Hur använder företag sociala media för att nå ut?

Hur använder företag sociala media för att nå ut?


Häromveckan skrev jag om vad företag bör tänka på när de väljer bilder till sin hemsida. Jag listade 7 viktiga saker om hemsidebilder.

Detta inlägg var tänkt som en fortsättning: Vad bör företag tänka på när de väljer bilder till sociala medier?

Men jag skulle skriva denna text insåg jag att jag inte vet hur man gör. Så jag gav mig ut på jakt efter svar.

Priserna hos bildbyråerna är på väg ner

Ganska snart hittade jag några ledtrådar. I ett brev till sina medarbetare skriver Paul Banwell, Senior Director på Getty Images, att socialamedia-trenden är tydlig i bildbyråvärlden.

Hur märks den? Jo, företag köper allt fler bilder, men vill betala allt mindre per bild. Totalsumman per företagskund tenderar dock att öka.

Konkurrenten Shutterstock, som har premiumsajten Offset.com, är inne på samma spår. Offset har hittills erbjudit sina bilder genom två olika licenser: Högupplöst RF (royaltyfri) för 500 USD, eller lågupplöst RF för 250 USD.

Men likt Getty har de upplevt ett ökat tryck från kunder som vill använda bilder i sociala media. Dock, dessa kunder vill sällan betala 250 USD, drygt 2 000 kr, för en bild som kanske bara används en gång i en Instagram-post. Därför är Offset, enligt våra källor, på väg att införa en socialamedia-licens där priset uppges landa på omkring 50-100 USD – ca 450-900 kr – per bild.

Bilder på hemsida vs bilder på instagram

Apelöga har vi också börjat fundera kring detta. Våra relativt höga priser kanske gör att våra kunder hittar sina socialamedia-bilder från annat håll?

Vår prissättning har varit i stort sett oförändrad sedan vi startade för sex år sedan. Men världen har förändrats sedan dess. Då fanns knappt Instagram och få företag var aktiva på Facebook.

Hursomhelst.

Tendenserna hos Getty och Shutterstock antyder att företag använder sociala media i allt högre utsträckning. Men vilken typ av bilder används? Och vilka bilder funkar, och vilka blir helt fel?

Vad vi vet är hur vi själva använder bilder på Instagram. Behind the scenes-bilder blandat med färdiga bilder från uppdrag och bildbanksfotograferingar.

Och vår erfarenhet är att Instagram är ett bra komplement till hemsidan: På hemsidan finns all info, medan Instagram bidrar med aktualitet.

Hemsidan besöks en gång, medan aktuella bilder poppar upp i Instagramflödet varje dag. Hemsidan är till för kunder som är på väg att köpa foto- eller filmtjänster. Instagram-flödet är till för att underhålla de som följer oss, men som inte är i köpartagen.

Hur instagrammar företag?

Tillbaka till huvudfrågan: Hur jobbar företag med Instagram och Facebook?

Istället för att gissa hur företag gör, så ska vi fråga dem. Vi har satt ihop en webenkät för att samla in erfarenheter och åsikter från så många företag som möjligt. Om du vill vara med i undersökningen (ja, det vill du!) så finns mer info nedan. I ett kommande blogginlägg kommer resultatet av undersökningen.
____

Nästa vecka i bloggen: Om vikten av att först fråga kunden istället för att bli förälskad i sin idé. Och varför det är lättare sagt än gjort.
____

Undersökning om sociala medier

För dig som jobbar med sociala medier på ditt företag, fyll gärna i denna enkät! Det tar typ 3 minuter. Du svarar anonymt om du vill.

Resultatet av enkäten publiceras här i bloggen framöver. Förhoppningsvis blir resultatet användbart för alla.

För transparensens skull:
Enkäten är inte en fördold säljpitch eller marknadsföring för Apelöga. Du kommer inte få spammiga ”köperbjudanden” eller nåt sånt. Däremot kommer vi i Apelöga använda insikterna som undersökningen ger för att förbättra våra produkter. Kanske leder det till att vi ändrar vår prissättning, eller på annat sätt förändrar vår affärsmodell.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar