Varför ler han?

Varför ler han?


En man i vit t-shirt står vid ett fönster. Han har en kikare som han riktar ner mot gatan utanför. Han är upprörd och irriterad.
– Den välklädde blonde mannen är tillbaka!, säger han till sin fru.

Hon suckar.
– Chester, vi måste gå nu, vi har en bordsreservation om femton minuter.

Mannen, som alltså heter Chester, lyssnar inte:
– Du förstår inte! Varje kväll gör han detta! Exakt klockan 20.00 går han ut från sitt hus, ut på gatan, går exakt nio steg, stannar. Och sedan ler han.

– Älskling, jag är orolig för dig…

Chester blir allt argare.
– Men varför gör han detta? Varför?!

Du som har följt tv-serien “How I Met Your Mother” känner kanske igen scenen: den är från ett intro till ett avsnitt i sjunde säsongen. Den blonde leende mannen är Barney Stinson.

Du som inte sett avnittet får läsa vidare för att få veta svaret på gåtan med den blonde, leende mannen.

Så blir din text oemotståndlig

Flera som läser den här bloggen har efterlyst fler texter om hur man skriver effektivt. Hur man får sitt företag att framträda i fördelaktigt ljus. Hur man skriver en blogg som folk vill läsa. Hur man skriver säljcopy som får besökaren att klicka på ”köp”.

En nyckelkomponent är berättelsen. En historia engagerar alltid. Kanske kan du skriva om något du upplevt själv, eller en historia som du läst eller hört från annat håll. Som episoden ur “How I Met Your Mother” ovan.

En berättelse triggar igång vår emotionella sida. Den får oss att vilja läsa vidare, för vi vill veta vad som händer sedan. Varför går den blonde mannen, Barney, ut på gatan klockan 20.00 varje kväll?

En historia gör läsaren nyfiken. Texten blir oemotståndlig.

Alternativet är att göra som de flesta företag gör på webben. De redogör torrt och rationellt varför deras tjänster är bäst. Bla bla bla och så vidare.

Gäsp.

Tre inspirationskällor

Jag lärde mig vikten av att ha en berättelse i mina blogginlägg av Michael Hyatt. Han gör alltid så: Varje inlägg börjar med en kort story.

En annan inspirationskälla är Malcolm Gladwell. Hans böcker – Blink, Outliers, The Tipping Point – bygger alla till stor del på skicklig storytelling.

Och Ramit Sethi, som jag nämnt förr här i bloggen. Jag uppmanar alla som är intresserade av effektiv copy att prenumerera på hans nyhetsmail och studera hur han skriver. Ofta börjar hans nyhetsmail med en banal historia från hans liv, som han sedan kopplar till en poäng längre ner i mailet.

Hans senaste bloggpost börjar med ett SMS han fått från sin mamma. 

En bra text är som en innebandymatch

Inte övertygad än? Tänk så här: Det är egentligen samma sak som med träning.

Om du till exempel gillar att spela innebandy så vet du att du alltid springer dig tröttare på ett innebandypass än vad du gjort om du bara gett dig ut på en vanlig joggingrunda.

Innebandyns dramaturgi lurar dig att springa mer än vad du egentligen vill. Storyn – att vinna matchen – blir viktigare än kroppens signaler om att du är trött i benen. Och därför springer du som aldrig förr.

Men på joggingrundan saknas den motivationsfaktorn. Du känner efter, benen känns tyngre. Du måste tvinga dig och det känns inte så kul helt enkelt.

I slutändan får du bättre träning av innebandypasset än av joggingrundan. Inte trots, utan tack vare, att innebandyn var roligare.

En bra story förvandlar din text till motsvarigheten till ett innebandypass. Du skapar en dramaturgi som får läsarna att vilja fortsätta läsa. Utan att du behöver tvinga dem.

——

Så, vad är hemligheten med Barney, den blonde leende mannen, som iakttas när han varje kväll går ut på gatan klockan 20.00?

I nästa scen får tittaren svaret när hans vän Robin frågar:

– Så, bortsett från att du inte kan fisa i lägenheten, hur är det att ha blivit sambo med din nya flickvän?

Du ser. En bra story gör att du läste hela detta blogginlägg, trots att det bara handlade om en fis.

Nästa vecka i bloggen kommer ett nytt tips om hur man skriver så att folk faktiskt vill läsa (så att du når ut med ditt budskap).

Prenumerera genom att fylla i din mailadress i den orangea boxen nedan. Inget gör mig gladare än nya bloggprenumeranter!

Artikelskribent:
Adam Haglund

Lämna ett svar