Den sista procenten gör dig rik

Den sista procenten gör dig rik


Att sälja till den som inte vill köpa

Har du tänkt på hur sällan dina kunder köper något av dig? Väldigt sällan. 99% av tiden gör dina kunder något annat än att köpa dina produkter.

“Men istället är det tyst. Sällan någon som ringer. Och mest spam i inboxen.”

Det är en frustrerande känsla. Dina tjänster och varor är ju så bra! Alla borde vilja köpa dem hela tiden! Men istället är det tyst. Sällan någon som ringer. Och mest spam i inboxen.

Kanske blir du då proaktiv. Tänker att nu jävlar ska du berätta för dina kunder hur bra dina tjänster och varor är. Kanske gör du en kampanj, slänger in en fet rabatt, och drar en vals om dina produkters förträfflighet.

Men kunderna köper ändå inte. Tvärtom. De backar. Din desperation har blivit uppenbar. Kunderna ryggar tillbaka och drar sig allt längre bort ifrån dig.

Du inser att du ställt dig frågan fel. Det är inte: “Hur säljer jag till en kund som inte vill köpa?”. Frågan är: “Hur underhåller jag mina kunder som inte vill köpa just nu?”

 

Content marketing

“Istället för att sälja ska du ge bort värdefull information. Helt gratis.”

Jag blev häromveckan påmind om svaret på frågan, när jag läste i Wirténs blogg om boken Epic Content Marketing. Bokens författare Joe Pulizzi ställer frågan: ”What about the other 99 percent of the time when your customers aren´t ready to buy?”

Svaret finns i bokens titel: Du ska använda Content Marketing.
99% av tiden ska du inte sälja. Istället för att sälja ska du ge bort värdefull information. Helt gratis.

Jag skrev om gratisfilosofin i förra veckans blogginlägg. Om hamburgerrestaurangen som gav bort hamburgare gratis. Och jag berättade om Chris Andersons bok Free, som går att ladda ner gratis.

Men i slutändan måste hyran betalas och maten ställas på bordet. Så: Hur tjänar man pengar om man ger bort allt gratis?

 

De ger bort nästan allt

“Så funkar Content Marketing.”

Jag följer ett par olika bloggar och podcaster. Två av dem är Michael Hyatt och Ramit Sethi. De båda har lärt mig massor.

Hyatt delar i sin podcast med sig av värdefulla tips kring ledarskap och entreprenörskap. Sethi ger i sin blogg och nyhetsbrev tips och råd om strategier för att utveckla sin business. (Tips: Om ni gillar min blogg kommer ni förmodligen gilla både Hyatt och Sethi.)

Allt detta har de gett mig gratis.
För jag har inte varit intresserad av att köpa. Åtminstone inte 99% av tiden. Men så kommer den där sista procenten tid då jag faktiskt vill köpa något. I mitt exempel: Jag har köpt en bok av Hyatt, och en webkurs av Sethi.

Alltså: 99% av tiden har de gett mig information gratis. I gengäld har de hamnat top of mind. Och när jag var redo för ett köp fanns de till hands.

Så funkar Content Marketing.

 

Långt ifrån gratis

“I de sammanhangen ligger hans arvode på sexsiffriga dollarbelopp.”

Men Chris Anderson då, som skänker bort sin bok Free? Nja, det går ingen nöd på Anderson. Boken är egentligen bara gratis i den oavkortade ljudversionen – den förkortade audioboken kostar 8 dollar. Och den fysiska boken kostar alltifrån 30 kr till 300 kr, beroende på upplaga.

Och tack vare sina framgångsrika böcker är Chris Anderson en ofta anlitad talare. I de sammanhangen ligger hans arvode på sexsiffriga dollarbelopp. Långt ifrån gratis, alltså

När man börjar tänka efter hittar man massor av sådana exempel. Som TED Talks. Gratis att titta på för alla som vill se online. Men för de fåtal som vill uppleva ett TED-event live kan en biljett kosta tiotusentals kronor.

(Just när skriver detta får jag ett nyhetsmail från ovan nämnda Ramit Sethi. Han berättar att han just nu ger bort sin bok, I Will Teach You To Be Rich, helt gratis via sin sajt. Han nämner samtidigt sin nya kurs riktad mot entreprenörer, “invites only”. Den kostar 10 000 dollar.)

99% är gratis.
Cashen de tas i den sista procenten.

 

Veckans verktyg: Google Drive

 

google driveGoogle Drive är det verktyg vi på Apelöga använder allra mest. Alla våra dokument – listor med pågående uppdrag, sammanställning av senaste årens omsättning, statistik över bildbyråförsäljning, checklistor – allt – gör vi i Google Drive.

Dokumenten delas mellan alla medarbetare, vilket gör att vem som helst av oss kan redigera texterna. Ovärderlig.

”Veckans verktyg” är ett stående inslag på bloggen. I varje inlägg skriver jag några rader om ett verktyg – mjuk- eller hårdvara – som vi på Apelöga använder. Tidigare har jag skrivit om AudibleSlack, Wunderlist och Synology.

—-

Om du gillar den här bloggen: Prenumerera! Skriv upp dig här, så får du alla blogginlägg direkt till din mailbox. Ett inlägg i veckan, om bilder och business.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar