Nå ut i sociala medier (och få fler likes)

Nå ut i sociala medier (och få fler likes)


Förra veckans inlägg handlade om jobbiga säljare, samt om varför skryt på sociala medier är en dålig idé.

Just det inlägget spreds friskt, speciellt på LinkedIn. Vilket gjorde mig glad. Ja, så pass glad att jag vill skryta lite! Men, jag måste hejda mig, om jag vill kunna leva som jag lär.

Så hur gör man då, om man vill skryta men inte får? Det ska jag reda ut nu.

Hur ska du berätta om när du lyckats?

Tänk dig att du har gjort något riktigt bra. Du har kanske vunnit en tävling eller slutit ett lyckat avtal med en stor kund. Hur gör du för att kommunicera ut nyheten på sociala medier?

Många skriver en statusuppdatering i denna stil:
”Yay! Heja mig! Jag är så himla bra, för jag har lyckats med X, Y, Z. Klicka på länken och läs mer om hur fantastisk jag är!”

Jag raljerar, men du känner säkert igen det. Brukar du bli sugen att klicka vidare efter att ha läst detta skryt? Förmodligen inte.

När vi skriver på sociala medier är det lätt att falla i jag-fällan. Eftersom vi umgås med våra egon dygnet runt är vi väldigt intresserade av oss själva. Det är naturligt att vilja skriva sina statusuppdateringar ur sitt eget perspektiv. ”Heja mig, jag vann!”.

Men funkar det då? Nja, du får kanske en lajk från din mamma, men inte så många fler.

Varför kommer ingen på ditt event?

Och tänk dig in i detta scenario:
Du ska anordna ett stort event, som du vet kommer bli kickass. Du vill skriva statusuppdatering på Facebook för att locka folk att komma. Vad skriver du?

Kanske skriver du något i stil med:
”Missa inte! Nästa vecka håller jag ett event om x, y, z!”

Fungerar det? Nej, trots din uppmaning så missar nästan alla ditt event.

Två problem

De två kardinalfel som begås i ovanstående exempel är:
1. Inläggen är skrivna utifrån jag-perspektiv (istället för ur mottagarens perspektiv)
2. Inläggen bryter mot ”show, don’t tell”-regeln.

Grundproblemet som du måste lösa: Ingen annan är lika intresserad av dig som du själv är. Alla är bara intresserade av sig själva.

Lösningen är självklar och enkel, men svår i praktiken: Sätt dig in i dina läsares situation, och ge dem något de har nytta av.

Två lösningar

Om du, som i första exemplet ovan, har vunnit en tävling, eller fått ett avtal med en stor kund, kan det verkligen intressera någon annan än dig själv?

Ja, du kan berätta hur du vunnit, och dela med dig av dina tips.

Till exempel så här:
”Häromveckan vann jag X, Y, Z, och har i detta blogginlägg i detalj beskrivit en metod, som du också kan använda för att vinna. Klicka på länken för att lära dig mer!”.

Rätt stor skillnad, eller hur? Plötsligt har du förvandlat ett skrytinlägg till något som faktiskt är relevant för din publik, och du kan luta dig tillbaka och räkna likes.

Show, don’t tell

“Show, don’t tell”, är en teknik som ofta används i journalistiskt skrivande. Idén är att du istället för att påstå något, ska visa hur något är.

Istället för att skriva ”Bilen körde snabbt”, skriver du ”Bilens motor vrålade, och när bilen passerat dröjde sig ett moln av rök och damm kvar”.

”Bilen körde snabbt” är förvisso sant, men din läsare tycker inte om att bli skriven på näsan. Läsaren vill se bilen för sin inre syn och sedan dra sina egna slutsatser om dess hastighet.

Det är enligt denna princip som ”Missa ej mitt event!” inte fungerar.

Du påstår att eventet inte får missas, men du förklarar inte varför. Om du vill att din publik ska dyka upp, måste de först själva dra slutsatsen att de inte vill missa det. Du måste ge dem argument så att de förstår vad de tjänar på att dyka upp.

Till exempel så här:
”Hur blir du bättre på X? Hur kan du lära dig bemästra Y? Varför är det så svårt att Z? Detta och mycket mer kommer du att lära dig om du kommer på ett event (som jag arrangerar) nästa vecka. Klicka på länken för mer info.”

Om läsaren tycker att det låter intressant, kommer hen tänka: ”Detta får jag inte missa!”.

Gör dig användbar

Så hur ska jag kunna få dig att läsa mitt lyckade inlägg från förra veckan? Kanske så här:
”Gårdagens försäljningsstrategier fungerar inte längre. Ingen vill bli såld till. I denna text berättar jag hur du kan använda en annorlunda säljteknik, som faktiskt fungerar”.

Nästa gång du känner dig frestad att skryta på sociala medier: Formulera om skrytet till något som är användbart för din publik. Då kommer du nå betydligt längre.

Nästa vecka i bloggen: Känner du igen dig i typiska bildbyråbilder? Förmodligen inte. I bildbyråernas låtsasvärld är de flesta människor i åldern 20-30, heterosexuella, har europeisk etnicitet, och är klassiskt snygga. Var är alla andra människor? Nästa vecka berättar jag om Apelögas plan för att drastiskt förändra utbudet.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar