Tjäna pengar vs tjäna människor

Tjäna pengar vs tjäna människor


En historia om affärsetik

Det var en gång en uppfinnare. Efter mycket arbete fick han patent på en teknisk pryl som var användbar inom oljeindustrin. Han såg potentialen och startade ett företag med sin patenterade teknologi som bas. Han blev entreprenör.

Efter ett tiotal år i branschen blev han kontaktad av representanter för ett stort oljebolag. De kom med ett bud:

-Vi köper ditt företag för 25 miljoner dollar.

Entreprenören accepterade budet. Han och VD:n för stora oljebolaget skakade hand.

Men affären gick inte igenom. Köparens advokater ville ta sig en närmre titt på alla papper innan de signerades. Paragrafer sågs över. Det förhandlades fram och tillbaka.

Månaderna gick utan att något hände. Affären kunde inte avslutas.

När det gått nästan ett år kom stora bolagets VD tillbaka till entreprenören. Avtalet hade nu godkänts av advokaterna.

“Bedömare värderade nu bolaget till det tredubbla, 75 miljoner dollar.”

Problemet var bara att det lilla företaget hade blomstrat under året som gått. Bedömare värderade bolaget till det tredubbla, 75 miljoner dollar.

Stora bolagets VD var bekymrad. Han sa:

– Jag vet att det är vårt fel att affären dragit ut på tiden. Det är våra advokater som trilskats. Men jag vill gärna göra affären ändå. Och jag vet att ditt bolag nu är värt tre gånger mer än för ett år sedan.

Han fortsatte:

– Men jag undrar om du vill vara schysst och mötas på halva vägen. 50 miljoner dollar. Dubbelt så mycket som vi kom överens om.

Entreprenören såg på bolags-VD:n i ögonen. Han skakade på huvudet.

– Nej, inte en chans. Vi skakade hand på 25 miljoner dollar. Det är det priset som gäller.

 

Fokus på pengar

Jag gillar den historien för att den visar vad företagande egentligen handlar om. Och det är inte pengar.

För det är lätt att som företagare tro just det. Att det bara är pengar som räknas.

Man blir besatt av att hela tiden ha koll på företagets pengar. Skatter och löner som ska betalas, fakturor att skicka. Ett banksaldo att ha under övervakning.

Pengarna hamnar i fokus.

“Varför ville han göra en så dålig affär?”

Entreprenören i berättelsen hade all rätt att göra sig ett ordentligt klipp, men valde att istället att stå fast vid sitt ord.

Han gjorde en dålig affär. Varför ville han göra det?

 

Långsiktiga relationer

Jag kom att tänka på denna historia när jag häromdagen fick en fråga på Facebook. Jag hade bett om feedback på copyn om vår affärsmodell – fast pris per bild, istället för pris per timme – och fick följande fråga:

Skärmavbild 2015-06-01 kl. 21.12.06

Jag svarade:

Skärmavbild 2015-06-01 kl. 21.12.24

Det händer alltså att vi går back på ett uppdrag. Det kan tillexempel hända att en kund inte blir helt nöjd med vår leverans, av olika anledningar, och att vi behöver ta om några bilder.

“Att driva företag är inte ett 100-meterslopp, det är ett maraton.”

Det är då självklart för oss att lägga extra tid på uppdraget för att möta kundens krav. Det är timmar vi inte får betalt för, men som jag tror lönar sig på längre sikt.

Det är en affärsetik som sätter långsiktiga relationer före kortsiktiga vinster. Att tjäna människor, inte att tjäna pengar.

Jag har hört det sägas: Att driva företag är inte ett 100-meterslopp, det är ett maraton.

Det gäller att ha gott om vänner längs vägen.

——

Dina tankar om pengar och affärsetik? Lämna gärna en kommentar eller skicka ett mail!

——

Veckans verktyg: Synology

“Veckans verktyg” är ett nytt stående inslag på bloggen. Det handlar kort om en mjuk- eller hårdvara som gör livet som entreprenör lättare. Förra veckan skrev jag om Wunderlist. Denna vecka handlar det om datalagring, som vi hanterar med hjälp av Synology.

Som varje fotograf och filmare känner till: Att jobba med bild genererar mycket data.

I flera år försökte jag hantera datan på externa hårddiskar, men landade till slut i att vi behövde en server. Vi bestämde oss för att köpa en Synology för att hantera vår lagring.

synology2415

Utifrån sett är det bara en svart låda med plats för flera hårddiskar.

Men det som framför allt är smidigt med Synologys lösningar är mjukvaran. Det är lätt att konfigurera systemet, installera hårddiskar och ställa in RAID-lösningar.

Det är även lätt att sköta backup – vi har två identiska system, ett på kontoret och ett på en annan adress, som kör en backup varje natt.

Burken funkar även som FTP-server. Och det finns även stöd för att använda sin Synology likt en Dropbox-lösning.

Ett bra backup-system är A och O, eftersom alla hårddiskar kraschar förr eller senare. Vi hade en stor krasch i vintras – jag bloggade om den här – men vi kom undan med blotta förskräckelsen tack vare vår Synology-lösning.

——

Om du vill ha fler insikter från min fotoentreprenörsvärld, och få tips på bra verktyg: Prenumerera! Skriv upp dig här, så får du alla blogginlägg direkt till din mailbox. Ett inlägg i veckan, om bilder och business.
(Nästa vecka kommer det handla mer om pengar, och andra saker man kan räkna.)

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar