetade. Inklusive dukningen, där Dunis produkt syns som hastigast. Genom att låta David berätta om sin passion för mat ligger filmens fokus på annat än Dunis produkter. Vilket gör att man inte måste vara servettnörd för att uppskatta filmen.                  

KONTAKTA OSS

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Anders

Anders Liljenberg
NEW BUSINESS DIRECTOR

anders.liljenberg@apeloga.se
076 - 637 90 45

Adam

Adam Haglund
GRUNDARE

adam.haglund@apeloga.se
070 - 538 88 50

Erika

Erika Weiland
FOTOGRAF

erika.weiland@apeloga.se
073 - 545 11 61

Michael

Michael Gartner
VIDEOGRAF

michael.gartner@apeloga.se
073 - 083 00 17

Christian

Christian Andersson (föräldraledig)
FOTOGRAF

christian.andersson@apeloga.se
070 - 324 02 22

Nathalie Ohlson

Nathalie Ohlson
RETUSCHÖR

nathalie.ohlson@apeloga.se
076 - 946 23 77

Azeem

Azeem Razwan
EKONOMIANSVARIG

azeem.razwan@apeloga.se
072 - 599 40 41

160119_0069_virre_500x500

Viktor Westin
VIDEOGRAF

viktor.westin@apeloga.se
070 - 395 73 76