Så blir en blogg bra

Så blir en blogg bra


Nu blir det meta: Det här blogginlägget handlar om att blogga. Varför en blogg är ett bra sätt att utvidga sitt nätverk, och vad jag lärt mig under det halvår jag bloggat regelbundet på apeloga.se.

“Egentligen hade jag inga planer på att börja blogga seriöst igen. Istället ville jag skriva en bok.”

Jag har bloggat i omgångar under min fotografkarriär. Under några år i mitten av 00-talet bloggade jag om bildjournalistik. Jag slutade för att jag trodde att bloggar var på väg att bli omodernt. Jag ville inte bli kvar sist.

Inte min mest lyckade framtidsspaning…

Och egentligen hade jag inga planer på att börja blogga seriöst igen. Istället ville jag skriva en bok.


Content marketing för en fotograf

“En bok vore bra för Apelögas varumärke, tänkte jag.”

För ett år sedan läste jag Epic Content Marketing – en bok om hur man marknadsför sig utan att göra reklam – och jag bestämde mig för att det var det jag ville göra. Skriva en bok om fotografi, på något sätt.

En bok vore bra för Apelögas varumärke, tänkte jag.

Men vad skulle boken handla om? Fotografivadå? Jag spånade idéer med några av mina skrivarvänner men hittade inga klockrena infallsvinklar.

Att skriva en bok är svårt. Om man inte vet vad den ska handla om är det ännu svårare.

 

Inspiration från podcasts

Under tiden lyssnade jag mycket på podcasts, särskilt Michael Hyatts pod om hur man blir framgångsrik i sociala medier, och Pat Flynns Smart Passive Income. Både Michael och Pat har förutom sina poddar och bloggar också skrivit böcker. Jag läste en av Michaels Hyatts böcker och insåg att den i stort sett var en samling blogginlägg.

“Jag läste en av Michaels Hyatts böcker och insåg att den i stort sett var en samling blogginlägg.”

Aha! tänkte jag, det är alltså så man kan göra. Man kan skriva en blogg för att testa sitt material och få feedback längs vägen, och sedan förpacka den till en bok när man har tillräckligt med substans.

Sagt och gjort. I höstas satte jag igång bloggen och tänkte att jag hittar den kommande bokens tema längs vägen.

Hur man skriver en bra blogg

Michael Hyatt lärde mig värdet av att vara konsekvent. Att blogga kontinuerligt – till exempel en dag i veckan – och att blogga lagom långt – 500-700 ord per inlägg.

“Jag insåg inte vilken prövning det skulle komma att bli för min självdiciplin.”

Det finns säkert många som inte håller med om Michaels bloggråd, men jag har funnit dessa ramar vara vara mycket effektiva.

Så jag bestämde mig för att publicera ett inlägg i veckan, varje tisdagsmorgon. No matter what.

Jag insåg inte vilken prövning det skulle komma att bli för min självdiciplin.

Hur skriver man en bra blogg? Jag kämpar med det varje tisdagsmorgon, och ibland lyckas jag bättre än andra gånger.

“Jag tror att det viktigaste är att ge något av värde till läsaren. Att inte bara prata om sig själv”

Jag tror att det viktigaste är att ge något av värde till läsaren. Att inte bara prata om sig själv, vilket är en hobby som många, inklusive jag själv, ägnar sig åt.

Istället måste bloggaren dela med sig av tips och råd. Idéer och reflektioner, som hjälper läsaren.

Ett av de mest läste inläggen på den här bloggen är det om hur vi tar betalt – jag har fått flera intressanta mail om detta från fotografer som uppskattat att jag delade med mig, och berättat hur de gör. Det blir alltid intressanta diskussioner.

 

Berätta om dina misslyckanden!

En annan nyckel till en bra blogg är att kliva ner från sin piedestal och våga vara sårbar. Att dela med sig av sina misslyckanden. Visa att man är människa, som alla andra.

“Om jag har lite ont i magen när jag klickar på Publish-knappen, så är det ett bra tecken.”

Jag gjorde så till exempel i inlägget om mina misslyckade första erfarenheter som arbetsgivare. Och om hur jag misslyckades på en anställningsintervju i början av min karriär.

Dessa inlägg är jobbiga att skriva – det känns inte bekvämt att blotta sig – men det är genom att vara människa som man skapar relationer.

För min del har jag hittat ett samband: Om jag har lite ont i magen när jag klickar på Publish-knappen, så är det ett bra tecken. Ett sådant blogginlägg kommer att göra skillnad.


Resultat av Apelöga-bloggen:

  • Trafiken till apeloga.se har trefaldigats
  • Vi får regelbundet intervjuförfrågningar av olika media – därmed når Apelöga långt utanför den här bloggens läsare
  • Tankarna om min framtida bok om fotografi börjar ta form, anteckningar läggs på hög. Inte än, men snart så…


Vad är dina tips och erfarenheter av bloggande?
Lämna gärna en kommentar!


Nästa vecka kommer jag att skriva om världens mest hajpade bildbyrå. Det är en nystartad svensk byrå, som dragit in miljoner i riskkapital. Detta trots att de hittills bara visar upp röda siffror.

Om du vill vara säker på att inte missa något inlägg så kan du prenumerera! Skriv upp dig här, så får du alla blogginlägg direkt till din mailbox. Ett inlägg i veckan. (Aldrig någon spam eller cheesy reklam eller nåt sånt.)

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar