Intervju med bildbyrån Maskot: Hur säljer man bilder?

Intervju med bildbyrån Maskot: Hur säljer man bilder?


Intervju från 2012 med Per Levander, fotograf och en av grundarna till bildbyrån Maskot.

Vad krävs för att bli antagen till en bildbyrå?

Fråga: Om man som hobby eller professionell fotograf funderar på att gå med i en bildbyrå, och vänder sig till er. Hur gör ni ert urval, vilka krav ställer ni, vilka tar ni in?
Svar: Vi vill att man som fotograf kontinuerligt kan leverera på en hög och jämn nivå. Det innebär att vi i huvudsak samarbetar med professionella fotografer.

Eftersom vi också har en tydlig svensk profil som bildbyrå och framför allt har kommersiella kunder, tittar vi på om fotografen har säljande bilder med ett distinkt skandinaviskt bildspråk i grunden. Vi tittar alltid på fotografens portfolio för att se om det passar vår profil och om det finns potential att nå ut till våra bildköpande kunder.

Fråga: Vilken stil har ni då, hur ser ni om bilderna säljer eller inte?
Svar: Vår stil är tydligt skandinavisk. Vi vill att bilderna ska kännas ärliga i tilltalet och hålla en hög kreativ nivå. En säljande bild bör gå att ladda med tydliga koncept, vara grafiskt ren och estetiskt tilltalande samt leva upp till de tekniska kraven.

Det gäller givetvis också att vara relevant och erbjuda bilder inom efterfrågade teman. Vi säljer exempelvis mycket bilder på människor.

Kan man leva på bildbyråbilder?

Fråga: Hur många fotografer är anslutna till Maskot?
Svar: Maskot har cirka 50 anslutna fotografer. Vi har inte aktivt sökt fotografer, utan de flesta som är med har kommit till oss. Vi har även en ganska så stor egen bildproduktion.

Fråga: Hur mycket kan man tjäna som bildbyråfotograf?
Svar: Svårt att ge ett rakt svar, det gäller som sagt att ha rätt bilder. Däremot vet vi att om du har relevanta bilder, levererar löpande och kommer upp i volym så säljer de. Det är viktigt att investera tid och planera väl innan fotografering så att du får ut det mesta av plåtningen.

Gör du rätt och är lyhörd kan du absolut tjäna motsvarande en månadslön. Men det kan vara både högre och lägre givetvis.

Fråga: Har ni någon fotograf som bara jobbar med er?
Svar: Jo, det har vi. Däremot var det nog vanligare förr att vara ansluten till endast en bildbyrå.

Fråga: Hur ser du på bildbyråbranschen i allmänhet, hur kommer det att se ut framöver?
Svar: Det är stenhård konkurrens och branschen har förändrats mycket på senare år. Större utbud och pressade priser.

Det som har påverkat branschen starkast på senare år är det som kallas microstock som erbjuder prenumerationstjänster och budgetalternativ. Många kunder har vant sig vid nya sätt att köpa bilder.

Jag tror att branschen kommer att bli än mer differentierad framöver. Som kund kommer du ha chans att välja mellan billiga budgetbilder eller exklusiva kvalitetsbilder. Vi på Maskot har valt att vara selektiva, stå för kvalitet med arbetade bilder och har en högre prisbild. De nya villkoren ställer höga krav på både fotograf och bildbyrå.

Varför betala mer?

Fråga: Vilka tror du det är som kommer att välja exempelvis Maskot, som ligger i en högre prisklass?
Svar: Vi har kundgrupper över hela spektrat men en stor del reklambyråer. De som vänder sig till oss vet att vi står för kvalitet, och för att vi värnar om bilden som sådan.

Det ligger en hel del bakom, det är produktion, godkända modellavtal, ett högre segment. Behöver man kreativa bilder med människor och miljöer som är trovärdiga och har en skandinavisk känsla vänder man sig till oss.

Fråga: Ni har en relativt liten bildbank, är det positivt eller negativt?
Svar: Det positiva är ett mer hanterbart sökresultat för kunden. Det allra viktigaste är att ha rätt bilder.

Att leta bilder kan vara tidskrävande och det är lätt att gå vilse i en för stor bildbank. Vi är väldigt selektiva med vilka bilder vi tar in så att kunden ska få relevanta sökträffar och för att vara trogen vårt bildspråk. Vi har ju dessutom valt en tydlig nisch som svensk/skandinavisk bildbyrå vilket är till vår fördel i det här sammanhanget.

Fråga: Har du tips på någon sådan nisch, som ännu inte är upptagen om man vill starta sin egen bildbyrå?
Svar: Nej, haha. Då hade jag redan startat den.

Apelöga var anslutna till Maskot fram till 2015, då vi beslutade oss för att gå vidare. Men innan dess hjälpte Maskot oss med vår största försäljning hittills: En bild för 100 000 kr.

Om du är intresserad av att sälja dina bilder, så finns möjligheten att gå med i vårt världsomspännande bildbyrånätverk. Läs mer här.

Fler tips och insikter från bildbyråvärlden finns på vår engelska blogg StockPhotoCode.

Fler intervjuer i bloggen
Christer Jansson, bildredaktör på Spoon: “Redaktionella bilder har en medfödd trovärdighet.”
Annika Jönsson, Creative Editor, TT: “Vi söker efter en fotograf som skildrar det svenska samhället.”
Göran Segeholm, författare och fotograf: “Jag räddas dagligen av fotografin.”
Jenny Maria Nilsson, kulturjournalist: “Jag tror att folk längtar tillbaka till en analog värld.”
Sanna Sjöswärd, fotograf: “Vi kan ljuga om allt. Men i kroppspråket syns vad som är äkta.”
David Elmfeldt, grundade av fotosidan.se: “Det är affärstänket som utmärker den professionella fotografen.”

Nytt inlägg i Apelögabloggen varje tisdagsmorgon. Prenumerera genom att fylla i din mailadress nedan.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar