Gratis som affärsidé

Gratis som affärsidé


Torsdagen den 28 maj i år ringlade köerna långa i Slottsparken i Malmö. Tommi’s Burger Joint hade slagit upp dörrarna till sin nya restaurang, vid Casinot. Och dagen till ära bjöd de alla som ville på hamburgare. Helt gratis.

“… hoppades kunna ge bort minst 1 200 hamburgare…”

Will Oldfield som driver restaurangen berättade för Sydsvenskan att han hoppades kunna ge bort minst 1 200 hamburgare under dagen.

Gratis är gott.

 

Vägen mot gratis

I boken ”Free: The Future of a Radical Price” från 2009 driver Chris Anderson tesen att information blir allt billigare.

Det hänger ihop med digitaliseringen. Moores lag säger förenklat att datorers kapacitet fördubblas var 24:e månad. I praktiken betyder det att priset för samma prestanda halveras vartannat år.

Priserna pressas alltjämt nedåt, och enligt Anderson finns det ett ultimat slutmål: Gratis.

Och eftersom data blir allt billigare så vinner de digitala marknadsplatserna över de fysiska – de slipper dyra hyror och kostsam lagerhållning, etc. Streamingtjänster slår ut fysiska musik- och videoaffärer. Internetbokhandlarna vinner över butikerna i stan.

Priserna pressas alltjämt nedåt, och enligt Anderson finns det ett ultimat slutmål: Gratis.

 

Gratis lockar

Människor gillar gratis.

I ett experiment där personer fick välja mellan två chokladbitar – en ”Hershey’s Kisses” för 1 cent, och en Lindt-tryffel för 15 cent – så valde de flesta den dyrare varianten.

Men när priset på de två godbitarna sänktes med en cent – Lindt-tryffeln kostade nu 14 cent och ”Hershey´s kisses” blev gratis – så valde nästan alla gratisvarianten istället. Trots att prisskillnaden var densamma.

Gratis är verkligen godare.

Chris Anderson skriver att ”informationen vill vara gratis”. Och konsumenterna gillar det. Men vad betyder det för producenter när material förväntas vara gratis?

 

Den obetalda fotografen

“If they don´t consider themselves obliged to pay, who does? – Johan Bävman

Jag såg häromveckan på Facebook hur min fotografkollega Johan Bävman desperat beskrev hur alla tycks tro att bilder är gratis. Bävman, som ligger bakom ett strålande fotoprojekt om svenska pappor, blev världskändis när Buzzfeed publicerade några av hans bilder tidigare i år. Efter det spreds bilderna som en löpeld runt världen – många stora och små medier visade bilderna.

Men ingen ville betala Johan.

I sitt inlägg på Facebook skrev han:

What about the new trend that big well known magazine/newspaper believes that feature storys is for free. “You should see it as good promotions”, they are saying. The greater distribution and the more copies they selling the more they are expecting to get my pictures for free.

If they don´t consider themselves obliged to pay, who does?

 

Gratis vs publicitet

Jag sympatiserar med Johan. Han har lagt ner ett enormt arbete på sitt projekt, och idén som det bygger på är briljant. Klart han ska ha betalt.

“På internet har vi lärt oss att det mesta är gratis.”

Hur tänker folk?

Jo, kanske tänker de så här:
På internet har vi lärt oss att det mesta är gratis. Vi läser bloggar gratis. Vi lyssnar på podcasts gratis. Vi läser de flesta tidningar online gratis.

Vi förmodar att allt detta som är gratis har ett pris. Att de som ger oss gratismaterial tjänar pengar på något annat. Kanske genom reklam och klick. Kanske på något annat sätt.

Redaktörerna som publicerat Johans bilder utan att betala, förstår inte Johans invändningar. ”Vadå få betalt?! Du får ju publicitet!”. De antar att Johan vill ge bort materialet gratis för att tjäna pengar på något annat.

Kan man betala hyran med publicitet?

Ja, kanske. I nästa veckas blogg gräver jag lite djupare kring idén om ”gratis”. Och vad det betyder för dig som företagare och frilans. (Skriv upp dig här så får du nästa veckas inlägg direkt i mailen.)


Veckans verktyg: Audible


audiblelogoAudible
är ljudböckernas motsvarighet till Spotify. Som prenumerant får du en ”credit” varje månad, som kan lösas in mot en ljudbok. Månadskostnaden är omkring 10 dollar. 80 spänn.

Jag brukar tänka att om en bok jag läser ger mig en enda bra idé, så är de 80 kronorna väl investerade.

Varför ljudböcker istället för fysiska böcker? Jo, för att du kan ”läsa” när du gör annat – cyklar till jobbet, klipper gräsmattan, diskar och städar. Sedan jag upptäckte Audible för några år sedan har jag knappt läst några fysiska böcker.

Om du vill ha listan av mina favoritböcker, se här.

Och ja, första månaden av Audible är förstås gratis. Liksom Chris Andersons bok Free: The Future of a Radical Price som är gratis för alla, för alltid.

”Veckans verktyg” är ett stående inslag på bloggen. I varje inlägg skriver jag några rader om ett verktyg – mjuk- eller hårdvara – som vi på Apelöga använder. Tidigare har jag skrivit om Slack, Wunderlist och Synology.

—-

Nästa vecka i Apelögabloggen fördjupar jag mig lite till i olika gratis-filosofier. Jag kommer även berätta varför dina kunder är så ointresserade av dig. Och vad du kan göra åt det.

Om du gillar den här bloggen: Prenumerera! Skriv upp dig här, så får du alla blogginlägg direkt till din mailbox. Ett inlägg i veckan, om bilder och business.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar