Outsourca! (Gör mindre och få mer gjort)

Outsourca! (Gör mindre och få mer gjort)


Vad gör du när inte tiden räcker till? En lösning kan vara outsourcing.

Om en vecka lanserar vi en ny sajt om bildbyråfotografi. Det kommer vara en slags blogg på engelska som riktar sig mot fotografer som vill lära sig mer om branschen.

Att bygga en sajt kan vara en tidsödande och kostsam process. Massor av arbetstimmar och tiotusentals kronor i utgifter.

Men denna nya sajt har knappt kostat något alls. Några hundra dollar, och ett tiotals arbetstimmar från min sida.

Hur blev den så billig? Två förklaringar:

1. Det är en mycket enkel sajt, en så kallad MVP. En testsajt för att se om idén funkar.

2. Hela sajten har outsourcats: alltifrån logodesign till översättning av texter, har gjorts av frilansare från världens alla hörn.

Därför har jag outsourcat

Jag kommer att vara pappaledig i höst och nästa år, och har insett jag måste minska mina arbetstimmar i Apelöga. Allt som jag hittills gjort måste någon annan göra istället.

Första steget i denna process har varit att delegera till mina kollegor. Det var ett naturligt steg, men det har haft sina begränsningar: Snart blev mina medarbetare överarbetade (de var redan fullbelagda med sina ordinarie sysslor).

Därför blev mitt nästa steg att fundera på outsourcing.

En virtuell assistent 

Tim Ferriss, som jag återkommer ofta här i bloggen, skrev redan för 10 år sedan om möjligheterna med outsourcing via VA:s, virtuella assistenter.

Principen är att du låter en frilansare – i ett land med annat penningvärde – utföra dina digitala sysslor åt dig.

Vi i Apelöga började experimentera med outsourcing av bildbehandling, via en firma i Indien, redan för sju år sedan. Men det är först nu i vinter som jag undersökt outsourcingvärlden på riktigt. Här följer några lärdomar från mina erfarenheter.

Nästan allt kan outsourcas

Vi har testat tre olika sajter för outsourcing: Upwork, Fiverr och 99designs. Vi har outsourcat vitt skilda uppgifter, som till exempel:

* Webkodning
* Webdesign
* Logodesign
* Bildbehandling
* Illustrationer
* Videoanimation
* Kodning av Excel-script

Vi har anlitat frilansare i Tyskland, USA, Rumänien, Indien, Pakistan, Australien, Ryssland, Thailand och Ukraina.

Men, fler än hälften av projekten har misslyckats. Detta har hänt:

Hur jag misslyckats med outsourcing

Misslyckande 1
Jag outsourcade, via 99designs, uppgiften att designa en infografik till apeloga.se. Problemet var att jag inte riktigt visste vad infografiken skulle visa, och ännu mindre vad den skulle användas till.

När den var klar var den i och för sig fin – en duktig designer från Rumänien hade lagt tiotals timmar på den – men på grund av mitt oklara syfte har vi inte kunnat använda den.

Misslyckande 2
Jag anlitade en wordpress-kodare i Pakistan för att fixa till några grejer på apeloga.se. Kommunikationen var dock ansträngd redan från början – vi missförstod varandra upprepade gånger – och till slut fick jag avbryta projektet utan att något blivit gjort.

Misslyckande 3
Jag behövde hjälp med att designa en eBok (till den kommande bildbyråbloggen) och hittade en ukrainsk designer via Upwork. Resultatet blev bra, men inte fantastiskt.

Efter varje avslutat Upwork-projekt ska man lämna feedback i form av ett betyg. Jag gav ukrainskan 4,6 i betyg på en skala till 5. Rätt ok betyg, tyckte jag, men hon blev förbannad och gav mig en lång virtuell utskällning. I sin offentliga feedback till mig avrådde hon alla andra frilansare från att jobba med mig.

Därför är outsourcing en framgångsfaktor

Det är lätt att tappa gnistan efter ett misslyckat outsourcingprojekt. Är det verkligen värt att fortsätta?

Jag diskuterade frågan med en person på en reklambyrå som skakade på huvudet och sa att “via sådana sajter får man vad man betalar för”.

Men jag tror att det är fel. Om man outsourcar på rätt sätt får man mycket mer än man betalar för.

Men det finns många fallgropar. Eller nja, det finns egentligen bara en enda stor fallgrop. För om man studerar de tre misslyckanden ovan så ser man att allt handlar om kommunikation och tydlighet.

Kommunikation och tydlighet kan man bli bättre på om man övar sig.

Jag har nu outsourcat ett tjugotal olika projekt. Jag har fått allt större framgångsgrad. Inlärningskurvan går brant uppåt. Jag ser stora möjligheter att kunna spara mycket tid genom effektiv outsourcing framöver.

—-

Veckans fråga: Vad skulle du kunna outsourca, så att du istället kan lägga din tid på annat? (Svara i kommentarsfältet nedan, eller maila mig.)

—-

Veckans boktips: E-myth Revisited är en bok som alltid hamnar högt i listor över böcker som en entreprenör bör läsa. E:et i titeln står just för ”entreprenör”, och den handlar om hur man som företagare bör arbeta on the business istället för in the business. En liten bokstav som är skillnaden mellan att lyckas och misslyckas.

Läs den! Om du är egenföretagare kommer du känna igen dig i boken, och du kan lära dig massor av den. Varsågod.

—-

Varje tisdagsmorgon kommer ett nytt inlägg i denna blogg. Prenumerera genom att skriva upp din mailadress i den orange boxen här nedan.
Vill du läsa mer outsourcing? Eller om något annat? Maila gärna dina synpunkter!

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar