Start

FOTO OCH FILM FÖR FÖRETAG

Vill du nå ut bättre med ditt budskap? Vill du ha filmer och bilder som gör att du får bättre kontakt med dina kunder? Vi kan hjälpa dig.

Apelöga är en fotobyrå med ett autentiskt bildspråk. Våra fotografer och filmare har en bakgrund inom fotojournalistik.

Vi tror på att autentisk kommunikation skapar bra relationer. Det är i denna anda vi arbetar, med film och foto.

Vår bas är i Malmö och vi gör uppdrag över hela landet.

NÅGRA AV VÅRA KUNDER


SENASTE NYTT

  • Nya fenomen skapar nya motiv

    Mitt (Christians) förra inlägg handlade om den tid som Corona har frigjort hos många av oss. För min egen del har det inneburit ett ökat fotograferande. Förvisso privat och oavlönat, men som kreativ stimulans fyller det en funktion. Mina bästa bilder tas ofta utanför de betalda uppdragen ändå. Sedan coronapandemin blev ett faktum har jag funderat på hur jag som fotograf kan gestalta den här unika situationen. Jag uppskattar det subtila berättandet, att låta detaljer berätta en större historia. I den andan har jag fotat barnens nariga händer och människor med munskydd, men det var inte förrän det började dyka upp plasthandskar överallt som jag kände att jag hade ett tema. Ett tema som var både avgränsat och väldigt tidstypiskt. Men vadå, att fotografera plasthandskar säger väl inget om Corona? Både ja och nej. De tillför inte mycket nyhetsmässigt och alla vet redan hur en plasthandske ser ut. Funktionen av bilder av det här slaget är mer kontemplativa och påminner mer om en doft än en nyhetsbild. Det är så kallade öppna bilder, där mycket av berättelsen finns utanför bildytan. Det betyder också att betraktare kan fylla på med egna minnen och erfarenheter, men även fantasier – hur hamnade just den handsken där? Det är också intressant vad en upprepning av samma typ av bild gör med både läsningen och upplevelsen. En plasthandske i en buske, är just det, en plasthandske i en buske. Tjugo plasthandskar däremot, beskriver ett fenomen, en tid på undantag som vi förhoppningsvis aldrig behöver uppleva igen.                                     Har du frågor om detta eller vill snacka om egna projekt hör av dig till mig eller någon av mina kollegor.  Vi gillar att snacka om bilder. /Christian, fotograf på Apelöga.

  • Framtiden är osäker – dags att planera för framtiden

    Att tid är pengar är en gammal sanning. När Covid-19 nu vänder upp och ner på allt vi trodde oss veta om vårt samhälle är det kanske dags att omvärdera även detta. Den totala paus som stora delar av världen just nu tvingats in i leder till rejäla kriser i näringslivet, där allt fler slår larm om konkurshot och uppsägningar. Nödrop hörs från flera håll. Foto- och filmbranschen är tyvärr inget undantag. Uppdrag avbokas och få nya kommer in. Samtidigt vet vi att våren är på väg. Oavsett vad Covid-19 tycker om saken. På Apelöga har vi lång erfarenhet av att fota vår- och sommarbilder, och vi vet att många av våra uppdragsgivare vill ha bilder som skildrar vår och sommar. Blommande träd och växter, den där särskilda känslan som infinner sig en sommarkväll på stranden. Kvällssol över Möllan. Samtidigt vet vi att många uppdragsgivare identifierar det här behovet alldeles för sent. Vi har under årens lopp genomfört en rad fotograferingar i isande höstkyla – tack, alla tålmodiga modeller – eller tvingats leta upp Malmös sista gröna löv för att skapa känslan av skön sommar. Det går – men vi gillar äkta vara, och det ger givetvis oändligt mycket större möjligheter att verkligen fota under våren eller sommaren. Nu är det hög tid att börja planera. Dags att använda tiden. För är det något som Covid-19-krisen har gett oss är det tid. För oss fotografer och för våra uppdragsgivare. Vi sitter på var sin kant och badar i tid. Så låt oss tänka framåt och göra långsiktiga investeringar. Vi på Apelöga har förståelse för att företag och organisationer vill begränsa smittspridning på sina arbetsplatser och vi håller oss gärna på vår kant ett tag till. Däremot ses vi gärna på distansmöten och planerar inför framtida fotograferingar. För våren och sommaren kommer. Det kan vi vara säkra på. I Malmö blommar redan körsbärsträden och snart är det hög tid att börja fotografera just de där bilderna som vi vet kommer att behövas. Så, använd tiden. Planera nu och se till att landa på fötterna när konjunkturen vänder. Har du frågor, tankar och funderingar är ni välkomna att kontakta oss på Apelöga.

  • Native advertising på Apelögavis

    Hur marknadsför man ett köpcentrum? Ett kort svar kan vara: Native advertising. Det vill säga att smyga in reklambudskap i olika, redaktionella eller semiredaktionella, kanaler utan att det uppfattas som reklam. Om du till exempel säljer skor, skriker du inte kom och köp utan istället visar du en film om hur du tar hand om dina läderskor (som av en slump är av ett visst märke). Men nu var det ju inte skor som skulle marknadsföras, utan ett köpcentrum. Mobilia i Malmö för att vara exakt. Uppdraget att göra detta gick till Bonnier News, som i samarbete med författaren Leffe Grimwalker och Apelögas fotograf Erika Weiland, gjorde följetongen  Okänt nummer i Sydsvenskan. Apelögas del i uppdraget var att illustrera Leffe Grimwalkers roman och till vår glädje fick vi mer eller mindre fria händer. Det enda kravet var att minst en bild skulle vara tagen kring Mobilia. Nu är kampanjen nominerad till världens största native-tävling, Native Advertising i Berlin. Vi är både stolta och förväntansfulla.                        


APELÖGA PÅ INSTAGRAM

KONTAKTA OSS

Vill du prata foto?

Erika

Erika Weiland
FOTOGRAF

erika.weiland@apeloga.se
073 - 545 11 61

Vill du prata film?

Michael

Michael Gartner
FILMARE

michael.gartner@apeloga.se
073 - 083 00 17

Vill du prata projekt?

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Vill du ha svar på allt?

Anders

Anders Liljenberg
NEW BUSINESS DIRECTOR

anders.liljenberg@apeloga.se
076 - 637 90 45


MALMÖ

Jörgen Ankersgatan 20
211 47 Malmö, Sweden

NÅGRA FLER AV VÅRA KUNDER