BLOGG

BLOGG

  • Lika bra bilder som alltid – tillfälligt halva priset

    Hela samhället befinner sig i en omtumlande tid och mycket av det vi normalt sett tar för givet har ställts på ända. Vården kämpar och våra äldre isoleras. Skolor och universitet över hela landet har ställt om till distansundervisning. Bröllop, begravningar och studentfester verkar inte kunna genomföras som planerat. Många kommer minnas påsken 2020 som den högtid alla ombads stanna hemma för att minska onödig smittspridning i samhället. Även inom näringslivet sker stora förändringar. Vi ser våra favoritrestauranger kämpa för sin överlevnad, hotell stå tomma, kultur- och nöjesbranschen ställa in alla arrangemang. Men i den här tiden uppstår också nya initiativ. Livesändningar med Swishdonationer, finkrogar som kör ut maten, flygpersonal som utbildas för att avlasta inom vården. Många provar nya idéer i ett försök att bringa ljus och ekonomiskt överleva krisen. Vad händer hos Apelöga? Apelöga har med många andra påverkats. Vi vill fortsätta producera foto och film tillsammans med våra uppdragsgivare men framtiden är osäker. Många behöver av förklarliga skäl senarelägga sina produktioner och det drabbar vår möjlighet att betala ut löner. Allra svårast är ovissheten – för oss liksom andra – hur länge dröjer det innan vi kan återgå till ett normalläge? Sedan mitten på mars tillämpar vi korttidsarbete och hela gänget jobbar 40 procent. När som helst är vi beredda att gå upp i arbetstid men till dess att vi kan fylla våra kalendrar som vanligt har vi beslutat att under en period rabattera våra priser. Du som uppdragsgivare får samma höga kvalitet – men till halva priset. Utan tvekan det bästa erbjudandet vi haft under våra tio verksamma år. Boka nu – med möjlighet att dela upp betalningen   Kanske har ni funderat på att jobba med oss eller boka in en ny fotografering utan att komma till skott? Just nu får ni dubbelt så mycket för pengarna. Dessutom närmar sig den bästa tiden för fotograferingar, våren och sommaren. Halva priset gäller för nya stillbildsuppdrag som bokas under perioden 15 april till 15 juni.  Utöver det gäller erbjudandet även för kompletterande stillbildsbeställningar från redan genomförda produktioner.  För er som just nu inte kan genomföra en ny fotografering eller har gamla bilder att välja från finns också möjlighet att frossa i vår bildbank. Den består av 15 000 bilder på vardagliga situationer i alla möjliga miljöer, från hem till kontor. Halva priset även här.  Behov att dela upp betalningen? Prata med oss – vi ordnar så att ni kan betala hälften vid leverans och andra hälften innan årets slut.  Vi har satt ihop en PDF med vårt erbjudande som du enkelt kan dela med kollegor eller andra du tror kan vara intresserade. Kontakta vår projektledare Therese eller hör av dig direkt till våra fotografer Christian eller Erika för PDF och mer detaljerad information. Stort tack för ert stöd i dessa tider! Ps. Finns det någon i ditt nätverk som behövt ge sig ut och söka jobb? Vi försöker bidra i den mån vi kan och erbjuder gratis porträttfotografering i närheten av vårt kontor i Malmö till den som blivit av med jobbet på grund av det rådande läget. Läs mer här och dela gärna.

  • Nya fenomen skapar nya motiv

    Mitt (Christians) förra inlägg handlade om den tid som Corona har frigjort hos många av oss. För min egen del har det inneburit ett ökat fotograferande. Förvisso privat och oavlönat, men som kreativ stimulans fyller det en funktion. Mina bästa bilder tas ofta utanför de betalda uppdragen ändå. Sedan coronapandemin blev ett faktum har jag funderat på hur jag som fotograf kan gestalta den här unika situationen. Jag uppskattar det subtila berättandet, att låta detaljer berätta en större historia. I den andan har jag fotat barnens nariga händer och människor med munskydd, men det var inte förrän det började dyka upp plasthandskar överallt som jag kände att jag hade ett tema. Ett tema som var både avgränsat och väldigt tidstypiskt. Men vadå, att fotografera plasthandskar säger väl inget om Corona? Både ja och nej. De tillför inte mycket nyhetsmässigt och alla vet redan hur en plasthandske ser ut. Funktionen av bilder av det här slaget är mer kontemplativa och påminner mer om en doft än en nyhetsbild. Det är så kallade öppna bilder, där mycket av berättelsen finns utanför bildytan. Det betyder också att betraktare kan fylla på med egna minnen och erfarenheter, men även fantasier – hur hamnade just den handsken där? Det är också intressant vad en upprepning av samma typ av bild gör med både läsningen och upplevelsen. En plasthandske i en buske, är just det, en plasthandske i en buske. Hundra plasthandskar däremot, beskriver ett fenomen, en tid på undantag som vi förhoppningsvis aldrig behöver uppleva igen.                                                                               Har du frågor om detta eller vill snacka om egna projekt hör av dig till mig eller någon av mina kollegor.  Vi gillar att snacka om bilder. /Christian, fotograf på Apelöga.

  • Framtiden är osäker – dags att planera för framtiden

    Att tid är pengar är en gammal sanning. När Covid-19 nu vänder upp och ner på allt vi trodde oss veta om vårt samhälle är det kanske dags att omvärdera även detta. Den totala paus som stora delar av världen just nu tvingats in i leder till rejäla kriser i näringslivet, där allt fler slår larm om konkurshot och uppsägningar. Nödrop hörs från flera håll. Foto- och filmbranschen är tyvärr inget undantag. Uppdrag avbokas och få nya kommer in. Samtidigt vet vi att våren är på väg. Oavsett vad Covid-19 tycker om saken. På Apelöga har vi lång erfarenhet av att fota vår- och sommarbilder, och vi vet att många av våra uppdragsgivare vill ha bilder som skildrar vår och sommar. Blommande träd och växter, den där särskilda känslan som infinner sig en sommarkväll på stranden. Kvällssol över Möllan. Samtidigt vet vi att många uppdragsgivare identifierar det här behovet alldeles för sent. Vi har under årens lopp genomfört en rad fotograferingar i isande höstkyla – tack, alla tålmodiga modeller – eller tvingats leta upp Malmös sista gröna löv för att skapa känslan av skön sommar. Det går – men vi gillar äkta vara, och det ger givetvis oändligt mycket större möjligheter att verkligen fota under våren eller sommaren. Nu är det hög tid att börja planera. Dags att använda tiden. För är det något som Covid-19-krisen har gett oss är det tid. För oss fotografer och för våra uppdragsgivare. Vi sitter på var sin kant och badar i tid. Så låt oss tänka framåt och göra långsiktiga investeringar. Vi på Apelöga har förståelse för att företag och organisationer vill begränsa smittspridning på sina arbetsplatser och vi håller oss gärna på vår kant ett tag till. Däremot ses vi gärna på distansmöten och planerar inför framtida fotograferingar. För våren och sommaren kommer. Det kan vi vara säkra på. I Malmö blommar redan körsbärsträden och snart är det hög tid att börja fotografera just de där bilderna som vi vet kommer att behövas. Så, använd tiden. Planera nu och se till att landa på fötterna när konjunkturen vänder. Har du frågor, tankar och funderingar är ni välkomna att kontakta oss på Apelöga.

  • Native advertising på Apelögavis

    Hur marknadsför man ett köpcentrum? Ett kort svar kan vara: Native advertising. Det vill säga att smyga in reklambudskap i olika, redaktionella eller semiredaktionella, kanaler utan att det uppfattas som reklam. Om du till exempel säljer skor, skriker du inte kom och köp utan istället visar du en film om hur du tar hand om dina läderskor (som av en slump är av ett visst märke). Men nu var det ju inte skor som skulle marknadsföras, utan ett köpcentrum. Mobilia i Malmö för att vara exakt. Uppdraget att göra detta gick till Bonnier News, som i samarbete med författaren Leffe Grimwalker och Apelögas fotograf Erika Weiland, gjorde följetongen  Okänt nummer i Sydsvenskan. Apelögas del i uppdraget var att illustrera Leffe Grimwalkers roman och till vår glädje fick vi mer eller mindre fria händer. Det enda kravet var att minst en bild skulle vara tagen kring Mobilia. Nu är kampanjen nominerad till världens största native-tävling, Native Advertising i Berlin. Vi är både stolta och förväntansfulla.                        

  • Safety first!

    Rätt förutsättningar ger bäst filmer

    ”Ge en man en fisk och han är mätt för dagen. Ge en filmare rätt förutsättningar så skapar han bättre filmer resten av livet”. Jag är inte helt säker på att citatet ser ut så, men ungefär.   En stor del av de filmer vi gör på Apelöga är företagsfilmer där anställda på företaget berättar om deras produkter och deras företagskultur på ett inspirerande sätt. Vissa saker kan vi inte planera när man jobbar dokumentärt som vi gör. Blir det dessutom för uppstyrt kommer vi ifrån den känslan vi försöker uppnå. Men det finns tre parametrar som jag, i den mån jag kan, försöker styra för att ge oss själva de bästa möjligheterna för att göra en bra film för våra kunder. Vad som sägs. Det är ju det här all storytelling grundar sig i: Vad är det som ska sägas? Är det intressant? Är det gripande? Är det spännande? Här har kunden oftast en idé och målsättning på vad de vill förmedla och sedan är det upp till oss att få fram essensen och verkligen hjälpa dem att berätta det som behövs. Hur det sägs. Det här ska inte underskattas. Hur intressant det än är så måste det förmedlas med rätt entusiasm och energi. Och don’t even get me started på hur kort allt ska vara nuförtiden. Det sägs att vi har 3-6 sekunder på oss att fånga intresset hos tittaren. Då kan vi inte vara sävliga framför kameran utan då gäller det att ge allt. Lite av detta kan räddas i redigeringen, men detta är ofta något som jag och talangen jobbar mycket med tillsammans på plats. Hur det ser ut. Och till slut kommer en annan väldigt, väldigt viktig faktor: Hur filmen ser ut, vad vi ser och hör när vi tittar på filmen. Här är det upp till oss på Apelöga att vägleda och komma med förslag på saker som kan göra filmen snyggare. Ska vi filma ute i naturen så löser det sig självt, men det är kanske på ett vardagligt kontor? Hur visar man verksamheten från dess bästa sida? Fyller man alla tre kriterier så får man allt som oftast en väldigt fin film.   Dags att göra film?
 Skriv eller ring, så snackar vi!

  • Bra företagsporträtt skapar mervärde

    De flesta av oss vill göra affärer med personer vi gillar, som är trygga i sina roller och som trivs med sina arbeten. Vi människor är inte mer komplexa än så, vi dömer snabbt och är känslostyrda när vi gör våra val. Bilder triggar känslor och en bra bild förstärker ett varumärke medan en dålig försvagar. Ett riktigt bra företagsporträtt berättar någonting om personen på bilden och det företag hen jobbar på. Oavsett om bilden utstrålar stolthet, uppriktighet, seriositet, värme eller glädje, så kommer den att möta en betraktare. Det kan vara en kund eller en uppdragsgivare som är någonstans i en process, ett steg är redan taget och det kan vara små saker som styr nästa – kanske bara en känsla. Vi på Apelöga anlitas ofta för att ta företagsporträtt. Bilderna nedanför är från samarbeten vi själva gillar väldigt mycket och som samtidigt skiljer sig åt sinsemellan.   E.ON När vi tar porträtt för E.ON är det personligheten i fokus. Det är individuella porträtt där bakgrunden varierar mellan porträtten. Varje person fotograferas på några olika platser i närheten av varandra. E.ON använder sig av både färgbilder och svartvita bilder vilket vi tycker är kul.         Telavox För Telavox har vi tagit två sorters porträtt. Porträtt “in action” som samtidigt är miljöbeskrivande och färgglada studioporträtt som är lekfulla och peppiga.     Wihlborgs Wihlborgs porträtt påminner om E.ONs, men eftersom Wihlborgs är ett fastighetsbolag är också själva platsen viktig. Bakgrunden är visserligen i oskärpa, men den finns ändå där som en inramning och ger karaktär åt bilderna. Vi tar också varianter på varje person, där omgivningen får olika mycket “plats” i bilden.       Advokaterna A och Partners Många advokatfirmor kör på med formella studioporträtt, det ville inte Advokaterna A och Partners göra. Tillsammans kom vi fram till en lösning där vi fotograferar mot grå betong. Bakgrunden håller ihop bilderna färg och stilmässigt och blir samtidigt en spännande kontrast mot både kläder och branschstandard.     Behöver ditt företag nya porträttbilder? Kontakta oss, så tar vi ett snack om hur vi kan hjälpa till.

  • Maximera mera!

    Vill du få mer för dina pengar när du köper företagsfilm? Det finns faktiskt ett rätt enkelt sätt att uppnå det. Läs nedan hur vi kan hjälpa dig spara pengar på filminspelningar. Maximera inspelningen När företag kontaktar oss för att göra film så vet de oftast vad de vill ha: En reklamfilm, kanske några porträttfilmer, eller liknande. So far, so good. När vi sedan gör själva filminspelningen så blir det mycket jobb, och det tar mycket tid. Det är planeringsmöten, förproduktion, fler möten, det är kanske en resa till inspelningen, inspelningsdagar och redigering. Allt för att leverera bästa möjliga produktion för vår kund. Men för att få så mycket film som möjligt för pengarna kan det vara en idé att ta idéprocessen ett steg längre. Gör mer av det inspelade materialet! Det är tämligen enkelt för oss att anpassa det inspelade materialet. Säg att vi har planerat en tvåminuters företagsfilm om en av era anställda eller ert företag. Den filmen är perfekt för er hemsida, men den är alldeles för lång för sociala medier. Istället kan vi klippa ner den till en 30-sekundersversion som har större chans för spridning och likes. Se där! En film blev två filmer, utan behov av extra inspelningsdagar. Ett annat scenario kan vara att kunden vill ha fyra personporträttfilmer. Detta kan då resultera i fyra kortfilmer, i vardera två olika versioner. Dessutom kan det bli en en best-of-film, där vi tar det bästa ur varje film, lägger på stämningsfull musik och en bra VoiceOver och BAM! Du har nu en grym reklamfilm som visar dina anställda på ett ärligt och kostnadseffektivt sätt. Case: En film blev flera filmer För inte så länge sedan gjorde vi en film för Bageri Leve. När filmen var färdig så märkte vi att vi hade mycket snyggt, oanvänt material kvar. Sådant som gör lite ont att lägga i papperskorgen. Så vi funderade på om vi kunde göra mer av materialet. Resultatet blev nya unika filmer, utan att behöva filma nytt material. Kostnadseffektivitet de luxe. Sådana där korta filmer är perfekt för Instagram och Facebook. Så, nästa gång du planerar en filminspelning, lägg gärna in lite extra luft i schemat för att ha tid att filma lite extra material. Det kan visa sig vara ett smart drag: Plötsligt får du mer, och bättre, film för pengarna. Och när ni ändå är igång med en filminspelning – passa på att ta lite stillbilder som kompletterar perfekt till filmen som ni kan använda på hemsidan eller era sociala medier.                

  • Från kaffedöd till smørrebrød

    Jag träffade Björn Almér första gången 2006. Då hade han precis startat cafékedjan Barista, och jag var där för att porträttera honom för ett magasin. Jag minns mötet väl, trots att det gått 12 år. Vi träffades på Baristas nyöppnade café på Södra Förstadsgatan i Malmö, och jag minns att Björn tog sig tid att svara på alla mina nyfikna frågor: Hur är det att starta företag? Hur får man startkapital? Vilket material är det i bordsskivorna i caféet? Som Tomas Ledin sjöng på 90-talet: Jag bubblade av frågor. Björn log. Den ofrivillige entreprenören Anyway. Att starta cafékedja är ju en rätt grandios uppgift och kräver en riktigt erfaren entreprenör för att lyckas. Trodde jag. Björn berättade att han var förstagångsföretagare. Men att han däremot var erfaren i cafébranschen – han hade tidigare varit VD på Espresso House. Han hoppade av när ägarna för Espresso Houses inte ville lyssna på Björns snack om rättvisemärkt och ekologiskt och så startade han Barista istället, bara så där. Det nya företaget Snabbspolning fram till i våras: Barista ansökte om rekonstruktion, och senare om konkurs. Björn hade lämnat företaget redan ett år tidigare. Och när nu Barista låg på dödsbädden var Björn redan i färd med att starta nästa företag: The Smørrebrød Company. Då hörde Björn av sig till oss på Apelöga. Han hade läst vårt blogginlägg om att vi ville investera i startups och frågade om vi ville jobba med honom. Det ville vi förstås. Så vi plåtade smarriga smörrebröd i vår studio. Och där någonstans föddes en idé om att berätta Björns story, från Barista till The Smørrebrød Company, på något sätt. YouTube-serien “Svenska Startups” Vi landade i idén att göra en YouTube-serie med korta avsnitt om entreprenörer. Vi gav serien namnet “Svenska Startups” och Björn Almér var given till pilotavsnittet. Så, hur går det egentligen till att starta företag? I videon nedan delar Björn med sig av sina tips och erfarenheter. Vill du veta mer hur Apelöga samarbetar med startups? Läs mer här. Och har du synpunkter och/eller idéer kring startups, entreprenörskap, fotografi eller något helt annat, maila mig gärna!

  • 5 tips för bättre porträtt

    Yo, yo, yo! Ni som följer oss på Instagram såg den här videon för ett tag sedan. I den ger vi 5 tips för hur man kan ta bättre porträtt. Se filmen här, och få en recap i punktform nedanför. 1.Tänk på ljuset (undvik Batmanbrillor) Det första tipset handlar om ljus. Because of obvious reasons – inget ljus, ingen bild. Det finns oändligt mycket att säga här, men vi valde att prata om sol vs. skugga. Alltför hårda skuggor, en kisande modell och batmanbrillor (när hela ögonpartiet är skuggat på grund av att solen står för högt) är bara några av de problem man kan stöta på, när man fotar i för starkt solljus. Vi rekommenderar att, om man känner sig osäker på hur man ska jobba med solljuset till sin fördel, är det bättre att gå in i skuggan. Du får ett jämnare, mjukare ljus och modellen har lättare för att slappna av i ansiktet. Då kan det se ut så här:   2. Hitta en lugn bakgrund För att få maximalt fokus på din modell, så föreslår vi att du hittar en bakgrund som inte är för stökig. Det kan till exempel vara en helt vanlig vägg i en rolig färg eller några gröna buskar i oskärpa. Försök att göra det så okomplicerat som möjligt och lägg din fokus på att få bra uttryck från modellen istället. Så här: 3. Testa ovanliga vinklar Tips nummer tre handlade om att testa lite udda vinklar. Med det menar vi att ett porträtt inte alltid behöver vara taget i ögonhöjd. Testa lägg dig ner på marken eller fota uppifrån. Kanske be modellen vända sig i profil eller beskär ansiktet så att bara ögonen och upp kommer med i bild. Fritt lek! Ibland kan det ovanliga bli oväntat bra.   4. Dra ett skämt! Känner du att du skulle vilja få modellen att le eller skratta, men märker att att det inte går så bra, ja då kan du pröva att dra ett skämt. Ofta är det de sämsta skämten som folk skrattar mest åt, för att de är så dumma. (Kolla in skämtet i videon ovan, det är så dåligt att du inte kan låta bli att le…) Ett annat tips kan vara att be modellen att fejkskratta och som resultat av det brukar personen ofta börja skratta på riktigt, för att det känns konstigt. Här gäller det verkligen att läsa av sin modell, men var inte rädd för att spela lite pajas, det är värt det om du får bilden du ville ha!   5. Våga vägra många blixtar Sista tipset! Det här är riktat till dig som ska fota med blixtljus. Om du inte van blixtfotograf kan det kännas lite läskigt och många tror att man behöver många blixtar. Vi håller inte med. Vi fotar nästan alltid med bara en blixt, oftast med en softbox på. Experimentera runt, slå blixten i väggen för att imitera fönsterljus eller rakt på för ett hårdare ljus. Tänk bara på att inte ha den för högt (risk för fula skuggor) eller för lågt (ljus underifrån är inte bra för någon). Ta ett varv med blixten runt din modell och se vad som passar bäst. Har ni frågor eller kommentarer angående det här, tveka inte att höra av er! Vi svarar på era frågor och ger gärna fler tips. Har du testat några av tipsen, eller kanske allihopa? Berätta hur det gick! Lycka till!

  • Konsten att sälja en bostad med rätt bilder

    För en tid sedan fick jag en förfrågan från en mäklarfirma. De ville undersöka om de med hjälp av retusch kunde förbättra sina annonser. Detta för att de upplevde att de ofta fastnade: Om bilderna inte upplevdes tilltalande, så kom för få besökare på visningarna. Det läggs idag mycket tid på styling inför en bostadsförsäljning då de flesta har förstått vikten av att inte bara sälja en bostad utan även en känsla. Men vad händer när ägaren till den där övermöblerade och ljusfattiga lägenheten, med orangea medaljongtapeter, tvärvägrar att investera i citroner och kuddfodral? Jo, utöver att fotografens jobb blir dubbelt så svårt så står även mäklaren där med ett objekt som inte säljer sig själv och som inte drar några spekulanter. Jag fick själv erfara denna problematik när det var dags att sälja vår lägenhet. Vi hade förvisso både tulpaner, fruktfat och helvita väggar, men trots detta kom mycket färre spekulanter än förväntat. Här var inte felet bostaden i sig utan att bilderna skickade fel budskap. På fotona gestaltades en intetsägande, opersonlig lägenhet där man missade att plocka upp de detaljer som satte det viktigaste – helheten och detaljerna tillsammans. Resultatet var att målgruppen blev alldeles för smal.      Vi tvingade till oss nya bilder, som utformades efter min input. Plötsligt blev det fart på visningarna. Och ni kan gissa om jag blev trött över att inte ha blivit lyssnad på från början… Vad lär vi oss av detta? Jo, att känslan i bilderna är viktiga! Vad som visas och hur det visas. Bildens förmåga att snabbt påverka människor ska inte underskattas. Vi måste hjälpa människor att visualisera sig själva i det vi vill sälja. Kom ihåg att vi bara har några få sekunder på oss att konkurrera om uppmärksamhet i ett medieflöde. En bra text blir ännu bättre tillsammans med bra bilder. Så, till alla som funderar på att investera mer i bildmaterial säger jag bara: Gör det! Här är exempel på hur samma kök kan gestaltas på två olika sätt. Bild1 är före och de följande efter från nya fotograferingen. Poängen: bild 1 var först den enda bilden från köket. Hårfin skillnad kan en tycka, men hade bild 1 varit bra helt ensam?   Sluttips: fixa bort brödsmulor, skoavtryck i hallen, gamla löv på balkongen och allt annat som ger ett störande intryck.

  • Det är jag som är Apelögas nya praktikant – Gina

    Jag heter Gina, och är Umeåbon som valde efter många års hit-och-dit flyttande att söka mig till Malmö och Apelöga för att göra min slutpraktik. Varför det blev just Malmö skyller jag delvis på min sambo som härstammar från trakten och alltid längtat tillbaka men även för att det är en härlig stad att bo i som dessutom växer och har mycket trevligt att erbjuda. Vad jag studerat? På Fotoskolan STHLM, ”Visuell Kommunikatör Fotograf” hette utbildningen och var alltså helt färsk när jag började hösten 2016. En utbildning som har passat mig som handen i handsken där stillbild och rörlig bild kombineras med diskussioner om visuell kommunikation, arbete med att tolka kundbriefer, vad en bra moodboard ska innehålla och hur man kan lägga upp ett ambitiöst treatment för filmproduktion. Jag ser fram emot att få sprida energi på kundplåtningar, assistera och fotografera allt från ”in-action-bilder” på företag till kontrollerade stilleben i studion samt bidra med nya apelögon på saker och ting. Komma med de där idéerna och förslagen som en färsking kan göra. Nu har jag varit på plats i tre veckor och redan hunnit medverka i en ”bakom-kulisserna-film” då Viktor fotograferade personalporträtt på mig, medverkat i studion när vi plåtade produktbilder för det nystartade hudvårdsmärke RIYA samt när vi fotograferade för smarriga The Smørrebrød Company. Eftersom att det är fredag så vill jag passa på att önska en trevlig helg så ses vi snart igen i våra sociala kanaler! Och om ni missat så är vi väldigt underhållande på Instagram Stories, så klicka er in och följ @apeloga så ses vi där eller på Facebook om ni föredrar det! Vi hörs! Just det, ifall ni vill se när jag blev plåtad av Viktor så kan ni se det här: Här nedan bjuder jag på lite bilder! Dessa bilder i detta kyliga vinterlandskap fotograferades i Umeå, december 2017. Publicerat i Sisters In Law Magazine.       Studiobilder plåtade i Stockholm, februari 2018.     Ett samarbete med modellagenturen Le Management, mars 2018. Jag var hemma hos bloggaren Rebecca Fredriksson och fotograferade porträtt men även hennes fina vardagsrum. Bilderna publicerades senare i Veckorevyn.   / Gina.

  • Att fika med en främling

    För snart åtta månader sedan startade jag ett nytt projekt – ett fika-foto-projekt. Som Malmöbo i trettioårsåldern kände jag att jag mest rörde mig i min egna lilla bubbla. Jag umgås med människor som är ganska lika mig, andra fotografer, människor med samma intressen, i samma ålder eller med liknande bakgrund. Lite tradigt när man börjar tänka på det. En av Malmös styrkor är att det är en mångkulturell stad – här ryms alla. Det här vill jag visa genom att låta främmande Malmöbor bjuda hem mig på fika och sedan ta ett porträtt av dem. Jag har nu blivit bjuden på fika hemma hos en handfull personer. Inför varje tillfälle var jag nervös, men alla fikastunder har varit över förväntan. Jag förundras över hur öppna människor kan vara trots att vi inte känner varandra. Det är fint. Vad projektet ska resultera i är jag inte helt klar med, men jag tänker en bok. Eller en utställning. Eller både och. Men innan jag är där ska jag fika lite mer. Hör av dig om du vill ses över en kopp kaffe, eller tipsa om någon som du tycker ska vara med i mitt projekt!