Vad gör du egentligen?

Vad gör du egentligen?


Har du någon gång tänkt: “Varför får jag inget gjort, trots att jag jobbar hela tiden?”. Isåfall är vi minst två stycken.

För att komma till rätta med problemet, testa denna övning:

1. Skriv upp de fem senaste sakerna du gjorde på jobbet. (Till exempel: Skickade mail till X. Gjorde ett ärende på stan. Tog en kaffe med Y. Fixade med bokföringen. Surfade på Facebook.)

2. Skriv ner ditt huvudsakliga mål med ditt arbete. Och då menar jag ett enda mål. Alltså, om du funderar riktigt noga kring meningen med ditt arbete och vad du vill uppnå, och sedan reducerar detta till ett enda mål: Vad är det?

3. Av de fem uppgifterna du listade först, hur många av dem hängde ihop med ditt huvudsakliga mål?

Jag gjorde denna övning häromdagen på ett webinar med podcastaren Jamie Tardy. Mitt resultat: 1 av 5. De övriga fyra grejerna var mer eller mindre meningslösa sysslor.

Jamie ställde då den självklara följdfrågan: Om en så liten del av det du gör ligger på vägen mot ditt mål, är det då konstigt att du inte kommer någonstans?

 

En ständigt växande to do-lista

Detta blev en väckarklocka för mig. Jag är förvisso bra på att få saker gjorda, men har ibland svårt att hålla fokus på vad som är viktigt.

Jag har hittills använt Wunderlist för att hantera mina to do:s I Wunderlist skriver jag upp allt: idéer, saker att göra, personer att kontakta, livsmedel att handla, böcker att läsa, och så vidare.

Jag gillar verkligen Wunderlist – jag har skrivit om den förr i detta inlägg – men ett problem är att alla saker på listan tenderar att väga lika tungt. Det blir svårt att prioritera. Att köpa mjölk tycks lika viktigt som att ringa det där kundsamtalet.

Och eftersom människan till sin natur är lat (jag är det iallafall) så väljer man att göra de lättare uppgifterna, och känner tillfredsställelse över att bocka av dem.

Men utan att något viktigt blir gjort.

På senaste tiden har dessutom min Wunderlist helt svämmat över. Jag har adderat fler to do:s än jag hunnit avverka, och ångesten har växt i takt med listan har växt. På senaste tiden har jag knappt vågat öppna Wunderlist-appen.

 

Prokrastinera med flit

Men trots att jag blundade för to do-listan, gick inte världen inte under. I själva verket ledde denna Wunderlist-overload ledde till en annan upptäckt: Det funkar rätt bra att prokrastinera med flit.

Eftersom min todo-lista länge varit omöjlig att hantera, har jag ofta väntat till sista stund och gjort de viktigaste sakerna precis innan deadline.

Det har funkat förvånansvärt bra. Det tycks vara lättare att prioritera när man har kniven på strupen.

Hursomhelst, häromveckan kände jag att det var dags att hitta en ny modell för att hantera allt som ska göras. Jag åkte till Berlin för att sitta ostört och jobba i ett dygn. Dels för att rensa skallen, dels för att rensa Wunderlist.

Hundratals ogjorda to do:s arkiverades och försvann. Stor lättnad.

 

Hantera dina projekt med Trello

Samtidigt gjorde jag bekantskap med ett nytt program: Trello.

Trello är ett projekthanteringsprogram som är enkelt att konfigurera (och det är gratis). Varje projekt tilldelas en ”board”, som man kan organisera i spalter (”lists”), och i varje spalt kan man lägga ”to-do-kort”.

Första spalten, eller listan, kanske man väljer att kalla “Att göra”. Nästa spalt heter “Pågående”. Och tredje får heta “Avklarat”. Och så drar man to-do-korten från en spalten till den andra, efter hand som uppgifter blir avklarade.

Det blir ett visuellt sätt att enkelt se hur ett projekt ligger till. Testa!

 

Vad är syftet?

I min Trello-uppställning har jag valt att ha en spalt längst till vänster med rubriken ”Syfte och mål”. Här formulerar jag poängen med varje projekt. För jag tror att det blir lättare att hitta motivation till de svåra grejerna om jag förstår vad som är meningen med allt.

Och jag tror att det finns massor med saker att göra som inte uppfyller något syfte, och då ska de inte heller göras.

Återstår att se om Trello är ett verktyg som funkar i längden för mig.

Vet du ditt “varför”? Om inte kan det vara läge att läsa detta igen.

—-

Off topic: Jag skrev en reklamtext häromdagen om hur Apelöga fungerar. Du behöver inte läsa – jag vill gärna hålla bloggen reklamfri – men om du ändå vill läsa så tar jag tacksamt emot din feedback. Texten finns här.

Nästa vecka i bloggen: Ja, vad är du som följer bloggen intresserade av? Jag tar gärna emot tips och önskemål på framtida blogginnehåll.

 

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar