De osynliga

De osynliga


Jag hörde en person som jobbar på ett bokförlag beklaga sig över hur svårt det är att hitta bra bilder hos bildbyråer.

Va, det kan inte stämma!, tänkte jag. Vi i Apelöga är en av Skandinaviens ledande producenter av bildbyråbilder, och vi slår oss ofta för bröstet vad gäller kvaliteten på våra bilder.

– Njae, menade förlagspersonen. Det handlar inte om bildkvalitén. Det handlar om utbudet. Allt vi hittar är bilder av normen. Klassiska stereotyper. Vit medelklass, heterosexuella, människor i 30-årsåldern. Var finns mångfalden?

Den normala

Hur gärna jag än vill se mig själv som annorlunda, så tillhör jag normen: Vit man i 30-årsåldern. Gift, villa i förort, förälder till två barn. Saab-ägare.

Det kryllar av bilder av sådana som mig i byråernas bildbanker. Och det kryllar av dem på bildbyråernas kontor: alla jag känner som jobbar i bildbyråbranschen ser i stort sett ut som jag.

Massor av stereotyper

Men bildbyråbilder spelar väl ingen roll? Vem bryr sig?

Jo, det spelar roll. Bildbyråbilder används överallt, utan att vi kanske tänker på det. I tidningar, i reklam, på webbsidor.

Det publiceras tiotusentals bildbanksbilder varje dag i världen. Således blir vi bombarderade av massor av stereotyper.

För sådana som jag, som tillhör normen, är det kanske inget man reflekterar över. Men det är ett problem att så många andra inte känner igen sig i bilderna. Många är exkluderade i bilderna.

Det är som om människor som avviker från normen är osynliga.

Problem med brist på mångfald

Normen, den som syns hos bildbyråerna, är en minoritet i verkliga världen. För de flesta ser ju inte alls ut som bildbyråfamiljen.

De är födda i andra länder, i ett annat årtionde och de bor utanför storstäderna. De är kanske LGBT-personer, eller kanske funktionshindrade, eller avviker på normen på andra sätt.

Ja, de flesta ser inte ut som normen. Men varför avspeglas inte det i bildbankerna?

Ärligt talat har vi känt till problemet, med bristande mångfald, lika länge som vi varit i aktiva i bildbyråbranschen. Bildköpare har påpekat det för oss, och bildbyråerna lika så.

Ibland har vi plåtat modeller som utökat mångfalden i bildbanken, men ofta har det varit stereotyper som fastnat på bild.

Vi har inte tagit problemet på allvar. Vi har skyllt på att det inte gått att hitta rätt modeller.

Sanningen är att vi inte försökt tillräckligt. Men det ska vi göra nu.

Dags att utmana normen

Närmsta veckorna kommer vi gå runt på i Malmö i jakt på alla typer av människor, för att be dem vara modeller i våra bildbanksplåtningar. Vi vill hitta dem som avviker från normen. De som är stolta över att vara lite annorlunda.

Med dessa människors hjälp kan vi skapa nya bildbyråbilder som utmanar stereotyperna. Som gör att marknadsförare får lättare att hitta bilder med mångfald. Som i förlängningen gör att bilderna du möter i din vardag blir lite mer nyanserade.

Är du annorlunda (jämfört med normen)? Bra, då vill vi kanske plåta dig! Mer info om vad det innebär att vara modell hos Apelöga finns här.

Vi är långt ifrån ensamma om tankarna på att öka mångfalden hos bildbyråerna. Till exempel görs nu en förstudie om en normkreativ bildbank. Läs mer här.
Och så här såg senaste nyhetsmailet från Scandinav ut. Massor med mångfald!

Artikelskribent:
Adam Haglund

2 reaktioner till “De osynliga”

  1. Mycket intressant inlägg, då jag själv just plåtade business-bilder till min bildbyrå och vi hade just den här diskussionen innan plåtningen. Men tyvärr är det inte helt enkelt att hitta modeller som det är, ska man då dessutom hitta personer med olika etnicitet och åldrar så blir det riktigt svårt att få ihop något överhuvudtaget.

    Kommer ni göra så som ni skrev, rent gå ut på stan och fråga? Har ni jobbat så tidigare, eller hur hittar ni modeller till era plåtningar?

    Tack för en mycket bra blogg!

    1. Hej Jonas, tack för din kommentar! Jag kan inte mer än instämma att det är svårt att hitta modeller som det är och att det blir svårare när en även vill vara kräsen i valet för att få en bra balans.

      Ja, faktum är att vi ska ut på stan och försöka hitta personer som kan vara intresserade. Vi har inte testat detta innan så det är helt nytt för oss.

      Hitintills har vi använt oss av “ringar på vattnet” metoden om vi kan kalla den så. Använt vänner som tar med vänner som säger till bekanta osv. Men nu behöver vi testa något nytt! Hur går du själv tillväga när du letar modeller i dagsläget?

Lämna ett svar