Start

FOTO OCH FILM FÖR FÖRETAG

Apelöga är en fotobyrå med ett autentiskt bildspråk. Våra fotografer och filmare har en bakgrund inom fotojournalistik.

Vi tror på att autentisk kommunikation skapar bra relationer. Det är i denna anda vi arbetar, med film och foto.

Vill du nå ut bättre med ditt budskap? Vill du ha filmer och bilder som gör att du får bättre kontakt med dina kunder? Vi kan hjälpa dig.

NÅGRA AV VÅRA KUNDER

  • Content – mer yta än innehåll

      I min roll som fotograf är mitt primära mål att fånga äkta känslor på bild. När det inte går är nödlösningen en snygg komposition. Kombinationen är såklart bäst. De senaste åren har jag upplevt att känslor förmedlas mer genom bildredigering än med innehåll. De statiska och mer estetiskt tillrättalagda porträtten vinner mark och förpassar de berättande situationsbilderna till historien. Tendensen syns även i mina egna uppdragsbilder. I dagstidnings- och magasinsvärlden har porträtt länge varit en quick fix. Det är snabbjobbat och ser tillräckligt snyggt ut. I byråvärlden fortsätter content marketing att växa – även det en bransch med faiblesse för porträtt. Olika avsändare med olika drivkrafter, men med samma uttryck. Är det ett problem? Ja, om man tycker att content marketing ska handla om meningsfullt innehåll och om man tycker att journalistik ska svara på frågorna: vad?, var?, när?, vem? hur? och i bästa fall varför?. Ett porträtt kan säga en hel del om en person, men ärligt talat, i de flesta fall säger det inte så mycket. Oftast visar ett porträtt mest hur någon ser ut. Helheten blir lidande när man försöker gestalta ett innehåll genom att visa förpackningen. Jag rankar fortfarande ögonblicket högst. Och äkta känslor, visade på bild eller upplevda när bilden betraktas. Jag påmindes om detta när jag häromdagen hittade några jpg-filer (ganska kasst redigerade) från ett dagstidningsuppdrag jag gjorde för tio år sedan. Jag och en reporter ville berätta om en dansbandskväll. Vi kom först och lämnade sist. Däremellan försökte vi se och uppleva så mycket som möjligt. Utan genvägar. Så skapar man innehåll enligt mig. Så, på min önskelista står att bildjournalistiken återuppfinner sig själv, mer show don´t tell och att byråerna utvecklar sin syn på content och styr begreppet mot sin faktiska betydelse: Innehåll, inte utfyllnad som det ofta är idag. Är du bildbeställare och intresserad av storytelling och meningsfullt innehåll – hör av dig. Du kan också titta på vårt Lantmännen-kundcase, där vi jobbade med just detta.              

  • Hemsidan – en surdeg för fotografer

    För många yrkesverksamma fotografer är hemsidan ett ständigt dåligt samvete. Men vet att bilderna är gamla, eller borde redigeras annorlunda och att layouten är daterad. Ändå finns det så många andra saker som upplevs viktigare och mer brådskande. Och hemsidan, hur viktig är den egentligen? Ja, det beror helt och hållet på vilken funktion den ska ha. Hemsidans funktion blir tydlig om man frågar sig varför man har en hemsida. Därefter går man vidare med att se hur bra ens hemsida svarar mot alla därför som dyker upp.  Apeloga.se har haft olika utseenden genom åren och strax innan årskiftet fick den återigen en välbehövlig uppdatering. Under förändringsprocessen av vår nya hemsida har kundnyttan varit vårt största fokus. Ett av våra viktigaste därför är att vi vill ha in nya kunder. För att lyckas med det måste sidan vara relevant och svara på så många frågor som möjligt. Till exempel, vad gör Apelöga? Vem jobbar där? Vad kostar det? Ambitionen med nya apeloga.se har varit att skingra så många frågetecken som möjligt, inklusive vad vi kostar. Sen bråkar alltid form och funktion, så mängden information är såklart begränsad. Om vi har lyckats får någon annan avgöra. Kanske ser du som läsare något som vi kan göra annorlunda. Hör av dig i så fall – vi älskar feedback.    

  • De bästa bilderna från december

    Decembermörkret var påtagligt i Malmö, i San Fransisco däremot stod solen på och Yosemite var snötäckt. Det var minst sagt några olikheter i vädret för våra fotografer under den gångna månaden. Genom att arbeta med alternativ ljussättning i Malmömörkret och ha en fortsatt resande fotograf i USA leder det oss till följande bilder nedan som enligt oss är de bästa bilderna från december.                 _____ Vill du se mer bilder från våra plåtningar och San Fransisco? Följ oss på Instagram! TIDIGARE MÅNADENS BILDER De bästa bilderna från september De bästa bilderna från augusti De bästa bilderna från juli De bästa bilderna från juni De bästa bilderna från maj De bästa bilderna från april De bästa bilderna från mars De bästa bilderna från februari De bästa bilderna från januari


APELÖGA PÅ INSTAGRAM


KONTAKTA OSS

Christian

Christian Andersson
FOTOGRAF

christian.andersson@apeloga.se
070 - 324 02 22

Anders

Anders Liljenberg
NEW BUSINESS DIRECTOR

anders.liljenberg@apeloga.se
076 - 637 90 45

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Erika

Erika Weiland
FOTOGRAF

erika.weiland@apeloga.se
073 - 545 11 61

160119_0069_virre_500x500

Viktor Westin
VIDEOGRAF

viktor.westin@apeloga.se
070 - 395 73 76

Johanna

Johanna Wallin
FOTOGRAF

johanna.wallin@apeloga.se
070 - 219 36 73

Nathalie Ohlson

Nathalie Ohlson
RETUSCHÖR

nathalie.ohlson@apeloga.se
076 - 946 23 77

Azeem

Azeem Razwan
EKONOMIANSVARIG

azeem.razwan@apeloga.se
072 - 599 40 41

Adam

Adam Haglund
GRUNDARE (FÖRÄLDRALEDIG)

 

Michael och Lou

Michael Gartner
VIDEOGRAF (FÖRÄLDRALEDIG)

 

Vi på Apelöga