Går det att leva på bildbyråbilder?

Går det att leva på bildbyråbilder?


Hur funkar egentligen bildbyråvärlden? Köps många bilder via bildbyråer? Och isåfall, vilka är det som tjänar pengar, bildbyråerna eller fotograferna? För mig som fotograf är frågan: Kan man leva på bildbyråfotograferande?

Så funkar en bildbyrå

“…bilder säljs gång på gång.”

Bildbyråbilder är bilder som tas på spekulation och säljs via bildbyråer. Fotografen får betalt först när bilden är såld. Byrån är mellanhanden mellan fotografen och bildköparen.

Vissa bilder förblir osålda in i evigheten, medan andra bilder säljs gång på gång. Bildbyråfotograferande är rätt annorlunda mot vad de flesta fotografer gör, nämligen uppdragsfotograferingar.

Fördelen för en bildbyråfotograf är att det inte finns någon kund som dikterar villkoren. Bildbyråfotografen är fri att fotografera vadsomhelst. Närsomhelst. Hursomhelst.

Det är ett lockande koncept. Men går det att leva på denna typ av fotografi?

… there is way too much over supply…

“Prices will continue to fall.”

En sökning på Google ger några ledtrådar. I en artikel med titeln Can Photographers Still Make Money With Stock Photography? konstateras att ”The Golden age of selling bad photos is over”.

Dåliga bilder är alltså inte lönsamma. Hmmm ja, det var kanske ingen större överraskning.

Men är det kört även om man vill sälja bra bilder?

Jim Pickerell driver sajten Selling Stock och är en guru i bildbyråbranschen. I en intervju med honom får han frågan om det går att leva på bildbyråfotograferande idag.

Han svarar:
“No! With a few exceptions: … if the photographer lives in Eastern Europe … if the photographer has very low expectations in terms of living standard… if the photographer already has a large collection of imagery in distribution channels… They will not be able to support themselves on the income from stock licensing alone. … there is way too much over supply of every subject matter… Prices will continue to fall. ”

Intervjun är från 2010, så om det är som Jim förutspådde så är det ännu värre nu 2105. Svaret på min fråga, om det går att leva på bildbyråfotograferande, verkar alltså vara ett rungande nej.

Men i mitt huvud går det inte riktigt ihop. För om det är så oattraktivt, varför håller då så många fotografer på med den här typen av fotografi?

Och jag vet ju av egen erfarenhet att det går utmärkt att göra stora försäljningar från bildbyråbilder – 100 000 kr för en enda bild – vilket jag skrivit om här.

Så, för att gå till botten med frågan skickade jag ut den till några Sveriges ledande bildbyråer.

Så säger bildbyråtopparna

Annika Jönsson, Creative Editor på TT Nyhetsbyrån, påpekar i sitt svar att man som fotograf ska ha lite tur för att lyckas i branschen. Hon skriver att det handlar om att: ”Rätt kund med rätt budget måste surfa in på din bildbyrås sajt och hitta just din bild… Konkurrensen i bildbyråvärlden är stor idag, och jag hör ofta från kundsidan att det finns ingen budget till bild, eller att man vill ha ‘gratisbilder’.”

Mattias Drotte, VD på Maskot är förvisso positiv i sitt svar, men skriver: ”Det kräver mycket mer av fotografen idag.” Det är ett tema som går igen.

Josef RönnquistScandinav säger att: ”Det går absolut men det är inte lika lätt som förut. Man behöver jobba hårt.”

Och Susanne Grönroos som driver Folio tycker att ”Det kräver det helt andra saker idag för lyckosamma försäljningsresultat än det gjorde för bara några år sedan.”

Mårten Johnér, VD på Johnér: ”Vi har fortfarande fotografer som kan leva på det men det är idag inte lika lätt som för några år sedan.”

Ja, ni fattar poängen. Alla är överens: Förr i tiden kunde fotografer tjäna pengar på bildbyråbilder, men inte nu längre.

Eller?

Nja, detta är bara halva sanningen.
Bokstavligen.
Jag har tagit bort hälften av svaren jag fick i bildbyråintervjuerna. De fick inte plats.

I nästa veckas blogginlägg ska jag berätta vad Annika, Mattias, Susanne, Josef och Mårten egentligen tror och tycker. Alla menar nämligen att det faktiskt går alldeles utmärkt att tjäna pengar på bildbyråbilder.

Om man gör på rätt sätt.

—-

Om du vill vara säker på att inte missa nästa veckas blogginlägg, skriv upp dig här, så får du dessa blogginlägg skickade till din mailbox varje tisdagsmorgon.

Vill du se hur vi i Apelöga jobbar med bildbyråbilder? Här finns en kort behind the scenes-film från en av våra plåtningar.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar