Framgångsformeln

Framgångsformeln


Det finns en enkel formel för att lyckas med sitt företag. Men trots det lyckas få göra det som krävs.

I Jim Collins klassiker ”Good to Great” går författaren igenom vad framgångsrika företag har gemensamt. Varför blir vissa företag succéer medan andra förblir mediokra?

En av de egenskaper som de bästa företagen har gemensamt är ”the Flywheel Effect”, svänghjulseffekten.

I början är det tungt och trögt

Tänk dig ett stort, tungt metallhjul. Flera meter i diameter, många ton tungt. Tänk dig sedan att du försöker få metallhjulet att rotera genom att trycka på det. Trots maximal ansträngning rör sig hjulet knappt en centimeter. Men när du fortsätter trycka börjar hjulet så sakteliga röra på sig.

För varje tryck du gör ökar hastigheten. Men det går fortfarande mycket långsamt.

Du fortsätter trycka och hjulet rör sig snabbare. Det roterar ett fullt varv, sedan ett till, och snart flera varv per minut.

Snart roterar metallhjulet så snabbt att det är svårt att förstå hur det kunde få så hög hastighet av en enda människas påverkan.

Ett svänghjul lagrar energi. Input blir inte omedelbart output. Alla dina tryck finns lagrade i svänghjulet, som snurrar vidare även efter att du slutat trycka.

Att vänta på resultatet, eller byta strategi

Tänk dig nu att någon upptäcker ditt snabbt roterande metallhjul:

– Wow, vilken hastighet! Vilket av dina tryck var det som fick fart på hjulet? Var det det första? Det femte? Det hundrade?

Det är en omöjlig fråga att besvara. Rörelsen är ett resultat av summan av allt arbete, inte av någon enstaka handling.

De bästa företagen trycker på sitt svänghjul varje dag. Det är det som skiljer dem från konkurrenterna. Självdisciplinen att ständigt trycka på trots att resultaten uteblir till en början.

För många företag tar rädslan tar över. Efter några dagars tryckande på svänghjulet kommer chefen och förfäras över hur långsamt svänghjulet snurrar.

–Det här är för dåligt! Vi måste byta strategi! Tryck åt andra hållet istället!

Istället för att momentum byggs upp, börjar de om från början. Vilket gör att mönstret upprepas – cheferna blir oroliga över uteblivna resultat och byter strategi igen – och det blir en ond cirkel.

Framgång ser olika ut från utsidan och insidan

I Good to Great finns metaforen om ägget, som bara ligger där och ingenting händer. Tills plötsligt en dag det kommer ut en kyckling ur ägget. ”Stor sensation – ägget blev en kyckling!” skriver media.

Men från insidan såg det annorlunda ut. För kycklingen var att bryta sig ut ur skalet bara ett steg av många steg på vägen.

Garanterad framgång

Jag berättade häromveckan om att Apelöga i år plötsligt ökat sin omsättning med 87 procent. Det ser ut som en overnight success, men i själva verket är det ett resultat av svänghjulseffekten:

2013 började vi jobba med film och 2014 började vi satsa på bildbyråbilder. Varje dag har vi jobbat vidare. Knuffat på vårt svänghjul. Först nu, flera år senare kom ketchupeffekten.

Det finns inga overnight successes. Företag blir inte framgångsrika genom revolution, utan evolution.

Framgång är alltid ett resultat av hårt arbete under lång tid. Formeln för ett lyckosamt företag är inte särskilt sexig: Att vara målmedveten, ha en bra strategi, och sedan att ha självdisciplin och uthållighet att utföra den.

—-

Veckans app

Känner du att det finns många böcker du skulle vilja läsa, men att du aldrig får tid? Testa Blinkist, som erbjuder sammanfattade versioner av bra böcker, både i text- och ljudformat. Här finns till exempel ovan nämnda Good to Great.

—-

Nästa inlägg är en intervju med Klas Tjebbes, VD på FC Rosengård, ger sin syn på hur bra ledarskap fungerar. Läs intervjun här.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar