Vad vi gör

VILL DU NÅ UT MED DITT BUDSKAP? VAR AUTENTISK.

FOTO

Vill du ha uppmärksamhet? Vi tror stenhårt på att ett autentiskt bildspråk – bilder med äkta känslor och genuina uttryck – är en förutsättning för att du ska nå ut som du förtjänar.

Vad kostar en bra bild? För att du lättare ska ha en överblick över kostnaderna så har vi skrotat timtaxan. Istället erbjuder vi ett fast pris per bild.

FILM

Inget förmedlar din story bättre än en film. Den fångar snabbt din kunds intresse och behåller det.

Apelöga levererar kvalitativa företagsfilmer med autentisk känsla. Perfekt när du vill nå ut i till exempel sociala medier.

APELÖGA HJÄLPER DIG.

VI HAR TID FÖR DIG.
En stor skillnad jämfört med frilansare är att vi är flera medarbetare på byrån. Här finns alltid någon som kan ta sig an ditt projekt.

VI PROJEKTLEDER.
Du behöver inte lägga tid på att leta location eller koordinera logistik. Våra projektledare gör jobbet åt dig.Läs mer

VI HAR SAMLAD KOMPETENS.
Oavsett om det handlar om fotografering, filmning, redigering eller retusch, så kan du räkna med att allt håller toppkvalitet.

VI HAR MODELLER.
Vi har ett stort nätverk av modeller, i olika åldrar, kön och etnicitet. Om du behöver modeller till ditt foto- eller filmprojekt så kan vi hjälpa dig att hitta dem.

VI GÖR UPPDRAG I HELA EUROPA.
Våra kontor finns i Malmö och Stockholm, men vi gör även uppdrag i andra delar av världen. Ofta reser vi själva, eller så anlitar vi någon av de frilansare vi har i vårt nätverk.

VAD KOSTAR DET?
Vår prismodell är superenkel. Alltid fast pris per bild, aldrig någon tickande taxameter. Du betalar bara för de bilder du vill ha. Här finns prislistan för foto.

 

M1 FOTOGRAFISKT CENTER

Vid sidan av Apelöga har vi genom åren drivit en mängd sidoprojekt. Det senaste är M1 Fotografiskt Center, som är tänkt att byggas i ett övergivet hamnmagasin.

VÅR HISTORIA

Hösten 2009

Hösten 2009

Efter att tillsammans med ett par vänner byggt en musikstudio får någon idén att bygga kontorsplatser i anslutning till studion.

December 2009

December 2009

Adam bestämmer sig för att starta en byrå efter sju år som frilansfotograf. Han får avslag från Bolagsverket för namnet ”Haglund bildbyrå”.

Januari 2010

Januari 2010

Bolagsverket godkänner det nya namnförslaget, Apelöga AB. Varför ”Apelöga”? Läs historien bakom här.

April 2010

April 2010

Den isländska vulkanen Eyjafjallajökull får ett utbrott som stoppar flygtrafiken i Europa. Adams kompis Jonas, som är designer hos ett resebolag med Island som specialtet, blir uppsagd som direkt följd av vulkanutbrottet. Istället blir Jonas den första fasta medarbetaren på Apelöga.

Mars 2011

Mars 2011

Anders pitchar en idé om en mobilfotoapp till Adam som tackar nej. Men när Anders frågar: ”Behöver du kanske hjälp med försäljning?”, så tackar Adam ja. Anders blir anställd, och blir senare VD och delägare.

11 november 2011: Elva-elva-elva

11 november 2011: Elva-elva-elva

Apelöga gör en fotokampanj i Malmö som spinner på dagens datum: 11-11-11. Målet är att under detta dygn fotografera Malmös alla sidor. 400 fotografer ansluter sig till projektet, som resulterar i en bok och en utställning på Malmö Museer.

Resultat år 2011

Resultat år 2011

Omsättning: 1 897 000 kr.
Vinst: 501 000 kr.

APRIL 2012

APRIL 2012

Fotografen Christian Andersson börjar sin anställning på Apelöga.

Juli 2012

Juli 2012

Adams sidoprojekt ”MalmöPanorama” blir utställning på Malmö Central. Sydsvenskan rapporterade.

NOVEMBER 2012

NOVEMBER 2012

Michael Gartner pitchar in en filmidé till Adam som leder till att Apelöga utökar verksamheten med film. Michael blir Apelögas första videograf.

Resultat år 2012

Resultat år 2012

Omsättning: 2 486 000 kr.
Vinst: 52 000 kr.

Januari 2013

Januari 2013

Apelöga går ut med nyheten om att de planerar skapa ett ”Fotografiska” i Malmö. Det övergivna hamnmagasinet M1 är tänkt att husera de framtida fotoutställningarna. Mer om projektet här.

AUGUSTI 2013

AUGUSTI 2013

Studenten Therese Vorbau påbörjar sin praktik hos Apelöga, som senare leder till att hon blir anställd som projektledare.

December 2013

December 2013

Adams sidoprojekt, boken ”I Bosnien finns inga rakar vägar” blir klar. Medförfattare är Marina Ferhatovic och Emma Jönsson. Sydsvenskan recenserade.

Resultat år 2013

Resultat år 2013

Omsättning: 2 684 000 kr.
Vinst: 467 000 kr.

Januari 2014

Januari 2014

Fotografstudenten Erika Weiland påbörjar sin praktik hos Apelöga, som senare leder till att hon blir anställd.

Resultat år 2014

Resultat år 2014

Omsättning: 3 463 000 kr.
Vinst: 354 000 kr.

JANUARI 2015

JANUARI 2015

Fotografstudenten Rebecca Gustafsson (alias Bex) påbörjar sin praktik hos Apelöga, som senare leder till att hon blir anställd.

Vintern -14/-15

Vintern -14/-15

Kontoret på 80 kvm börjar kännas för trångt i takt med att Apelöga växer. En plan för expansion sätts i verket. Väggar slås ut, nya rum byggs. Några månader senare har kontoret fördubblat sin yta.

April 2015

April 2015

Apelöga firar sitt femårsjubileum och bjuder in till Femfesten, och passar på att visa upp de nyrenoverade lokalerna för hundratals festdeltagare.

SEPTEMBER 2015

SEPTEMBER 2015

Studenten Nathalie Ohlsson påbörjar sin praktik hos Apelöga, som senare leder till att hon blir anställd som retuschör.

Resultat år 2015

Resultat år 2015

Omsättning: 4 142 000 kr.
Vinst: 150 000 kr.

JANUARI 2016

JANUARI 2016

Fotografstudenten Viktor Westin påbörjar sin praktik hos Apelöga, som senare leder till att han blir anställd.

APRIL 2016

APRIL 2016

Vi blev med drönare.

Resultat år 2016

Resultat år 2016

Omsättning: 6 500 000 kr.
Vinst: 1 300 000 kr.

(Tidslinjen är under produktion – fler inlägg läggs ut efter hand.)