11 vägar till bättre content

11 vägar till bättre content


Alexandra Bylund är serieentreprenören som blivit expert på PR och content marketing. Efter några år i resebranschen startade hon bildbyrån FOAP, och sedan Newshubby. Det företag hon jobbar aktivt med idag är PR with an Edge.

– Vi hjälper våra kunder med att skapa och sprida innehåll i deras sociala kanaler. Vi producerar content, till exempel podcasts och bloggartiklar. Det vi gör går ut på att öka varumärkeskännedomen. 

Varför content?
– För att klassisk reklam, till exempel en annons, inte ger mig som mottagare något värde. Annonsen är bara ett sätt för företaget att skryta. 

– Stora brands kan göra så – Nike kan skryta om att de gjort en ny sko, och deras följare kommer jubla. Men det funkar inte för små brands. Det är ett misstag att försöka härma stora brands.
___

Så hur gör man egentligen? Här är Alexandras 11 tips på hur man skapar bra content:

1. Var personlig

– Du behöver inte vara privat, men du får inte glömma bort att vara människa. Även om du jobbar med B2B så är dina kunder också människor. De som säger att ”våra kunder finns inte på Facebook” har fel. Deras yrkesroller kanske inte finns där, men personerna bakom finns där. Och det är dessa når du bara genom att vara personlig.

2. Våga sticka ut

– Många är ängsliga och vågar inte ha en åsikt. Men det är mycket effektivare att våga sticka ut.

– Alex&Sigge-podden är ett bra exempel. De har väldigt högt i tak – Sigge kan börja gapskratta när Alex berättar om sin döde pappa – men de har sådan värme mellan sig att det fungerar, även om det är på gränsen.

3. Gör något oväntat

– Kanske kan du blanda in humor i ditt material? Det oväntade ger uppmärksamhet.

4. Gör film

– Om du är en bra ”performer” så ska du absolut göra rörligt material! Då behövs inte så mycket content för att det ska bli intressant.

5. Svara på kommentarer

– Tänk dig att du är på ett mingel och du träffar någon som efter att ha presenterat sig tappar allt intresse för konversationen när det är din tur att prata. Så agerar många företag på sociala medier. De slänger ut sina statusuppdateringar på Facebook, men svarar inte när de får kommentarer.

6. Förinställ inte för mycket

– Om du tidsinställer publicering av inlägg så märks det. Det saknas energi. Läsarna känner om det inte finns en människa bakom.

7. Sätt dig in i mottagarens läge 

– Kanske att dina kunder tittar på Idol på fredagskvällen? Eller kanske att din målgrupp är gravida kvinnor? Då kan du anpassa ditt innehåll till det.

8. Anpassa ditt innehåll till olika kanaler

– Använd inte samma text på Facebook som på LinkedIn. Skriv om, så att det passar. Facebook är lite mer vardagligt, medan LinkedIn är mer corporate. Och Instagram är på ett tredje sätt, och så vidare.

9. Skapa igenkänning

– Det fanns en resebyrå som för några år sedan gjorde en reklamfilm med följande scen: En person kommer in på sitt hotellrum, går fram till balkongdörrarna, öppnar dem och går ut på balkongen. 

– Alla känner igen sig i detta! Det är så alla gör när de kommer in på sitt hotellrum om de på en varm destination. Balkongdörröppningen skapar därför igenkänning, mer än den slitna klichén med strandstolen.

10. Skala bort laddade värdeord

– Säg aldrig ”Titta på den här fantastiska produkten”. Istället ska du berätta om produkten så att läsaren känner att det faktiskt är en fantastisk produkt.

11. Tänk alltid på ”what’s in it for the reader”

– Detta är det allra viktigaste: Det handlar inte om vad du vill säga, utan vad mottagaren vill höra. Du måste skapa värde för mottagaren. 

– Detta är förmodligen det vanligaste misstaget folk gör när de skapar sitt eget content. De berättar vad de vill säga, trots att de borde veta bättre. 

– Ett exempel på hur vi jobbar med detta: Vi har startat en prenumerationstjänst för content. Men istället för att annonsera om den tjänsten så producerar vi en podcast som heter Contentskolan. 10 avsnitt om hur man skapar bra innehåll. Vi ger bort verktygen. Förhoppningen är att vi får förtroende genom att dela med oss av vad vi kan. Och att vi tjänar på det i längden.

Hur lär man sig mer om content marketing?
– Istället för att läsa en speciell bok eller podd så skulle jag vilja rekommendera att läsa psykologi och beteendevetenskap. Den som förstår hur människor funkar kommer lyckas bättre med sin kommunikation.

– En annan bra metod är att ta tid för att verkligen analysera content. Sätt dig med några kollegor och studera andras content. Varför är det bra? Varför är det inte bra? Det kommer du lära dig massor av.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Kommentera