Att leva som man lär

Att leva som man lär


Because we eat our own dog food, sa redaktören till mig. Förstår du?

Jag nickade.

Vi befann oss på Appelbergs redaktion i Stockholm. Appelberg  har varit en återkommande kund sedan jag började frilansa för 12 år sedan. De gör tidningar åt företag – kundtidningar, medlemstidningar och liknande. Content marketing, helt enkelt.

Redaktören som jag var där för att träffa hade börjat med att visa mig en speciell tidning. En tidning av Appelberg, om Appelberg.

Deras egen content marketing-tidning.

“- Vi måste visa att vi tror på produkten som vi säljer till våra kunder.”

– Varför lägger ni tid på att göra en tidning åt er själva? frågade jag.

Och då svarade redaktören med det där om hundmaten. Och la till:

– Vi måste visa att vi tror på produkten som vi säljer till våra kunder.

 

Att inte leva som man lär

En annan plats, en annan gång: I Malmö i en anonym konferenslokal satt jag tillsammans med ett 20-tal andra. Vi lyssnade på en föreläsning om tillväxt. Konsultföretaget som föreläste återkom gång på gång hur viktigt det var att växa.

– Vem vill inte växa? frågade de retoriskt. Ingen! Alla vill växa! Tillväxt är bra för alla sorters företag!

Efteråt snackade jag lite med en av föreläsarna och frågade hur det var med deras eget konsultföretag.

– Växer ni också hela tiden? frågade jag.

Mannen vred lite på sig.

– Njae, vi är inte direkt den typen av företag. Vi växer inte.

Hans konsultföretag hade funnits i över trettio år och hade fem anställda. Samtidigt som de tog betalt för att få andra att växa, stod de själva stilla i växten.

 

Det handlar om trovärdighet

Ni ser den stora skillnaden mellan de två företagen?

“Om du tänker efter har du nog sett liknande fall. Onlinebyrån som har en dålig hemsida, målarfirman med flagnad färg på fasaden.”

Appelberg var måna att leva som de lär. Om de ska sälja content marketing till företag så måste de visa att content marketing funkar. Att de själva använder sig av content marketing. Annars finns ingen trovärdighet.

Konsulterna som snackade om tillväxt utan att själva kunna växa, ja, de tappade bort mig.

Om du tänker efter har du nog sett liknande fall. Onlinebyrån som har en dålig hemsida, målarfirman med flagnad färg på fasaden. Sociala medier-experten som inte har några egna följare. SEO-gurun som inte går att hitta på Google.

Fotografen som har crappy porträttbilder på sig själv.

 

Lättare sagt än gjort

Det är inget nytt. Tvärt om. Det är så gammalt att det till och med har ett eget ordspråk: Skomakarens barn går utan skor.

“Det är så gammalt att det till och med har ett eget ordspråk: Skomakarens barn går utan skor.”

För även om principen, att leva som man lär är enkel, så är den svår att följa.

För vår del på fotobyrån Apelöga så betyder principen att vi ska ha bra och uppdaterade bilder på sin hemsida. Men jag inser när jag skriver detta att gruppbilden på vår startsida är över ett år gammal och att våra nya medarbetarna inte är med.

Och Appelberg verkar ha slutat äta sin hundmat: Vad jag kan se kom det senaste numret av deras egen tidning ut 2012.

——

Fråga: Är du bra på att leva som du lär? Lämna en kommentar eller skicka ett mail!

——

Veckans verktyg: Wunderlist

“Veckans verktyg” är ett nytt stående inslag på bloggen. I varje inlägg kommer jag skriva några rader om ett verktyg – mjuk- eller hårdvara – som gör livet som entreprenör lättare. I första delen av Veckans Verktyg handlar det om Wunderlist.

wunderlist-ipad-1

Jag har genom åren testat några olika to do-program, och fastnade till sist för Wunderlist. En enkel och smidig app, som funkar felfritt på både mobil, läsplatta och laptop. Man gör enkelt listor, i vilka man sedan sorterar in allt man vill göra.

Jag använder Wunderlist till allt. Stort och smått. (Jag bloggade för ett tag sedan om hur man ökar sin kreativitet genom att anteckna på rätt sätt – läs här.)

Vi i Apelöga använder vi teamfunktionen för att dela ut uppgifter mellan oss. Mycket smidigt. Wunderlist har blivit en umbärlig app för oss.

—-

Om du vill ha fler insikter från min fotoentreprenörsvärld, och få tips på bra verktyg: Prenumerera! Skriv upp dig här, så får du alla blogginlägg direkt till din mailbox. Ett inlägg i veckan, om bilder och business. (Aldrig någon spam eller cheesy reklam eller nåt sånt.)

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar