Mer än en halv miljon visningar – MasterCard film

  I slutet av november förra året blev jag kontaktad av Viasat Sport som jag har gjort flera uppdrag åt tidigare. Då Viasat är sändande bolag för Champions League hade de fått en förfrågan av storsponsorerna MasterCard om de hade kunnat producera en film som visade barnens upplevelse när de lyckligt utvalda ”matchvärdarna”, som de så fint heter, fick gå in med spelarna inför matchen mellan Malmö FF och Juventus. Då Viasat Sport av naturliga skäl hade fullt upp med sändningen frågade Viasat oss på Apelöga om vi kunde ta på oss ansvaret. ”Detta var ett uppdrag vi helt enkelt skulle ha!” Som inbiten MFF:are så var det inte ett svårt val för mig – detta var ett uppdrag vi helt enkelt skulle ha! I foto- och filmbranchen finns det något som heter en rock’n’rollinspelning. Det är oorganiserad kaos om man säger så. Utöver att vi skulle berätta en historia så visste vi väldigt lite om vad som skulle hända och egentligen visste inte MasterCard det heller. De ville förmedla det som hände på plats på bästa möjliga sätt. Det fanns inte tid att inför inspelningen träffa MasterCard och planera så alla beslut fick tas på plats, någon timme innan det var dags att spela in. Men tillsammans med Charlotte Frykman på MasterCard utformade vi en plan och så körde vi på det. Vid sådana här tillfällen är det bara en sak som gäller: filma så mycket som möjligt, missa inget viktigt och var hela tiden på hugget – man vet aldrig när de där små guldkornen dyker upp. ”För att citera ett av barnen: ”Ingenting kan bli bättre”.” Eftersom jag filmade barn kände jag direkt att de var viktigt att göra sig kompis med dem, annars kan de lätt bli blyga och inte ställa upp på det sätt jag ville. Så det gällde för mig att skämta och snacka och göra dem så delaktiga som möjligt. Visa dem hur min utrustning fungerade och så. Det gick precis som jag hoppades och efter en liten stund glömde barnen bort att jag var där, förutom de gångerna de ville spexa framför våra kameror. För att citera ett av barnen: ”Ingenting kan bli bättre”. Det är först i mars 2015 som videon har blivit publicerad och ligger nu bland annat på UEFAs Facebooksida och i skrivande stund har videon fått över sex hundra tusenvisningar. Succé, helt enkelt. Om du också har ett tillfälle du vill göra en liknande film av, planerad som mindre planerad, hör av dig till Michael för att se hur ni hittar den bästa lösningen för dig.

 

I slutet av november förra året blev jag kontaktad av Viasat Sport som jag har gjort flera uppdrag åt tidigare. Då Viasat är sändande bolag för Champions League hade de fått en förfrågan av storsponsorerna MasterCard om de hade kunnat producera en film som visade barnens upplevelse när de lyckligt utvalda ”matchvärdarna”, som de så fint heter, fick gå in med spelarna inför matchen mellan Malmö FF och Juventus. Då Viasat Sport av naturliga skäl hade fullt upp med sändningen frågade Viasat oss på Apelöga om vi kunde ta på oss ansvaret.

”Detta var ett uppdrag vi helt enkelt skulle ha!”

Som inbiten MFF:are så var det inte ett svårt val för mig – detta var ett uppdrag vi helt enkelt skulle ha!

I foto- och filmbranchen finns det något som heter en rock’n’rollinspelning. Det är oorganiserad kaos om man säger så. Utöver att vi skulle berätta en historia så visste vi väldigt lite om vad som skulle hända och egentligen visste inte MasterCard det heller. De ville förmedla det som hände på plats på bästa möjliga sätt. Det fanns inte tid att inför inspelningen träffa MasterCard och planera så alla beslut fick tas på plats, någon timme innan det var dags att spela in. Men tillsammans med Charlotte Frykman på MasterCard utformade vi en plan och så körde vi på det.

Vid sådana här tillfällen är det bara en sak som gäller: filma så mycket som möjligt, missa inget viktigt och var hela tiden på hugget – man vet aldrig när de där små guldkornen dyker upp.

”För att citera ett av barnen: ”Ingenting kan bli bättre”.”

Eftersom jag filmade barn kände jag direkt att de var viktigt att göra sig kompis med dem, annars kan de lätt bli blyga och inte ställa upp på det sätt jag ville. Så det gällde för mig att skämta och snacka och göra dem så delaktiga som möjligt. Visa dem hur min utrustning fungerade och så.

Det gick precis som jag hoppades och efter en liten stund glömde barnen bort att jag var där, förutom de gångerna de ville spexa framför våra kameror. För att citera ett av barnen: ”Ingenting kan bli bättre”.

Det är först i mars 2015 som videon har blivit publicerad och ligger nu bland annat på UEFAs Facebooksida och i skrivande stund har videon fått över sex hundra tusenvisningar.

Succé, helt enkelt.

IMG_4420 IMG_4398

Om du också har ett tillfälle du vill göra en liknande film av, planerad som mindre planerad, hör av dig till Michael för att se hur ni hittar den bästa lösningen för dig.