Fyra bildbyråtrender att hålla koll på

Fyra bildbyråtrender att hålla koll på


Förra veckans inlägg om 100 000 kronors-bilden, ledde till den naturliga frågan: Hur såg bilden ut?

Jag kan inte kan visa upp bilden här, av hänsyn till bildköparen som har köpt exklusiv användningsrätt, men jag kan istället berätta vilken typ av bilder som säljer på bildbyråerna. Och mer konkret: Vilka är trenderna just nu?

Jag har spanat mot flera av de stora bildbyråerna i världen. Jag har hittat fyra trender. Håll utkik efter dessa under 2015!

Trend 1: Naturliga bilder

England - London

I Apelöga har vi från starten pratat om vikten av naturliga bilder. Och nu verkar det som att bildbyråbranschen har hunnit ikapp. Stocksy säger på denna blogg att ”editorial-like content” är på gång.

Och Photocase, en microstock-byrå i Berlin säger i samma sammanhang att:

”…the overall trend towards ‘real photos’ of people will continue. Clients want more authenticity in photos. Real feelings, real emotions, real people.”

Jag hoppas att trenden håller i sig. Isåfall betyder detta slutet för de käcka bildbyråbilderna där businessmänniskor med stomatolleenden gör tummen upp och high fives.

I framtiden blir det mindre fejk och plast.

Trend 2: Episka bilder

_DSF5942-grebbestad_liten

Getty Images, världens ledande bildbyrå, höll häromveckan ett webinar där de presenterade sina framtidsspaningar. En av deras trender kallar de för ”Wonderlust”. Det är en riktning av bilder av storslagenhet. “Moments of aw“. Episkt, i dess ursprungliga betydelse.

Bilder som visar den lilla människan i den stora världen. Som om fotografen har backat några steg och zoomat ut.

En anledning till att dessa bilder är populära är av praktisk karaktär: Det är helt enkelt lätt att få plats med text ovanpå bilderna när de innehåller mycket luft.

Och ja, vår 100 000 kr-bild, var en sådan episk bild.

Trend 3: Världsförbättrarna

1404090530-djakne

När en AD letar efter business-bilder är det inte längre kritstrecksrandigt som gäller. Istället eftersöks bilder från riktiga arbetsplatser. Från kreativa näringar, från co-working spaces, från high tech-fabriker och ekologiska lantbruk.

Inte minst: bilder på socialt entreprenörskap är hett. Sökordet ”social responsibilty” har ökat med 73% de senaste 5 åren hos Getty Images.

Stocksy påpekar att treden går mot bilder med en ”rebellious tone with hints of controversy […] in lifestyle shots.

Getty kallar trenden för ”Vanguardians”.
Fritt översatt: ”De som går först”.
De som vågar utmana det konventionella, och som med hjälp av den moderna tekniken hittar nya vägar.

Bildbyråjätten Corbis förklarar fenomenet så här:
”While technology has provided convenience, flexibility, and global connectivity in our daily lives, it has also made us long for the warmth of more tactile experiences — things with a human touch. […] [We] need to slow down and unplug, allowing time for low-tech activities, creative pursuits, and relationships.”

Microstock-byrån Fotolia är inne på liknande spår. De förutspår bilder som visar:
”… a better life for future generations […] and the green economy – signs that the world is changing. Images that give us hope for a better world.”

 

Trend 4: Good bye, könsstereotyper!

140919_0020_Bildbank-pappaledig

Här i Skandinavien kommer det knappast som någon nyhet att även pappor kan ta hand om sina barn och att kvinnor kan förvärvsarbeta. Men i USA har man först på sistone börjat fatta. Getty påpekar i sin rapport att sökordet ”father” har gått upp med 15% de senaste 5 åren, och ”business woman” har gått upp med 25%.

Trenden handlar inte bara om upplösandet av könsroller, utan har ett bredare perspektiv. Att Orange is the New Black-stjärnan Laverne Cox, som är transperson, fick pryda omslaget på Time i höstas var ett tecken i tiden.

Och vidare: I bildbyråernas arkiv finns alltfler bilder på personer med androgyna drag. Och pojkar som inte är blåklädda, och flickor som inte leker med dockor.

Corbis säger:

“Two generations after the women’s movement demanded social reform, gender has become a trait, not a destiny. Equality is status-quo, cooperation has replaced obligation, and domestic partnership is the new “man and wife”.  … new reality [with] moments of connection, confusion and possibility.”

Ja, bildbyråbranschen ligger ju inte direkt i framkant på det här området, men bra ändå att det går åt rätt håll, kan jag tycka.

—-

Du kan få alla mina blogginlägg, och alla följande, skickade till din inkorg varje tisdagsmorgon. Skriv upp dig här!

Vill du se hur vi i Apelöga jobbar med bildbyråbilder? Här finns en kort behind the scenes-film från en av våra plåtningar.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar