Var inte passionerad!

Var inte passionerad!


Ni som är entreprenörer känner igen er i detta:

Du får en idé. Ju mer du tänker på den, desto bättre tycks den vara. Du blir passionerad. Från passion är steget till handling litet.

Du tar din idé ut på marknaden – kanske startar du ett nytt företag, eller formulerar en ny affärsstrategi – och väntar på att en flodvåg av efterfrågan ska skölja över dig.

Men ingenting händer.
Vad gick fel?

Det oväntade svaret är: Felet är din passion.

I Ryan Holidays nya bok Ego is the Enemy ger författaren sin förklaring: De entreprenörer som lyckas gör det inte tack vare sin passion, de lyckas trots sin passion. Passion är något som drar iväg med vårt ego, som får oss att glömma bort vår rationalitet.

Holiday ger exemplet om herrarna Bush, Cheney och Rumsfeld som var passionerade om att invadera Irak, och därför missade uppenbara bevis på att de var helt fel ute.

Ett annat exempel var när 12 klättrare dog på Mount Everest, drivna av sin passion av att nå toppen, när de överraskades av ett oväder. ”Goalodicy” har fenomenet kommit att kallas.

Vi minns de passionerade entreprenörer som lyckats, men känner inte till alla de fall där passionerade personer misslyckats med sina företag.

(Ett utdrag ur boken finns här.)

Istället för passion: 1,2 miljarder dollar

I  Originals berättar författaren Adam Grant om hur han blev uppvaktad av en startup, som frågade om han ville investera i deras bolag. Deras idé var att sälja glasögon online, vilket Grant tyckte var en bra idé.

Men Grant ändrade sig när han förstod att grundarna inte gick all in i sitt nya bolag. De behöll sina jobb vid sidan om, och hade både B- och C-planer ifall deras startup skulle misslyckas.

Grant avstod från att investera.

Startupen visade sig dock bli en stor succé, tack vare sina rationella och opassionerade grundare. Företaget heter Warby Parker och värderades förra året till 1,2 miljarder dollar.

Istället för passion: Följ kunden!

Så nästa gång du drabbas av passion och vill kasta dig in i ett nytt startup-företag, försök ta ett steg tillbaka.

Istället för att låta din passion vara ledstjärna, följ en annan: Din kund.

Vikten av att fråga istället för att gissa blev tydlig för mig när jag häromåret läste Nail it Then Scale It. Boken beskriver en formel för hur man lyckas med sitt företag. Förenklat ser den ut så här:

1. Fråga kunden var det gör ont. Flera följdfrågor av typen ”Varför då? Berätta mer!” kan behövas innan du kommer ner till roten av problemet.

2. Hitta en lösning.

3. Testa lösningen. Fail fast, fail cheap. Gör om, gör rätt.

4. Skala upp verksamheten.

Den som lyckas med alla fyra steg har en given succé, om man ska tro författarna (mer om processen här).

Istället för passion: En podcast

För er som lyssnar på podcasts så är detta avsnitt av Pat Flynns Smart Passive Income ett måste. Avnittet heter Building a Lucrative Business with No Ideas, No Expertise, and No Money och handlar till stor del om punkt 1 ovan: Hur man hittar kundens verkliga problem.

Det intressanta är att när du väl verkligen förstått din kunds pain, så kommer du få bättre idéer än vad din passion skulle ha genererat. Tack vare din research kommer du nu fatta rationella beslut. Och rationalitet funkar alltid bäst i längden.

Istället för passion: En enkät

De här tankarna, om att fråga istället för att tro att man redan har svaret, är bakgrunden till vår enkätundersökning om hur företag jobbar med sociala media (delta om du vill, det tar bara tre minuter).

Vi på Apelöga funderar på hur vi kan anpassa oss till den verklighet där företag, våra kunder, lägger allt mer tid på sociala medier. Vi har flera idéer på vad vi skulle kunna göra. Men hittills är det baserat på gissningar, inte fakta.

Resultatet av enkäten publiceras här i bloggen senare i höst.

____

Nästa vecka i bloggen: Alexandra Bylund har mer koll än de flesta vad som funkar när man vill nå ut med ett budskap i sociala medier. Hint: Du ska absolut inte säga det du vill säga!

Min intervju med henne publiceras här nästa vecka.

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar