Om content marketing och autentiska bilder

Om content marketing och autentiska bilder


Förr i tiden

I begynnelsen fanns TV-reklamen och den stora massan konsumenter. Medelmåttiga varor producerades för vanliga människor. Dessa vanliga människor tittade på företagens reklamsnuttar på TV och köpte varorna.

För företagen var detta en pengamaskin utan dess like: Varje investerad krona gav stor avkastning.

Sedan började världen bli mer komplicerad. Plötsligt fanns inte bara TV, utan en massa andra medier. De vanliga människorna var inte längre en samlad massa, utan utspridd på olika kanaler och på olika webcommunities.

Men företagen lät sig inte nedslås: De fortsatte basunera ut sina budskap i alla nya medier, offline och online. De skrek och gormade, allt starkare, tills bruset blev överväldigande.

Det var då konsumenterna slutade lyssna. Den marknadsföringsstrategi som hade fungerat i 50 år var plötsligt värdelös. Företagen frågade sig: Om inte konsumenterna längre lyssnar på vårt budskap, hur ska de då lockas att köpa våra varor?

Frågan var förstås felställd.
Den rätta frågan är: Hur ska vi hjälpa våra kunder att lösa sina problem?

Ett svar är content marketing.

Nuförtiden

Kortfattat går content marketing ut på att skapa innehåll som konsumenterna efterfrågar.

Som till exempel när jag häromveckan skulle slipa furugolv i vårt nyinköpta hus: Eftersom jag aldrig slipat golv tidigare så googlade jag “golvslipning” och hittade direkt en video på en byggvaruhus-sajt. I videon visades tydligt hur man slipar furugolv. Perfekt. Problemet löst. Och plötsligt tyckte jag lite bättre om det här byggvaruhuset som servat mig med informationen.

Så enkelt är det att skapa kundrelationer med hjälp av content marketing.

Redaktionellt innehåll som marknadsföring

En form av content marketing som funnits länge, men som först på senare år kommit att benämnas just “content marketing”, är kommersiella tidningar i redaktionell förpackning: kundtidningar, medlemstidningar, företagstidningar och liknande.

Det är tidningar som ser ut som vilken Pressbyrån-tidning som helst, men där det finns en tydlig avsändare (ett företag eller organisation) med en uttalad agenda: Att serva sina potentiella kunder med problemlösningar och på köpet få lojala kunder.

Den här typen av tidningar var min ingång till företagsfotografi när jag började frilansa i början av 2000-talet. Jag gjorde uppdrag för tidningsmakare såsom Spoon, Appelberg, OTW, LTS, Tidningskompaniet med flera.

Redaktionella bilder är effektiva marknadsföring

Jag upptäckte snabbt hur effektivt det är att använda redaktionella bilder i kommersiella sammanhang. Det som annars lätt hade tolkats som en jobbig annons eller irriterande reklam, blev nu istället en läsvärd artikel.

Vi tidningsläsare är vana vid att se dokumentära bilder i vår dagstidning, och därför har vi stor tillit till det dokumentära bildspråket. Man kan säga att kommersiella bilder i redaktionell stil åker snålskjuts på bildjournalistikens goda anseende.

Och det var för att prova hypotesen, den om att redaktionella bilder har en inneboende trovärdighet, som jag startade Apelöga för några år sedan. Målet var från dag ett att serva våra kunder med trovärdiga bilder som fungerar extra bra i kommersiella sammanhang. Det har visat sig fungera helt enligt hypotesen.

Om bilder i content marketing

När bra content ska skapas är bilder och video en väsentlig del. På samma sätt som texten (eller berättarrösten) måste vara trovärdig i sin vilja att hjälpa och serva sina kunder, måste det visuella ha samma uppriktighet.

En alltför säljande text stöter bort läsaren, på samma sätt som stylade reklambilder och plastiga microstock-bilder skjuter trovärdigheten i sank.

Om du som företagare istället använder ett ärligt tilltal i kombination med autentiska bilder kommer ditt budskap att nå fram. Då vågar dina kunder lita på dig, och ni är redo att inleda en relation.

 

 

 

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar