Native advertising på Apelögavis

Native advertising på Apelögavis


Hur marknadsför man ett köpcentrum?

Ett kort svar kan vara: Native advertising. Det vill säga att smyga in reklambudskap i olika, redaktionella eller semiredaktionella, kanaler utan att det uppfattas som reklam.

Om du till exempel säljer skor, skriker du inte kom och köp utan istället visar du en film om hur du tar hand om dina läderskor (som av en slump är av ett visst märke).

Men nu var det ju inte skor som skulle marknadsföras, utan ett köpcentrum. Mobilia i Malmö för att vara exakt. Uppdraget att göra detta gick till Bonnier News, som i samarbete med författaren Leffe Grimwalker och Apelögas fotograf Erika Weiland, gjorde följetongen  Okänt nummer i Sydsvenskan.

Apelögas del i uppdraget var att illustrera Leffe Grimwalkers roman och till vår glädje fick vi mer eller mindre fria händer. Det enda kravet var att minst en bild skulle vara tagen kring Mobilia.

Nu är kampanjen nominerad till världens största native-tävling, Native Advertising i Berlin. Vi är både stolta och förväntansfulla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artikelskribent:
Christian Andersson

Lämna ett svar