Tjäna pengar när du sover

Tjäna pengar när du sover


Strategier för en passiv inkomst, del 1

Ända sedan jag läste Tim Ferriss 4 immars arbetsvecka – konsten att leva mer & jobba mindre har jag letat efter en passiv inkomst för Apelöga. Något som gör att vi kan tjäna pengar när vi sover. Pengar som bara tickar in.

“I årtionden har dessa byråer tagit hand om fotografers överblivna bilder, och förvandlat dem till pengar.”

För fotografer finns en beprövad kanal för passiva inkomster: Bildbyråer. I årtionden har dessa byråer tagit hand om fotografers överblivna bilder, och förvandlat dem till pengar.

Men bildbyråmarknaden har gått igenom ett stålbad. Först med introduktionen av microstock (extremt billiga bilder), sedan en börskrasch, och på det en galopperande teknikutveckling.

Branschen är inte vad den har varit. Många fotografer som förr levde gott på byråbilder förr har fått se inkomster sina.

20k till 200k

Jag gick med i en bildbyrå i mitten 2006, och fortsatte att jobba med den när Apelöga startade. I början skickade jag bara bilder som “blivit över”, från reportageuppdrag, men med åren blev jag alltmer medveten med bildbyråfotograferandet.

“I början var det bara små summor. Sedan allt större pengar.”

Pengarna började ticka in. I början var det bara små summor. Sedan allt större pengar. För ett år sedan genererade våra byråbilder ungefär 20 000 kr i månaden.

För en frilansare vore 20 000 extra i månaden rätt bra, men för oss som fotobyrå, med omkring 350 000 kr i utgifter varje månad, är 20k för lite för att märkas.

Vi stod inför ett vägval: Skulle vi helt lägga ner bildbyråfotograferandet för att fokusera på våra uppdrag? Eller tvärtom, expandera bildbyrådelen?

Vi valde det senare och satte upp ett mål: Inom 3 år ska vi generera 200k i månaden på bildbyårbilder.

20k till 200k. Hur skulle vi nå det målet?

Strategi för att höja ditt pris (eller din lön)

Första steget var att undersöka möjligheterna med vår dåvarande bildbyrå. Kunde vi på något sätt öka omsättningen hos dem?

Ja, det enklaste sättet vore att höja vår provision på varje såld bild – ett vanligt upplägg är att byrån och fotografen delar 50/50 på inkomsterna.

“Kunden accepterar förmodligen erbjudandet, eftersom de får precis vad de vill ha.”

Så jag bestämde mig för att testa en pris-höjar-strategi som ser ut så här:

1. Kontakta din kund. Fråga om det finns något mer de önskar från dig.

2. Avvakta en vecka eller två.

3. Återkom till kunden och säg följande:
”Hittills har jag hjälpt er med A, B och C. Förra veckan berättade ni vore intresserade av hjälp med ytterligare uppgifter, X, Y och Z. Jag är beredd att göra dessa tjänster för er. X kommer jag göra utan extra kostnad. Y och Z kommer jag att ta extra betalt för.”

4. Kunden accepterar förmodligen erbjudandet, eftersom de får precis vad de vill ha, och dessutom slipper att betala för delar av det.

Så ser strategin ut i teorin.

Och observera att det är just en strategi. Det är inte ett trick. Det finns inget oärligt med den, tvärtom. Om någon skulle använda samma strategi mot mig skulle jag förmodligen säga ja till dealen.

Den här strategin kan användas av såväl egenföretagare som säljer en tjänst till företag, eller av den anställde som vill förhandla sin lön.

Bakslaget

Så jag gick till vår bildbyrå och testade denna strategi i praktiken.

1. Jag frågade om de var nöjda med oss, och om det fanns något mer vi kunde göra för dem. De svarade ja, och tillade sedan några saker som vi kunde göra extra. De saknade några teman i våra bilder, och önskade en korrigering av arbetsflödet.

2. Jag avvaktade en vecka.

3. Jag återkom till byrån och sa:
”Vi är beredda att utöka vårt samarbete med er. Vi är övertygade om att vi på så sätt kan hjälpas åt att öka försäljningen. Men, då vill vi ha en högre provision, 10 procentenheter högre, än vad vi har i nuläget.”

4. Men… istället för att acceptera mitt erbjudande, som jag räknat med, svarade de nej. De ville inte höja provisionen.

Ojdå.

Vi avslöjar allt

Strategin fungerade inte enligt plan, och vi var tillbaka på ruta 1. (Men jag vidhåller att det är en bra strategi, värd att pröva!)

Vad hände sedan?

“De flesta väljer att hålla sina strategier hemliga. Men, jag vill gärna att Apelöga-bloggen ska vara ett undantag.”

Jag kommer under hösten och våren blogga ingående om vår strategi för att öka våra passiva inkomster. Steg för steg ska jag berätta hur vi gått ifrån 20 000 kr i månaden till nuläget med 80 000 kr i månaden. Försäljningen ökar ständigt och är på väg mot delmålet på 200k.

Ja, jag är medveten om att man inte brukar dela med sig av den här typen av “affärshemligheter”. De flesta väljer att hålla sina strategier hemliga. Men, jag vill gärna att Apelöga-bloggen ska vara ett undantag. Jag tror på att alla tjänar på öppenhet.

—-

Följ denna blogg genom att fylla i din mailadress i orangea boxen nedan.

—-
Apelöga är en byrå som hjälper företag att skapa stark visuell kommunikation med hjälp av foto och film.
Läs mer här.

Artikelskribent:
Adam Haglund

4 reaktioner till “Tjäna pengar när du sover”

    1. Jag har massor av tips! 🙂
      Beror lite på vad du är ute efter – om du vill hitta en bra byrå att jobba med, som har ett bra distributionsnätverk – isåfall bör du kolla på Folio, Johnér eller Maskot i Sverige, eller tex Westend61 eller Mint Images om du kan tänka dig att jobba med en utländsk byrå.
      Om du däremot vill jobba med flera byråer, och bygga ditt eget distributionsnätverk, så är tipset: Följ den här bloggen. Under hösten/våren kommer tips löpande. 🙂

Lämna ett svar