Hur man tjänar pengar på bildbyråbilder

Hur man tjänar pengar på bildbyråbilder


Förra veckan kastade jag ut frågan ”Går det att leva på bildbyråbilder?”. Jag listade sedan argumenten för varför det inte går: Det är en tuff marknad, bildpriserna sjunker i takt med att utbudet ökar explosionsartat, och chansen att någon ska hitta just dina bilder är liten.

Men jag vet av egen erfarenhet att det faktiskt går.

Hur?

Jag lät några av Sveriges bildbyrågiganter ge sina svar:

”Vi säljer ofta bilder för höga summor.” – Susanne Grönroos, Folio

 

Susanne Grönroos på Folio:
”Som fotograf måste man arbeta aktivt med sitt bildbyråfotograferande. Göra riktade fotograferingar. Det handlar inte bara om vad man fotograferar utan också hur. Vilket budskap ger man med sin bild? Efter microstocks starka intåg på marknaden kräver man mer av ‘macrostock’.

Vi säljer ofta bilder för höga summor. Intressant nog betydligt mer frekvent än tidigare. Som kund är man beredd att betala bra för den rätta bildbyråbilden.”

”Bilder är en färskvara.” – Josef Rönnquist, Scandinav

 

Josef Rönnquist på Scandinav:
”Fotografen behöver ha de rätta säljkanalerna. Och man måste ständigt producera nytt – bilder är en färskvara. Det gäller också att satsa på kvalitét rakt igenom hela produktionen; val av location, modeller, styling, ljus, etc.

Det som skiljer de som lyckas är att tänker på:
1. Motivrelevans (att det finns ett stort behov av bilderna)
2. Känslan och ljuset
3. Komposition (att bilderna ska vara användbara utifrån tex en AD:s behov)”

 

Arian Bahrami driver mostphotos.com (som är en microstock-byrå). Han konstaterar kort att det viktigaste är att ”Ha en stor portfölj med bra bilder som du laddat upp hos många olika byråer.”

 

Patrik Brännfors, Country Manager på Getty, menar att det är viktigt att vara påläst och hänga med i trenderna:
”Om man håller sig uppdaterad och försöker hitta nya unika sätt att komponera sina bilder så finns alla förutsättningar att lyckas.”

”Kreativ höjd, volym och frekvens är nycklarna.” – Mattias Drotte, Maskot

 

Mattias Drotte på Maskot säger:
”Som fotograf måste du satsa på din bildbyrå. Inte att se det som en kanal dit man levererar sådant som blir över. Det gäller att lägga tid, vara uthållig och att ha ett nära samarbete med bildbyrån för att fotografera rätt ämnen och rätt situationer.

Viktigt är också att leverera konsekvent.

Kreativ höjd, volym och frekvens är nycklarna till en stadig och hög intäktskälla.”

 

Mårten Johnér, som driver bildbyrån Johnér, ser också stora möjligheter för bildbyråfotografer:

”Vi har sålt många bilder för 100 000 – 400 000 kr. Rekordet är 500 000 kr.” – Mårten Johnér

”Javisst går det att leva på bildbyrå fotografi! Idag har man god chans att tjäna några hundra tusen kronor om året om man är aktiv.

Ett måste är att hålla ner kostnaderna för varje plåtning.

Och att plåta människor är nästan en förutsättning för att ha chans till goda intäkter.

Man måste diversifiera sig och jobba upp en viss volym i sitt arkiv. Först med över 1000 bilder kan man räkna med stadiga inkomster.

Johnér har ett snittpris på några tusenlappar per bild. Vi säljer hela tiden fler bilder men marknaden pressar rent generellt priset på bild neråt. Därför måste man som fotograf ha insikt i att det är volymen som ger basen. Sedan kan en storsäljare bli grädde på moset.

Vi har sålt många bilder för 100 000 – 400 000 kr. Rekordet är 500 000 kr.

Svenska fotografer har goda möjligheter att lyckas med sin bildbyråfotografi, eftersom de har ett eftertraktat bildspråk. Det fina är att det funkar så bra både i Sverige såväl som USA, Japan och Tyskland.”

Mårten påpekar också att förutsättningarna i Norden lämpar sig bra för bildbyråfotografi:

”Det skandinaviska ljuset ger goda förutsättningar mellan vår och höst. Och modeller är relativt billiga här i Norden. Dessutom har vi det lite lättare med propertyreleaser i Sverige – det är en klar fördel.”

Apelöga var anslutna till Maskot fram till 2015, då vi beslutade oss för att gå vidare. Men innan dess hjälpte Maskot oss med vår största försäljning hittills: En bild för 100 000 kr.

Om du är intresserad av att sälja dina bilder, så finns möjligheten att gå med i vårt världsomspännande bildbyrånätverk. Läs mer här.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar