Start

FOTO OCH FILM FÖR FÖRETAG

Vill du nå ut bättre med ditt budskap? Vill du ha filmer och bilder som gör att du får bättre kontakt med dina kunder? Vi kan hjälpa dig.

Apelöga är en fotobyrå med ett autentiskt bildspråk. Våra fotografer och filmare har en bakgrund inom fotojournalistik.

Vi tror på att autentisk kommunikation skapar bra relationer. Det är i denna anda vi arbetar, med film och foto.

Vår bas är i Malmö och vi gör uppdrag över hela landet.

NÅGRA AV VÅRA KUNDER

  • 5 “F” för bättre bilder

    Det finns mycket man inte kan påverka som fotograf men också en hel del som man faktiskt kan styra över. Nedan har jag samlat några korta tips för att effektivisera arbetsflödet. Med lite struktur, rutin och en stor nypa kreativitet hoppas jag dessa “F” kan lyfta ditt bildskapande, oavsett vilken din yrkesroll är. 1. Förbered i kameran Ett bra förarbete är A och O. Lägg lite extra tid på förberedelse av din bild, oavsett om det är en uppställd scen eller ett ögonblick. Försäkra dig om att du har en harmonisk komposition, att inga onödiga saker syns och undvik röriga mönster och bakgrunder som stjäl uppmärksamhet från ditt huvudobjekt. Kanske har du möjlighet att jobba med stämningshöjare redan från början? Recept på starka faktorer kan till exempel vara fint motljus, en överstrålning eller suddiga objekt i förgrunden. 2. Fixa färgen När du påbörjar efterbehandlingen är ett tips att sätta färgen först och inte fastna i detaljer. Skapa den känsla du vill ha med övergripande korrigeringar i toner, kontrast och ljus. Eventuellt kan du använda dig av en referensbild som du gillar för att försöka efterlikna dess färgkomposition. Ett hett tips är att alltid jobba upp alla bilder under förloppet, så att inte en är helt färdig och en annan inte ens påbörjad ifall något oförutsägbart skulle ske. 3. Forma Skapa harmoni i bilden genom att dämpa sådant som sticker iväg i form. Det kan till exempel vara en tröjkant eller en test med hår som behöver puttas in, göras rundare eller smalnas av. Ju mer du jobbar med detta kommer du träna ögat att se vad som behöver göras. 4. Förenkla Gör bilden så behaglig som möjligt att titta på. Städa bort sådant som stör balansen och som drar blicken till sig. Genom att jobba med ljus och mörker kan du göra ett flammigt objekt mer stillsamt och rent. Du kan också i detta skede göra mer lokala förändringar för att framhäva detaljer genom ljussättning eller till exempel lite extra skärpa. 5. Finputsa Innan du avslutar för leverans bör du gå över och kontrollera ditt arbete. Gör en kvalitetscheck och försäkra dig om att du inte har slarvat. Växla hela tiden mellan in- och utzoomat för att få en bra översikt. Jämför bilderna mot varandra om du har fler än en. Synkar alla toner? Är alla viktiga toner sanningsenliga (t.ex. gräs, himmel och eventuella signaturfärger)? Utför dina sista små justeringar och förbered bilderna för sitt slutmedium. PS. Glöm inte att spara frekvent, ⌘+S ska vara din bästa vän. Hoppas att vår lilla lathund kan vara till nytta. Har du några fler frågor är det bara att skriva ett mejl till mig. Vi hörs!

  • De bästa bilderna från november

    När vi tittar tillbaka på november var det väldigt blandat både i väder och uppdrag. Vi fortsätter vårt arbete med ICA-handlarnas förening och deras fotobok där hundra handlares engagemang i samhället ska dokumenteras. Denna månaden var vi bland annat hos ICA-handlaren Thomas i Osby som bjöd nyanlända på julbord. Veckan efter blev vi utmanade att fotografera i en VR-studio för BIM Equity i Köpenhamn och Århus. Vi gjorde troligtvis också en av årets sista bildbanksfotograferingar där vi trotsade kylan och åkte skateboard och inlines i Stapelbäddsparken. Nedan har vi plockat ut några av våra favoritbilder. Enjoy!                       Vill du se mer bilder från våra plåtningar? Följ oss på Instagram! TIDIGARE MÅNADENS BILDER   De bästa bilderna från oktober De bästa bilderna från september De bästa bilderna från augusti De bästa bilderna från juli De bästa bilderna från juni De bästa bilderna från april De bästa bilderna från mars De bästa bilderna från januari De bästa bilderna från december

  • Hur en plats inspirerade en fotografering

    Jag har kört på Sofieldalsvägen i Oxie otaliga gånger, och varje gång kör man förbi en liten hage med får, vari det ligger två döda träd. Det ser ut som att det är en blixt som slagit ner, men jag är inte helt säker. Varje gång, ser jag de här träden, och varje gång har jag tänkt: jag måste fota där. Vad gör man om man har en plats man så sjukt gärna vill fota på, men vet inte riktigt vad eller hur? Jag ville inte fota vad som helst, eller vem som helst där. Det skulle kännas rätt, jag ville inte ”slösa” platsen liksom. En dag när jag gick på H&M och kollade rean, såg jag Jessica. Hon kollade också på rean och jag tyckte hon var skitcool. ÄR skitcool. Så jag samlade lite mod, och gick fram för att fråga om jag fick lov att fota henne en dag, sa att jag inte hade någon idé just nu, men att jag ville skriva om jag fick en. Som ni kanske redan gissat så slutade det hela med att jag fotade henne på den här platsen jag nyss berättat om. Det kändes nästan lite läskigt först, jag hade ju gått och tänkt på den här fotografering så länge och ville inte att det skulle bli dåligt. Jag ville att platsen skulle få spela en stor roll, men det var lika viktigt att den inte fick ta över Jessica. Det bästa sättet att lösa såna här saker på, när två saker är lika viktiga, är att låta dem interagera med varandra. Jag ville liksom inte att Jessica bara skulle stå vid ett träd eller på en gräsplätt. Hon fick både gå, stå och ligga på trädet. Hon fick springa ut ur bilden, lägga sig i gräset och klappa några får. Hon fick vara en del av platsen helt enkelt, som om det var ett andra hem. Inför plåtningar som denna, gör jag alltid en moodboard. Jag letar upp bilder som inspirerar mig, både gällande styling, posering och känsla. Det gör allting mycket lättare, både för mig och modellen, när jag har en tydlig plan. Ibland kan jag till och med hitta på en karaktär som jag vill att modellen ska spela – det är inte alltid det funkar eftersom det kräver att modellen måste vara bekväm med att skådespela lite, men det kan ge bilderna mycket mer känsla. Jag vet att det kan vara svårt att fotografera människor man inte fotat förr, eller som är väldigt ovana framför kameran. De enda tipsen jag kan ge här är att practise makes perfect, och att du vet vad du vill. Om du är osäker, blir modellen också osäker. Så här blev bilderna i alla fall, själv är jag riktigt nöjd. Vad tycker ni?             Har ni själva haft någon liknande upplevelse, frågat någon på stan? Har ni själva en plats som ni bara sitter och väntar på att få använda, tills rätt tillfälle uppenbarar sig? Hur tänker ni när ni är ute och fotar? Let’s talk about it!


APELÖGA PÅ INSTAGRAM

KONTAKTA OSS

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Anders

Anders Liljenberg
NEW BUSINESS DIRECTOR

anders.liljenberg@apeloga.se
076 - 637 90 45

Adam

Adam Haglund
GRUNDARE

adam.haglund@apeloga.se
070 - 538 88 50

Erika

Erika Weiland
FOTOGRAF

erika.weiland@apeloga.se
073 - 545 11 61

Michael

Michael Gartner
VIDEOGRAF

michael.gartner@apeloga.se
073 - 083 00 17

Christian

Christian Andersson (föräldraledig)
FOTOGRAF

christian.andersson@apeloga.se
070 - 324 02 22

Nathalie Ohlson

Nathalie Ohlson
RETUSCHÖR

nathalie.ohlson@apeloga.se
076 - 946 23 77

Azeem

Azeem Razwan
EKONOMIANSVARIG

azeem.razwan@apeloga.se
073 - 590 68 18

160119_0069_virre_500x500

Viktor Westin
VIDEOGRAF

viktor.westin@apeloga.se
070 - 395 73 76

160119_0069_virre_500x500

Rebecca Gustafsson
FOTOGRAF

rebecca.gustafsson@apeloga.se
070 - 931 67 49

MALMÖ

Jörgen Kocksgatan 65
211 20 Malmö

STOCKHOLM

Ludvigsbergsgatan 22
118 23 Stockholm