Tack för lektionen GDPR

Vi på Apelöga har blivit experter på att fota anonymt. För det kan vi tacka uppdraget att fotografera olika event och platser i Malmö. Eftersom vi inte hade möjlighet att samla in samtyckesblanketter från alla människor som eventuellt skulle fastna på bild valde vi tillsammans med uppdragsgivaren, Malmö Stad, att fota så mycket som möjligt anonymt. Mer om detta senare, först vidgar vi perspektivet en aning.

GDPR har skakat om fotografin i grunden, idag fotograferar pressfotografer förskolebarn och luciatåg på samma sätt som de för tio år sedan fotograferade kriminella och våldsutsatta – det vill säga anonymt. Historiskt sett har alltså den anonyma bilden, eller rättare sagt den anonymiserade personen, signalerat att det finns något slags problem som måste döljas för läsaren av bilden.

Tillbaka till vårt uppdrag för Malmö Stad. Här fanns det inget problem som behövde döljas, tvärtom var det mest glädje som skulle förmedlas i bilderna. Fotografisk uppförsbacke med andra ord. Att fota glädje och engagemang utan att visa människors känslouttryck är en utmaning.

Risken att trampa i GDPR-klaveret har fått många aktörer, både tidningar, företag och olika typer av organisationer att inta en försiktighetsprincip när det kommer till hantering av bilder – Att använda sig av anonyma bilder är ett sätt att lösa problemet.

Det varje anonym bild vill, är att visa så mycket som möjligt utan att visa för mycket. För att lyckas med uppdraget var vi tvungna att verkligen koppla på kreativiteten. Oftast använde vi oss av kort skärpedjup, när inte det passade testade vi rörelseoskärpa, siluetter och sist men inte minst fick vi passa på när ansikten var bortvända.

Känslan i en anonym bild blir oftast något annat. Oftast sämre än motsvarande oanonymiserade bildlösning. Men inget ont som inte har nåt gott med sig. Utöver den uppenbart förenklade GDPR-hanteringen har den anonyma bilden en annan fördel – den är ofta öppnare.

Snabbfakta
Stängd bild: En stäng bild är lättläst. Man ser direkt vad den föreställer, vem som gör något, vad den gör och varför. T.ex. En bild på fotbollsspelaren Kosovare Asllani som gör en segergest.
Öppen bild: En öppen bild kan tolkas på flera olika sätt och ställer frågor, snarare än att svara på dem. Det är inte självklart vad som händer, vem det handlar om och varför. Den öppna bilden eggar fantasin. T.ex. En bild på en intressant, men okänd person på en icke identifierbar plats.

Med det sagt är anonyma bilder inte mer intressanta per automatik. Den anonyma bilden är oftast tråkigare att titta på. Däremot är den ofta mer öppen för olika tolkningar och det i sig kan vara intressant.

Intressant eller inte, så här löste vi några av problemen vi ställdes inför:



Föregående
Föregående

20 år som fotograf

Nästa
Nästa

Bildens funktion på LinkedIn