Start

FOTO OCH FILM FÖR FÖRETAG

Apelöga är en fotobyrå med ett autentiskt bildspråk. Våra fotografer och filmare har en bakgrund inom fotojournalistik.

Vi tror på att autentisk kommunikation skapar bra relationer. Det är i denna anda vi arbetar, med film och foto.

Vill du nå ut bättre med ditt budskap? Vill du ha filmer och bilder som gör att du får bättre kontakt med dina kunder? Vi kan hjälpa dig.

NÅGRA AV VÅRA KUNDER

  • 14 år av trial and error – vad är det värt?

    Första bilden på polisen David är tagen 10.51 och den sista 11.05. Fotouppdraget som gjordes för Sekotidningen blev alltså klart på 14 minuter och då hann jag dessutom småprata lite mellan bilderna. Vad vill jag ha sagt med det, att jag är slarvig? Att det här är det de bästa bilderna som går att ta på en polis? Självklart inte, men ibland behövs det inte mer tid. Ibland har man inte, eller får man inte, mer tid. Till dessa 14 minuter ska läggas 14 års erfarenhet. 14 år av trial and error – det tveklöst bästa sättet att lära sig saker på. Bra bilder måste jobbas fram, men man behöver inte börja om från noll inför varje nytt uppdrag. Ungefär så här gick tankarna kring det här uppdraget: Jag börjar med att ställa mig frågorna: I vilket sammanhang ska bilderna synas? Vem är uppdragsgivaren och hur ser deras tidning och bildstil ut? I det här fallet var det Sekotidningen som ville ha ett porträtt på en polis i Rosengård. Vädret, vad finns det för ljus att jobba med? Det var mulet, så varken reflexskärm eller diffusor fyllde någon funktion. Blixt kunde ha varit en lösning, men det var inte den typen av bilder jag var ute efter. På plats börjar jag alltid (om det finns möjlighet) med att reka platsen. Här kommer erfarenhet av liknande förutsättningar till stor nytta. För att skapa ett intressant ljus, utan blixt, en mulen dag måste man jobba med avskärmning av ljuset. Utanför polishuset i Rosengård, där vi hade bestämt träff, finns en viadukt. Perfekt för att hindra ljuset att träffa David rakt uppifrån och sen modifiera sidoljuset genom att helt enkelt flytta och vrida på honom. Av samma anledning frågade jag om vi kunde ta en bild i en polisbil. Utsnitt/komposition. Möjligheten att fritt välja bakgrund begränsades kraftigt av att ljuset, eller möjligheten att avskärma ljuset, i så hög grad fick styra var bilderna skulle tas. Om miljön kan förstärka eller förtydliga något hos personen brukar jag ha med den på någon bild. Helkroppsbilden och bilderna i polisbilen i det här fallet. Utöver det och, kanske mest gångbart, är bilder med rena ”textytor” och kort skärpedjup. Sammanfattningsvis kan man säga att det bara är slutresultatet som räknas, det är det som uppdragsgivaren värdesätter. Mitt värde står givetvis också i direkt relation till resultatet. Hur mycket tid jag lägger på en enskild fotografering är däremot mindre relevant.                 Här kan du läsa mer om hur vi på Apelöga tänker kring prissättning (gäller inte redaktionella uppdrag) och varför vi undviker branschens rekommendationer om att ta betalt per timme.    

  • De bästa bilderna från januari

    I januari tittade solen stundvis fram och Apelöga tog portätt på bland andra mjölk- och nötköttsbonden Tobias. Han är ett exempel på en som vågat tänka nytt och har installerat solpaneler på taket till sin gård som hjälper till med energiförsörjningen. I San Fransisco var det istället regnet och det disiga vädret som skapade bilderna. Givetvis tillsammans med den miljö som staden erbjuder. Några av bilderna följer nedan.                         _____ Vill du se mer bilder från våra plåtningar och San Fransisco? Följ oss på Instagram! TIDIGARE MÅNADENS BILDER De bästa bilderna från december De bästa bilderna från november De bästa bilderna från september De bästa bilderna från augusti De bästa bilderna från juli De bästa bilderna från juni De bästa bilderna från maj De bästa bilderna från april De bästa bilderna från mars De bästa bilderna från februari

  • Content – mer yta än innehåll

    I min roll som fotograf är mitt primära mål att fånga äkta känslor på bild. När det inte går är nödlösningen en snygg komposition. Kombinationen är såklart bäst. De senaste åren har jag upplevt att känslor förmedlas mer genom bildredigering än med innehåll. De statiska och mer estetiskt tillrättalagda porträtten vinner mark och förpassar de berättande situationsbilderna till historien. Tendensen syns även i mina egna uppdragsbilder. I dagstidnings- och magasinsvärlden har porträtt länge varit en quick fix. Det är snabbjobbat och ser tillräckligt snyggt ut. I byråvärlden fortsätter content marketing att växa – även det en bransch med faiblesse för porträtt. Olika avsändare med olika drivkrafter, men med samma uttryck. Är det ett problem? Ja, om man tycker att content marketing ska handla om meningsfullt innehåll och om man tycker att journalistik ska svara på frågorna: vad?, var?, när?, vem? hur? och i bästa fall varför?. Ett porträtt kan säga en hel del om en person, men ärligt talat, i de flesta fall säger det inte så mycket. Oftast visar ett porträtt mest hur någon ser ut. Helheten blir lidande när man försöker gestalta ett innehåll genom att visa förpackningen. Jag rankar fortfarande ögonblicket högst. Och äkta känslor, visade på bild eller upplevda när bilden betraktas. Jag påmindes om detta när jag häromdagen hittade några jpg-filer (ganska kasst redigerade) från ett dagstidningsuppdrag jag gjorde för tio år sedan. Jag och en reporter ville berätta om en dansbandskväll. Vi kom först och lämnade sist. Däremellan försökte vi se och uppleva så mycket som möjligt. Utan genvägar. Så skapar man innehåll enligt mig. Så, på min önskelista står att bildjournalistiken återuppfinner sig själv, mer show don´t tell och att byråerna utvecklar sin syn på content och styr begreppet mot sin faktiska betydelse: Innehåll, inte utfyllnad som det ofta är idag. Är du bildbeställare och intresserad av storytelling och meningsfullt innehåll – hör av dig. Du kan också titta på vårt Lantmännen-kundcase, där vi jobbade med just detta.              


APELÖGA PÅ INSTAGRAM


KONTAKTA OSS

Christian

Christian Andersson
FOTOGRAF

christian.andersson@apeloga.se
070 - 324 02 22

Anders

Anders Liljenberg
NEW BUSINESS DIRECTOR

anders.liljenberg@apeloga.se
076 - 637 90 45

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Erika

Erika Weiland
FOTOGRAF

erika.weiland@apeloga.se
073 - 545 11 61

160119_0069_virre_500x500

Viktor Westin
VIDEOGRAF

viktor.westin@apeloga.se
070 - 395 73 76

Johanna

Johanna Wallin
FOTOGRAF

johanna.wallin@apeloga.se
070 - 219 36 73

Nathalie Ohlson

Nathalie Ohlson
RETUSCHÖR

nathalie.ohlson@apeloga.se
076 - 946 23 77

Azeem

Azeem Razwan
EKONOMIANSVARIG

azeem.razwan@apeloga.se
072 - 599 40 41

Adam

Adam Haglund
GRUNDARE (FÖRÄLDRALEDIG)

 

Michael

Michael Gartner
VIDEOGRAF

michael.gartner@apeloga.se
073 - 083 00 17

Vi på Apelöga