Framgångsfällan

Framgångsfällan


“Det finns nog inget svårare läge i ishockey än att leda med 3-0.”
– Håkan Södergren

Häromveckan kollade jag igenom Apelögas ekonomi och jämförde med förra året. Vi har alltid haft en stadig tillväxttakt – omkring 15-25% per år – men det jag upptäckte nu var annorlunda.

Omsättningen har ökat 87% jämfört med samma period i 2015.

Jag skriver inte detta för att skryta.
Jag berättar det för att jag blev rädd.

Första känslan var euforisk. 87%!

Sekunden senare övergick den till förvåning – hur gick detta till? – för att sedan förvandlas till oro.

Plötsligt förstod jag vad Håkan Södergren menat med det där 3-0-citatet. Att vara i underläge är lätt. Det finns bara en sak att göra: Full fart framåt. Men när man är i ledning finns risken att man slappnar av och tappar tempo. Och rädslan kommer smygande: Tänk om vi förlorar?

Därför gick Kodak under

Man behöver inte leta länge i fotohistorien för att upptäcka stora företag som gått under. Kodak var en gång i tiden världsledande med sin filmtillverkning, men förlorade slaget mot digitalfotografin.

Polaroid, med sin direktframkallande film, gick ett liknande öde till mötes.

Det finns ett namn på fenomenet: Framgångsfällan (“Success trap“). Den uppkommer eftersom ett företag måste balansera mellan två lägen:

1. Exploatering: Att finjustera de existerande affärsområdena, för att mjölka ur så mycket som möjligt.

2. Utforskning: Att aktivt söka efter nya affärsområden.

Det första handlar om att lägga fokus på det som funkar. Det är i regel lätt att göra.

Det andra handlar om att fokusera på det som kan bli räddningen i framtiden. Och det är svårt.

Därför lyckades Polaroid för 50 år sedan

Ett nytt företag börjar ofta med utforskningsfasen. Man testar olika idéer på jakt efter något som ska fungera.

När företaget till slut hittat en sådan idé påbörjas exploateringsfasen. Det är en skön tid. Businessen funkar. Cashen rullar in som de ska.

De verkligt lyckosamma företagen lyckas både exploatera och utforska. Polaroid på 50-talet var ett sådant exempel: dels var de framgångsrika inom sitt ursprungsaffärsområde – polariserande optik – dels lade de tid och pengar på forskning.

Forskningen ledde till att polaroidfilmen uppfanns, som visade sig bli en kassako utan dess like.

Därför misslyckades Polaroid på 00-talet

50 år senare hade Polaroid chansen att hoppa på digitalteknologin som var ett nytt område att utforska. Men företagsledningen hävdade bestämt att ”folk kommer alltid vilja ha sina fotografier på papper”.

Några år senare, den 11 oktober 2001, ansökte Polaroid om konkurs.

Både Kodak och Polaroid definierade sig som företag som sysslade med filmfotografi, med betoning på just film. Vad hade hänt om de istället betonat fotografi?

För ibland är det orden som gör hela skillnaden. Om Kodak och Polaroid fokuserat på fotografin, istället för sin film, hade de kanske överlevt till digitalåldern.

Att undvika framgångsfällan

Apelöga har vi hittills balanserat bra mellan exploatering och utforskning. Vårt första exploateringsområde var foto för företag. Sedan utforskade vi rörlig bild, och sedan bildbyråfotograferande.

De två senare affärsområdena visade sig vara lönsamma och är anledningen till årets 87-procentiga ökning.

Men nu då? Hur undviker vi framgångsfällan?

Det första är att vara medveten om den.
Det andra är att vara lyhörda för hur marknaden förändras. Att ständigt vara på tå.

Samtidigt bör vi fråga oss hur vi definierar oss som företag. Vi säger idag att vi gör ”foto och film för företag”.

Kanske borde vi omformulera detta till ”visuell storytelling för företagare”, för att inte göra samma misstag som Kodak och Polaroid gjorde.

Ny teknik runt hörnet innebär nya möjligheter

Man behöver inte vara särskilt visionär för att se att det är stora förändringar på gång i vår bransch.

Ett exempel är virtual reality, som snart kommer kommer på bred front. Och annan ny teknik –  drönare, artificiell intelligens och annan robotteknik – som drastiskt kommer att förändra våra liv.

Ni som har barn som är under 5 år: De kommer aldrig behöva ta körkort, eftersom våra fordon är självkörande inom kort.

Större vinster

Så hur kommer vi på Apelöga hantera vår 87%-ökning?

Först kommer vi fira framgången. Sedan ska vi hålla ögonen öppna.

En 87-procentig ökning är mycket. Men framtidens möjligheter är mångdubbelt större.

—-

Läs mer:
I detta inlägg berättar jag om formeln för framgång.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar