Därför avslöjar vi affärshemligheter

Därför avslöjar vi affärshemligheter


Jag fick en fråga från en fotograf häromdagen:

– Hur kommer det sig att du avslöjar era ”affärshemligheter” i din blogg?

Det låter förstås rätt knasigt. Om du har kommit på en bra idé så vill du väl hålla den för dig själv, så att ingen annan tar den, eller hur?

Jag tänker så här:

Att driva ett företag, i vilken bloggandet är en del, handlar det om att skapa relationer. Och första steget i en relation måste alltid vara att vara generös. Att bjuda på något.

I 7 Habits of Highly Effective People (som jag rekommenderar åt den som vill förbättra sig själv och sin business) görs liknelsen att en relation är likt ett bankkonto: Du måste göra insättningar innan du kan göra uttag. Och du kan aldrig ta ut mer än vad du har satt in.

Därför delar jag med mig av så mycket som möjligt här i bloggen, i en förhoppning av att ni som läser får något ut av det. Jag vill ligga plus på kontot.

Och apropå bankkonton:
Det finns de som tar transparens till en helt annan nivå. Till exempel podcastarna Pat Flynn och John Lee Dumas, som båda lägger ut detaljerade uppgifter om sina inkomster varje månad. Kolla in Pats pengar här, och Johns pengar här. (Ja, det kan tydligen vara lönsamt att vara podcastare.)

Ingen vill ha din idé

Men, tänk om någon snor din idé när du berättar om den?

Det är en vanlig invändning, och ett argument för att man ska vara hemlig med sina idéer. Men det är ett tankesätt som utgår ifrån att världen är ett nollsummespel. Att om någon tar din idé, så har du nu en idé mindre.

Så funkar det inte i verkligheten. Om någon tar din idé så finns det nu två idéer istället för en.

Men faktum är att det är väldigt sällan att någon rånar dig på din idé. Till exempel, trots att jag här i bloggen ofta uppmanat fotografer att ta vår prissättningsmodell (och jag har förklarat varför den funkar så bra) så är det nästan ingen som gör det.

Varför inte? För att idéer är i sig värdelösa. De måste genomföras för att bli värdefulla. Och det är genomförandet som är jobbet.

Det är lätt att komma på nya idéer.
Det kan vara svårt att genomföra dem.
Det finns gott om idéer. Men ont om tid.

Risken att dela med sig är liten. Men fördelarna är stora: du skapar förtroende och bygger relationer, som i förlängningen kan visa sig mycket värdefulla.

Hjälpa, på riktigt

Jag håller med Seth Godin som skrev att man ska vara generös för att få en gentjänst längre fram. Generositeten måste vara ovillkorad.

Seth skriver:

“‘Helping other people’ is not what they’re doing.
What they’re doing is hacking reciprocity as a tool to help them get what they want. They’re trading favors.”

Vad är skillnaden mellan att hjälpa ur ett altruistiskt perspektiv, eller att hjälpa med baktanken att få en gentjänst?
Kanske ingen alls?

Jo, jag tror att det finns en skillnad. Det märks när det är autentiskt.

Ny sajt!

Jag har senaste åren fördjupat mig i bildbyråvärlden. Vi på Apelöga har producerat massor av bilder, och sedan noga analyserat vad som sålts och inte.

Nu startar jag en ny sajt, StockPhotoCode.com, som handlar om de insikter vi gjort. Om hur vi knäckt koden till hur man producerar lönsamma bildbyråbilder.

Om du sajnar upp på mailinglistan får du samtidigt en kort eBok, som innehåller våra 10 mest säljande bilder, med analyser om varför de sålt så bra.

Nästa vecka i bloggen:

Vi har i dagarna förvandlat Apelöga till en platt organisation, utan hierarki. Alla medarbetare har makt att ta vilka beslut som helst. Det finns inte längre någon chef.

Låter det bra? Eller galet?

I nästa veckas blogg berättar jag hur det funkar i praktiken. Skriv upp din mailadress nedan om du inte vill missa det.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar