Bildkommunikation som helhet

Bildkommunikation som helhet


Vi på Apelöga sysslar med bildkommunikation i bred mening, vilket betyder att för- och efterarbetet är minst lika viktigt som själva fotograferingen. Inte minst handlar det om att välja rätt bilder.

Vi kan ta uppdraget för Lunicore som ett exempel. Lunicore är ett studentkonsultföretag i Lund, och de vände sig till oss när de var på väg att lansera sin nya sajt. De var nästan klara med sajten: Det enda som saknades var bilder som skulle illustrera sajtens rubriker: Management, IT, Kommunikation, Teknik, m.m.

Hur visar man sådana begrepp i bild?

När vi började diskutera upplägget med Lunicore så var de inne på att skapa bild för bild. Att först fundera ut “management”-bilden, konstruera en situation, och sedan ta bilden.

Men vi höll inte med.
Vår erfarenhet är att det är svårt på förhand att veta exakt hur den ultimata bilden ser ut. Ens fantasi är begränsad. Verkligheten däremot är oändlig. Visst kan man göra en “ritning” på hur man vill att en bild ska se ut, och visst kan man använda “ritningen” som mall när man skapar sin bild, men resultatet blir aldrig bättre än ens fantasi.

Fördelen att fotografera förutsättningslöst

Lösningen är därför att fotografera förutsättningslöst och fritt, vilket vi gjorde i det här fallet. Lunicore-medarbetarna fick agera modeller, och vi fotograferade dem i olika verklighetstrogna situationer. I bakhuvudet hade vi hemsidans rubrik-ord som skulle bildsättas, men utan att vi lät oss begränsas av dem.

Det som kom ut ur fotosessionen var bilder som vi på förhand aldrig hade kunnat rita upp och konstruera. Eller jo, till viss del hade det kanske gått att konstruera, man det hade aldrig gått att konstruera en autenticitet.

Från 1 000 till sju bilder

En vecka senare satt Lunicore-gänget och vi tillsammans i vår biograf/bildvisningsrum på kontoret. Vi hade då redan gjort en grovgallring – 1000 bilder hade blivit knappt 200 – och nu gällde det att få ner urvalet till sju bilder.

Som bildköpare ska man ha det här klart för sig: Det krävs tränade ögon för att välja ut de sju bästa bilderna ur en samling med 1 000 bilder.

Under bildväljarsessionen hamnade vi i diskussioner kring vilken typ av bild som passade bäst till de olika rubrikerna. Hur skulle “IT” bildsättas? Ett förslag var att visa en bild på en datorskärm med en massa kod på, för att visa det tekniska. Vi argumenterade dock tvärtom: “Det är bättre att visa bilder på människor som arbetar med IT, det vill säga ni!”

“IT” är i sig ett tekniskt begrepp, och då behövs ingen teknisk bild. Istället behövs en bild som kompletterar. En mänsklig bild. Istället för tårta på tårta blir bilden som grädde på moset.

Resultatet: Autentiska bilder

Till slut hade vi tillsammans hittat de 7 bilderna. Det är bilder på personerna i Lunicore, och bilderna visar dem i sin rätta miljö. Det är autentiska bilder. Lunicore signalerar att de förvisso arbetar i en teknisk miljö men att de är ett mänskligt företag. Se bara hur bra det blev!

Nedan följer skärmdumpar från Lunicores sida anno 2013. Längst ner en skärmdump från deras sida 2016. Alla bilder är tagna av Apelöga.

 

 

Lunicore
Apelöga kan hjälpa ditt företag att hitta rätt bilder till er websida. Vi kan diskutera fram ett manér, en stil, ett tänk, så att ni sedan själva kan hantera bilderna på sajten. Till exempel har vi tagit fram ett bildmanér åt E.ON, vars bildbank vi fortlöpande fyller med nya bilder.

Vill du veta mer? Kontakta oss via mail eller telefon: 076-637 90 45

Artikelskribent:
Adam Haglund

En kommentar till “Bildkommunikation som helhet”

Lämna ett svar