Storyn om Zlatan, Jesus och Martin Luther King

Storyn om Zlatan, Jesus och Martin Luther King


Vad har Jesus, Martin Luther King och Jamala gemensamt med dig som jobbar med kommunikation? Det ska jag snart berätta. Men först måste vi snacka om Zlatan. Häng med!

Ingen kickar fotboll som han! Zlatan! Jag säger: Zlatan!

Ja, få som har hört denna radioplåga från 2006 glömmer 7-årige Frans som sjöng om sin idol Zlatan Ibrahimović. Så när samme Frans i våras, tio år senare, ställde upp i melodifestivalen spelades Zlatan-tonerna när bidraget presenterades.

Storyn om sjuåringen som blivit vuxen fastnade, och räckte för att Frans skulle vinna tävlingen.

Några månader senare, i Eurovision Song Contest ställdes Frans mot deltagare från 41 andra länder. Bland dem storfavoriten Ryssland och outsidern Ukraina.

Zlatanlåten-storyn fungerade mindre bra på den internationella scenen. Storyn kom istället att handla om den farlige ryssen och utmanaren från Krim. En modern tolkning av David mot Goliat.

Vad handlade låtarna om? Ryske Sergej Lazarev från Ryssland hade ett nummer med spektakulär scenografi där sångaren till slut hamnade på ett isberg som svävade i rymden. Oklar handling.

Kontrasten blev därför total i jämförelse med Ukrainas bidrag “1944”, med en text som handlade om hur sångerskan Jamalas släkt tvångsförvisades från Krim på order av Stalin.

Kopplingarna till dagens spänningar mellan Ryssland och Ukraina var uppenbara. Och då spelade det mindre roll vilkens låt som var bäst ur musikalisk synvinkel.

Vilken skulle man heja på, den topptippade ryssen – självsäker, snygg – eller den sköra sångerskan från Ukraina?

Sett i efterhand kan det tyckas självklart att det gick som det gick. Underdogen vann. Goliat föll. Ukraina hade kanske inte bäst låt, men de hade den bästa storyn.

Jesus är lätt att komma ihåg

Låt oss också snacka lite om Jesus! Även om du inte läst Bibeln känner du förmodligen till några av historierna han berättade. Till exempel den om den förlorade sonen. Och kanske citerar du ibland någon av hans oneliners, typ ”Ni som silar mygg och sväljer kameler!”.

Varför känner du till dessa? Jo, av samma anledning som de skrevs in i Bibeln från början: För att de fastnar i minnet.

De fyra evangelierna nedtecknades flera årtionden  efter Jesu död. Det som fanns kvar i minnet av den korsfäste mannen var historierna han hade berättat. Hans mer långtråkiga utläggningar om sakernas tillstånd var för länge sedan bortglömda.

Vad minns du av människor som du inte träffat på flera årtionden?

Drömmen du minns

Säg att du var i Washington D.C. den 28 augusti 1963 och såg predikanten Martin Luther King Jr. hålla sitt berömda tal. Vilka delar av talet skulle du komma ihåg idag, mer än 50 år senare?

Förmodligen skulle de första elva minutrarna av talet vara försvunnit ur ditt minne. Det var först när King började improvisera som det hände saker. Fraserna som blivit odödliga –  ”I have a dream” –fanns inte med i manus.

En bra story svarar på frågan Varför. Simon Sinek har förklarat detta i sin bok Start With Why, och i sitt TED-talk som visats 27 miljoner gånger.

Varför svävade ryssen på ett isflak när han sjöng om ”the only one”? Ingen fattade.

Varför sjöng Ukrainska Jamala så klagande, på ett främmande tatariskt språk, i Ukrainas bidrag? Få förstod orden, men alla fattade innebörden.

Och Eurovision i sig är byggt storyn om hur Europas krigshärjade länder ville hitta ett sätt att närma sig varandra. Bara tio år efter andra världskrigets slut stod forna fiender på samma scen, och sände ut sin musik till hela Europa.

Eurovisions bakgrund är en stark story, som är en av anledningarna till att tävlingen finns kvar idag, mer än 60 år senare.

Konsten att bli odödlig

Varför fastnade Kings tal den där sommardagen i Washington? För att han passionerat delade med sig av sin dröm om en bättre värld. Det var en bra story, helt enkelt.

Och bra historier smittar. De gör att budskapet når ut, och lever vidare. Jesu ord lever kvar 2000 år efter hans död. Snacka om att vara en vass kommunikatör! Oavsett om man tror på Uppståndelsen eller ej så kan man konstatera att Jesus blivit odödlig.

Vilken är din story? Om du vill nå ut med ditt budskap så kan det vara klokt att putsa lite extra på den.

—-

Lästips på ämnet:

Made to Stick av bröderna Heath handlar om vad som gör att en idé fastnar, och Contagious av Jonah Berger om hur idéer sprids. Och så finns förstås Start With Why av Simon Sinek.

Och om du vill läsa mer om hur Martin Luther Kings improvisation i Washington blev bevingade citat rekommenderar jag Originals av Adam Grant som jag nyss läst ut. En intressant bok om vad som särskiljer de som vågar vara originella.

—-

Framöver i bloggen:
Jag intresserar mig alltmer för kommunikation, i alla dess former. Hur man hittar en idé, formulerar ett budskap, och sänder iväg den så att den når fram till andra människor. Därför kommer jag göra en serie intervjuer till bloggen med duktiga kommunikatörer (copywriters, journalister, författare, fotografer, designers, illustratörer, tecknare, etc). Ge mig gärna tips på vilka jag bör intervjua!

Intervjuer hittills:
Ida Backman, copywriter på Oatly berättar om hur man skriver bra copy, och ger tre konkreta tips.
Klas Tjebbes, VD på FC Rosengård om hur han utbildat sig själv längs vägen från copy till VD.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar