Att förvandla motgång till framgång

Att förvandla motgång till framgång


En misslyckad intervju

När jag kom fram och knackade på dörren var jag redan 15 minuter sen. Andan i halsen. Svettig. Jag hade överskattat min förmåga att navigera fram i Stockholms förort. Försökte stamma fram ett försök till en ursäkt.

Jag var 22 år och nybakad fotostudent och var i förorten för att gå på anställningsintervju hos en fotograf. Vi kan kalla honom S.

S hade varit en av våra gästföreläsare på fotoskolan, och var en av dem som gjort starkast intryck på mig.

Efter examen hade jag hållit kontakten med honom via mail. Jag hade bett om råd längs vägen under mina första stapplande steg som fotograf, och fått hjälpsamma svar.

Och jag måste gjort intryck på S också; i ett mailen berättade han att han sökte efter en ny assistent. Någon som kunde hålla ställningarna på kontoret när han själv reste runt i världen på reportageresor. Var jag intresserad? Absolut.

Så vi gjorde ett digitalt handskak där i cyberspace och kom överens om jobbet. Vi skulle bara ses också, och gå igenom detaljerna. Jag bokade en resa till Stockholm för detta möte.

Som jag alltså kom för sent till. Och i själva verket var det inget avslappnat möte utan en anställningsintervju. Jobbet som jag trodde var klart hängde löst.

Intervjun gick inte så bra. Jag minns så mycket av vad som sas, men jag minns känslan av nederlag.

I ett försök att rädda intervjun sa jag att han gärna fick ringa mina lärare från fotoskolan. De skulle intyga att jag var den perfekta fotoassistenten. Hoppades jag.

Långt senare fick jag veta att S faktiskt hade följt min uppmaning och ringt mina lärare. Hur det samtalet utspelade sig vet jag inte, men det slutade med att fotografen anställde en av mina forna klasskompisar istället för mig.

Bitterheten

Så kom det sig att jag var arbetslös och hopplös. Jag flyttade till Malmö, i brist på andra städer att starta min frilanskarriär i.

Jag sökte jobb på de skånska dagstidningarna men kom aldrig ens till intervju. Och jag sökte samarbeten med frilansjournalister fick jag mest tystnad till svar.

Jag började bli bitter över att inte få chansen att visa vad jag kunde.

Mina få sparade slantar började ta slut och jag var beredd att ge upp drömmen om att bli fotograf.

Revanschlusten

Det var först nyligen jag insåg att revanschlust är en av mina starkaste drivkrafter. Fotogafen S som inte ville ha mig som assistent, och skånetidningarna som inte ens ville titta på mina bilder, jag skulle minsann visa dem!

Likt Bonnierförläggaren som tackade nej till en ung författarinna från Småland, och skivbolagsbossen i London som 1961 avfärdade fyra unga popmusiker från Liverpool: ”Guitar groups are on the way out”, löd domen.

Författarinnan: Astrid Lindgren.
Popgruppen: The Beatles.

Jag närde hemliga drömmar om att stockholmsfotografen och skånetidningarna skulle ångra sig lika bittert. De ska få se!

Det som står i vägen, blir vägen

Jag skrev förra veckan om M1-projektet, Fotografiskt Center i Malmö. Det är ett projekt som ger blandade reaktioner. Många som hör av sig är positiva och uppmuntrande. Ett fåtal är negativa och nedtryckande. Vilka i helvete tror ni att ni är!

Ärligt talat blir jag motiverad av båda grupperna. De förstnämnda stärker mitt självförtroende. De sistnämnda väcker instinkten i mig som vill visa de jävlarna. Inte en chans att jag ska låta dem få rätt.

I somras läste jag boken The Obstacle Is the Way – The Timeless Art of Turning Trials into Triumph av Ryan Holiday, och tack vare den boken började jag förstå hur det funkar.

Författaren går igenom en lång rad av exempel där motgångar förvandlats till tillgångar, och lett till framgångar.

Till exempel så har oproportionerligt många amerikanska presidenter varit föräldralösa. Och många näringlivstoppar är dyslektiker.

Andemeningen är: Man lyckas inte trots sina motgångar, man lyckas tack vare dem.

Marcus Aurelius, (121-180), uttryckte det så här i Meditations:

Det som hindrar handling, skapar handling.
Det som står i vägen, blir vägen.

 

—-

Varje tisdagsmorgon skriver jag i bloggen om bilder och business, och om hur vi driver Apelöga. Skriv upp din mailadress nedan så får du dessa blogginlägg direkt till din mailbox.

—-

Apelöga är en byrå som hjälper företag att skapa stark visuell kommunikation med hjälp av foto och film.
Läs mer här!

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar