Att bygga bildbyrånätverk

Att bygga bildbyrånätverk


Detta inlägg är fortsättningen på tidigare texter om bildbyråbranschen (här finns del 1  och del 2). Texterna handlar Apelögas strategi för att skapa en stor passiv inkomst.

Till dig som hellre vill läsa om ledarskap och produktivitet och sånt: Håll ut! Om några veckor är jag tillbaka i de ämnena igen.

Vårt mål var alltså att bygga ett eget distributionsnät för våra bilder, istället för att hoppa på ett existerande nätverk.

Så här gjorde vi:
Jag började med att sammanställde en lista över bildbyråer i världen. Det var inte svårt, men rätt tidsödande, det krävde ungefär en dags research och googlande.

Jag letade efter byråer som var premium i motsats till microstock. Skillnaden mellan microstock och premium är priset. Microstock-byråer säljer bilder för ett fåtal kronor per bild. Premium-byråer säljer bilder för upp till 5 000 kr/st. (Jag har bloggat om microstock vs premium här.)

Jag valde bort alla microstock-byråer. Jag kan inte se hur man ska kunna tjäna pengar på dem.

En annan typ av byråer jag valde bort var RM-byråer. RM står för Right Managed – köparen betalar per användningstillfälle, och priset avgörs av användningsområdet. Ibland ingår viss exklusivitet.

Alternativet till RM är RF, Royalty Free. Köparen betalar då ett enhetspris per bild, oavsett antal publiceringar och användningsområde. (Det är denna idé vi kopierat i Apelögas affärsmodell.)

RF är smidigare för alla inblandade, och därför valde vi att bara kontakta byråer som jobbar med RF.

När jag hade min lista med cirka 150 bildbyråer, worldwide, började jag kontakta dem via mail. Berättade vilka vi var, vilken erfarenhet av bildbyråfotograferande vi hade, och länkade till våra befintliga bildbyråbilder online.

Följande typ av svar fick vi:

1. “Ni är för små.”
En del byråer svarade nej för att vi var för små. De vill bara jobba med stora bildbyråproducenter, annars är det inte lönt.

(För en enskild fotograf kan detta vara ett stort problem – ju mindre man är, desto färre byråer vill jobba med en. Lösningen kan vara att starta en byrå eller ett frilansnätverk, för att få större muskler.)

2. “Vi vill ha exklusivitet.”
Några byråer var först oerhört positiva i sin respons, men ställde sedan ett villkor som tvingade oss att säga nej: De ville ha exklusivitet till våra bilder, vilket skulle omintetgöra våra planer på ett eget distributionsnätverk.

3. “Gå med i vårt nätverk”
En tredje grupp byråer var liksom föregående grupp positiva till våra blider. Men, de tyckte liksom grupp 1 att vi egentligen var för små, och för att få lönsamhet ville de distribuera ut våra bilder via deras nätverk av byråer.

Vi tvingades tacka nej även till dessa. För om vi hamnade i deras nätverk, skulle våra möjligheter att bygga vårt eget nätverk förminskas (eftersom vi inte kunde få direktavtal med byråer som redan fanns med i deras nätverk).

När dessa blivit utgallrade återstod ett tjugotal byråer, som alla uppfyllde följande krav:
De gillade våra bilder.
De krävde inte exklusivitet.
De ville inte tvinga in oss i en re-distributions-deal.

Det återstod då en hel del avtalsläsande, och sedan förhandlingar om provisionsprocent. I nästan alla fall landade vi på 50% provision.

Hur väljer man svensk bildbyrå?

När vi kommit så långt så återstod frågan vilken byrå som skulle representera oss i Sverige.

Vi ställde oss frågan: Hur väljer man rätt byrå?

Vi insåg att det är riskabelt att välja en för stor byrå (t ex Johnér och TT). En byrå med så många bilder, att våra bilder skulle ha drunknat i mängden.

Även motsatsen var riskabelt: Att välja en för liten byrå, med så låg försäljning att våra bilder aldrig skulle bli sålda.

Ett tips är att därför kolla upp byråernas omsättning (tex via AllaBolag.se) och sedan dividera omsättningen med antalet bilder i deras bildbank. Ju högre tal, desto mer genererar varje bild i bildbanken i genomsnitt. Det ger en fingervisning om hur hög försäljning du kan förvänta dig på dina bilder.

Så kom det sig att vi hamnade på Scandinav, av anledningar som jag berättat om tidigare.

Sista steget var att kontakta en av byråerna i grupp 3, de som ville ha med oss i sitt nätverk. Nu när vi redan hade slutit direktavtal med alla vi kunde, hade vi inte längre något att förlora på att hamna i en annans byrås nätverk. Vi skrev under avtalet, och i ett slag hamnade våra bilder hos ytterligare 40 byråer.

Vill du veta mer om bildbyråbranschen? Maila gärna dina frågor, så följer jag upp med fler blogginlägg framöver!

Nu blir det paus i bloggen några veckor. En ny Haglund-bebis är på gång, och jag tar ett par veckors föräldraledighet. (Apropå på det, för ett tag sedan bloggade jag om varför man blir bättre på jobbet när man fått barn.)

Bloggen är snart tillbaka, med nya tankar om bilder och business. Skriv upp din mailadress nedan om du vill ha inläggen till din mailkorg varje vecka.

Till dig som är ny bloggen, dessa är de mest lästa och uppskattade inläggen:
Att tacka nej till uppdrag
Fotografen, narren
Så såldes vår bild för 100 000 kr

Artikelskribent:
Adam Haglund

2 reaktioner till “Att bygga bildbyrånätverk”

Lämna ett svar