Vad är en bra bild värd?

Det korta svaret är ingenting, men jag återkommer till det. Ibland blir det inte som man hade tänkt sig. För ett par år sen fick vi uppdraget att ta med två personer till Kullaberg för att ta lite bilder på dem. Lite av ett drömuppdrag faktiskt eftersom vi fick styra mycket själva och miljön är fantastisk. Vi fotade i några timmar, alla var glada och uppdragsgivaren, som var med på plats verkade nöjd.

Dagen efter skickade vi ovanligt många, enligt oss väldigt bra, urvalsbilder till uppdragsgivaren som svarade med glada tillrop. Så långt allt gott. Men sen tog det stopp. Det kom aldrig någon bildbeställning.

Det som hade hänt var att behovet av dessa bilder inte fanns längre. Uppdragsgivaren, som varken säljer kläder eller naturupplevelser, hade en idé som skiljde sig från hur det brukar se ut. En idé som vi älskade, men som av någon anledning inte längre flög internt. En bra bild är en bild som uppfyller sitt syfte. Dessa bilder gjorde inte det.

Ur vårt perspektiv är det här vårt bästa misslyckande. Vi var och är fortfarande nöjda med bilderna och vår uppdragsgivare var det också, men någonstans var det någon som tyckte annat. Ärligt talat minns jag inte exakt hur snacket gick i de efterföljande mejlkonversationerna. Jag väljer att se det som att det var syftet med bilderna som var fel, inte bilderna i sig.

Bra eller dåliga, här är några av bilderna.

/Christian

Föregående
Föregående

Storytelling för folkhälsan

Nästa
Nästa

Native advertising på Apelögavis