Intervju: Jenny Maria Nilsson om varför fotografi blir allt hetare

Intervju: Jenny Maria Nilsson om varför fotografi blir allt hetare


Fotografi är hetare än någonsin. Fotokonst säljs för miljonbelopp. Massorna strömmar till Fotografiska i Stockholm. Sociala medier svämmar över av bilder.

“Kommer fotografi fortsätta att vara hett, eller är det en bubbla som snart spricker?”

Idag är alla fotografer. Men hur blir det imorgon? Kommer fotografi fortsätta att vara hett, eller är det en bubbla som snart spricker?

Våren 2015 kontaktade jag Jenny Maria Nilsson och bad henne ge sin syn på fotografin idag, igår och imorgon.

Fotofilosofen

För er som inte känner Jenny Maria:
Hon har en bakgrund som pressfotograf, men är mer känd för sina texter om fotografi. På tidningarnas kultursidor, och andra sidor, skriver hon ofta konstrecensioner och essäer. Ofta handlar det om fotografi, men hon är bredare än så: Häromåret kom hon ut med boken Albert Camus – Varken offer eller bödel, som belönades med Bonniers essäpris.

Kortfattat kan man säga att Jenny Maria är en av de få jag känner som kan fotografi, och dessutom är akademisk utbildad. Hon tänker skarpare än den vassaste egg. En perfekt samtalspartner för fotofilosofiska diskussioner alltså.

Nedan följer vårt samtal, dock ganska fritt tolkat genom mina anteckningar och efterkonstruerade formuleringar.

Intervjun

Adam Haglund: Håller du med om att fotografi är hetare än någonsin?

“Den stora bildfloden gör att varje enskild bild är mindre värd.”

Jenny Maria Nilsson: Ja. Tack vare tekniken så har tillgängligheten ökat. Och det har blivit lättare att lära sig fotografera – digitalfoto är ett direkt medium. Och därför har fotografin populariserats.

När jag växt upp på 80-talet var vi några få som valde att fotografera. Nu fostras alla in i fotografin. Mina barn har växt upp i en tillvaro där man ständigt fotograferar.

Försäljningsrekord

AH: Finns det någon problematik i detta?

JMN: Ja, kanske att vi därför blir mindre rädda om bilderna.

Men samtidigt: Populariseringen är grunden till att fotokonst är större än någonsin. Det slås försäljningsrekord hela tiden.

Klyftorna mellan vanligt folks fotograferande och fotokonstnärerna har ökat. Till exempel Jeff Wall kan lägga upp till ett års arbetstid på en enda bild. Det är storformatskameror och gigantiska printar som kostar flera hundra tusen kronor att producera.

Å andra sidan, även förr spenderade fotograferna mycket tid på sin fotokonst, men då var det av nödvändighet för att tekniken var tidsödande.


AH:
Hur ska vi hantera det stora bildflödet?

“Nuförtiden försöker jag undvika att titta på så mycket bild som jag gjorde tidigare.”

JMN: Personligen tror jag att man måste ha en slags hygien i sitt seende. Man blir utmattad av att se miljoner bilder varje dag.

Nuförtiden försöker jag undvika att titta på så mycket bild som jag gjorde tidigare. Jag går inte på utställningar (om jag inte ska skriva om dem). Jag klickar på färre länkar. Jag försöker att inte förlora mig i Instagram-flöden.

Det var inte så länge sedan folk levde och dog utan att ha sett en enda bild. En 1700-talsmänniska såg bara ett fåtal bilder i hela sitt liv. Sedan uppfanns fotografin 1839 och bilderna kom in i människors liv. Sedan dess har intresset för fotografi ständigt växt. Det har inte försvunnit, det har bara förändrats.

Framtiden för fotografin

AH: Hur ser framtiden för fotografin ut?

Fotografin kommer varken förminskas eller försvinna, utan bara knoppas av i nya genrer, tror jag.

Tekniken gör att vi kommer att fotografera på nya sätt, och så har det alltid varit. Vi kan ofta datera bilder genom att se vilken teknik som används.

I framtiden kanske vi kommer att fotografera med ”Google-glasögon”. Det vore ett stort steg fot fotografin – även om det kan innebära en integritetsproblematik. Det vore en dröm för många fotografer, och det skulle ge annorlunda bilder.


AH:
Nu när allt är digitalt, kommer den analoga fotografin försvinna helt?

“Jag tror att folk längtar tillbaka till en analog värld, när det var lite mindre av allt.”

JMN: Nej, jag tror inte det. Det finns ständigt en längtan tillbaka till det analoga. Flera av mina fotoelever på Akademin Valand har valt att arbeta med film och fotopapper. Det finns ett intresse för hantverket.

Jag tror att folk längtar tillbaka till en analog värld, när det var lite mindre av allt. När jag inte behövde surfa runt mellan miljoner artiklar på nätet, utan läste en jävligt tät dagstidning.

Visst, det är delvis sentimentalt, men det hade sina fördelar.

Fler intervjuer i bloggen
Christer Jansson, bildredaktör på Spoon: “Redaktionella bilder har en medfödd trovärdighet.”
Annika Jönsson, Creative Editor, TT: “Vi söker efter en fotograf som skildrar det svenska samhället.”
Göran Segeholm, författare och fotograf: “Jag räddas dagligen av fotografin.”
Per Levander, bildbyrån Maskot: “Det är stenhård konkurrens och branschen har förändrats mycket.”
Sanna Sjöswärd, fotograf: “Vi kan ljuga om allt. Men i kroppspråket syns vad som är äkta.”
David Elmfeldt, grundade av fotosidan.se: “Det är affärstänket som utmärker den professionella fotografen.”

Nytt inlägg i Apelögabloggen varje tisdagsmorgon. Prenumerera genom att fylla i din mailadress nedan.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar