Start

FOTO OCH FILM FÖR FÖRETAG

Apelöga är en fotobyrå med ett autentiskt bildspråk. Våra fotografer och filmare har en bakgrund inom fotojournalistik.

Vi tror på att autentisk kommunikation skapar bra relationer. Det är i denna anda vi arbetar, med film och foto.

Vill du nå ut bättre med ditt budskap? Vill du ha filmer och bilder som gör att du får bättre kontakt med dina kunder? Vi kan hjälpa dig.

NÅGRA AV VÅRA KUNDER

eon-140x42
sydarkkonstruera-140x11
uniper_logo_rgb-140x117
large_duni_logo_for_web-140x92
malmostad-140x83
lundsuniversitet-140x90
stadsmissionen
oresundskraft
Verisure_corp_cmyk
previa
mastercard
grundfos
SJs bevingade logotyp i svart.
Celemi logo
sparbankensyd
investinskane
  • bild-2016-11-15-kl-10-39

    Därför lämnar jag fotobranschen efter 15 år

    För ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att lämna Apelöga. Och inte bara byrån, utan hela fotobranschen. Efter snart 15 år, först som frilansfotograf och sedan som ledare för Apelöga, känner jag att det räcker. Nu vill jag testa något nytt. Det är inte för att jag ogillar mitt jobb eller på Apelögas ekonomiska situation – tvärtom mitt jobb är det bästa man kan tänka sig och siffrorna ser väldigt fina ut. Alla trendlinjer pekar upp för företaget. Orsaken är snarare att jag en otålig och rastlös själ. Jag har insett att om jag inte tar ett aktivt beslut för att byta bana, så finns risken att jag blir kvar i samma bransch fram till pensionen. Därför lämnar jag nu. Ett resultat av FOMO – Fear of Missing Out. Kanske är yrkeslivet grönare på andra sidan. Faktum är att den här bloggen har varit en del beslutet. Jag har reflekterat över att många som läser mina texter, känner igen sig i det jag skriver, trots att de verkar i andra branscher. Jag började fundera: Kan det vara så att mina erfarenheter som entreprenör i fotobranschen är tillämpbara i andra branscher? Ja, jag tror det. Och det är vad jag vill utforska. Under året som gått sedan beslutet togs, har jag fått se över min roll i Apelöga. Bit för bit har jag avlägsnat mig – vissa av mina arbetsuppgifter har delegerats, andra har outsourcats, och vissa har helt enkelt tagits bort. Och nu när jag är helt bortbyggd är det tydligt att Apelöga klarar sig alldeles utmärkt utan mig. Företaget går bättre än någonsin. Vad ska jag göra istället? Närmsta tiden kommer jag vara föräldraledig på heltid. Sedan får jag se. Jag vet att jag vill fortsätta på inslagen väg: entreprenörskap och ledarskap är det jag brinner för. Kanske ska jag söka jobb. Kanske startar jag ett nytt bolag. Jag lutar åt att jag vill jobba med hus, kanske i byggbranschen eller i fastighetsbranschen. Eller kanske med inredning eller arkitektur. Vi får se. Tillsvidare är jag kvar i Apelöga som majoritetsägare, men i en passiv roll. Byrån rullar på utan min inblandning. På sikt kanske nya ägare tar över. Denna blogg får därmed ny inriktning från och med nu, när de andra apelögonen tar över. För min del sätter jag punkt här. –––– Ni som vill hålla kontakten med mig, adda mig gärna på LinkedIn, eller följ mig på Instagram. Eller maila. Jag gillar mail. –––– Förtydligande: Ovanstående betyder inte att projektet M1 Fotografiskt Center påverkas på något sätt. Det projektet lever vidare. Det betyder inte heller att Apelögas kunder eller samarbetspartners påverkas på något sätt. Allt kommer fortsätta som vanligt, men utan mig.

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    11 vägar till bättre content

    Alexandra Bylund är serieentreprenören som blivit expert på PR och content marketing. Efter några år i resebranschen startade hon bildbyrån FOAP, och sedan Newshubby. Det företag hon jobbar aktivt med idag är PR with an Edge. – Vi hjälper våra kunder med att skapa och sprida innehåll i deras sociala kanaler. Vi producerar content, till exempel podcasts och bloggartiklar. Det vi gör går ut på att öka varumärkeskännedomen.  Varför content? – För att klassisk reklam, till exempel en annons, inte ger mig som mottagare något värde. Annonsen är bara ett sätt för företaget att skryta.  – Stora brands kan göra så – Nike kan skryta om att de gjort en ny sko, och deras följare kommer jubla. Men det funkar inte för små brands. Det är ett misstag att försöka härma stora brands. ___ Så hur gör man egentligen? Här är Alexandras 11 tips på hur man skapar bra content: 1. Var personlig – Du behöver inte vara privat, men du får inte glömma bort att vara människa. Även om du jobbar med B2B så är dina kunder också människor. De som säger att ”våra kunder finns inte på Facebook” har fel. Deras yrkesroller kanske inte finns där, men personerna bakom finns där. Och det är dessa når du bara genom att vara personlig. 2. Våga sticka ut – Många är ängsliga och vågar inte ha en åsikt. Men det är mycket effektivare att våga sticka ut. – Alex&Sigge-podden är ett bra exempel. De har väldigt högt i tak – Sigge kan börja gapskratta när Alex berättar om sin döde pappa – men de har sådan värme mellan sig att det fungerar, även om det är på gränsen. 3. Gör något oväntat – Kanske kan du blanda in humor i ditt material? Det oväntade ger uppmärksamhet. 4. Gör film – Om du är en bra ”performer” så ska du absolut göra rörligt material! Då behövs inte så mycket content för att det ska bli intressant. 5. Svara på kommentarer – Tänk dig att du är på ett mingel och du träffar någon som efter att ha presenterat sig tappar allt intresse för konversationen när det är din tur att prata. Så agerar många företag på sociala medier. De slänger ut sina statusuppdateringar på Facebook, men svarar inte när de får kommentarer. 6. Förinställ inte för mycket – Om du tidsinställer publicering av inlägg så märks det. Det saknas energi. Läsarna känner om det inte finns en människa bakom. 7. Sätt dig in i mottagarens läge  – Kanske att dina kunder tittar på Idol på fredagskvällen? Eller kanske att din målgrupp är gravida kvinnor? Då kan du anpassa ditt innehåll till det. 8. Anpassa ditt innehåll till olika kanaler – Använd inte samma text på Facebook som på LinkedIn. Skriv om, så att det passar. Facebook är lite mer vardagligt, medan LinkedIn är mer corporate. Och Instagram är på ett tredje sätt, och så vidare. 9. Skapa igenkänning – Det fanns en resebyrå som för några år sedan gjorde en reklamfilm med följande scen: En person kommer in på sitt hotellrum, går fram till balkongdörrarna, öppnar dem och går ut på balkongen.  – Alla känner igen sig i detta! Det är så alla gör när de kommer in på sitt hotellrum om de på en varm destination. Balkongdörröppningen skapar därför igenkänning, mer än den slitna klichén med strandstolen. 10. Skala bort laddade värdeord – Säg aldrig ”Titta på den här fantastiska produkten”. Istället ska du berätta om produkten så att läsaren känner att det faktiskt är en fantastisk produkt. 11. Tänk alltid på ”what’s in it for the reader” – Detta är det allra viktigaste: Det handlar inte om vad du vill säga, utan vad mottagaren vill höra. Du måste skapa värde för mottagaren.  – Detta är förmodligen det vanligaste misstaget folk gör när de skapar sitt eget content. De berättar vad de vill säga, trots att de borde veta bättre.  – Ett exempel på hur vi jobbar med detta: Vi har startat en prenumerationstjänst för content. Men istället för att annonsera om den tjänsten så producerar vi en podcast som heter Contentskolan. 10 avsnitt om hur man skapar bra innehåll. Vi ger bort verktygen. Förhoppningen är att vi får förtroende genom att dela med oss av vad vi kan. Och att vi tjänar på det i längden. — Hur lär man sig mer om content marketing? – Istället för att läsa en speciell bok eller podd så skulle jag vilja rekommendera att läsa psykologi och beteendevetenskap. Den som förstår hur människor funkar kommer lyckas bättre med sin kommunikation. – En annan bra metod är att ta tid för att verkligen analysera content. Sätt dig med några kollegor och studera andras content. Varför är det bra? Varför är det inte bra? Det kommer du lära dig massor av.

  • blogg160615_1551_bb_kontor

    Var inte passionerad!

    Ni som är entreprenörer känner igen er i detta: Du får en idé. Ju mer du tänker på den, desto bättre tycks den vara. Du blir passionerad. Från passion är steget till handling litet. Du tar din idé ut på marknaden – kanske startar du ett nytt företag, eller formulerar en ny affärsstrategi – och väntar på att en flodvåg av efterfrågan ska skölja över dig. Men ingenting händer. Vad gick fel? Det oväntade svaret är: Felet är din passion. I Ryan Holidays nya bok Ego is the Enemy ger författaren sin förklaring: De entreprenörer som lyckas gör det inte tack vare sin passion, de lyckas trots sin passion. Passion är något som drar iväg med vårt ego, som får oss att glömma bort vår rationalitet. Holiday ger exemplet om herrarna Bush, Cheney och Rumsfeld som var passionerade om att invadera Irak, och därför missade uppenbara bevis på att de var helt fel ute. Ett annat exempel var när 12 klättrare dog på Mount Everest, drivna av sin passion av att nå toppen, när de överraskades av ett oväder. ”Goalodicy” har fenomenet kommit att kallas. Vi minns de passionerade entreprenörer som lyckats, men känner inte till alla de fall där passionerade personer misslyckats med sina företag. (Ett utdrag ur boken finns här.) Istället för passion: 1,2 miljarder dollar I  Originals berättar författaren Adam Grant om hur han blev uppvaktad av en startup, som frågade om han ville investera i deras bolag. Deras idé var att sälja glasögon online, vilket Grant tyckte var en bra idé. Men Grant ändrade sig när han förstod att grundarna inte gick all in i sitt nya bolag. De behöll sina jobb vid sidan om, och hade både B- och C-planer ifall deras startup skulle misslyckas. Grant avstod från att investera. Startupen visade sig dock bli en stor succé, tack vare sina rationella och opassionerade grundare. Företaget heter Warby Parker och värderades förra året till 1,2 miljarder dollar. Istället för passion: Följ kunden! Så nästa gång du drabbas av passion och vill kasta dig in i ett nytt startup-företag, försök ta ett steg tillbaka. Istället för att låta din passion vara ledstjärna, följ en annan: Din kund. Vikten av att fråga istället för att gissa blev tydlig för mig när jag häromåret läste Nail it Then Scale It. Boken beskriver en formel för hur man lyckas med sitt företag. Förenklat ser den ut så här: 1. Fråga kunden var det gör ont. Flera följdfrågor av typen ”Varför då? Berätta mer!” kan behövas innan du kommer ner till roten av problemet. 2. Hitta en lösning. 3. Testa lösningen. Fail fast, fail cheap. Gör om, gör rätt. 4. Skala upp verksamheten. Den som lyckas med alla fyra steg har en given succé, om man ska tro författarna (mer om processen här). Istället för passion: En podcast För er som lyssnar på podcasts så är detta avsnitt av Pat Flynns Smart Passive Income ett måste. Avnittet heter Building a Lucrative Business with No Ideas, No Expertise, and No Money och handlar till stor del om punkt 1 ovan: Hur man hittar kundens verkliga problem. Det intressanta är att när du väl verkligen förstått din kunds pain, så kommer du få bättre idéer än vad din passion skulle ha genererat. Tack vare din research kommer du nu fatta rationella beslut. Och rationalitet funkar alltid bäst i längden. Istället för passion: En enkät De här tankarna, om att fråga istället för att tro att man redan har svaret, är bakgrunden till vår enkätundersökning om hur företag jobbar med sociala media (delta om du vill, det tar bara tre minuter). Vi på Apelöga funderar på hur vi kan anpassa oss till den verklighet där företag, våra kunder, lägger allt mer tid på sociala medier. Vi har flera idéer på vad vi skulle kunna göra. Men hittills är det baserat på gissningar, inte fakta. Resultatet av enkäten publiceras här i bloggen senare i höst. ____ Nästa vecka i bloggen: Alexandra Bylund har mer koll än de flesta vad som funkar när man vill nå ut med ett budskap i sociala medier. Hint: Du ska absolut inte säga det du vill säga! Min intervju med henne publiceras här nästa vecka.


APELÖGA PÅ INSTAGRAM


KONTAKTA OSS

Christian

Christian Andersson
FOTOGRAF

christian.andersson@apeloga.se
070 - 324 02 22

Anders

Anders Liljenberg
NEW BUSINESS DIRECTOR

anders.liljenberg@apeloga.se
076 - 637 90 45

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Erika

Erika Weiland
FOTOGRAF

erika.weiland@apeloga.se
073 - 545 11 61

160119_0069_virre_500x500

Viktor Westin
VIDEOGRAF

viktor.westin@apeloga.se
070 - 395 73 76

Therese Dybing

Therese Dybing
PROJEKTLEDARE

therese.dybing@apeloga.se
070 - 938 73 05

Johanna

Johanna Wallin
FOTOGRAF

johanna.wallin@apeloga.se
070 - 219 36 73

Nathalie Ohlson

Nathalie Ohlson
RETUSCHÖR

nathalie.ohlson@apeloga.se
076 - 946 23 77

Patrik

Patrik Renmark
FOTOGRAF

patrik.renmark@apeloga.se
070 - 852 98 10

Azeem

Azeem Razwan
EKONOMIANSVARIG

azeem.razwan@apeloga.se
072 - 599 40 41

Adam

Adam Haglund
GRUNDARE (FÖRÄLDRALEDIG)

 

Michael och Lou

Michael Gartner
VIDEOGRAF (FÖRÄLDRALEDIG)

 

Vi på Apelöga