Hur vet du om du utvecklas?

Hur vet du om du utvecklas?


Min arbetsdag kretsar i stort sett kring samma fråga: Hur kan vi utveckla Apelöga? Och nästa fråga blir då: Hur vet vi om Apelöga utvecklas?

Jo, enda sättet är att mäta. Men vad ska mätas, och hur? Det ska jag undersöka i detta blogginlägg.

 

What gets measured gets done

“Mätandet i sig höjer resultatet av det som mäts.”

Någon har sagt att What gets measured gets done. Detta är en sanning som alla med stegräknare känner till: de dagar stegräknaren ligger hemma tenderar man att vara lite latare. Men när stegräknaren ligger i fickan så går man gärna några extra rundor.

Mätandet i sig höjer resultatet av det som mäts.

“Aha!”, tänker företagaren. ”Om jag vill tjäna pengar ska jag mäta hur mycket jag tjänar, eftersom mätandet ökar resultatet!”. Och således börjar företagaren att hålla koll på sina siffror, månad till månad.

Men denna sifferkoll leder inte nödvändigtvis till att företagarens omsättningen ökar. Ett problem är att omsättningssiffran är abstrakt. Det är svårt att börja sin arbetsdag med att tänka: ”Idag ska jag öka min omsättning!”

“På Apelöga har vi under drygt ett år mätt ”antal sålda bilder”.”

På Apelöga har vi under drygt ett år mätt ”antal sålda bilder”. Det är ett mått som står i direkt proportion till vår omsättning (eftersom vi tar betalt per bild). Och samtidigt är det ett värde som är lättare för våra fotografer att påverka: Om vi tar riktigt många bra och varierade bilder, så kommer kunden att vilja köpa fler.

Sedan vi började mäta denna siffra har den ökat med 15%. I det här fallet verkar det stämma att What gets measured gets done.

 

Mät inte allt

Men, här någonstans brukar många trilla i nästa fallgrop i jakten på mätvärden som höjer produktiviteten. Felet består i att man helt enkelt mäter allt som går att mäta. Ofta sådant som har med pengar att göra, eftersom pengar är som gjorda för att räknas och mätas.

“Och eftersom what gets measured gets done börjar medarbetarna fokusera på kontorspapper och gem, istället för att göra ett bra jobb.”

Snart går det överstyr: Företagaren börjar hålla koll på hur mycket företaget spenderar på kontorspapper och gem. Och fortsätter med att notera att postit-konsumtionen minsann gått upp 11% sedan samma period förra året.

Och eftersom what gets measured gets done börjar medarbetarna fokusera på kontorspapper och gem, istället för att göra ett bra jobb.

Alltså, att mäta kan lätt skapa fel fokus. Vissa saker ska inte mätas.

Detta är något jag brottats med ett tag nu: Vilka områden vill vi utveckla, och hur ska vi isåfall mäta dem?

 

Att mäta kundnöjdhet och annat

“Det är lite pinsamt att erkänna: under våra fem år i branschen har vi aldrig gjort en ordentlig kundundersökning.”

Inom kort kommer vi att börja mäta är vad våra kunder egentligen tycker kunderna om vår service. Det är lite pinsamt att erkänna: under våra fem år i branschen har vi aldrig gjort en ordentlig kundundersökning.

Men nu är det på gång. Ett tjusigt kundundersöknings-webverktyg håller på att snickras ihop. Ni som jobbar med oss kommer snart att se detta in action.

Att mäta kundnöjdhet är relativt enkel – varje svarsalternativ får en siffra, som sedan vägs in i en totalsiffra. Men hur är det med sådant som är svårare att mäta, typ “Hur stor är min potentiella målgrupp” och “Hur mycket kommer det att kosta för att nå ut till 15% av målgruppen?”

Lämpligt nog har jag ett boktips till er som står inför sådana svårare mätningar: Jag läste i våras en bok som heter How to Measure Anything. Den handlar om just det, hur man faktiskt kan mäta allt, även sådant som kan verka omöjligt. Och det är inte så svårt som man kan tro.

——

Företagare där ute, jag är nyfiken på vad ni mäter och hur ni gör det! Och ni som är ledare, hur kommunicerar ni mätdatan till era medarbetare? Lämna en kommentar eller skicka ett mail!

——

Veckans verktyg: Slack

Denna vecka vill jag tipsa om hur man kan effektivisera sin interkommunikation. Slack.
slackSlack är ett instant messaging-verktyg som minskat våra internmail med 90% sedan vi började använda det i början av 2015. Det är liksom en mix av mail/SMS/chat, med trådade inlägg, som gör att kommunikation i teamet blir smidigt. (Dessutom kan man skicka gif-animationer, vilket kanske är den allra viktigaste funktionen enligt mina kollegor.)

Hur Slack funkar? Ja, istället för att jag ska försöka förklara, ta en titt på den här rätt roliga videon:

“Veckans verktyg” är ett stående inslag på bloggen. I varje inlägg skriver jag några rader om ett verktyg – mjuk- eller hårdvara – som vi på Apelöga använder. Tidigare har jag skrivit om Wunderlist och Synology.

——

Om du vill ha fler insikter från min fotoentreprenörsvärld, och få tips på bra verktyg: Prenumerera! Skriv upp dig här, så får du alla blogginlägg direkt till din mailbox. Ett inlägg i veckan, om bilder och business. (Aldrig någon spam eller cheesy reklam eller nåt sånt.)

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar