Kundcase

KUNDCASE

Vill du göra världen bättre? Vill du veta hur man tar de bästa Instagram-bilderna? Och undrar du varför ska man besöka Malmö egentligen?

Dessa och många andra frågor har våra kunder ställt sig. Och vi har gjort vårt bästa för att hitta svaren. Läs mer i casen nedan.

VISA ALLAFILM & FOTOFOTOFILM

  • Viktor i värmen

    Uniper

    Uniper befann sig i en uppstartsfas där dom behövde lägga grunden till ett nytt varumärke. Det innebar att dom bland annat behövde hjälp med att ta fram ett eget foto- och filmmanér som identifierade dom som företag. Apelöga fick i uppdrag att göra filmporträtt på några av Unipers anställda. Vi valde att berätta historien på ett sätt där vi kopplade ihop den anställdes jobb och fritid, för att ge det en ännu mer personlig touch. – I filmprocessen hade vi behov av att lyfta fram och spegla vår verksamhet på ett mer mänskligt plan. Valet föll på Apelöga efter som vi haft ett lyckat samarbete sedan tidigare och att de hade ett arbetssätt som tilltalade oss. Resultatet mynnade ut i ett flertal filmer som idag används dels inom Employee Branding och dels för att i vardagen skildra hur vi arbetar i vår verksamhet, berättar Henrik Olsson, Brand Project Manager på Uniper.   Han fortsätter: – Vi tycker framför allt att vi hittat en samarbetsform som bygger på att ha en öppen dialog, att våga test nya saker och att leverera ett bra slutresultat. Att ha en tydlig bild över vad saker och ting kommer att kosta är också en del som vi uppskattar i vårt samarbete. – Vi känner att slutresultatet som vi åstadkommit tillsammans med Apelöga har varit väldigt lyckat. Framför allt så har det hjälpt oss att stärka vårt varumärkesarbete. Idag används mycket av materialet i stora delar av vår kommunikation. I en annan del av samarbetet skildrade vi nedmonteringen på Barsebäcks kärnkraftverk, som är det första i Sverige att demonteras. Här fick vi förfrågan om att göra filmerna lite mer lättsamma men ändå innehållsrika. Se filmen nedan.     Har ni en produkt eller varumärke som snart ska lanseras? Kontakta oss så hjälper vi till.

  • Min Doktor

    Min Doktor och det avknoppade bolaget Docly erbjuder både digitala och fysiska vårdtjänster i Europa. För att nå ut till nya användare såg de värdet av att kommunicera med bra bilder. – Vi såg ett behov av att visa upp hur typiska patienter ser ut, det vill säga vanliga människor som söker vård genom mobilen, och kontaktade därför Apelöga. Resultatet blev en bildbank med en mängd bilder i olika miljöer och situationer, berättar Håkan Carlsson på Docly. När du använder den digitala vårdtjänsten svarar du skriftligt på frågor om dina symptom och i vissa fall skickar in bilder som du tar med mobilen. Behandlaren kan använda sig av chatt, telefon eller video för att kommunicera med patienten. För att nå ut till användaren behövdes bilder till både hemsida och app. Fotograferna på Apelöga har därför under ett år jobbat med att bygga upp företagens bildbank med människor i olika åldrar och etnicitet för att komma verkligheten så nära som möjligt. Apelöga har jobbat med modeller som är helt vanliga människor (inte cat-walk-modeller) för att nå en så autentisk känsla som möjligt. Håkan Carlsson, som är visuell designer på Docly, fick svara på några frågor om hur samarbetet har fungerat. Hur jobbade ni med bilder innan Apelöga anlitades? – Fram till för ett år sedan jobbade vi nästan bara med illustrationer. I och med ett omtag om hela den grafiska profilen så gick vi över till bilder på riktiga människor och så småningom Apelögas bilder som gjorde att vi förankrade vårt varumärke lite mer i verkligheten.         Hur har de nya bilderna använts? – Bilderna har främst använts på Min Doktors hemsida, i appen, annonsmaterial och nyhetsbrevsutskick.       Är det något i arbetsprocessen med Apelöga som utmärkt sig? – Smidigheten i efterbehandlingen och leveranser av bilder har fungerat extra bra, väldigt smidigt skött. Sen har ju självklart bilderna varit i toppklass också. När vi har varit ute på location har det också känts som Apelögas fotografer har varit våra kollegor. Vilka fördelar kan du se att Min Doktor har fått med de nya bilderna? – Vi har kunnat visa vår tjänst på ett mer verklighetstroget sätt, med ”vanliga” människor och en stor spridning i etnicitet. Apelöga hittade fantastiska modeller till oss.         Skulle du rekommendera andra att anlita Apelöga? – Självklart! Tusen gånger om. Bilderna blev fantastiska och processen har varit smidig hela vägen.         Har du ett liknande bildbehov som Apelöga kan hjälpa dig med? Läs mer om Apelögas fast-pris-per-bild-modell, eller kontakta Apelögas projektledare Therese så hjälper hon dig vidare.

  • Mötesplats Social Innovation

    Mötesplats Social Innovation, MSI, skulle ge ut en bok med 100 sociala innovationer. Kolossal, en strategisk design- och kommunikationsbyrå, fick i uppdrag att formge boken. De anlitade i sin tur oss på Apelöga för att fotografera. Tidsplanen var supertight, ett uppdrag med en nästan omöjlig tidsplan att följa, eftersom det redan var utannonserat att boken skulle lanseras på Social Innovation Summit 2017 – en av Nordens största årliga mötesplatser för social innovation. Nedan finns några av bilderna från boken. Kolossals AD Jesper Yngvesson berättar hur samarbetat såg ut.   – Som designbyrå arbetar vi med olika leverantörer för film och foto beroende på uppdrag. Vi har länge känt till Apelöga och hade tidigare arbetat med Apelöga i filmprojekt, men vi hade inte tidigare använt Apelöga som fotografer, berättar Jesper Yngvesson.   Varför anlitade ni Apelöga? – Det var både Apelögas uttryck och kapacitet som gjorde byrån till ett självklart val.   Vad har blivit resultatet av fotografierna ni köpt av Apelöga? – Bilderna finns med i boken 100 sociala innovationer som kan förändra Sverige. Boken lanserades under evenemanget Social Innovation Summit i november 2017 och har redan blivit varmt mottagen.   Hur var processen? – Vi genomförde arbetet med boken på väldigt kort tid. Nästan en omöjlig tidsplan. Det hade aldrig fungerat utan Apelögas hjälp som kunde samordna och sköta flera fotograferingar parallellt över landet. Trots en ganska öppen brief förstod fotograferna direkt vad vi var ute efter och kunde sedan vara helt självgående.   – När resultatet från de första fotograferingarna kom, blev vi väldigt glada och trygga med att det skulle bli bra. Resultatet blev till och med ännu bättre än vad vi hade väntat. Det enda svåra var egentligen att välja bilder bland många bra alternativ.   Skulle du rekommendera Apelöga till andra? – Absolut! Strålande resultat, stort engagemang och ett supersmidigt samarbete hela vägen.             Oavsett om ditt projekt har tight deadline eller inte, så hjälper vi gärna till. Maila eller ring vår projektledare Therese för mer info.

  • Telavox

    Professionella bilder lyfter ett varumärke. Det håller Telavox med om, som är ett företag som tar fram smarta och effektiva kommunikations-lösningar. Eftersom deras lösning är teknisk ville de visa människorna bakom produkten, och hur det är att jobba på Telavox. – Vi behövde bilder för att kunna rekrytera rätt personal, berättar Sofia Runnberg, graphic designer/art director på Telavox. Fotograferna på Apelöga åkte dit ett par veckor innan för att reka och höra vad kunden var ute efter och vad förväntningarna på bilderna var. Resultatet gjorde hela Telavox nöjda. Vad skulle ni använda bilderna till? – Vi behöver bra bilder för att förmedla rätt känsla, träffa rätt i rekryteringar och även kunna tillgodose journalister med bra material. Tanken från början var att fotografierna bara skulle användas på våra rekryteringssidor och sociala medier. Men vi blev så nöjda så vi använder dem även på landningssidan och i annonsmaterial, berättar Sofia Runnberg. Hon fortsätter: – Jag tycker bilderna speglar precis det vi ville få fram – en bra och varm arbetsplats fylld med massor med roliga och härliga människor! Vilka fördelar kan du se att ni fått tack vare dessa fotografier? – Vi vill att bilderna ska väcka känslor.  Man ska genast få feelingen “här vill jag jobba”. Vi vill också att bilderna ska väcka förtroende och representera ett modernt bolag där båda kön gestaltas jämbördigt. Det blir också mer personligt gentemot kunderna att visa människor och inte bara produkter. Skulle du rekommendera Apelöga till andra? – Absolut! Apelögas fotografer är lätta att jobba med och kom med många bra idéer. Dessutom tycker jag att professionella bilder kan lyfta ett varumärke väldigt mycket. Och eftersom man som Apelögakund endast betalar för de bilder man vill ha så har man möjlighet att testa sig fram. Vi har fått mycket uppskattning för fotografierna, både internt och externt.                           Läs mer här om Apelögas fast-pris-per-bild-modell, eller kontakta Apelögas projektledare Therese för att få veta mer.

  • Orango

    – Vi behövde nya bilder till intern och extern kommunikation. Tidigare hade vi anlitat andra fotografer och vi kände faktiskt inte till Apelöga, säger Carolina Jarl, Marketing Manager på Orango. Orango är specialister på affärssystem. Apelöga fick uppdraget av reklambyrån FEW att ta fram bilder som skulle användas i deras sociala medier och webbplats.Carolina Jarl berättar:– Vi blev rekommenderade att testa dem, och jag är väldigt nöjd med resultatet! Bilderna används nu i interna sammanhang och på vår webbsida. Och processen var väldigt enkel: Fotografen var trevlig och lättsam och fick våra medarbetare att känna sig bekväma att bli fotograferade.Carolina Jarl avslutar:– Vi fick fina bilder som förmedlar Orango på ett rättvist och föredömligt sätt.Ta en titt på bilderna nedan!                   Är ditt företag aktivt på nätet? Då behöver ni aktuella och relevanta bilder i er bildbank – vi hjälper gärna till. Hör av er till Therese och berätta hur erat behov ser ut.  

  • Skånska Energi

    Sponsrar ditt företag föreningslivet? Då finns det gott om inspiration att hämta i Skånska Energis exempel. All energi som Skånska Energi producerar kommer från sol och vatten. Hundra procent förnybart. Gott så, men de nöjer sig inte med det. De vill göra skillnad i människors vardag också. Därför har de startat projektet Hejarklacken, där de lyfter och sponsrar föreningslivet runt om i Skåne. Som kund hos Skånska Energi får man välja vilka föreningar man vill stödja. Här finns alltifrån det lilla fotbollsklubben Torna Hällestad till handbollsgiganten Ystad IF. För att ge Hejarklacken extra skjuts gick Skånska Energi till Final Content för att få hjälp med att nå ut. Final Content valde i sin tur valde att jobba med Apelöga för att fånga det visuella. Sagt och gjort. Apelögas videografer och fotografer åkte till Torna Hällestad där ett av de sponsrade fotbollslagen finns. Resultatet: En film till bristningsgränsen fylld med spelglädje och kamratskap.              

  • Malmö Turism

    För oss malmöiter är det inte svårt att hitta anledningar att vara i Malmö. Men när vi träffar personer utifrån, hur kan vi övertala dem till att besöka vår stad? För Malmö Turism är detta en ständig utmaning. Hur kan de skapa en nyfikenhet kring Malmö som besöksdestination? Denna gång tog de hjälp av kommunikationsbyrån KAN, som tog fram en idé till två filmer och några fotografier. Idén byggde på att fokusera på två malmöbor som verkar inom områden som attraherar i Malmö – restaurangvärlden och startup-scenen. KAN vände sig till Apelöga för att förverkliga idén, som döptes till Our Malmö – Your Malmö. Tillsammans med KAN arbetade vi fram två filmer med tillhörande fotografier: en om Andreas Dahlberg, chefskock på Bastard och en om Lycke von Schantz, industridesigner på företaget Påhoj. Filmerna följer Andreas och Lycke under en dag i Malmö, i deras vardag med alla möten med människor omkring dem.

  • Duni

    När Duni ville berätta om sin nya miljömedvetna kollektion och den hållbara servetten lät de Titti Qvarnström, Michelin-kock i Malmö, vara huvudperson. Hon cyklade runt i Malmö en dag och vi följde efter. Resultatet blev en film om hållbarhet. Dunis kollektion Ecoecho är en miljömedveten, enkel och elegant kollektion. De strävar efter att ha marknadens bästa miljöanpassade lösningar, och de kontaktade Apelöga för att få hjälp att uppmärksamma denna kollektion. Tillsammans med Duni och Titti Qvarnström gjorde Apelöga en film med fokus på hållbarhet. Titti fick berätta om varför det är viktigt att arbeta med hållbara och lokala produkter. Vi följde med Titti i hennes vardag från att hon köper råvaror på Möllan och i Fiskehoddarna, till att laga maten på sin restaurang Bloom in the Park      

  • BIM Equity

    Säg att du har jobbat länge med att utveckla en ny produkt. Du vet att det är en riktigt bra produkt, men hur ska du få dina potentiella kunder att övertygas om att köpa den? Hur marknadsför man en ny produkt? Denna utmaning stod BIM Equity för när de anlitade Apelöga för att berätta storyn om deras produkt OpenBIM. BIM Equity är ett mjukvaruföretag som med sin produkt OpenBIM vill förnya sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med informationsrika modeller kan företagen spara stora summor med pengar i sina planeringsprocesser. Men hur skulle BIM Equity på bästa sätt visa upp sin produkt? De valde att fokusera på användarna. Istället för att skryta om sig själva, lät de arkitektbyråerna, som använder programmet, berätta om fördelarna. Apelöga besökte några av dessa byråer och lät dem berätta om sina erfarenheter. Målet var dels att både låta byråerna ge en presentation av sig själva, dels att berätta vad för nytta de har av BIM i sin verksamhet. Resultatet blev filmen nedan med tillhörande bilder.                                  

  • Malmö Stad

    Malmö är en aktiv stad. Hela dagarna är fyllda av möjligheter, från frukostkoppen på Möllan till kvällens kulturaktiviteter. Men hur ska man kunna veta det, om man aldrig varit där? Att visa upp dessa möjligheter är en ständig utmaning för Malmö stad. De vill väcka nyfikenhet hos besökaren, och för att göra detta behövs det intressant och inspirerande material att visa upp. Hur lyckas man med det? Den här gången föll valet på att göra en film. Idén till filmen kom från kommunikationsbyrån Prime. Huvudpersonerna i filmen var artisten Rickard Söderberg, formgivaren Louise Nassiri och kocken Titti Qvarnström. Apelögas videograf planerade tillsammans med Prime upplägget för filmen. Hur visar man så mycket som möjligt, utan att det blir rörigt? När manus var satt var det upp till Apelögas projektledare att leta upp statister och diverse anläggningar att filma på. Resultatet? Ta en titt nedan!

  • BIM Equity

    När du gjort något nytt är det naturligt att vilja berätta om det. Men hur berättar du om gradvis förbättring? Mjukvaruföretaget BIM Equity har med sin produkt OpenBIM haft som mål att revolutionera sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med programmet kan användaren spara både tid och pengar genom att upptäcka potentiella fel i ett tidigare skede. (Apelöga har tidigare varit med och tagit fram både foto och film för att lyfta deras produkt.) OpenBIM utvecklas ständigt, och det ville BIM ta fasta på. Apelöga fick i uppdrag att besöka några BIM-kunder, och hamnade bland annat mitt i bygget av ett 20-våningshus. I filmen nedan kan du se hur det gick till.              

  • Myndigheten för tillgängliga medier

    Allt för ofta fokuserar företag på hur deras produkt ser ut. Istället borde de visa hur deras produkt känns. Varför? För att människor är känslostyrda. Och bilder är den rakaste vägen in till känslovärlden. När MTM, Myndigheten för tillgängliga medier, kontaktade Apelöga ville de ha hjälp med att visa upp sin tjänst Legimus och sin tidning 8 Sidor. Legimus hjälper användare att läsa och lyssna på böcker och tidningar. Hur ser Legimus ut? Och hur känns det att använda Legimus? MTM ville ha ett bildmaterial som visade detta. Deras önskemål var också att visa hur personer använder deras app och tidning i olika miljöer. Dels en biblioteksmiljö, med en bibliotekarie och en äldre besökare, dels en person med funktionshinder och dennes assistent. Vi fotograferade också i en skola med elever och lärare. Vårt uppdrag var dels att leta upp miljöer och modeller, dels att organisera fotograferingarna, där Legimus och 8 Sidor vävdes in. Resultatet? Avgör själv! Förhoppningsvis ger bilderna dig en känsla för produkterna.                

  • Lantmännen

    Om du hör “Lantmännen” så tänker du förmodligen på lantbruk och livsmedel. Det är en sann bild, men inte hela sanningen. Vad få vet är att Lantmännen också är stora inom forskning och utveckling. Denna okunskap ville de råda bot på, och anlitade Apelöga för att fotografera. Planen var att ska skapa visuellt material för både webb och presentationer. På så sätt skulle de kunna belysa hela sin ansvarskedja från jord till bord, där forskning och utveckling är en viktig del. Bilderna som efterfrågades skulle även fungera i ett långsmalt, liggande format för att passa på webben. Stora tomma ytor i bilderna behövdes för att få utrymme att lägga text. Tack vare att vi fick denna information innan fotograferingen kunde vi anpassa kompositionerna på plats och höja kvalitén på leveransen. Vi åkte till Svalöv där Lantmännen har ett labb där de förädlar olika sorters utsäde. Våra fotografer fångade bilder av produktionen och hantverket som ligger bakom forskningen. Med hjälp av de anställda fick vi förklarat för oss hur allt gick till. Det är viktigt att vara lyhörd, så att vi förstår vad vi plåtar. Målet är alltid att bilderna visar verkligheten. Under fotograferingen var fotograferna, som uttrycket säger, “en fluga på väggen”. De anställda blev fotograferade när de gjorde sitt jobb i sin naturliga miljö, i labbet och ute på fältet. Det sistnämnda var perfekt för att skapa de efterfrågade långsmala bilderna med mycket tomrum – de stora sädesfälten var en fantastisk miljö.          

  • Duni

    Brinner du passionerat för servetter? Inte? Nej, förstås inte. Och det är ett problem för Duni när de vill berätta om sina produkter. Hur ska de få dig att vilja lyssna på vad de vill säga? Apelöga fick i uppdrag att göra en engagerande film om servetten Towel Napkin. I sina tidigare filmer har Duni varit rak på sak. Produkterna har visats upp, rätt och slätt. Men hur spännande är en servett, egentligen? Efter att ha tänkt om ville de istället göra en casefilm om sin Towel Napkin, en ny sorts handduk som de utvecklat. Den nya filmen kom att handla om David Mill, som driver Höganäs Saluhall och använder produkten i sin restaurang. David Mill berättar om saluhallens filosofi. Om råvarorna och vikten i att alla detaljer är genomarbetade. Inklusive dukningen, där Dunis produkt syns som hastigast. Genom att låta David berätta om sin passion för mat ligger filmens fokus på annat än Dunis produkter. Vilket gör att man inte måste vara servettnörd för att uppskatta filmen.              

  • E.ON

    Hur gör man när en kund behöver bildmaterial på något så abstrakt som biogas? Kort svar; man fokuserar på dem som använder produkten. E.ON ville ha levande bilder på människor på en bensinstation med biogas. Målgruppen var familjer och ungdomar. På Apelöga har vi ett stort kontaktnät med modeller i alla åldrar. Därför började vi med att leta upp just familjer och ungdomar som vi trodde skulle passa till fotograferingen. Efter att ha presenterat modeller och fått dem godkända av E.ON bokade vi in en fotograferingsdag. Till den här fotograferingen valde vi att åka två fotografer för att kunna hålla två scenarier igång samtidigt. Den ena fokuserade på ett gäng ungdomar och den andra på en familj. Vi gjorde allt man gör på en mack – förutom att tanka. Människorna fick vara i fokus och macken med biogasen i bakgrunden. På så vis går det att förkroppsliga något så abstrakt som biogas.                    

  • Skånska Energi

    Sponsrar ditt företag föreningslivet? Då finns det gott om inspiration att hämta i Skånska Energis exempel. All energi som Skånska Energi producerar kommer från sol och vatten. Hundra procent förnybart. Gott så, men de nöjer sig inte med det. De vill göra skillnad i människors vardag också. Därför har de startat projektet Hejarklacken, där de lyfter och sponsrar föreningslivet runt om i Skåne. Som kund hos Skånska Energi får man välja vilka föreningar man vill stödja. Här finns alltifrån det lilla fotbollsklubben Torna Hällestad till handbollsgiganten Ystad IF. För att ge Hejarklacken extra skjuts gick Skånska Energi till Final Content för att få hjälp med att nå ut. Final Content valde i sin tur valde att jobba med Apelöga för att fånga det visuella. Sagt och gjort. Apelögas videografer och fotografer åkte till Torna Hällestad där ett av de sponsrade fotbollslagen finns. Resultatet: En film till bristningsgränsen fylld med spelglädje och kamratskap.              

  • Malmö Turism

    För oss malmöiter är det inte svårt att hitta anledningar att vara i Malmö. Men när vi träffar personer utifrån, hur kan vi övertala dem till att besöka vår stad? För Malmö Turism är detta en ständig utmaning. Hur kan de skapa en nyfikenhet kring Malmö som besöksdestination? Denna gång tog de hjälp av kommunikationsbyrån KAN, som tog fram en idé till två filmer och några fotografier. Idén byggde på att fokusera på två malmöbor som verkar inom områden som attraherar i Malmö – restaurangvärlden och startup-scenen. KAN vände sig till Apelöga för att förverkliga idén, som döptes till Our Malmö – Your Malmö. Tillsammans med KAN arbetade vi fram två filmer med tillhörande fotografier: en om Andreas Dahlberg, chefskock på Bastard och en om Lycke von Schantz, industridesigner på företaget Påhoj. Filmerna följer Andreas och Lycke under en dag i Malmö, i deras vardag med alla möten med människor omkring dem.

  • Duni

    När Duni ville berätta om sin nya miljömedvetna kollektion och den hållbara servetten lät de Titti Qvarnström, Michelin-kock i Malmö, vara huvudperson. Hon cyklade runt i Malmö en dag och vi följde efter. Resultatet blev en film om hållbarhet. Dunis kollektion Ecoecho är en miljömedveten, enkel och elegant kollektion. De strävar efter att ha marknadens bästa miljöanpassade lösningar, och de kontaktade Apelöga för att få hjälp att uppmärksamma denna kollektion. Tillsammans med Duni och Titti Qvarnström gjorde Apelöga en film med fokus på hållbarhet. Titti fick berätta om varför det är viktigt att arbeta med hållbara och lokala produkter. Vi följde med Titti i hennes vardag från att hon köper råvaror på Möllan och i Fiskehoddarna, till att laga maten på sin restaurang Bloom in the Park      

  • BIM Equity

    Säg att du har jobbat länge med att utveckla en ny produkt. Du vet att det är en riktigt bra produkt, men hur ska du få dina potentiella kunder att övertygas om att köpa den? Hur marknadsför man en ny produkt? Denna utmaning stod BIM Equity för när de anlitade Apelöga för att berätta storyn om deras produkt OpenBIM. BIM Equity är ett mjukvaruföretag som med sin produkt OpenBIM vill förnya sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med informationsrika modeller kan företagen spara stora summor med pengar i sina planeringsprocesser. Men hur skulle BIM Equity på bästa sätt visa upp sin produkt? De valde att fokusera på användarna. Istället för att skryta om sig själva, lät de arkitektbyråerna, som använder programmet, berätta om fördelarna. Apelöga besökte några av dessa byråer och lät dem berätta om sina erfarenheter. Målet var dels att både låta byråerna ge en presentation av sig själva, dels att berätta vad för nytta de har av BIM i sin verksamhet. Resultatet blev filmen nedan med tillhörande bilder.                                  

  • Min Doktor

    Min Doktor och det avknoppade bolaget Docly erbjuder både digitala och fysiska vårdtjänster i Europa. För att nå ut till nya användare såg de värdet av att kommunicera med bra bilder. – Vi såg ett behov av att visa upp hur typiska patienter ser ut, det vill säga vanliga människor som söker vård genom mobilen, och kontaktade därför Apelöga. Resultatet blev en bildbank med en mängd bilder i olika miljöer och situationer, berättar Håkan Carlsson på Docly. När du använder den digitala vårdtjänsten svarar du skriftligt på frågor om dina symptom och i vissa fall skickar in bilder som du tar med mobilen. Behandlaren kan använda sig av chatt, telefon eller video för att kommunicera med patienten. För att nå ut till användaren behövdes bilder till både hemsida och app. Fotograferna på Apelöga har därför under ett år jobbat med att bygga upp företagens bildbank med människor i olika åldrar och etnicitet för att komma verkligheten så nära som möjligt. Apelöga har jobbat med modeller som är helt vanliga människor (inte cat-walk-modeller) för att nå en så autentisk känsla som möjligt. Håkan Carlsson, som är visuell designer på Docly, fick svara på några frågor om hur samarbetet har fungerat. Hur jobbade ni med bilder innan Apelöga anlitades? – Fram till för ett år sedan jobbade vi nästan bara med illustrationer. I och med ett omtag om hela den grafiska profilen så gick vi över till bilder på riktiga människor och så småningom Apelögas bilder som gjorde att vi förankrade vårt varumärke lite mer i verkligheten.         Hur har de nya bilderna använts? – Bilderna har främst använts på Min Doktors hemsida, i appen, annonsmaterial och nyhetsbrevsutskick.       Är det något i arbetsprocessen med Apelöga som utmärkt sig? – Smidigheten i efterbehandlingen och leveranser av bilder har fungerat extra bra, väldigt smidigt skött. Sen har ju självklart bilderna varit i toppklass också. När vi har varit ute på location har det också känts som Apelögas fotografer har varit våra kollegor. Vilka fördelar kan du se att Min Doktor har fått med de nya bilderna? – Vi har kunnat visa vår tjänst på ett mer verklighetstroget sätt, med ”vanliga” människor och en stor spridning i etnicitet. Apelöga hittade fantastiska modeller till oss.         Skulle du rekommendera andra att anlita Apelöga? – Självklart! Tusen gånger om. Bilderna blev fantastiska och processen har varit smidig hela vägen.         Har du ett liknande bildbehov som Apelöga kan hjälpa dig med? Läs mer om Apelögas fast-pris-per-bild-modell, eller kontakta Apelögas projektledare Therese så hjälper hon dig vidare.

  • Mötesplats Social Innovation

    Mötesplats Social Innovation, MSI, skulle ge ut en bok med 100 sociala innovationer. Kolossal, en strategisk design- och kommunikationsbyrå, fick i uppdrag att formge boken. De anlitade i sin tur oss på Apelöga för att fotografera. Tidsplanen var supertight, ett uppdrag med en nästan omöjlig tidsplan att följa, eftersom det redan var utannonserat att boken skulle lanseras på Social Innovation Summit 2017 – en av Nordens största årliga mötesplatser för social innovation. Nedan finns några av bilderna från boken. Kolossals AD Jesper Yngvesson berättar hur samarbetat såg ut.   – Som designbyrå arbetar vi med olika leverantörer för film och foto beroende på uppdrag. Vi har länge känt till Apelöga och hade tidigare arbetat med Apelöga i filmprojekt, men vi hade inte tidigare använt Apelöga som fotografer, berättar Jesper Yngvesson.   Varför anlitade ni Apelöga? – Det var både Apelögas uttryck och kapacitet som gjorde byrån till ett självklart val.   Vad har blivit resultatet av fotografierna ni köpt av Apelöga? – Bilderna finns med i boken 100 sociala innovationer som kan förändra Sverige. Boken lanserades under evenemanget Social Innovation Summit i november 2017 och har redan blivit varmt mottagen.   Hur var processen? – Vi genomförde arbetet med boken på väldigt kort tid. Nästan en omöjlig tidsplan. Det hade aldrig fungerat utan Apelögas hjälp som kunde samordna och sköta flera fotograferingar parallellt över landet. Trots en ganska öppen brief förstod fotograferna direkt vad vi var ute efter och kunde sedan vara helt självgående.   – När resultatet från de första fotograferingarna kom, blev vi väldigt glada och trygga med att det skulle bli bra. Resultatet blev till och med ännu bättre än vad vi hade väntat. Det enda svåra var egentligen att välja bilder bland många bra alternativ.   Skulle du rekommendera Apelöga till andra? – Absolut! Strålande resultat, stort engagemang och ett supersmidigt samarbete hela vägen.             Oavsett om ditt projekt har tight deadline eller inte, så hjälper vi gärna till. Maila eller ring vår projektledare Therese för mer info.

  • Telavox

    Professionella bilder lyfter ett varumärke. Det håller Telavox med om, som är ett företag som tar fram smarta och effektiva kommunikations-lösningar. Eftersom deras lösning är teknisk ville de visa människorna bakom produkten, och hur det är att jobba på Telavox. – Vi behövde bilder för att kunna rekrytera rätt personal, berättar Sofia Runnberg, graphic designer/art director på Telavox. Fotograferna på Apelöga åkte dit ett par veckor innan för att reka och höra vad kunden var ute efter och vad förväntningarna på bilderna var. Resultatet gjorde hela Telavox nöjda. Vad skulle ni använda bilderna till? – Vi behöver bra bilder för att förmedla rätt känsla, träffa rätt i rekryteringar och även kunna tillgodose journalister med bra material. Tanken från början var att fotografierna bara skulle användas på våra rekryteringssidor och sociala medier. Men vi blev så nöjda så vi använder dem även på landningssidan och i annonsmaterial, berättar Sofia Runnberg. Hon fortsätter: – Jag tycker bilderna speglar precis det vi ville få fram – en bra och varm arbetsplats fylld med massor med roliga och härliga människor! Vilka fördelar kan du se att ni fått tack vare dessa fotografier? – Vi vill att bilderna ska väcka känslor.  Man ska genast få feelingen “här vill jag jobba”. Vi vill också att bilderna ska väcka förtroende och representera ett modernt bolag där båda kön gestaltas jämbördigt. Det blir också mer personligt gentemot kunderna att visa människor och inte bara produkter. Skulle du rekommendera Apelöga till andra? – Absolut! Apelögas fotografer är lätta att jobba med och kom med många bra idéer. Dessutom tycker jag att professionella bilder kan lyfta ett varumärke väldigt mycket. Och eftersom man som Apelögakund endast betalar för de bilder man vill ha så har man möjlighet att testa sig fram. Vi har fått mycket uppskattning för fotografierna, både internt och externt.                           Läs mer här om Apelögas fast-pris-per-bild-modell, eller kontakta Apelögas projektledare Therese för att få veta mer.

  • Orango

    – Vi behövde nya bilder till intern och extern kommunikation. Tidigare hade vi anlitat andra fotografer och vi kände faktiskt inte till Apelöga, säger Carolina Jarl, Marketing Manager på Orango. Orango är specialister på affärssystem. Apelöga fick uppdraget av reklambyrån FEW att ta fram bilder som skulle användas i deras sociala medier och webbplats.Carolina Jarl berättar:– Vi blev rekommenderade att testa dem, och jag är väldigt nöjd med resultatet! Bilderna används nu i interna sammanhang och på vår webbsida. Och processen var väldigt enkel: Fotografen var trevlig och lättsam och fick våra medarbetare att känna sig bekväma att bli fotograferade.Carolina Jarl avslutar:– Vi fick fina bilder som förmedlar Orango på ett rättvist och föredömligt sätt.Ta en titt på bilderna nedan!                   Är ditt företag aktivt på nätet? Då behöver ni aktuella och relevanta bilder i er bildbank – vi hjälper gärna till. Hör av er till Therese och berätta hur erat behov ser ut.  

  • Myndigheten för tillgängliga medier

    Allt för ofta fokuserar företag på hur deras produkt ser ut. Istället borde de visa hur deras produkt känns. Varför? För att människor är känslostyrda. Och bilder är den rakaste vägen in till känslovärlden. När MTM, Myndigheten för tillgängliga medier, kontaktade Apelöga ville de ha hjälp med att visa upp sin tjänst Legimus och sin tidning 8 Sidor. Legimus hjälper användare att läsa och lyssna på böcker och tidningar. Hur ser Legimus ut? Och hur känns det att använda Legimus? MTM ville ha ett bildmaterial som visade detta. Deras önskemål var också att visa hur personer använder deras app och tidning i olika miljöer. Dels en biblioteksmiljö, med en bibliotekarie och en äldre besökare, dels en person med funktionshinder och dennes assistent. Vi fotograferade också i en skola med elever och lärare. Vårt uppdrag var dels att leta upp miljöer och modeller, dels att organisera fotograferingarna, där Legimus och 8 Sidor vävdes in. Resultatet? Avgör själv! Förhoppningsvis ger bilderna dig en känsla för produkterna.                

  • Lantmännen

    Om du hör “Lantmännen” så tänker du förmodligen på lantbruk och livsmedel. Det är en sann bild, men inte hela sanningen. Vad få vet är att Lantmännen också är stora inom forskning och utveckling. Denna okunskap ville de råda bot på, och anlitade Apelöga för att fotografera. Planen var att ska skapa visuellt material för både webb och presentationer. På så sätt skulle de kunna belysa hela sin ansvarskedja från jord till bord, där forskning och utveckling är en viktig del. Bilderna som efterfrågades skulle även fungera i ett långsmalt, liggande format för att passa på webben. Stora tomma ytor i bilderna behövdes för att få utrymme att lägga text. Tack vare att vi fick denna information innan fotograferingen kunde vi anpassa kompositionerna på plats och höja kvalitén på leveransen. Vi åkte till Svalöv där Lantmännen har ett labb där de förädlar olika sorters utsäde. Våra fotografer fångade bilder av produktionen och hantverket som ligger bakom forskningen. Med hjälp av de anställda fick vi förklarat för oss hur allt gick till. Det är viktigt att vara lyhörd, så att vi förstår vad vi plåtar. Målet är alltid att bilderna visar verkligheten. Under fotograferingen var fotograferna, som uttrycket säger, “en fluga på väggen”. De anställda blev fotograferade när de gjorde sitt jobb i sin naturliga miljö, i labbet och ute på fältet. Det sistnämnda var perfekt för att skapa de efterfrågade långsmala bilderna med mycket tomrum – de stora sädesfälten var en fantastisk miljö.          

  • E.ON

    Hur gör man när en kund behöver bildmaterial på något så abstrakt som biogas? Kort svar; man fokuserar på dem som använder produkten. E.ON ville ha levande bilder på människor på en bensinstation med biogas. Målgruppen var familjer och ungdomar. På Apelöga har vi ett stort kontaktnät med modeller i alla åldrar. Därför började vi med att leta upp just familjer och ungdomar som vi trodde skulle passa till fotograferingen. Efter att ha presenterat modeller och fått dem godkända av E.ON bokade vi in en fotograferingsdag. Till den här fotograferingen valde vi att åka två fotografer för att kunna hålla två scenarier igång samtidigt. Den ena fokuserade på ett gäng ungdomar och den andra på en familj. Vi gjorde allt man gör på en mack – förutom att tanka. Människorna fick vara i fokus och macken med biogasen i bakgrunden. På så vis går det att förkroppsliga något så abstrakt som biogas.                    

  • Viktor i värmen

    Uniper

    Uniper befann sig i en uppstartsfas där dom behövde lägga grunden till ett nytt varumärke. Det innebar att dom bland annat behövde hjälp med att ta fram ett eget foto- och filmmanér som identifierade dom som företag. Apelöga fick i uppdrag att göra filmporträtt på några av Unipers anställda. Vi valde att berätta historien på ett sätt där vi kopplade ihop den anställdes jobb och fritid, för att ge det en ännu mer personlig touch. – I filmprocessen hade vi behov av att lyfta fram och spegla vår verksamhet på ett mer mänskligt plan. Valet föll på Apelöga efter som vi haft ett lyckat samarbete sedan tidigare och att de hade ett arbetssätt som tilltalade oss. Resultatet mynnade ut i ett flertal filmer som idag används dels inom Employee Branding och dels för att i vardagen skildra hur vi arbetar i vår verksamhet, berättar Henrik Olsson, Brand Project Manager på Uniper.   Han fortsätter: – Vi tycker framför allt att vi hittat en samarbetsform som bygger på att ha en öppen dialog, att våga test nya saker och att leverera ett bra slutresultat. Att ha en tydlig bild över vad saker och ting kommer att kosta är också en del som vi uppskattar i vårt samarbete. – Vi känner att slutresultatet som vi åstadkommit tillsammans med Apelöga har varit väldigt lyckat. Framför allt så har det hjälpt oss att stärka vårt varumärkesarbete. Idag används mycket av materialet i stora delar av vår kommunikation. I en annan del av samarbetet skildrade vi nedmonteringen på Barsebäcks kärnkraftverk, som är det första i Sverige att demonteras. Här fick vi förfrågan om att göra filmerna lite mer lättsamma men ändå innehållsrika. Se filmen nedan.     Har ni en produkt eller varumärke som snart ska lanseras? Kontakta oss så hjälper vi till.

  • Malmö Stad

    Malmö är en aktiv stad. Hela dagarna är fyllda av möjligheter, från frukostkoppen på Möllan till kvällens kulturaktiviteter. Men hur ska man kunna veta det, om man aldrig varit där? Att visa upp dessa möjligheter är en ständig utmaning för Malmö stad. De vill väcka nyfikenhet hos besökaren, och för att göra detta behövs det intressant och inspirerande material att visa upp. Hur lyckas man med det? Den här gången föll valet på att göra en film. Idén till filmen kom från kommunikationsbyrån Prime. Huvudpersonerna i filmen var artisten Rickard Söderberg, formgivaren Louise Nassiri och kocken Titti Qvarnström. Apelögas videograf planerade tillsammans med Prime upplägget för filmen. Hur visar man så mycket som möjligt, utan att det blir rörigt? När manus var satt var det upp till Apelögas projektledare att leta upp statister och diverse anläggningar att filma på. Resultatet? Ta en titt nedan!

  • BIM Equity

    När du gjort något nytt är det naturligt att vilja berätta om det. Men hur berättar du om gradvis förbättring? Mjukvaruföretaget BIM Equity har med sin produkt OpenBIM haft som mål att revolutionera sättet som arkitekter, byggföretag och designers projekterar sina byggen. Med programmet kan användaren spara både tid och pengar genom att upptäcka potentiella fel i ett tidigare skede. (Apelöga har tidigare varit med och tagit fram både foto och film för att lyfta deras produkt.) OpenBIM utvecklas ständigt, och det ville BIM ta fasta på. Apelöga fick i uppdrag att besöka några BIM-kunder, och hamnade bland annat mitt i bygget av ett 20-våningshus. I filmen nedan kan du se hur det gick till.              

  • Duni

    Brinner du passionerat för servetter? Inte? Nej, förstås inte. Och det är ett problem för Duni när de vill berätta om sina produkter. Hur ska de få dig att vilja lyssna på vad de vill säga? Apelöga fick i uppdrag att göra en engagerande film om servetten Towel Napkin. I sina tidigare filmer har Duni varit rak på sak. Produkterna har visats upp, rätt och slätt. Men hur spännande är en servett, egentligen? Efter att ha tänkt om ville de istället göra en casefilm om sin Towel Napkin, en ny sorts handduk som de utvecklat. Den nya filmen kom att handla om David Mill, som driver Höganäs Saluhall och använder produkten i sin restaurang. David Mill berättar om saluhallens filosofi. Om råvarorna och vikten i att alla detaljer är genomarbetade. Inklusive dukningen, där Dunis produkt syns som hastigast. Genom att låta David berätta om sin passion för mat ligger filmens fokus på annat än Dunis produkter. Vilket gör att man inte måste vara servettnörd för att uppskatta filmen.              

KONTAKTA OSS

Christian

Christian Andersson
FOTOGRAF

christian.andersson@apeloga.se
070 - 324 02 22

Rebecca Gustafsson
FOTOGRAF

rebecca.gustafsson@apeloga.se
070 - 931 67 49

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Michael

Michael Gartner
FILMARE

michael.gartner@apeloga.se

Sonja

Sonja Meksa
KUND- OCH CONTENTANSVARIG

sonja.meksa@apeloga.se
073 - 834 75 95

Charlotta

Charlotta Larsson
EKONOMIANSVARIG

charlotta.larsson@apeloga.se

Eira

Eira Desax
FOTOASSISTENT

eira.desax@apeloga.se

Adam

Adam Haglund
GRUNDARE

adam.haglund@apeloga.se
070 - 538 88 50