Exakt så mycket tar vi betalt

Exakt så mycket tar vi betalt


Igår fick jag två telefonsamtal som oberoende ställde frågor om Apelögas affärsmodell. De undrade över betalningsmodellen: pris per bild istället för pris per timme. Hur funkar det, egentligen?

I vanliga fall, när vi pratar med bildköpare om denna affärsmodell så är det bara positiv respons. De som är vana att köpa royaltyfria bildbyråbilder känner igen konceptet – en betalning, fri bildanvändning.

Men de här båda telefonsamtalen häromdagen var från branschkollegor. De berättade om hur det snackas bland vissa fotografer om Apelögamodellen. Hos vissa fotografer finns en oro om att vi med vår affärsmodell undergräver upphovsrätten och samtidigt dumpar fotografarvodena.

Inget kunde vara mer fel.

Därför känner att det är dags att lägga korten på bordet. Här i detta blogginlägg ska jag berätta exakt hur vi prissätter våra fotouppdrag.

 

Omsättning under 2014

En titt i backspegeln:

När vi nu summerar 2014 ser vi att Apelögas omsättning för året landar på omkring 3,4 miljoner kronor. Det är en ökning med ca 25% från 2013. Det är vi nöjda med.

Omsättningen består till drygt 50% av vår kärnverksamhet: Fotouppdrag för företag och organisationer. Det är inom detta område vi tillämpar vår unika affärsmodell.

Övrig omsättning består av filmproduktion (15%), redaktionella fotouppdrag (15%), och övrigt (20%) till exempel bildbyråförsäljning, bokförsäljning och övriga kringtjänster).

Under 2014 gjorde vi cirka 100 fotouppdrag för företag och organisationer.
I genomsnitt köpte kunderna ungefär 10 bilder per uppdrag.
Den som är bra på huvudräkning kan då med hjälp av siffrorna ovan räkna ut att vårt medelpris per bild ligger strax under 2 000 kr/st.

Och 20 000 kr per uppdrag således.
(Alla siffror är exklusive moms.)

Därmed kan vi avliva myten om prisdumpning.

Men, finns risken nu att vi istället blir beskyllda för det motsatta: ”Vilka hutlösa priser! Varför är ni så dyra?!”

 

Kostnad, värde och pris

Det enkla svaret: Vi ger våra kunder vad de betalar för. Vi erbjuder premiumfotografi och priserna är där efter.

Med premium menar vi inte bara bildkvalitet – den är förstås högst väsentligt – utan också andra värden: tillgänglighet och flexibilitet (när det gäller fotograferingar) och snabb och precis service (när det gäller allt runtomkring).

Våra tjänster består alltså av fler värden än bara bra bilder. Det som är värdefullt är man beredd att betalar för.

 

Upphovsrätten i gungning?

Hur är det då med upphovsrätten? Det klassiska modellen är att fotografen får betalt per tillfälle som kunden använder bilden. Priset beror då på vilken typ av användning det handlar om – en bild till en stor reklamaffisch kostar mer än en liten bild i en tidning.

Att då erbjuda fri användning gör att denna koppling mellan bildanvändning och pris försvinner.

Vad betyder det denna royaltyfria modell för fotografens upphovsrättt?
Nja, ingenting, skulle jag vilja påstå. Jag har svårt att se några problem med detta. (Men jag lyssnar gärna: Den som har tankar om detta får mer än gärna kontakta mig, eller lämna en kommentar.)

 

Kunden i centrum

Hela poängen med Apelögamodellen är att kunden är i centrum av affären. Vi har anpassat oss efter kundens behov. Fri användning är viktigt för våra kunder, och likaså att på förhand veta exakt vad jobbet kommer att kosta.

Därför ger vi bort fri användningsrätt till ett fast pris per bild.

Och i gengäld betalar våra kunder för värdet av det vi levererar.  De betalar däremot inte för våra kostnader (timkostnad).

Eftersom kunden aldrig är tvingad att köpa ett visst antal bilder så är prissättningen självsanerande. Kunden sätter själv prislappen på fotouppdraget genom att välja hur många bilder som ska köpas. Vilket alltid sker i efterhand, när bilderna är tagna.

 

Så ser prislistan ut

Så, här kommer den, för första gången öppet för alla:

*trumvirvel*

Apelögas prislista för företagsfotografering

  • Första bilden per fototillfälle debiteras 6 000 kr.
  • Följande bilder debiteras 1 000 – 3 000 kr/st (priset beror på uppdragets karaktär).
  • I priset ingår allt vårt arbete, inklusive de flesta resor (om vi håller oss inom Skåne).
  • Alla användningsrättigheter ingår – kunden äger bilderna exklusivt, men får inte sälja vidare dem till tredje part.

 

Härma oss gärna!

Ibland får vi frågan från fotografer: Är det OK om vi kopierar er affärsmodell?

Svar: Ja! Jag är övertygad om att Apelögamodellen är bra för såväl fotografer och bildköpare. Och ju fler vi är som använder modellen, desto smidigare för alla.

—-

Vad tycker du om Apelögas prissättningsmodell?
Om du är frilansfotograf, hur tar du betalt?

Om du vill läsa mer om hur andra fotografer tar betalt så bjuder bloggosfären på på detta:
1. Rockfoto-Emma har skrivit ett inlägg här om sin syn på prissättning, och hur olika erfarna fotografer bör prisa sig olika.
2. Stefan Tell berättar i detta diagramtäta inlägg exakt om hur hans affärer under 2014 sett ut.

Varje tisdagsmorgon berättar jag i bloggen om bilder och bizniz, och om hur vi driver Apelöga. Om du vill vara säker på att inte missa nästa veckas blogginlägg, skriv upp dig här.

 

Artikelskribent:
Adam Haglund

En kommentar till “Exakt så mycket tar vi betalt”

Kommentera