Start

FOTO OCH FILM FÖR FÖRETAG

Vill du nå ut bättre med ditt budskap? Vill du ha filmer och bilder som gör att du får bättre kontakt med dina kunder? Vi kan hjälpa dig.

Apelöga är en fotobyrå med ett autentiskt bildspråk. Våra fotografer och filmare har en bakgrund inom fotojournalistik.

Vi tror på att autentisk kommunikation skapar bra relationer. Det är i denna anda vi arbetar, med film och foto.

Vår bas är i Malmö och vi gör uppdrag över hela landet.

NÅGRA AV VÅRA KUNDER

  • Är du lika modig som Ica?

    Vi marknadsför ofta Apelöga som en byrå som fotograferar i en dokumentär stil. Det syftar till att våra bilder ska kännas äkta, även om alla situationer som fotograferas inte är det. Oftast är det en kontrollerad verklighet som efterfrågas av våra kunder. Det krävs mod av ett företag att våga beställa äkta dokumentära bilder, att visa verkligheten som den faktiskt ser ut. Det finns alltid en risk att dokumentära bilder inte blir perfekta. Kompositionen kanske inte blir optimal, mångfaldsaspekten kanske inte blir tillgodosedd och skärpan kanske inte är hundraprocentig. Det en dokumentär bild mister i perfektion vinner den i trovärdighet. Vi lever i verkligheten och vet hur den ser ut. Även på bild. Det tillrättalagda skapar en onödig distans. Vågar vi däremot visa våra skönhetsfläckar vinner vi respekt och skapar samförstånd – tillit byggs inte av att sätta upp fasader utan att bryta ner dem. Bilderna i det här inlägget är fotade på uppdrag av Ica och ska ingå i en bok som uppmärksammar att företaget fyller 100 år. Ica har vid upprepade tillfällen betonat vikten av att bilderna ska vara dokumentära, visa vardagsrealism och äkta känslor. Vårt uppdrag, som är pågående, är att fotografera Ica-butiker och handlare runt om i Sverige. Varje fotograferad butik har något speciellt som vi hänger upp storyn på, men utöver det fotas allt intuitivt. Vår utmaning som fotografer är att vi aldrig på förhand vet vad som kommer att utspela sig och vilka bilder vi kommer att ta. Det som händer det händer och allt vi kan göra är att vara beredda. Att fotografera dokumentärt är en konst i koncentration, det gäller att placera sig rätt och efter bästa förmåga försöka förutse ett rörelsemönster. En bild kommer som en snigel, men försvinner som en blixt.                  

  • De bästa bilderna från oktober

    Om vi ska sammanfatta oktobers bilder med ett ord, så får det bli porträtt. Porträtt på människor i deras vardag, om det så var i jobbet eller hemma i soffan. Bland annat var vi i en ICA-butik som bjöd in en lågstadieklass att jobba i butiken, för att lära sig om arbetslivet, och en annan butik som drevs enbart av solceller och vattenkraft. Byrån Kolossal skickade ut oss i flera hörn av landet, för att fotografera personer som på ett eller annat sätt gör en skillnad för andra människor. Bilderna hamnade sedan i en bok om sociala innovationer, utgiven av Mötesplats Social Innovation, MSI. Oktober har helt enkelt varit en riktigt bra månad, med riktigt bra möten, och här har ni våra favoritbilder.                   Vill du se mer bilder från våra plåtningar? Följ oss på Instagram! TIDIGARE MÅNADENS BILDER De bästa bilderna från september De bästa bilderna från augusti De bästa bilderna från juli De bästa bilderna från juni De bästa bilderna från april De bästa bilderna från mars De bästa bilderna från januari De bästa bilderna från december De bästa bilderna från november

  • Från råfil till färdig produkt

    Som retuschör kan det ibland vara klurigt att motivera varför mitt arbete verkligen behövs. Det är lätt att missa vad som faktiskt händer i efterbehandligen när man normalt bara får det färdiga materialet presenterat för sig. Vad sker när fotografen trycker på knappen och hur stor påverkan har komposition och timing? Givetvis är dessa faktorer helt avgörande för det som skapar en bra bild – men det är inte allt. Tänk dig att äta en fastlagsbulle med alldeles för lite grädde. Det smakar förvisso ganska gott men det är liksom inte… en riktig fastlagsbulle, utan bara en torr bit bröd med för lite fyllning. Så där är det med retusch också. Man har en jättebra bild från början men med det digitala hantverket blir slutresultatet istället en sjukt god bakelse med både grädde och florsocker på toppen. Många bildbeställare har en tendens att vara lite rädda för ordet ”retusch” eftersom det för vissa klingar dåligt och lätt förknippas med överarbetat material med låg kvalitet. De är rädda att tappa sin grundkänsla i bilden och därmed också äktheten. Här vill jag bevisa motsatsen. En bild kan behandlas på så många olika sätt och i helt varierande grad. För mig handlar bildbehandling alltid om att försöka förstärka råmaterialet. Att framhäva dess fördelar och dämpa det som är mindre bra. En duktig retuschör kan med sitt sätt att arbeta medvetet styra betraktaren till en specifikt del i en bild och dra uppmärksamhet ifrån en annan. Det kan handla om allt ifrån ton och färgsättning till att jobba med ljus eller betydligt mer avancerad teknik. I stort handlar efterbehandling om att städa, forma, förbättra och ge feeling. Allra helst ska det inte synas att man har varit där och justerat (om inte det är önskemålet såklart). Vi skulle helt enkelt kunna kalla en retuschör för en digital Ninja. Bara med en svart penna i handen istället för annat valfritt dödligt föremål. Extra roligt är det när vi får uppdrag där kunden vill gå lite utanför boxen och ger oss fria händer. Det är då det allra bästa och kanske mest oväntade resultatet kan bli till. Tillsammans med Telavox gjorde vi just en sådan studiofotografering som ni kan se nedanför. Här ville kunden ha olika färger på fonden så vi bestämde oss att använda en vid fotograferingstillfället för att sedan göra resten i datorn. Gänget här är alla tjusiga bullar från början – men med lite färgglad grädde och en handfull florsocker så blev resultatet en riktigt härlig go’fika! (Dra i reglagen över bilderna för att se före och efter) Så, för att summera – ja, efterarbete behövs och allra bäst funkar det när man ingår i ett bra team där alla är specialister inom sitt område. På Apelöga redigerar fotograferna en stor del av sina bilder själva men det är när vi samarbetar som resultatet blir top notch! Ni vet väl att vi gör rena retuschjobb också? Intresserade? Skicka ett mejl till mig!


APELÖGA PÅ INSTAGRAM

KONTAKTA OSS

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Anders

Anders Liljenberg
NEW BUSINESS DIRECTOR

anders.liljenberg@apeloga.se
076 - 637 90 45

Adam

Adam Haglund
GRUNDARE

adam.haglund@apeloga.se
070 - 538 88 50

Erika

Erika Weiland
FOTOGRAF

erika.weiland@apeloga.se
073 - 545 11 61

Michael

Michael Gartner
VIDEOGRAF

michael.gartner@apeloga.se
073 - 083 00 17

Christian

Christian Andersson (föräldraledig)
FOTOGRAF

christian.andersson@apeloga.se
070 - 324 02 22

Nathalie Ohlson

Nathalie Ohlson
RETUSCHÖR

nathalie.ohlson@apeloga.se
076 - 946 23 77

Azeem

Azeem Razwan
EKONOMIANSVARIG

azeem.razwan@apeloga.se
073 - 590 68 18

160119_0069_virre_500x500

Viktor Westin
VIDEOGRAF

viktor.westin@apeloga.se
070 - 395 73 76

160119_0069_virre_500x500

Rebecca Gustafsson
FOTOGRAF

rebecca.gustafsson@apeloga.se
070 - 931 67 49

MALMÖ

Jörgen Kocksgatan 65
211 20 Malmö

STOCKHOLM

Ludvigsbergsgatan 22
118 23 Stockholm