Därför plåtar vi både uppdrag och bildbank

Därför plåtar vi både uppdrag och bildbank


Den här bloggen har ofta handlat om bildbyråbranschen, och om hur den kan vara lönsam för fotografer. Men ärligt talat: Bildbyråbilder är bara lönsamma om fotografen ger det mycket tid.

Ett vanligt problem för bildbanksfotografen är att överleva uppstartsfasen. Eftersom fotografen inte får betalt förrän bilderna säljs tar det lång tid innan det går plus.

I Apelögas fall har vi räknat ut att det tar ungefär ett år innan en bildbanksproduktion når break-even. Och först efter två-tre år har vi facit på om plåtningen var lyckad eller inte.

Om du är fotograf och funderar på att plåta till bildbyråer, hur kommer du då runt ekonomiproblemet under uppstarten?

För oss har den uppenbara lösningen varit att kombinera bildbanksfoto med fotouppdrag. Uppdragen ger betalt direkt och gör att vi håller oss flytande när den nya verksamheten byggs upp.

Oväntade fördelar

Att kombinera fotouppdrag med bildbyråfotograferingar har gett oväntade fördelar:

1. Vi kan använda bildbanksproduktionerna för att jämna ut toppar och dalar i arbetsbeläggningen. När det är ont om uppdrag kan vi plåta bildbank, och tvärtom.

Till exempel, under sommarmånaderna gör vi bara enstaka fotouppdrag, vilket ger oss tillfälle att utnyttja sommarvädret och ljuset till att massproducera bildbanksbilder.

Kombon bildbank/uppdrag fungerar också som en ekonomisk buffert. De månader uppdragen går på sparlåga tickar det fortfarande in bildbankspengar. Det gör oss mindre sårbara för tillfälliga ekonomiska nergångar.

2. Vi använder bildbanksplåtningarna för att testa nya modeller.
Våra uppdragskunder vill ofta ha modeller till sina bilder, men vill inte ta någon risk: De vill veta vad de får. Om vi har testat en modell i en bildbanksplåtning så kan vi visa kunden testbilder på modellen i fråga. På så sätt vet alla parter vad de kan förvänta sig.

3. Vi använder bildbanksproduktionerna för att testa nya medarbetare (och praktikanter).
Ibland vågar vi inte testa en ny förmåga i skarpt läge hos en kund, och låter personen istället vara med på en bildbyråproduktion.

Till exempel: Vi håller på att etablera en Apelöga-filial i Stockholm, och funderar på vilka potentiella medarbetare vi vill ha i vårt nya team. För att testa har vi i ett första skede gjort några bildbanksplåtningar, där fotografer och projektledare har varit med i skarpt läge (men utan att en kund står bakom).

Risken vi tar är då minimal: Om bilderna inte skulle bli bra kan vi strunta i att lägga upp dem i bildbanken.

Hur gör du?

Så, om du är fotograf kan jag rekommendera att kombinera uppdragsfoto med bildbanksproduktion. (Och om du jobbar ensam kanske du ska fundera på att hyra in en frilansande produktionsledare, och kanske outsourca bildbehandlingen.)

Om du inte är fotograf, hur fungerar det i din bransch? Kan du kombinera två affärsområden och dra fördelar från båda? Jag är nyfiken! Lämna gärna en kommentar här nedan, eller skicka mig ett mail.

BTW 1: Denna vecka är apelögonen Erika och Therese i New York. De kommer att besöka en av våra bildbyråpartners samt plåta snygga NYC-bilder som vi kan ha i bildbanken. Nyfiken? Följ deras resa på Apelögas Instagram.

Känner du någon i New York de borde träffa? Eller kanske någon som vill stå framför deras kamera? Isåfall, kontakta Therese.

BTW 2: Vår porträttfotokampanj går mot sitt slut. Känner du någon i Malmö som behöver nya porträttbilder till ett schysst pris? Tipsa gärna. Den som bokar en fotografering senast 31 mars får finfin rabatt.

 

Artikelskribent:
Adam Haglund

2 reaktioner till “Därför plåtar vi både uppdrag och bildbank”

  1. För ni någon statistik över vilka bilder som säljer? Har ni isåfall ngt tips på hur man lägger upp det? Tycker det är svårt att veta, vilka bilder säljer bäst…?

    1. Bra fråga Lisa!
      Jag tycker det är viktigt att föra statistik, åtminstone i början. Så att man så snabbt som möjligt kan lära sig se mönster, upptäcka vilka bilder som funkar och inte, osv.

      Vi har valt att föra in all säljstatistik i ett Google Excel-ark. Varje ny bild som säljs skrivs in på en rad i dokumentet. I varje kolumn fylls data om bildförsäljningen in: filnamn, datum för försäljning, försäljningssumma, vilken som sålt bilden, osv.

      Sedan har vi låtit bygga ett script (vi hittade en frilansare via Upwork.com som kodade åt oss) som extraherar statistiken ur all data: vi kan se vilka bilder som sålt mest, hur mycket de genererat, osv.

      Det finns även mer avancerade lösningar. Jag vet tex att ImageDesk har all denna funktionalitet (och mycket mer), och att Maskot använder ImageDesk.

Lämna ett svar