Två sorters bildbyråer

Två sorters bildbyråer


Skulle du vilja sälja en bild för 18 öre? Eller vad sägs om 112 kr för en bild? I den svenska bildbyråbranschen finns dessa två ytterligheter.

Microstock

Mostphotos har ett namn som ger en tydlig bild av vad de vill vara: En stor bildbank. I nuläget har de ca 11 miljoner bilder i bildbanken, från 63 000 medlemmar (ja, de kallas ”medlemmar”, inte ”fotografer”, vilket är intressant.)

2014 omsatte Mostphotos 1,4 miljoner kronor. 2015 års omsättning lär landa på cirka 4 miljoner kronor.

Vad betyder de siffrorna för fotograferna? Jo, det betyder att en bild i genomsnitt är värd 36 öre per år. 4 miljoner kronor dividerat med 11 miljoner bilder.

Av detta får fotografen hälften. 18 öre per bild.

Utslaget per fotograf (4 miljoner kronor dividerat med 63 000 medlemmar) betyder det 32 kronor per år, efter att Mostphotos tagit sin provision.

Det räcker nästan till en falafel.

Mostphotos är ett exempel på en microstock-byrå (Shutterstock, iStock, Fotolia är andra exempel). För köparna fyller de en funktion – här finns många billiga bilder. En win-win för byrå och bildköpare.

Men förlorarna är fotograferna, vilket uträkningen ovan visar. Trots det ansluter sig fotografer i mängder till microstockbyråer. Jag blir aldrig riktigt klok på det.

 

Premium stock

I andra änden av det svenska bildbyråspektrat finns Maskot. Deras omsättning för 2015 beräknas landa på omkring 9 miljoner kronor. I sin bildbank har de cirka 40 000 bilder.

Det betyder att varje bild genererar 224 kronor per år i genomsnitt, varav hälften går till fotografen, alltså 112 kronor. (600 gånger mer än en bild på Mostphotos.)

Maskot är ett exempel på vad som kallas ”premium” i bildbyråbranschen. De servar en annan typ av kunder än vad microstock gör: Premiumbyråer säljer bilder till kunder som inte vill lägga tid på att leta bland massor av mediokra bilder. Dessa kunder betalar hellre för att få bra bilder snabbt och enkelt.

För fotografer är premiumbyråer det självklara valet om man vill gå med i en bildbyrå. Åtminstone om man vill tjäna pengar på sina bilder.

En Maskotfotograf kan alltså räkna med att varje inlämnad bild är värd drygt 100 kronor per bild. Det låter inte mycket, men en ambitiös fotograf kan lätt producera några hundra bilder, kanske tusen, på ett år. Med tiden blir det en betydande extrainkomst, eftersom bilderna säljs gång på gång, år efter år.

Fotografens alternativ

Att gå med i Mostphotos är lätt – alla är välkomna – men det är knappast lönsamt. Att gå med i Maskot däremot är snudd på omöjligt – vad jag vet tar de inte in nya fotografer.

Om du är en fotograf som vill tjäna pengar på bildbyråbilder så återstår då följande tre alternativ:

1. Du bygger ditt eget internationella bildbyrånätverk, såsom Apelöga har gjort. Jag har förklarat hur man gör i detta inlägg.

2. Du går med i någon av de andra stora svenska byråerna – Folio, Johnér, TT, Scandinav – eller kanske någon av de utländska storspelarna, till exempel Getty Images.

3. Du ansöker om att gå med i Apelögas bildbyrånätverk, och hänger med på vår resa. Din avkastning blir jämförbar med vad man kan räkna med hos en byrå som Maskot.

Ja, punkt 3 är en nyhet! Vi har inte haft några frilansfotografer anslutna hittills, men nu öppnar vi dörren: I januari kommer vi göra plats för två nya frilansfotografer i vårt nätverk.

Intresserad? Läs vidare, och ansök, här.

——

I bloggen nästa vecka? Jag vet inte. Den här bloggen har fått existensiell ångest. Jag vet inte vad den vill, och vad den är. Vilken funktion fyller den? Kanske tar den paus från och med nu och ett tag framöver. Imorgon far jag till Berlin för att ha konferens med mig själv, liksom förra året. Bloggen är en av punkterna jag ska fundera över.

Artikelskribent:
Adam Haglund

En kommentar till “Två sorters bildbyråer”

  1. Pingback: Noterat, vecka 2 – The Photography Stories

Lämna ett svar