Vadå ”Apelöga”?

Vadå ”Apelöga”?


Ett scenario som återkommer gång på gång: Kundmötet är på väg att avslutas och vi utbyter visitkort. Personen mittemot mig tittar på visitkortet som jag räckt över. Fingrar på det lite, känner på papprets struktur. Vänder på det, tittar på baksidans bild, och vänder tillbaka. Och så kommer den oundvikliga frågan.

– Alltså… Vad betyder ”Apelöga” egentligen?

Jag blir alltid lite genererad över frågan, eftersom jag tvingas blotta min dåliga humor och förkärlek för ordvitsar.

– Ja, jo… det är en lek med ord, som började med en direktöversättning av ”apple of my eye”, börjar jag, och förklarar sedan hela kedjan: Att mitt namn ingår i ordet ”adamsäpple”, och att ”öga” förstås har en stark koppling till fotografi.

Så kom namnet Apelöga till

När jag för fem år sedan behövde ett nytt företagsnamn var det där det började. Min fru och jag satt på ett X2000 hem från julfirande i Stockholm, och vi började bolla olika namnförslag. ”Haglund bildbyrå” hade fått avslag från Bolagsverket eftersom det redan fanns ett liknande företagsnamn.

Som hjälp i vårt tankearbete fanns en indiepop-låt som då spelades ibland på radio, ”Äppelöga” med Anna Järvinen.

Kunde mitt nya företag heta Äppelöga?

Jag gillade tanken på ett svenskt namn, med en tydlig markör, ett Ö, på det skandinaviska ursprunget. Som i namnet på den isländska arktektgruppen Snøhetta. Ett rysligt snyggt namn.

Men Äppelöga kändes ändå inte helt rätt.

Jag hade erfarenhet av att det kan vara en fördel att ha ett namn på A (som i Adam) eftersom man lätt hamnar överst i listor. Äppelöga skulle komma långt ner på en alfabetisk listan. Kunde jag ändra Ä:et till ett A på något sätt?

– Apelöga?, skrev jag på en lapp och frågade min fru.

Hon nickade. Jo, det funkar.

Fundamenten för Apelöga

Och så blev det. Vi rullade igång det nya företaget med det konstiga namnet.

Fundamenten för Apelöga fanns redan från dag 1. Dels ville vi göra det enkelt för företag att köpa bilder – jag hade erfarenhet av att många tyckte det var krångligt.

En viktig aspekt var prissättningen, och att alla rättigheter alltid skulle ingå.

I princip är Apelöga sig likt än idag. Vi tar fortfarande inte betalt per timme, och vi ger alltid fria rättigheter. Det som förändrats är att vi växt som byrå (vilket ger våra kunder stora fördelar), samt att vi numera också gör företagsfilmer.

—-

Apelöga gör foto och film för företag. Läs mer här.

 

Artikelskribent:
Adam Haglund

Kommentera