Konsten att skapa kontakter

Konsten att skapa kontakter


En dålig kontakt vs en bra kontakt

Efter ett av mina blogginlägg om bildbyråbranschen fick jag ett SMS. Det var från en okänd person, som bad mig ta en titt på hans fotoportfolio, samt ge ett utlåtande och komma med förslag på förbättringar.

Jag svarade aldrig på detta SMS. Varför inte? Läs vidare.

“Han var påläst och ställde intressanta frågor. Jag svarade så gott jag kunde.”

En annan gång blev jag uppringd av en man som sa sig vara intresserad av Apelöga. Han var påläst och ställde intressanta frågor. Jag svarade så gott jag kunde.

Han bad sedan om ett möte. Men han bad inte om ett ”förutsättningslöst möte” som man gör om när man inte har något vettigt att säga. Utan istället sa han: ”Jag har en affärsidé som jag tror kan passa Apelöga”. Jag blev såklart intresserad och tackade ja till mötet.

“Bakgrund, vassa argument och noggranna kalkyler. Jag var imponerad.”

Väl på mötet hade mannen förberett en powerpointpresentation på 20 sidor med den nya affärsidén. Bakgrund, vassa argument och noggranna kalkyler.

Jag var imponerad.

Till slut tackade jag dock nej till affärsidén – den låg inte riktigt i linje med vår kärnverksamhet – men jag såg potentialen i mannen. En vecka senare började han arbeta på Apelöga.

Det var fyra år sedan. Idag är han vår VD, Anders Liljenberg.

 

Rätt relationer är en förutsättning för business

“All business handlar i grund och botten om relationer.”

Vad var skillnaden på hur de här två personerna kontaktade mig? Jag har funderat mycket på det, hur man kontaktar människor.

Allt handlar om ”kontakter”, heter det ju. Och det är sant. All business handlar i grund och botten om relationer.

Det finns en talande scen i ett avsnitt av Mad Men. Roger Sterling, firmans grundare, säger till unge Pete när denne skrämt bort en kund genom dåligt beteende:

”I don’t know if anybody’s ever told you this: Half the time, this business comes down to ’I don’t like that guy.’”

Alltså, det handlar om att bli omtyckt av någon som inte vet vem man är.

 

Första kontakten

“En tjänst du ber om måste stå i proportion till din relation.”

Så hur får man rätt kontakter? Och hur tar man första kontakten?

SMS-historien här ovan illustrerade en viktig poäng: en tjänst du ber om måste stå i proportion till din relation. Ju bättre och djupare relation du har med någon, desto mer kan du be om.

I boken The 7 Habits of Highly Effective People av Stephen Covey jämför författaren relationer med hur ett bankkonto fungerar. Man måste göra insättningar innan man kan göra uttag. Det vill säga, man måste investera i relationen innan man kan be om tjänster. Ju fler insättningar du har gjort på kontot, desto större uttag kan du göra.

SMS-skribenten, som ville ha en portfolio-review, hade ingen relation till mig, men bad mig ändå att lägga tid på att utvärdera hans portfolio. Nej tack.

Av samma anledning blir vi irriterade på telefonförsäljare som försöker tränga sig in i våra liv.

Anders däremot kontaktade mig med avsikten att ge. Tack vare den inställningen öppnades dörrarna.

 

Be om tjänster på rätt sätt

“Folk som gillar böcker älskar att dela med sig av boktips. Det är en lätt tjänst för dem att ge.”

Vill du ändå be om en tjänst av en okänd person? Se då till att det är en tjänst som (1) betyder mycket för dig, men som (2) är lätt för den tillfrågade att tillgodose.

Ett exempel kan vara att fråga personer du vill komma i kontakt med vilka favoritböcker de läst. Folk som gillar böcker älskar att dela med sig av boktips. Det är en lätt tjänst för dem att ge, och en tjänst som potentiellt kan vara mycket värdefull för dig.

Och när du väl kommit så långt att du fått något av den du vill få kontakt med, ja då har du halva inne. För då börjar psykologin spela till din fördel.

 

Därför gillar du personen som du gör en tjänst

“Abraham Lincoln sägs ha använt den tekniken för att bli vän med en kollega i senaten.”

Det funkar så här:

Om du ger något till någon okänd så skapar ditt undermedvetna förklaringar till varför du gjorde det. Monologen i ditt undermedvetna låter ungefär så här:

”Varför gav jag x till den här okända personen? Jo, antagligen för att det är en bra person. Och eftersom det är en bra person så gillar jag den personen”.

Abraham Lincoln sägs ha använt den tekniken för att bli vän med en kollega i senaten. De båda gillade inte varandra, men tvingads jobba tillsammans. Lincoln insåg att de behövde få en bättre relation för att arbeta mer effektivt.

Lincoln visste att den här personen hade en riktig värdefull bok i sitt bibliotek. En dag gick Lincoln fram till ovännen och bad om att få låna just den boken.

Efter viss tvekan gick motparten med på lånet. Lincoln tackade och tog emot, gick hem med boken och lät den ligga i två veckor. Sedan lämnade han tillbaka den och tackade innerligt för lånet.

Och så enkelt var den trasiga relationen botad.

—-

Har du tips på hur man skapar bra kontakter? Lämna en kommentar eller skicka ett mail!

—-

Om du gillar den här bloggen: Prenumerera! Skriv upp dig här, så får du alla blogginlägg direkt till din mailbox. Ett inlägg i veckan, om bilder och business. (Aldrig någon spam eller cheesy reklam eller nåt sånt.)

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar