Sagan om Foap

Sagan om Foap


Det var en gång en helt vanlig bildbyrå. Fotografer lade upp sina bilder hos byrån. Och företag och reklambyråer som behövde bilder köpte från bildbyrån. Byrån agerade mellanhand och tog 50% av intäkterna.

Nej, så långt är inte sagan om Foap särskilt spännande.

“… ingen vanlig bildbyrå.”

Men den här bildbyrån, som startades 2012 i Malmö, är i verkligheten ingen vanlig bildbyrå. De har snabbt blivit en snackis både inom och utanför bildbyråbranschen. Varför?

I detta blogginlägg ska jag försöka reda ut vad sagan om Foap egentligen handlar om.

 

Mobilbilder av amatörer

Bilderna på Foap är inte tagna av proffs med proffskameror, utan av amatörer med mobilkameror.

“Så vad är grejen med Foap? Svar: Hajp.”

Foap har 500 000 användare som lägger till 30 000 bilder i veckan – användarna tankar upp bilderna via en app. Det finns miljontalsbilder online i nuläget. Bilderna kostar omkring 10 USD/st.

Men detta är i ärlighetens namn inte något nytt. Det finns gott om microstock-byråer, som satsar på kvantitet över kvalitet.

Så vad är grejen med Foap?

Svar: Hajp. I en bransch där det ofta är undergångsprofetior har Foap fått motsatta reaktioner. Foap är det nya svarta.

 

Investeringar i Foap

Den största skillnaden gentemot alla tråkiga bildbyråer är att Foap har hajpats. Stjärninvesterare har dragits till bolaget. Till exempel Gary Vaynerchuk som är känd i start up-kretsar, och CNN:s vd Jeff Zucker. (Mer om det i denna artikel.)

“… 16 nya miljoner, pengar som ska användas för att lansera tjänsten i USA.”

Och svenska Industrifonden har gått in med många pengar.

I den senaste investeringsrundan, strax före årsskiftet, tog Foap in 16 nya miljoner, pengar som ska användas för att lansera tjänsten i USA.

Foap är en framgångssaga, alltså.

Eller nja, det beror på hur man definierar framgång. Hittills är det mest röda siffror i resultatrapporterna, och det är oklart hur mycket av de investerade pengarna som finns kvar.

 

Kommer Foaps affärsmodell fungera?

Men det här är inte ett blogginlägg där jag berättar hur saker och ting förhåller sig. Vad som är rätt och fel, vad som kommer att funka och inte. Tvärtom. Den här gången har jag ingen aning, och jag vill gärna ha input från er bloggläsare.

“Vilken saga är det vi läser? Är det Den fula ankungen, om nykomlingen som utmanar praxis i en gammal bransch?”

Kortfattat: Jag fattar inte vad som är grejen med Foap. Vilken saga är det vi läser?

Är det Den fula ankungen, om nykomlingen som utmanar praxis i en gammal bransch? Rebellen som vågar tänka nytt, och som till slut vinner över alla andra?

Eller läser vi om Kejsarens nya kläder, om ett bolag som försöker göra något som flera andra försökt tidigare? Bara med en lite annorlunda förpackning?

Jag tror att jag förstår hur investerare resonerar. ”Idag har alla mobilkameror, och kamerorna blir bättre och bättre. Så det borde statistiskt sett bli tillräckligt många bra bilder. Och då funkar affärsmodellen. Vi kommer att bli rika! Yay!”.

Ja, kanske är det så.

“Foap-fotografer laddar upp bilder av samma anledning som man lägger upp bilder på Instagram. För att jaga likes.”

Däremot, för de fotografer som skickar in bilder till Foap kan det knappast handla om lönsamhet. Bilderna drunknar i den enorma bildmängden, och skulle en bild bli upptäckt och såld så handlar det ändå om småpengar till fotografen.

Så jag tror att Foap-fotografer istället laddar upp bilder av samma anledning som man lägger upp bilder på Instagram. För att jaga likes. Och kanske med en förhoppning om att bli upptäckt och få sitt genombrott.

Det har visat sig att Foap inte har några problem alls att få in många bilder – när de lanserade tjänsten så fick tjänsten 50 000 användare på bara några dagar, enligt denna artikel i Sydsvenskan.

 

Magkänsla vs stjärninvesterarna

Men hur ska Foap lyckas bli lönsamma? Eller rättare sagt: Var ska de hitta hitta kunder som är beredda att betala för medelmåttiga bilder?

“Kan alla dessa framgångsrika investerare ha fel? Kanske har de insett något som jag har förstått?”

Jag fattar inte. Kanske är det något jag missar.

Å ena sidan går alla mina varningsklockor igång när jag läser om Foap – detta kan aldrig funka, skriker magkänslan.

Men å andra sidan: Kan alla dessa framgångsrika investerare ha fel? Kanske har de insett något som jag har förstått?

—-

Hjälp mig att förstå! Har du tankar eller erfarenheter av Foap? Vad tror du om dess framtid? Lämna en kommentar eller skicka ett mail.

—-

I andra änden av bildbyråvärlden finns Getty Images, en gigantisk koloss som sålt fler bilder än någon annan sedan starten 1995. Men på senaste tiden har det kommit signaler om att Gettys lönsamhet är på starkt nedåtgående. Är en konkurs nära? Vad skulle det isåfall betyda för bildbyråbranschen? Kanske kommer nästa veckas blogginlägg handla om Getty.

Om du vill vara säker på att inte missa något inlägg så kan du prenumerera! Skriv upp dig här, så får du alla blogginlägg direkt till din mailbox. Ett inlägg i veckan, om bilder och business. (Aldrig någon spam eller cheesy reklam eller nåt sånt.)

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar