Är du orolig? Låt oss ta en kopp te.

Är du orolig? Låt oss ta en kopp te.


Mara var en störig jävel. Ja, han var mer än så: Han var en demon som gjorde allt för att irritera de han förföljde. Han var en mästare på att plantera dåliga tankar hos sina offer: ilska, girighet, tvivel, avund.

Mara var verksam för några tusen år sedan. Hans favoritoffer på den tiden var Buddha.

Men Buddhas entourage var på sin vakt. Varje gång Mara närmade sig gjorde de allt för att hålla honom utanför. Gå iväg! Försvinn! Vi vill inte ha dig här!

Mara gav inte upp. Han fortsatte att komma tillbaka, gång på gång.

Till slut ändrade Buddha strategi. Nästa gång som Mara kom oinbjuden på besök sa han:

– Jag ser dig, Mara.

Och sedan sa han:

– Låt oss dricka te.

Han tog fram två koppar, och kuddar att sitta på. Han hällde upp te.

De satt där ett tag, tills Mara tröttnade och försvann därifrån. (Läs hela historien här.)


Istället för fight-or-flight

“…i vargtimmen, när vi är oförmögna att att stå emot. När allt verkar oövervinneligt.”

Mara är symbolen för olustkänslorna som kan besöka oss närsomhelst. Inte sällan händer det mitt i natten, i vargtimmen, när vi är oförmögna att att stå emot. När allt verkar oövervinneligt.

När Mara besöker oss aktiveras fight-or-flight-mode – vi försöker tänka på annat, eller vi argumentera emot. Inget av det brukar funka så bra.

Alternativet är att göra som Buddha och säga: Jag ser dig.

Låter det new age-igt? Möjligtvis, men det är i högsta grad vetenskap.


Tid för oro

Tim Ferriss har i sin podd berättat att han varje morgon skriver ner det som stör honom. Inte för att han någonsin ska vilja läsa det igen, utan bara för att få ut det ur systemet.

Testa själv. Det du upptäcker är att den stress och oro som du nyss kände för dessa saker plötsligt är mycket mindre. Det blir lättare att hantera.

När en oroskänsla blir erkänd minskar den i styrka.

“Varje dag kl 10.00 satte han sig ner och oroade sig ett tag.”

Ett annat exempel:
I Gretchen Rubins bok Better Than Before berättas  om Johnny Cashs originella sätt att förhålla sig till sin oro.

I sin kalender hade Johnny en punkt varje dag som var ”Worrying”. Varje dag kl 10.00 satte han sig ner och oroade sig ett tag.

Likt Buddha som satte sig med Mara och drack te, satt Johnny Cash och undersökte sina orosmoln i några minuter. Sedan reste han sig och gick vidare med sin dag.

Det låter helt bakvänt, men det har samma effekt som Ferriss idé att skriva ner sina orostankar i dagboken. Eftersom Johnny visste att varje dag hade sin tid för oro, blev alla dygnets övriga timmar orosfria. Genialt.

—-

Jag flaggade förra veckan för att dagens inlägg skulle handla om prokrastinering, och varför vi hela tiden skjuter upp saker som vi borde göra idag. Det inlägget är dock uppskjutet till nästa vecka… Du kommer förstå varför när du läser det. För att inte missa det, skriv upp din mailadress här eller i den orangea rutan nedan.

—-

Veckans Verktyg: Day One

icon128Så, om du vill testa Tim Ferriss idé att skriva ner din oro i dagbok varje dag, men vill göra det digitalt, vilken app ska du välja? Svaret är: DayOne.

Jag har använt den i några år och älskar den för dess enkelhet. Jag skriver dagbok oregelbundet. Ibland varje dag, ibland en gång i veckan.

Ibland kommer tankar flygande snabbt, och då gäller det att fånga den innan den försvinner (enligt devisen Ink it when you think it!, som jag bloggat om tidigare). DayOne finns som en ikon uppe i verktygsraden i min Mac, och öppnas blixtsnabbt.

Finns också som app till mobilen. Värt att testa.

 

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar