Start

FOTO OCH FILM FÖR FÖRETAG

Vill du nå ut bättre med ditt budskap? Vill du ha filmer och bilder som gör att du får bättre kontakt med dina kunder? Vi kan hjälpa dig.

Apelöga är en fotobyrå med ett autentiskt bildspråk. Våra fotografer och filmare har en bakgrund inom fotojournalistik.

Vi tror på att autentisk kommunikation skapar bra relationer. Det är i denna anda vi arbetar, med film och foto.

Vår bas är i Malmö och vi gör uppdrag över hela landet.

NÅGRA AV VÅRA KUNDER


SENASTE NYTT

  • Fotograf på Apelöga ställer ut bilder i Malmö

    33 m²  av Malmös offentliga yta upptas nu av mina bilder. Man kan bli mallig för mindre. Utställningen, som just nu hänger på Posthusplatsen i Malmö, heter Årsrik och består av 40 porträtt på Malmöbor mellan 67 och 100 år. Utställningen är gjord på uppdrag av Malmö Stad och fotades under 4 dagar i april. Tanken med utställningen är att minska åldersdiskriminering och bidra till möten mellan generationer. Årsrik är en turnerande utställning och kommer att hänga på olika platser i Malmö sommaren 2021. Posthusplatsen, 1 juni – 13 juni Värnhemstorget, 15 juni – 27 juni Lördagsplan, 29 juni – 11 juli Hyllie stationstorg, 13 juli – 25 juli Här skriver Malmö Stad lite om utställningen.          

  • Fyra reklamfilmer och tolv stillbilder på två dagar

    Den här resan påbörjades faktiskt för hela fem år sedan när vi fick i uppdrag av KAN att göra reklamfilm åt Malmotown.  Den ena filmen skulle handla om det nya företaget Påhoj, med stjärnskottet Lykke von Schantz i spetsen. Spola fram klockan fyra år och det var dags för Påhoj att äntligen lansera sin produkt. Lykke kontaktade oss för att ta fram lanseringsfilmer och stillbilder. Påhoj tillverkar cykelstolar som även kan användas som barnvagn. Smart!   Samarbetet inleddes med en brainstorming. Utgångspunkten var en något begränsad budget samt en vilja att maximera output. Så vad kunde vi på Apelöga göra för att ge Påhoj så mycket film och foto som möjligt för pengarna? Och hur hårt kunde vi pressa våra grymma men unga modeller Folke och Ada som inte var mer än 3-4 år gamla vid inspelningen? Och kunde vi lita på vädret? Anything that can go wrong, will go wrong. Murphy’s law. För att hinna allt rekade vi locations ett par veckor innan inspelningen. Allt behövde vara någorlunda nära varandra och vi bestämde oss för att Folkets park var en bra utgångspunkt. Rebecca tog testfoto och jag filmade en testversion av varje reklamfilm för att få en uppskattning av vilka vinklar som funkade och vilka hinder som fanns.   Produktionsdagarna inleddes och det flöt på bra. Vi planerade inspelningen och fotograferingen så att barnen endast behövde vara på plats 3-4 timmar per dag och då med magen full av fika. Och fika blev det, så till den grad att Folke själv sa att han hade ätit för mycket glass. Tiden var knapp. Vi hade ungefär två inspelningstimmar per film, så omtagningar var egentligen inget alternativ.   Vi var ett litet team. Rebecca ansvarade för stillbilderna, jag hade med mig fotografen Jakob som gjorde ett grymt jobb på kort tid och Therese höll som vanligt koll så att allt flöt på som det skulle under dessa två intensiva inspelningsdagar. Vi väntar fortfarande på att få lov att visa alla fyra filmer men nedan är de tre som Påhoj har publicerat.   Vill ni också göra reklamfilm? Tveka inte att Maila mig!.

  • Vad är en bra bild värd?

    Det korta svaret är ingenting, men jag återkommer till det. Ibland blir det inte som man hade tänkt sig. För ett par år sen fick vi uppdraget att ta med två personer till Kullaberg för att ta lite bilder på dem. Lite av ett drömuppdrag faktiskt eftersom vi fick styra mycket själva och miljön är fantastisk. Vi fotade i några timmar, alla var glada och uppdragsgivaren, som var med på plats verkade nöjd. Dagen efter skickade vi ovanligt många, enligt oss väldigt bra, urvalsbilder till uppdragsgivaren som svarade med glada tillrop. Så långt allt gott. Men sen tog det stopp. Det kom aldrig någon bildbeställning. Det som hade hänt var att behovet av dessa bilder inte fanns längre. Uppdragsgivaren, som varken säljer kläder eller naturupplevelser, hade en idé som skiljde sig från hur det brukar se ut. En idé som vi älskade, men som av någon anledning inte längre flög internt. En bra bild är en bild som uppfyller sitt syfte. Dessa bilder gjorde inte det. Ur vårt perspektiv är det här vårt bästa misslyckande. Vi var och är fortfarande nöjda med bilderna och vår uppdragsgivare var det också, men någonstans var det någon som tyckte annat. Ärligt talat minns jag inte exakt hur snacket gick i de efterföljande mejlkonversationerna. Jag väljer att se det som att det var syftet med bilderna som var fel, inte bilderna i sig. Bra eller dåliga, här är några av bilderna:           Min kollega Nathalie skriver fint om en annan bild från samma tillfälle – Att förbättra något bra. Vår kontaktsida hittar du här. Hör av dig om du behöver bilder från Kullaberg, eller om du är eller känner någon som är i behov av en fotograf i Skåne.


APELÖGA PÅ INSTAGRAM

KONTAKTA OSS

Vill du prata foto?

Christian

Christian Andersson
FOTOGRAF

christian.andersson@apeloga.se
070 - 324 02 22

Vill du prata film?

Michael

Michael Gartner
FILMARE

michael.gartner@apeloga.se
073 - 083 00 17

Vill du prata projekt?

Therese V.

Therese Vorbau
PROJEKTLEDARE

therese.vorbau@apeloga.se
070 - 888 79 28

Vill du ha svar på allt?

Anders

Anders Liljenberg
NEW BUSINESS DIRECTOR

anders.liljenberg@apeloga.se
076 - 637 90 45


MALMÖ

Jörgen Ankersgatan 20
211 47 Malmö, Sweden

NÅGRA FLER AV VÅRA KUNDER