Kundcase

KUNDCASE

Vill du göra världen bättre? Vill du veta hur man tar de bästa Instagram-bilderna? Och undrar du varför ska man besöka Malmö egentligen?

Dessa och många andra frågor har våra kunder ställt sig. Och vi har gjort vårt bästa för att hitta svaren. Läs mer i casen nedan.

VISA ALLAFILM & FOTOFOTOFILM

  • Uppdrag med en (nästan) omöjlig tidsplan

    Kolossal är en strategisk design- och kommunikationsbyrå. De fick i uppdrag av Mötesplats Social Innovation, MSI, att formge en bok om 100 sociala innovationer. Och Kolossal anlitade oss på Apelöga för att fotografera. Tidsplanen var supertight, eftersom det redan var utannonserat att boken skulle lanseras på Social Innovation Summit 2017 – en av Nordens största årliga mötesplatser för social innovation. Nedan finns några av bilderna från boken. Kolossals AD Jesper Yngvesson berättar hur samarbetat såg ut.   – Som designbyrå arbetar vi med olika leverantörer för film och foto beroende på uppdrag. Vi har länge känt till Apelöga och hade tidigare arbetat med Apelöga i filmprojekt, men vi hade inte tidigare använt Apelöga som fotografer, berättar Jesper Yngvesson.   Varför anlitade ni Apelöga? – Det var både Apelögas uttryck och kapacitet som gjorde byrån till ett självklart val.   Vad har blivit resultatet av fotografierna ni köpt av Apelöga? – Bilderna finns med i boken 100 sociala innovationer som kan förändra Sverige. Boken lanserades under evenemanget Social Innovation Summit i november 2017 och har redan blivit varmt mottagen.   Hur var processen? – Vi genomförde arbetet med boken på väldigt kort tid. Nästan en omöjlig tidsplan. Det hade aldrig fungerat utan Apelögas hjälp som kunde samordna och sköta flera fotograferingar parallellt över landet. Trots en ganska öppen brief förstod fotograferna direkt vad vi var ute efter och kunde sedan vara helt självgående.   – När resultatet från de första fotograferingarna kom, blev vi väldigt glada och trygga med att det skulle bli bra. Resultatet blev till och med ännu bättre än vad vi hade väntat. Det enda svåra var egentligen att välja bilder bland många bra alternativ.   Skulle du rekommendera Apelöga till andra? – Absolut! Strålande resultat, stort engagemang och ett supersmidigt samarbete hela vägen.             Oavsett om ditt projekt har tight deadline eller inte, så hjälper vi gärna till. Maila eller ring vår projektledare Therese för mer info.

  • Professionella bilder som lyfter ett varumärke

    Telavox är ett företag som tar fram smarta och effektiva kommunikations-lösningar. Eftersom deras lösning är teknisk ville de visa människorna bakom produkten, och hur det är att jobba på Telavox. – Vi behövde bilder för att kunna rekrytera rätt personal, berättar Sofia Runnberg, graphic designer/art director på Telavox. Fotograferna på Apelöga åkte dit ett par veckor innan för att reka och höra vad kunden var ute efter och vad förväntningarna på bilderna var. Resultatet gjorde hela Telavox nöjda. – Vad skulle ni använda bilderna till? – Vi behöver bra bilder för att förmedla rätt känsla, träffa rätt i rekryteringar och även kunna tillgodose journalister med bra material. Tanken från början var att fotografierna bara skulle användas på våra rekryteringssidor och sociala medier. Men vi blev så nöjda så vi använder dem även på landningssidan och i annonsmaterial, berättar Sofia Runnberg. Hon fortsätter: – Jag tycker bilderna speglar precis det vi ville få fram – en bra och varm arbetsplats fylld med massor med roliga och härliga människor! – Vilka fördelar kan du se att ni fått tack vare dessa fotografier?– Vi vill att bilderna ska väcka känslor.  Man ska genast få feelingen “här vill jag jobba”. Vi vill också att bilderna ska väcka förtroende och representera ett modernt bolag där båda kön gestaltas jämbördigt. Det blir också mer personligt gentemot kunderna att visa människor och inte bara produkter.– Skulle du rekommendera Apelöga till andra?– Absolut! Apelögas fotografer är lätta att jobba med och kom med många bra idéer. Dessutom tycker jag att professionella bilder kan lyfta ett varumärke väldigt mycket. Och eftersom man som Apelögakund endast betalar för de bilder man vill ha så har man möjlighet att testa sig fram. Vi har fått mycket uppskattning för fotografierna, både internt och externt.                           Läs mer här om Apelögas fast-pris-per-bild-modell, eller kontakta Therese för att få veta mer.

  • Gör din webbplats mer attraktiv

    – Vi behövde nya bilder till intern och extern kommunikation. Tidigare hade vi anlitat andra fotografer och vi kände faktiskt inte till Apelöga, säger Carolina Jarl, Marketing Manager på Orango. Orango är specialister på affärssystem. Apelöga fick uppdraget av reklambyrån FEW att ta fram bilder som skulle användas i deras sociala medier och webbplats.Carolina Jarl berättar:– Vi blev rekommenderade att testa dem, och jag är väldigt nöjd med resultatet! Bilderna används nu i interna sammanhang och på vår webbsida. Och processen var väldigt enkel: Fotografen var trevlig och lättsam och fick våra medarbetare att känna sig bekväma att bli fotograferade.Carolina Jarl avslutar:– Vi fick fina bilder som förmedlar Orango på ett rättvist och föredömligt sätt.Ta en titt på bilderna nedan!                   Är ditt företag aktivt på nätet? Då behöver ni aktuella och relevanta bilder i er bildbank – vi hjälper gärna till. Hör av er till Therese och berätta hur erat behov ser ut.  

  • Trick för levande studiobilder

    Att ta bilder på produkter kan väl inte vara så svårt. Eller? Du behöver bilder till din hemsida. Bilder på en modell, som bär dina kläder. Eller ditt smink, eller dina smycken, eller vad det nu är du skulle kunna sälja.  Helst vill du ha det i studio, men inte bara på vit bakgrund. De får inte vara tråkiga, de måste spegla din kund, måste kännas levande. Som fotograf är det en utmaning. Jag står inför en uppgift, där jag ska ta en hel serie bilder – som inte får likna varandra. Det är ju svårt såklart, när man står på samma plats genom hela fotograferingen. Men det finns många trick – bland annat går det att ändra ljuset, ändra bakgrunden eller kanske blanda upp med någon bild på location om det är möjligt. Du kan be din modell dansa, skratta, räcka ut tungan, gråta, slåss, sparkas. All is fair, så länge det speglar det du vill sälja –  din kund i din produkt. Här är ett gäng studiobilder där jag tagit till några av de här knepen.             Finns det något ni undrar över, är där något ni är nyfikna på? Har ni en idé ni vill sätta i liv, eller vill ni bara snacka lite – jag är tillgänglig via mail, telefon, alltid över kaffe och kan fraktas över land och rike. Fler modebilder finns att hitta här.

  • Hur gör du världen bättre?

    Sponsrar ditt företag föreningslivet? Då finns det gott om inspiration att hämta i Skånska Energis exempel. All energi som Skånska Energi producerar kommer från sol och vatten. Hundra procent förnybart. Gott så, men de nöjer sig inte med det. De vill göra skillnad i människors vardag också. Därför har de startat projektet Hejarklacken, där de lyfter och sponsrar föreningslivet runt om i Skåne. Som kund hos Skånska Energi får man välja vilka föreningar man vill stödja. Här finns alltifrån det lilla fotbollsklubben Torna Hällestad till handbollsgiganten Ystad IF. För att ge Hejarklacken extra skjuts gick Skånska Energi till Final Content för att få hjälp med att nå ut. Final Content valde i sin tur valde att jobba med Apelöga för att fånga det visuella. Sagt och gjort. Apelögas videografer och fotografer åkte till Torna Hällestad där ett av de sponsrade fotbollslagen finns. Resultatet: En film till bristningsgränsen fylld med spelglädje och kamratskap.              

  • Varför ska man åka till Malmö, egentligen?

    För oss malmöiter är det inte svårt att hitta anledningar att vara i Malmö. Men när vi träffar personer utifrån, hur kan vi övertala dem till att besöka vår stad? För Malmö Turism är detta en ständig utmaning. Hur kan de skapa en nyfikenhet kring Malmö som besöksdestination? Denna gång tog de hjälp av kommunikationsbyrån KAN, som tog fram en idé till två filmer och några fotografier. Idén byggde på att fokusera på två malmöbor som verkar inom områden som attraherar i Malmö – restaurangvärlden och startup-scenen. KAN vände sig till Apelöga för att förverkliga idén, som döptes till Our Malmö – Your Malmö. Tillsammans med KAN arbetade vi fram två filmer med tillhörande fotografier: en om Andreas Dahlberg, chefskock på Bastard och en om Lycke von Schantz, industridesigner på företaget Påhoj. Filmerna följer Andreas och Lycke under en dag i Malmö, i deras vardag med alla möten med människor omkring dem.

  • Den hållbara servetten

    När Duni ville berätta om sin nya miljömedvetna kollektion lät de Titti Qvarnström, Michelin-kock i Malmö, vara huvudperson. Hon cyklade runt i Malmö en dag och vi följde efter. Resultatet blev en film om hållbarhet. Dunis kollektion Ecoecho är en miljömedveten, enkel och elegant kollektion. De strävar efter att ha marknadens bästa miljöanpassade lösningar, och de kontaktade Apelöga för att få hjälp att uppmärksamma denna kollektion. Tillsammans med Duni och Titti Qvarnström gjorde Apelöga en film med fokus på hållbarhet. Titti fick berätta om varför det är viktigt att arbeta med hållbara och lokala produkter. Vi följde med Titti i hennes vardag från att hon köper råvaror på Möllan och i Fiskehoddarna, till att laga maten på sin restaurang Bloom in the Park      

  • Hur man marknadsför en ny produkt

    Säg att du har jobbat länge med att utveckla en ny produkt. Du vet att det är en riktigt bra produkt, men hur ska du få dina potentiella kunder att övertygas om att köpa den? Denna utmaning stod BIM Equity för när de anlitade Apelöga för att berätta storyn om deras produkt OpenBIM. BIM Equity är ett mjukvaruföretag som med sin produkt OpenBIM vill förnya sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med informationsrika modeller kan företagen spara stora summor med pengar i sina planeringsprocesser. Men hur skulle BIM Equity på bästa sätt visa upp sin produkt? De valde att fokusera på användarna. Istället för att skryta om sig själva, lät de arkitektbyråerna, som använder programmet, berätta om fördelarna. Apelöga besökte några av dessa byråer och lät dem berätta om sina erfarenheter. Målet var dels att både låta byråerna ge en presentation av sig själva, dels att berätta vad för nytta de har av BIM i sin verksamhet. Resultatet blev filmen nedan med tillhörande bilder.                                  

  • Hur lockar du besökare till din stad?

    Malmö är en aktiv stad. Hela dagarna är fyllda av möjligheter, från frukostkoppen på Möllan till kvällens kulturaktiviteter. Men hur ska man kunna veta det, om man aldrig varit där? Att visa upp dessa möjligheter är en ständig utmaning för Malmö stad. De vill väcka nyfikenhet hos besökaren, och för att göra detta behövs det intressant och inspirerande material att visa upp. Hur lyckas man med det? Den här gången föll valet på att göra en film. Idén till filmen kom från kommunikationsbyrån Prime. Huvudpersonerna i filmen var artisten Rickard Söderberg, formgivaren Louise Nassiri och kocken Titti Qvarnström. Apelögas videograf planerade tillsammans med Prime upplägget för filmen. Hur visar man så mycket som möjligt, utan att det blir rörigt? När manus var satt var det upp till Apelögas projektledare att leta upp statister och diverse anläggningar att filma på. Resultatet? Ta en titt nedan!

  • När begränsningar blir en tillgång

    Går det att göra en video av en deg? Ibland flödar kreativiteten över. Apelögas videograf Michael hade en idé som han ville förverkliga. Inte för en kunds räkning, utan för sin egen skull. Idén var att att utforska vad som händer när man begränsar sig själv hårt. Michael bestämde följande förhållningsregler: Filmerna fick bara vara 1 minut långa. De skulle filmas ur en enda vinkel. Och det fick inte finnas någon berättarröst eller förklarande text. Bara rörliga bilder. Går det att berätta en historia med så snäva ramar? Ja. Ibland blir det till och med bättre med begränsningar. På Apelöga gör vi ibland egna projekt av det här slaget. Just detta projekt resulterade i fyra enminutersfilmer med samlingsnamnet ”From Above”. Filmen nedan är en av dem, och handlar om bagaren Martin Westin.

  • Förbättringar som syns

    När du gjort något nytt är det naturligt att vilja berätta om det. Men hur berättar du om gradvis förbättring? Mjukvaruföretaget BIM Equity har med sin produkt OpenBIM haft som mål att revolutionera sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med programmet kan användaren spara både tid och pengar genom att upptäcka potentiella fel i ett tidigare skede. (Apelöga har tidigare varit med och tagit fram både foto och film för att lyfta deras produkt.) OpenBIM utvecklas ständigt, och det ville BIM ta fasta på. Apelöga fick i uppdrag att besöka några BIM-kunder, och hamnade bland annat mitt i bygget av ett 20-våningshus. I filmen nedan kan du se hur det gick till.              

  • Hur känns det att använda din produkt?

    Allt för ofta fokuserar företag på hur deras produkt ser ut. Istället borde de visa hur deras produkt känns. Varför? För att människor är känslostyrda. Och bilder är den rakaste vägen in till känslovärlden. När MTM, Myndigheten för tillgängliga medier, kontaktade Apelöga ville de ha hjälp med att visa upp sin tjänst Legimus och sin tidning 8 Sidor. Legimus hjälper användare att läsa och lyssna på böcker och tidningar. Hur ser Legimus ut? Och hur känns det att använda Legimus? MTM ville ha ett bildmaterial som visade detta. Deras önskemål var också att visa hur personer använder deras app och tidning i olika miljöer. Dels en biblioteksmiljö, med en bibliotekarie och en äldre besökare, dels en person med funktionshinder och dennes assistent. Vi fotograferade också i en skola med elever och lärare. Vårt uppdrag var dels att leta upp miljöer och modeller, dels att organisera fotograferingarna, där Legimus och 8 Sidor vävdes in. Resultatet? Avgör själv! Förhoppningsvis ger bilderna dig en känsla för produkterna.                

  • Visar du hela sanningen?

    Om du hör ”Lantmännen” så tänker du förmodligen på lantbruk och livsmedel. Det är en sann bild, men inte hela sanningen. Vad få vet är att Lantmännen också är stora inom forskning och utveckling. Denna okunskap ville de råda bot på, och anlitade Apelöga för att fotografera. Planen var att ska skapa visuellt material för både webb och presentationer. På så sätt skulle de kunna belysa hela sin ansvarskedja från jord till bord, där forskning och utveckling är en viktig del. Bilderna som efterfrågades skulle även fungera i ett långsmalt, liggande format för att passa på webben. Stora tomma ytor i bilderna behövdes för att få utrymme att lägga text. Tack vare att vi fick denna information innan fotograferingen kunde vi anpassa kompositionerna på plats och höja kvalitén på leveransen. Vi åkte till Svalöv där Lantmännen har ett labb där de förädlar olika sorters utsäde. Våra fotografer fångade bilder av produktionen och hantverket som ligger bakom forskningen. Med hjälp av de anställda fick vi förklarat för oss hur allt gick till. Det är viktigt att vara lyhörd, så att vi förstår vad vi plåtar. Målet är alltid att bilderna visar verkligheten. Under fotograferingen var fotograferna, som uttrycket säger, ”en fluga på väggen”. De anställda blev fotograferade när de gjorde sitt jobb i sin naturliga miljö, i labbet och ute på fältet. Det sistnämnda var perfekt för att skapa de efterfrågade långsmala bilderna med mycket tomrum – de stora sädesfälten var en fantastisk miljö.          

  • Det var en gång en servett

    Brinner du passionerat för servetter? Inte? Nej, förstås inte. Och det är ett problem för Duni när de vill berätta om sina produkter. Hur ska de få dig att vilja lyssna på vad de vill säga? Apelöga fick i uppdrag att göra en engagerande film om servetten Towel Napkin. I sina tidigare filmer har Duni varit rak på sak. Produkterna har visats upp, rätt och slätt. Men hur spännande är en servett, egentligen? Efter att ha tänkt om ville de istället göra en casefilm om sin Towel Napkin, en ny sorts handduk som de utvecklat. Den nya filmen kom att handla om David Mill, som driver Höganäs Saluhall och använder produkten i sin restaurang. David Mill berättar om saluhallens filosofi. Om råvarorna och vikten i att alla detaljer är genomarbetade. Inklusive dukningen, där Dunis produkt syns som hastigast. Genom att låta David berätta om sin passion för mat ligger filmens fokus på annat än Dunis produkter. Vilket gör att man inte måste vara servettnörd för att uppskatta filmen.              

  • Hur visar man biogas på bild?

    Hur gör man när en kund behöver bildmaterial på något så abstrakt som biogas? Kort svar; man fokuserar på dem som använder produkten. E.ON ville ha levande bilder på människor på en bensinstation med biogas. Målgruppen var familjer och ungdomar. På Apelöga har vi ett stort kontaktnät med modeller i alla åldrar. Därför började vi med att leta upp just familjer och ungdomar som vi trodde skulle passa till fotograferingen. Efter att ha presenterat modeller och fått dem godkända av E.ON bokade vi in en fotograferingsdag. Till den här fotograferingen valde vi att åka två fotografer för att kunna hålla två scenarier igång samtidigt. Den ena fokuserade på ett gäng ungdomar och den andra på en familj. Vi gjorde allt man gör på en mack – förutom att tanka. Människorna fick vara i fokus och macken med biogasen i bakgrunden. På så vis går det att förkroppsliga något så abstrakt som biogas.                    

  • Hur kan vi få levande företags-porträtt?

    Hur vill ni presentera er personal? Det finns flera vägar att gå och ert val kan göra stor skillnad i hur ert företag uppfattas. E.ON jobbar väldigt proffesionellt med bilder. När Apelöga fick ta över uppdraget att fotografera deras medarbetarporträtt var instruktionerna tydliga: varma, levande bilder.  Tidigare bilder var tagna med blixt i en av deras korridorer. När Apelöga tog över från den tidigare fotografen ville vi sätta vår prägel på bilderna. Att använda oss av det naturliga ljuset var en självklarhet då vi föredrar det. Med naturligt ljus i en inbjudande miljö minskas avståndet mellan personen på bilden och mottagaren. Vi valde ett stort konferensrum med mycket fönsterljus inne på E.ON:s kontor när vi fotograferade deras företagsporträtt. Vi använde oss av dagsljus och lättade upp skuggorna med reflexskärm och redigerade sedan bilderna i en varm ton. I de fall då det behövdes fler bilder med mer variation fotograferade vi utomhus. Kungsparken, som ligger i närheten av E.ON huvudkontor, blev ofta ett självklart val. Det naturliga ljuset och den varma redigeringen fick bilderna att hålla ihop på ett önskvärt sätt.              

  • Hur gör du världen bättre?

    Sponsrar ditt företag föreningslivet? Då finns det gott om inspiration att hämta i Skånska Energis exempel. All energi som Skånska Energi producerar kommer från sol och vatten. Hundra procent förnybart. Gott så, men de nöjer sig inte med det. De vill göra skillnad i människors vardag också. Därför har de startat projektet Hejarklacken, där de lyfter och sponsrar föreningslivet runt om i Skåne. Som kund hos Skånska Energi får man välja vilka föreningar man vill stödja. Här finns alltifrån det lilla fotbollsklubben Torna Hällestad till handbollsgiganten Ystad IF. För att ge Hejarklacken extra skjuts gick Skånska Energi till Final Content för att få hjälp med att nå ut. Final Content valde i sin tur valde att jobba med Apelöga för att fånga det visuella. Sagt och gjort. Apelögas videografer och fotografer åkte till Torna Hällestad där ett av de sponsrade fotbollslagen finns. Resultatet: En film till bristningsgränsen fylld med spelglädje och kamratskap.              

  • Varför ska man åka till Malmö, egentligen?

    För oss malmöiter är det inte svårt att hitta anledningar att vara i Malmö. Men när vi träffar personer utifrån, hur kan vi övertala dem till att besöka vår stad? För Malmö Turism är detta en ständig utmaning. Hur kan de skapa en nyfikenhet kring Malmö som besöksdestination? Denna gång tog de hjälp av kommunikationsbyrån KAN, som tog fram en idé till två filmer och några fotografier. Idén byggde på att fokusera på två malmöbor som verkar inom områden som attraherar i Malmö – restaurangvärlden och startup-scenen. KAN vände sig till Apelöga för att förverkliga idén, som döptes till Our Malmö – Your Malmö. Tillsammans med KAN arbetade vi fram två filmer med tillhörande fotografier: en om Andreas Dahlberg, chefskock på Bastard och en om Lycke von Schantz, industridesigner på företaget Påhoj. Filmerna följer Andreas och Lycke under en dag i Malmö, i deras vardag med alla möten med människor omkring dem.

  • Den hållbara servetten

    När Duni ville berätta om sin nya miljömedvetna kollektion lät de Titti Qvarnström, Michelin-kock i Malmö, vara huvudperson. Hon cyklade runt i Malmö en dag och vi följde efter. Resultatet blev en film om hållbarhet. Dunis kollektion Ecoecho är en miljömedveten, enkel och elegant kollektion. De strävar efter att ha marknadens bästa miljöanpassade lösningar, och de kontaktade Apelöga för att få hjälp att uppmärksamma denna kollektion. Tillsammans med Duni och Titti Qvarnström gjorde Apelöga en film med fokus på hållbarhet. Titti fick berätta om varför det är viktigt att arbeta med hållbara och lokala produkter. Vi följde med Titti i hennes vardag från att hon köper råvaror på Möllan och i Fiskehoddarna, till att laga maten på sin restaurang Bloom in the Park      

  • Hur man marknadsför en ny produkt

    Säg att du har jobbat länge med att utveckla en ny produkt. Du vet att det är en riktigt bra produkt, men hur ska du få dina potentiella kunder att övertygas om att köpa den? Denna utmaning stod BIM Equity för när de anlitade Apelöga för att berätta storyn om deras produkt OpenBIM. BIM Equity är ett mjukvaruföretag som med sin produkt OpenBIM vill förnya sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med informationsrika modeller kan företagen spara stora summor med pengar i sina planeringsprocesser. Men hur skulle BIM Equity på bästa sätt visa upp sin produkt? De valde att fokusera på användarna. Istället för att skryta om sig själva, lät de arkitektbyråerna, som använder programmet, berätta om fördelarna. Apelöga besökte några av dessa byråer och lät dem berätta om sina erfarenheter. Målet var dels att både låta byråerna ge en presentation av sig själva, dels att berätta vad för nytta de har av BIM i sin verksamhet. Resultatet blev filmen nedan med tillhörande bilder.                                  

  • Uppdrag med en (nästan) omöjlig tidsplan

    Kolossal är en strategisk design- och kommunikationsbyrå. De fick i uppdrag av Mötesplats Social Innovation, MSI, att formge en bok om 100 sociala innovationer. Och Kolossal anlitade oss på Apelöga för att fotografera. Tidsplanen var supertight, eftersom det redan var utannonserat att boken skulle lanseras på Social Innovation Summit 2017 – en av Nordens största årliga mötesplatser för social innovation. Nedan finns några av bilderna från boken. Kolossals AD Jesper Yngvesson berättar hur samarbetat såg ut.   – Som designbyrå arbetar vi med olika leverantörer för film och foto beroende på uppdrag. Vi har länge känt till Apelöga och hade tidigare arbetat med Apelöga i filmprojekt, men vi hade inte tidigare använt Apelöga som fotografer, berättar Jesper Yngvesson.   Varför anlitade ni Apelöga? – Det var både Apelögas uttryck och kapacitet som gjorde byrån till ett självklart val.   Vad har blivit resultatet av fotografierna ni köpt av Apelöga? – Bilderna finns med i boken 100 sociala innovationer som kan förändra Sverige. Boken lanserades under evenemanget Social Innovation Summit i november 2017 och har redan blivit varmt mottagen.   Hur var processen? – Vi genomförde arbetet med boken på väldigt kort tid. Nästan en omöjlig tidsplan. Det hade aldrig fungerat utan Apelögas hjälp som kunde samordna och sköta flera fotograferingar parallellt över landet. Trots en ganska öppen brief förstod fotograferna direkt vad vi var ute efter och kunde sedan vara helt självgående.   – När resultatet från de första fotograferingarna kom, blev vi väldigt glada och trygga med att det skulle bli bra. Resultatet blev till och med ännu bättre än vad vi hade väntat. Det enda svåra var egentligen att välja bilder bland många bra alternativ.   Skulle du rekommendera Apelöga till andra? – Absolut! Strålande resultat, stort engagemang och ett supersmidigt samarbete hela vägen.             Oavsett om ditt projekt har tight deadline eller inte, så hjälper vi gärna till. Maila eller ring vår projektledare Therese för mer info.

  • Professionella bilder som lyfter ett varumärke

    Telavox är ett företag som tar fram smarta och effektiva kommunikations-lösningar. Eftersom deras lösning är teknisk ville de visa människorna bakom produkten, och hur det är att jobba på Telavox. – Vi behövde bilder för att kunna rekrytera rätt personal, berättar Sofia Runnberg, graphic designer/art director på Telavox. Fotograferna på Apelöga åkte dit ett par veckor innan för att reka och höra vad kunden var ute efter och vad förväntningarna på bilderna var. Resultatet gjorde hela Telavox nöjda. – Vad skulle ni använda bilderna till? – Vi behöver bra bilder för att förmedla rätt känsla, träffa rätt i rekryteringar och även kunna tillgodose journalister med bra material. Tanken från början var att fotografierna bara skulle användas på våra rekryteringssidor och sociala medier. Men vi blev så nöjda så vi använder dem även på landningssidan och i annonsmaterial, berättar Sofia Runnberg. Hon fortsätter: – Jag tycker bilderna speglar precis det vi ville få fram – en bra och varm arbetsplats fylld med massor med roliga och härliga människor! – Vilka fördelar kan du se att ni fått tack vare dessa fotografier?– Vi vill att bilderna ska väcka känslor.  Man ska genast få feelingen “här vill jag jobba”. Vi vill också att bilderna ska väcka förtroende och representera ett modernt bolag där båda kön gestaltas jämbördigt. Det blir också mer personligt gentemot kunderna att visa människor och inte bara produkter.– Skulle du rekommendera Apelöga till andra?– Absolut! Apelögas fotografer är lätta att jobba med och kom med många bra idéer. Dessutom tycker jag att professionella bilder kan lyfta ett varumärke väldigt mycket. Och eftersom man som Apelögakund endast betalar för de bilder man vill ha så har man möjlighet att testa sig fram. Vi har fått mycket uppskattning för fotografierna, både internt och externt.                           Läs mer här om Apelögas fast-pris-per-bild-modell, eller kontakta Therese för att få veta mer.

  • Gör din webbplats mer attraktiv

    – Vi behövde nya bilder till intern och extern kommunikation. Tidigare hade vi anlitat andra fotografer och vi kände faktiskt inte till Apelöga, säger Carolina Jarl, Marketing Manager på Orango. Orango är specialister på affärssystem. Apelöga fick uppdraget av reklambyrån FEW att ta fram bilder som skulle användas i deras sociala medier och webbplats.Carolina Jarl berättar:– Vi blev rekommenderade att testa dem, och jag är väldigt nöjd med resultatet! Bilderna används nu i interna sammanhang och på vår webbsida. Och processen var väldigt enkel: Fotografen var trevlig och lättsam och fick våra medarbetare att känna sig bekväma att bli fotograferade.Carolina Jarl avslutar:– Vi fick fina bilder som förmedlar Orango på ett rättvist och föredömligt sätt.Ta en titt på bilderna nedan!                   Är ditt företag aktivt på nätet? Då behöver ni aktuella och relevanta bilder i er bildbank – vi hjälper gärna till. Hör av er till Therese och berätta hur erat behov ser ut.  

  • Trick för levande studiobilder

    Att ta bilder på produkter kan väl inte vara så svårt. Eller? Du behöver bilder till din hemsida. Bilder på en modell, som bär dina kläder. Eller ditt smink, eller dina smycken, eller vad det nu är du skulle kunna sälja.  Helst vill du ha det i studio, men inte bara på vit bakgrund. De får inte vara tråkiga, de måste spegla din kund, måste kännas levande. Som fotograf är det en utmaning. Jag står inför en uppgift, där jag ska ta en hel serie bilder – som inte får likna varandra. Det är ju svårt såklart, när man står på samma plats genom hela fotograferingen. Men det finns många trick – bland annat går det att ändra ljuset, ändra bakgrunden eller kanske blanda upp med någon bild på location om det är möjligt. Du kan be din modell dansa, skratta, räcka ut tungan, gråta, slåss, sparkas. All is fair, så länge det speglar det du vill sälja –  din kund i din produkt. Här är ett gäng studiobilder där jag tagit till några av de här knepen.             Finns det något ni undrar över, är där något ni är nyfikna på? Har ni en idé ni vill sätta i liv, eller vill ni bara snacka lite – jag är tillgänglig via mail, telefon, alltid över kaffe och kan fraktas över land och rike. Fler modebilder finns att hitta här.

  • Hur känns det att använda din produkt?

    Allt för ofta fokuserar företag på hur deras produkt ser ut. Istället borde de visa hur deras produkt känns. Varför? För att människor är känslostyrda. Och bilder är den rakaste vägen in till känslovärlden. När MTM, Myndigheten för tillgängliga medier, kontaktade Apelöga ville de ha hjälp med att visa upp sin tjänst Legimus och sin tidning 8 Sidor. Legimus hjälper användare att läsa och lyssna på böcker och tidningar. Hur ser Legimus ut? Och hur känns det att använda Legimus? MTM ville ha ett bildmaterial som visade detta. Deras önskemål var också att visa hur personer använder deras app och tidning i olika miljöer. Dels en biblioteksmiljö, med en bibliotekarie och en äldre besökare, dels en person med funktionshinder och dennes assistent. Vi fotograferade också i en skola med elever och lärare. Vårt uppdrag var dels att leta upp miljöer och modeller, dels att organisera fotograferingarna, där Legimus och 8 Sidor vävdes in. Resultatet? Avgör själv! Förhoppningsvis ger bilderna dig en känsla för produkterna.                

  • Visar du hela sanningen?

    Om du hör ”Lantmännen” så tänker du förmodligen på lantbruk och livsmedel. Det är en sann bild, men inte hela sanningen. Vad få vet är att Lantmännen också är stora inom forskning och utveckling. Denna okunskap ville de råda bot på, och anlitade Apelöga för att fotografera. Planen var att ska skapa visuellt material för både webb och presentationer. På så sätt skulle de kunna belysa hela sin ansvarskedja från jord till bord, där forskning och utveckling är en viktig del. Bilderna som efterfrågades skulle även fungera i ett långsmalt, liggande format för att passa på webben. Stora tomma ytor i bilderna behövdes för att få utrymme att lägga text. Tack vare att vi fick denna information innan fotograferingen kunde vi anpassa kompositionerna på plats och höja kvalitén på leveransen. Vi åkte till Svalöv där Lantmännen har ett labb där de förädlar olika sorters utsäde. Våra fotografer fångade bilder av produktionen och hantverket som ligger bakom forskningen. Med hjälp av de anställda fick vi förklarat för oss hur allt gick till. Det är viktigt att vara lyhörd, så att vi förstår vad vi plåtar. Målet är alltid att bilderna visar verkligheten. Under fotograferingen var fotograferna, som uttrycket säger, ”en fluga på väggen”. De anställda blev fotograferade när de gjorde sitt jobb i sin naturliga miljö, i labbet och ute på fältet. Det sistnämnda var perfekt för att skapa de efterfrågade långsmala bilderna med mycket tomrum – de stora sädesfälten var en fantastisk miljö.          

  • Hur visar man biogas på bild?

    Hur gör man när en kund behöver bildmaterial på något så abstrakt som biogas? Kort svar; man fokuserar på dem som använder produkten. E.ON ville ha levande bilder på människor på en bensinstation med biogas. Målgruppen var familjer och ungdomar. På Apelöga har vi ett stort kontaktnät med modeller i alla åldrar. Därför började vi med att leta upp just familjer och ungdomar som vi trodde skulle passa till fotograferingen. Efter att ha presenterat modeller och fått dem godkända av E.ON bokade vi in en fotograferingsdag. Till den här fotograferingen valde vi att åka två fotografer för att kunna hålla två scenarier igång samtidigt. Den ena fokuserade på ett gäng ungdomar och den andra på en familj. Vi gjorde allt man gör på en mack – förutom att tanka. Människorna fick vara i fokus och macken med biogasen i bakgrunden. På så vis går det att förkroppsliga något så abstrakt som biogas.                    

  • Hur kan vi få levande företags-porträtt?

    Hur vill ni presentera er personal? Det finns flera vägar att gå och ert val kan göra stor skillnad i hur ert företag uppfattas. E.ON jobbar väldigt proffesionellt med bilder. När Apelöga fick ta över uppdraget att fotografera deras medarbetarporträtt var instruktionerna tydliga: varma, levande bilder.  Tidigare bilder var tagna med blixt i en av deras korridorer. När Apelöga tog över från den tidigare fotografen ville vi sätta vår prägel på bilderna. Att använda oss av det naturliga ljuset var en självklarhet då vi föredrar det. Med naturligt ljus i en inbjudande miljö minskas avståndet mellan personen på bilden och mottagaren. Vi valde ett stort konferensrum med mycket fönsterljus inne på E.ON:s kontor när vi fotograferade deras företagsporträtt. Vi använde oss av dagsljus och lättade upp skuggorna med reflexskärm och redigerade sedan bilderna i en varm ton. I de fall då det behövdes fler bilder med mer variation fotograferade vi utomhus. Kungsparken, som ligger i närheten av E.ON huvudkontor, blev ofta ett självklart val. Det naturliga ljuset och den varma redigeringen fick bilderna att hålla ihop på ett önskvärt sätt.              

  • Hur lockar du besökare till din stad?

    Malmö är en aktiv stad. Hela dagarna är fyllda av möjligheter, från frukostkoppen på Möllan till kvällens kulturaktiviteter. Men hur ska man kunna veta det, om man aldrig varit där? Att visa upp dessa möjligheter är en ständig utmaning för Malmö stad. De vill väcka nyfikenhet hos besökaren, och för att göra detta behövs det intressant och inspirerande material att visa upp. Hur lyckas man med det? Den här gången föll valet på att göra en film. Idén till filmen kom från kommunikationsbyrån Prime. Huvudpersonerna i filmen var artisten Rickard Söderberg, formgivaren Louise Nassiri och kocken Titti Qvarnström. Apelögas videograf planerade tillsammans med Prime upplägget för filmen. Hur visar man så mycket som möjligt, utan att det blir rörigt? När manus var satt var det upp till Apelögas projektledare att leta upp statister och diverse anläggningar att filma på. Resultatet? Ta en titt nedan!

  • När begränsningar blir en tillgång

    Går det att göra en video av en deg? Ibland flödar kreativiteten över. Apelögas videograf Michael hade en idé som han ville förverkliga. Inte för en kunds räkning, utan för sin egen skull. Idén var att att utforska vad som händer när man begränsar sig själv hårt. Michael bestämde följande förhållningsregler: Filmerna fick bara vara 1 minut långa. De skulle filmas ur en enda vinkel. Och det fick inte finnas någon berättarröst eller förklarande text. Bara rörliga bilder. Går det att berätta en historia med så snäva ramar? Ja. Ibland blir det till och med bättre med begränsningar. På Apelöga gör vi ibland egna projekt av det här slaget. Just detta projekt resulterade i fyra enminutersfilmer med samlingsnamnet ”From Above”. Filmen nedan är en av dem, och handlar om bagaren Martin Westin.

  • Förbättringar som syns

    När du gjort något nytt är det naturligt att vilja berätta om det. Men hur berättar du om gradvis förbättring? Mjukvaruföretaget BIM Equity har med sin produkt OpenBIM haft som mål att revolutionera sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med programmet kan användaren spara både tid och pengar genom att upptäcka potentiella fel i ett tidigare skede. (Apelöga har tidigare varit med och tagit fram både foto och film för att lyfta deras produkt.) OpenBIM utvecklas ständigt, och det ville BIM ta fasta på. Apelöga fick i uppdrag att besöka några BIM-kunder, och hamnade bland annat mitt i bygget av ett 20-våningshus. I filmen nedan kan du se hur det gick till.              

  • Det var en gång en servett

    Brinner du passionerat för servetter? Inte? Nej, förstås inte. Och det är ett problem för Duni när de vill berätta om sina produkter. Hur ska de få dig att vilja lyssna på vad de vill säga? Apelöga fick i uppdrag att göra en engagerande film om servetten Towel Napkin. I sina tidigare filmer har Duni varit rak på sak. Produkterna har visats upp, rätt och slätt. Men hur spännande är en servett, egentligen? Efter att ha tänkt om ville de istället göra en casefilm om sin Towel Napkin, en ny sorts handduk som de utvecklat. Den nya filmen kom att handla om David Mill, som driver Höganäs Saluhall och använder produkten i sin restaurang. David Mill berättar om saluhallens filosofi. Om råvarorna och vikten i att alla detaljer är genomarbetade. Inklusive dukningen, där Dunis produkt syns som hastigast. Genom att låta David berätta om sin passion för mat ligger filmens fokus på annat än Dunis produkter. Vilket gör att man inte måste vara servettnörd för att uppskatta filmen.              

KONTAKTA OSS

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Anders

Anders Liljenberg
NEW BUSINESS DIRECTOR

anders.liljenberg@apeloga.se
076 - 637 90 45

Adam

Adam Haglund
GRUNDARE

adam.haglund@apeloga.se
070 - 538 88 50

Erika Weiland
FOTOGRAF

erika.weiland@apeloga.se
073 - 545 11 61

Michael

Michael Gartner
FILMARE

michael.gartner@apeloga.se
073 - 083 00 17

Christian

Christian Andersson
FOTOGRAF

christian.andersson@apeloga.se
070 - 324 02 22

Nathalie Ohlson

Nathalie Ohlson
RETUSCHÖR

nathalie.ohlson@apeloga.se
076 - 946 23 77

Azeem

Azeem Razwan
EKONOMIANSVARIG

azeem.razwan@apeloga.se
073 - 590 68 18

160119_0069_virre_500x500

Viktor Westin
FILMARE

viktor.westin@apeloga.se
070 - 395 73 76